Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag har funderat på att skaffa nya gjordar då den lilla viktminskning som varit börjar göra att det inte blir mycket marginal kvar när de är lagom spända. Dock har de bytt hage nu så det kanske går över :crazy:

Vi började förra våren (G var då 3) och för oss var det klockrent att det är en träningsform som passar Gittan och mig.
Jag hade försökt tömköra henne innan som en del av inridningen, men det gick inte så bra och hon verkade mest förvirrad, vilket iofs kan bero på markkusken också :o .
Men så provade vi på lång tygel och det gick så bra. Min pålla är ganska känslig och jag kände att jag kunde vara mer "fin" när vi jobbade på lång tygel än vid tömkörningen. Eftersom det är mer som ridning än tömkörning tycker iallafall jag att det är roligare.
Jag upplever att jag får en annan kontakt med hästen än vid till exempel tömkörning eller longering. Dessutom verkar hästarna tycka det är kul.

Här kommer en del film tips

http://www.youtube.com/watch?v=GU_Iyh4FOZc¨
http://www.youtube.com/watch?v=nAMT9cA3GXg
http://www.youtube.com/watch?v=JMsjUNxhPgo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk&feature=related

Senast ändrad:

Är det du på första filmen?? Vilken mysig farbror som är tränare man ser på första filmen hur han går bakom och liksom själv håller i osynliga tömmar :D :love:

Jag har inte träffat Åke, men han ser oerhört fin ut. Tycker jag väl iofs om de flesta av hennes ponnyer som jag träffat. Vad har du för planer för honom? Och vad är planerna med Barbie framöver? :)

Var ju meningen att Barbie skulle tävlat i sommar och kvalats till ungponnychampionatet. Det blev ju inte mycket med det pga hostan. Vi hann rida två klubbtävlingar som vi vann. Den sista två veckor innan vår första lokala, en L:B1 på 70%. Var såklart superpeppad till tävlingen men samma vecka blev hon sjuk:(. Ursprungsplanen var att hon skulle vara klar för en L:A-start nu i höst. Men det är tveksamt. Vi nosar lite på L:A-rörelserna, men tror inte hon styremässigt hinner bi klar. Rider kanske en lokal L:B bara för att jag har löst licens:D. Annars kan vi lika gärna stanna hemma och bara träna-hon är helt otittig och precis samma att rida mella tävlingsstaket som annars:).

Åke ska ridas in med en gång. Tänkte köra chockbehandlingsvarianten och göra det så fort som möjligt när han kommer upp så han är lite spak (ja ja, jag vet att det låter hemskt). Men på tre veckor borde han kunna vara riden i alla tre gångarter och då får han minst en månads vila för att smälta allt nytt. Sen får han komma igång igen under två månader för att befästa lite grundridning, för att sen vila lite till. Det beror så mycket på hur vädret ser ut, för vi har inget ridhus. I slutet av mars ska han visas på bruks så vi måste köra till ridhus lite där innan så han får löshoppas. Så ser planen ut typ:).

När jag jobbade på Hagens stuteri så hade alla hästarna gått med ryttare i skritt, trav och galopp efter 7 dagar. Det "chock-reds in" och vi hade aldrig några olyckor under de åren jag jobbade där :)
Dom flesta hade aldrig haft sadel eller träns på sig innan dag 1 heller hehe

Tack, men nej det är inte jag.

Mysfarbrorn (Piet Bakker) är en holländare som varit uppe i Uppland och haft träningar
:)

Senast ändrad:

Bor inte Ellen Ofstad i Skåne? Jag tror det är hon på första filmen. Och om inte jag misstar mig så har hon träningar i lång tygel.

Nu har jag anmält Gittan till sommarpremieringen i Örsundsbro den 9 september. Det ska bli spännande, och hoppas att inget gör så vi måste stanna hemma (man vet ju aldrig).
Jag upptäckte en galla vid hasen i förrgår. Inget som verkar bekymra damen i fråga så jag hoppas den försvinner. G och polarn fick ju en ny hage dagen innan och som de rejsade... hagen är både kuperad och stundtals skogig och något bananformad. När de kom galloperande i full fräs mot grinden och svängen innan tog G i 70 graders lutning och höll på att vurpa så fick matte lite hjärtklappning av det mindre hälsosamma sorten. Efter två eller tre sådana rejs stod de sedan och flämtade i 10 minuter. Man såg hur andfådda de var eftersom de andades med hela magen...
Ibland kan man undra om det är två galloppörer, men ptja varför inte? Gittan har ju 20% fullblod i sig räknade jag ut någon gång...

Man kan ju kika på vilka som är anmälda till premieringen, och tro det eller ej, men det finns en Birgitta till i hästvärlden och vi ska till samma ställe :rofl: . Den "andra" är ett russ.

Nu hoppas jag också på att de som brukar hjälpa mig med till exempel lastning kan hjälpa mig då, annars kanske jag gör ett litet nödrop här :angel: det finns ju några som inte bor SÅ långt bort från oss.

Nu har jag varit borta ett tag då åskan kom o knackade på bland annat...:grin:

Vi har hunnit med två tävlingar, dels med laget o sen två msv C idag.
Laget gick ju inte så bra men Q gjorde de han skulle o tog hem hem 3.e palts i msv C1 och en 4.e plats (precis utanför plac) i msv B2 runt 63%.

Idag däremot dominerade liten gul o fick drygt 68% och 67% i msv c2 resp msv c1 så det blev två segrar :)
iofs inte jättestort motstånd men kul att procenten låg högt, blir ju lite tävling mot sig själv.

vet inte om ni kan se denna bild?
182165_10150970579847617_1466347903_n.jpg

Fy tusan vad duktiga ni är och gör bra reklam för connemaror!! Jag är så stolt över er ;) :D

Ni är superfina!! :bump:

Ah vad fina ni är!!

*kl*

Passar på att fråga också om det finns fler här som har en mara med Juno Rory-blod?

Qs syster hälsar och säger att hon är mycket imponerad av brorsan. Kanske han kan lära henne riktiga dressyrkrumelurer någon gång?

Jag har ju en men det vet ju ju redan. Hon ska för övrigt på sin första utställning i september. Tror inte att hon får några jätte poäng för gångarterna finns mer att önska av just nu. Men jag ser det som bra träning inför treårstestet nästa år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
5 410
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 788
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar