Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Haha ja jag vet. Fast jag var inte där i år ;)
Fick höra det "senaste" här om veckan dock att man till nästa år kanske kan försöka lägga RIKS i Stockholm istället, vad säger ni om det? :rofl:

Det året ridklasser är med och det ligger i Skåne ska jag gå med i connemarasällskapet igen :-P jag är tyvärr för mycket intresserad av andra bitar för att engagera mig i connemaragrejerna :-/

efter en väldigt bra säsong rent resultatmässigt men framförallt domarmässigt (där både jag o domaren varit överens om mina prestationer) så fick jag idag möta baksidan av dressyrsporten.:grin:

Konstiga kommentarer med konstiga betyg.. skittrist när det blir så.
Lever på känslan iaf o den sa att det var bra! :cool:
Tyvärr var det inte bara jag som upplevde det som dåligt dömt utan de flesta gnällde eller kommenterade sina protokoll negativt.

Ett plus i kanten dock att vi håller oss över 62% i msv B!:)

Inte alls, men han var ju fin på dina bilder :-D vad kallades Juno Rory?

Ah såg nu att jag skrivit Åke här:p. Dom har kallat honom för det, men jag kan inte komma för mig att kalla min stiliga hingst för Åke:D! Tror att Juno Rory också kallades för Juno, men tanken är ju att min Juno ska ta över hingstlinjen så det får bli Juno här också;)!

Han är dock inte så stor som jag hade tänkt mig. Lär få låna in ryttare till inridningen. Eller ja, en kompis som hjälper mig med att rida de vuxna hästarna kan säkert vara behjälplig vid inridningen. Hon är både kort och smal :D
Ponnyhingstarna kan visas redan som 3-åringar. Skulle han vara mitt i en växtperiod så struntar jag i det men han har hittills vuxit i jämn takt.

LC och ni andra: Bara för att jag är nyfiken, har ni någon maxvikt på ryttare på era connemaror?

Och vad tycker ni är maxvikt vid inridning, jag kan ju förstå att en häst i sina bästa år i bra kondition tar mer på ryggen än vad en gröngöling till 3-åring gör ;)

Och det är även skillnad på nybörjar ryttare och ryttare som ridit länge och är duktiga. Men om vi ser till att ryttaren är riktigt duktig, vad har ni för maxgräns då och hur stora är era maror? :)

Nej, inte egentligen. Jag går på känsla. Trots allt red jag ju både Peia och Cinna under hela min graviditet, i slutet ca 11 kg tyngre än normalt och dessutom med något förskjuten balanspunkt. Tror det var strax över 75 kilo i slutet.
Jag väger just nu enligt mig själv för mycket, vet inte riktigt varifrån alla kilon kommit, men jobbar på att gå ner i vikt med hjälp av Viktväktarna.

Peia och Cinna är D-ponnyer. Keso är såklart inte färdigvuxen men är just nu C-ponny.

Svår fråga!

Kanske 70? En tränare kan såklart sitta upp lite oavsett men jag tror Tiger är rätt lätt att "trycka bort" ryggen på så jag är nog ganska restriktiv med vikt/ridning. Jag märkte olika skillnader utifrån vem som red honom på veckorna när han hade medryttare.

LC och ni andra: Bara för att jag är nyfiken, har ni någon maxvikt på ryttare på era connemaror?

Och vad tycker ni är maxvikt vid inridning, jag kan ju förstå att en häst i sina bästa år i bra kondition tar mer på ryggen än vad en gröngöling till 3-åring gör ;)

Och det är även skillnad på nybörjar ryttare och ryttare som ridit länge och är duktiga. Men om vi ser till att ryttaren är riktigt duktig, vad har ni för maxgräns då och hur stora är era maror? :)

Ja, runt 65-70 skulle jag säga, kanske något mer om det är en rutinerad och välbalanserad ryttare i undantagsfall.

Han är ju ändå 20 i år och har slitit hårt på ridskola med många (enligt mig för) tunga ryttare större delen av sitt liv. Var inte ovanligt att han hade ryttare uppemot 90 kg med funktionshinder som gjorde att de mer åkte och han fick göra allt balanserandet. Och då var det både skritt, trav och små kryss emellanåt..

Vi har två connemaror på besök i byn, de har deltagit i krönikespelet Det rika Nova Vallis. Mor och son.

Moy Shauna Pride 16 år
majsan198.jpg

Faithful Pride 6 år
c188.jpg

Så mysigt det ser ut :)

Apropå höjden så tänker jag ju att Islandshästar i C-D-ponnymått de flesta bär ju upp vuxna människor och det är då inte bara små snärta damer dom bär på ;)
Är dom verkligen annorlunda än andra hästar eller varför är det "okej" där?

Men jag håller med er, man får ju lära känna sin häst :)

Zinzano har fjantat på ridbanan idag med en nyfunnen vän!

582635_524420507573220_315572540_n.jpg

419802_524422427573028_1321267634_n.jpg

551918_524422130906391_943951406_n.jpg

297342_524420770906527_1141600579_n.jpg

Vad härligt med en fin gul kille! Kan ponnyhingstarna visas redan som treårigar eller de måste vänta tills de är fyra? Min tanke är att Juno ska visas för ett GI med löshoppning och uppsuttna gångarter nästa år och sen eventuellt det långa frivilliga provet som femåring. Hade varit spännande med testryttarpoäng tänker jag:).

Man kan visa de redan som treåringar. Fyraåringarna går inte det uppsuttna ridproven, det är från fem års ålder. Så du kan nog fokusera på löshoppningen och exteriörbedömningen (om din är fyra år nästa år). (Om de nu inte gjort om anvisningarna det sista).

Här kommer ett foto från imorse. Det är inget fantastiskt kort men det får duga. Keso vill helst vara I kameran så det är inte så lätt att fota honom utan assistans :p

431067_10151342193721102_2102323683_n.jpg

Han är lika fin som alltid :love: Han ser verkligen vuxen ut nu jämfört med när jag (minns att) jag såg honom senast.

Han börjar se riktigt fin ut tycker jag, och färgen gör honom inte direkt sämre :love:

Jätte fin är han! Syns verkligen vilken ras han tillhör :)

Fiorano: Nu får du hålla fingrarna i styr och inte klippa manen på Junobebisen!:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
5 412
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 788
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar