Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Fiorano: Nu får du hålla fingrarna i styr och inte klippa manen på Junobebisen!:devil:

Moahaha, den rök redan andra dagen;)! Jag fixar inte den vildvuxna looken:p.

Idag har han haft sadel på sig för andra gången och det gick så bra så:). Sadlade redan i stallet och han är helt cool. Busade lite på linan men det var inte så dramatiskt.

523458_4033544648900_1628998764_n.jpg

540282_4033544368893_1768245715_n.jpg

Försökte ta lite snyggbilder också, men han har lite myror i brallan och har mycket svårt att stå still..
531020_4033547408969_747216435_n.jpg

314916_4033548929007_989172527_n.jpg

Jag tycker definitivt det där kvalar in som snyggbilder!

*KL

Hoppas få lite bilder att bjuda på snart med, idag är det ju äntligen dags för träningshelg så det blev bad igår. Pannluggen var ingen höjdare att få rent när ponnyn hatar vatten, så vi fick nöja oss med en halvschamponering där, men resten av ponny är förhoppningsvis vitare än på länge. Provade Emin Lini-Schampo för att se om vi kan komma i närheten av Z's vita nyans, men det känns som en rejäl utmaning med en sådan skitgris som min :cool:

*kl*

Jag och Tingeling har verkligen inget flyt...när vi äntligen börjat sätta igång ordentligt och fått börja trava lite så kom hon in från hagen med ett sår på insidan av höger bakben där hon även rivit bort en del av kastanjen....
Självklart supersvullen hela hasen på insidan samt ned på insidan av skenan...Ringde ut distriktsveterinären som gjorde rent och även kontrollerade att det inte var så djupt samt la ett spritbandage...

Det hände i förrgår...igår skulle hon enligt veterinär gå utan linda och ingenting för såret (i dessa tider med risk för lymfangit?) så hon fick gå utan men på lunchen fick jag mess av en stallkompis att hon var supertjock igen...så jag åkte ut och lindade henne och då såg hon bättre ut på kvällen sen.

Efter 40 minuters promenad igår så såg det riktigt bra. Det är bara ett ytligt sår men hon var lite stel på grund av svullnaden i hasen, men blev som sagt mycket bättre efter en promenad.
I morse var jag ute igen och tog av spritbandage och lindade nattbandage även på skadade benet och bara en kompress med alsolsprit med vetflex över själva såret för att förhoppningsvis fortsätta dra ur de eventuella bakterier som är där i. Jag tyckte hon såg bättre ut i morse än i går, så det går åt rätt håll i alla fall tror jag.

Finadyne fick hon utskrivet och ska äta fem dagar igen också just för om det blivit lite infekterat...
Go och glad är hon i alla fall - och ingen feber ännu och ingen lymfangit som det verkar eftersom svullnaden är enbart på insidan...

Kan jag få nog av skadad häst nu??

benetibandage20120822_50353d239606ee3246000db9.jpg

Hade det på känn!:angel:
Men jag tycker att du ska ta en allvarlig funderare på om han inte ska ha lång man när du visar honom. Connemaran är en naturras brukar därför visas med utsläppt man. Lång man kan ju tex förändra intrycket av typ. Knoppad blir det lite mer åt ridponny hållet.

För övrigt jätte snygga bilder!

Han tackar för komplimangen :bow:

Jag kan dock meddela att jag gärna hade trimmat ner Kesos man ;) (Men han får behålla sitt långa hår ett tag till. De vuxna har dock ryckt man :p )

Hade det på känn!:angel:
Men jag tycker att du ska ta en allvarlig funderare på om han inte ska ha lång man när du visar honom. Connemaran är en naturras brukar därför visas med utsläppt man. Lång man kan ju tex förändra intrycket av typ. Knoppad blir det lite mer åt ridponny hållet.

För övrigt jätte snygga bilder!

Ja alltså det där är lite svårt. Eftersom han främst kommer att vara tävlings och sportponny vill jag inte komma ut med en vildvuxen skogsponny på tävling. Samtidigt har jag förstått att domarna för naturraserna inte är så där hemskt förtjusta varken i kort man eller slimmat hull. Det blir lite av en balansgång hur man ska göra:/. För min del så är jag alldeles för indoktrinerad i halvblodsvärlden för att inte klippa av manen (rycker aldrig) och trimma av hovskägget:p. Det enda jag inte rör är pannluggen-den älskar jag:D!

En annan sak som också är svårt det är att jämföra poäng på treårs med bedömning av rasdomare. De bedömmer ju vitt skilt (naturligtvis). Juno är inte visad alls för rasdomare så de kanske inte alls gillar honom på samma sätt som "sport"domarna gjorde på treårs..

Hur ligger tävling i tiden jämfört med visning? Beroende på domare tror jag det allmänna intrycket kan göra mycket.

Ja det är skit svårt! Vem var exteriördommare på 3-årstestet?

Jag vet faktiskt inte:o.

the_connemara: Min plan är att han ska ha gått en lokal hoppning (el dressyr) innan vi far ner till bruks. Vill ha varit ute iaf en gång eller två så att han får se sig om lite. Överlag tycker jag att ponnyraserna måste vara så himmelens feta dessutom för att gillas av de engelska domarna...

*Kl*

Idag har unge herrn fått löshoppa. Tyvärr blev det inga höjdarbilder, inte alls som Fioranos snygga foton ;) Kameran är ingen höjdare och dessutom hade fotografen (min käre sambo) både hundvalp och barnvagn med sig så han var tvungen att stå utanför paddocken. (Keso tycker att både sambo, barn och hund är fantastiska roliga individer och vill bara hälsa på dem hela tiden :p )

545893_10151356265581102_1004947912_n.jpg

553666_10151356265771102_256477695_n.jpg

574455_10151356266056102_181402798_n.jpg

Jag har turen att ha en riktigt bra fotograf här i krokarna som tar jättefina bilder! Är otroligt tacksam för det! Men dåliga foton eller inte så ser han ut att hoppa fint:).

En bild från ett av få hinder vi tog oss över i dagens tävlingsdebut. Stackars lilla ponnyn blev helt förskräckt inne på banan och det blev inte så bra. Får väl ta tag i det hela om jag nu ska kunna tävla Juno själv..

399623_4045547188956_599964871_n.jpg

Vi har pratat om att köpa en bättre kamera. Det är iaf en början :p

Var ponnyn stressad eller var du stressad? Eller båda två?

Vi har pratat om att köpa en bättre kamera. Det är iaf en början :p

Var ponnyn stressad eller var du stressad? Eller båda två?

En bra kamera är verkligen kanon att ha! Det är något jag retar mig på, att jag har alldeles för få BRA bilder på mina gamla hästar. Tar igen det nu;).

Ponnyn var jättespänd. Hon tyckte att hela situationen var mycket läskig och jag stöttade henne lite för dåligt. Kommer bli bättre med mer träning och om vi kommer ut mer. Saken är väl bara att jag prioriterar dressyren betydligt mer än hoppningen. Så det lär inte bli mer än nån klubbtävling här i höst innan snön kommer.

Här finns filme från klassen. Jag red klass 1 och rider ca 16:45 in i klassen:). Sjukt tidig stratsignal..

Jösses vad häftigt att allt filmades!! Har jag aldrig varit med om innan.

Varför har ni inte minst 2 ekipage inne samtidigt? Dvs du får komma in och rida runt medan ryttaren innan dig rider sin runda. Trodde jag det alltid var nu för tiden?

Nu hade jag inget ljud på men visst har man väl en viss tid på sig innan man ska ha ridit över startlinjen? Lär dig utnyttja den även i hoppning så går det säkert kalasbra sen :bump: Söt ponny oxå :love:

Det stämmer, 45 sek har man på sig att passera startlinjen (åt rätt håll) efter att man fått startsignal. Gör man inte det ska det ges en ny kort signal och tidtagning påbörjas, förr om åren tror jag man var utesluten om man inte startade i tid.

Fiorano: Kul att de använt sig av Bambuser så man kan se alla klasserna i efterhand! Blir säkert bättre med med träning, man måste ju träna på att tävla också, även om man är en väldigt fin ponny =)

Aha, man blir inte ens utesluten alltså? Coolt! jag kommer behöva läsa igenom alla TR innan jag börjar tävla igen :p

Här kommer lite bilder från oss och helgen hos dressyrtränaren. Det var blött på banan första dagen men det torkade upp fint under natten så vi slapp bli särskilt blöta. Kändes bra att vi tränade mest på sådant som jag tränar på själv också, då vet jag att jag inte snurrat bort mig helt när jag inte ridit för tränare sedan i sep-okt nån gång. Bara det att nu var man tvungen att komma ur komfortzonen också, det har jag visst varit desto sämre på. Var superkul i alla fall och ponny var medgörlig i det mesta förutom att gå förbi korna.

Från första passet
SAM_0525.jpg

Från andra passet
CIMG3335.jpg

Tredje passet skuttade vi lite
SAM_0616.jpg

Fjärde passet brukar vara lite programridning, här bestämmer vi vad vi ska rida
CIMG3510.jpg

Arbetstrav
SAM_0758.jpg

Travvolt
CIMG3514.jpg

Upptagning från ökad skritt till mellanskritt
SAM_0707.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
5 414
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 788
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar