Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Var ju meningen att Barbie skulle tävlat i sommar och kvalats till ungponnychampionatet. Det blev ju inte mycket med det pga hostan. Vi hann rida två klubbtävlingar som vi vann. Den sista två veckor innan vår första lokala, en L:B1 på 70%. Var såklart superpeppad till tävlingen men samma vecka blev hon sjuk:(. Ursprungsplanen var att hon skulle vara klar för en L:A-start nu i höst. Men det är tveksamt. Vi nosar lite på L:A-rörelserna, men tror inte hon styremässigt hinner bi klar. Rider kanske en lokal L:B bara för att jag har löst licens:D. Annars kan vi lika gärna stanna hemma och bara träna-hon är helt otittig och precis samma att rida mella tävlingsstaket som annars:).

Åke ska ridas in med en gång. Tänkte köra chockbehandlingsvarianten och göra det så fort som möjligt när han kommer upp så han är lite spak (ja ja, jag vet att det låter hemskt). Men på tre veckor borde han kunna vara riden i alla tre gångarter och då får han minst en månads vila för att smälta allt nytt. Sen får han komma igång igen under två månader för att befästa lite grundridning, för att sen vila lite till. Det beror så mycket på hur vädret ser ut, för vi har inget ridhus. I slutet av mars ska han visas på bruks så vi måste köra till ridhus lite där innan så han får löshoppas. Så ser planen ut typ:).

Jamen, har man ändå löst licens så :D Jag var för snål för att göra det och la tävlandet på hyllan.

När får du hem grabben? Jag har nog ingen åsikt om inridningsmetoder såvida de inte är uppenbart negativa, jag har aldrig stått för inridning. Lite utbildning visst, men inte det där första.

Blir jättekul att följa er framöver med två så fina ponnyer :laugh:

Tack för alla fina ord!

vi är stolta över vår fina mara och han väcker stor uppmärksamhet på alla tävlingar. Så visst gör han reklam för sin ras, absolut!

Nu ska han få chilla i skogen med mamma några dagar innan omg 2 av div 1 är på lördag.
Q är ju en sån häst som tröttnar rätt fort så man får variera träningen väldigt.
Idag står kantarellplockning på schemat :D Det gillar han:p

Börjat kika på lite hopptävlingar åt honom oxå, lär inte bli någon 130 i år då fokus legat på dressyren men några 120 ska han hinna gå :)

Vad fina ni är!!

*kl*

Jag har börjat sätta igång Tingeling igen nu. En veckas skrittande ute i skogen och de senaste tre passen har jag dessutom jobbat henne i skritten och inte bara skrittat rakt fram på lång tygel.

Jag måste säga att jag tror att den här vilan var precis vad hon behövde både kroppsligt och mentalt - för helt plötsligt är det som att polletten har trillat ned!!
Hon stressar inte alls upp sig när man har kontakt med munnen och hon jobbar avspänt i en rund och låg form - dvs precis så som veterinären sagt åt oss att jobba henne!
Nu hoppas jag bara att det ska hålla i sig när vi i slutet av veckan börjar lägga in lite trav och sen om några veckor till lägger in galopp också...

De här veckorna som vi inte gjort annat än umgåtts avsuttet har dessutom gjort att vi kommit varandra ännu närmare och uppskattar varandra på ett helt annat sätt...eller vad sägs om att hon numera kommer till mig när jag ropar på henne i hagen, oavsett hur långt bort hon är i hagen så kommer hon då hela vägen fram till mig vid grinden! Det är en häftig känsla för precis så var min förra häst...

I mina ögon är hon den perfekta lilla hästen och jag är så glad att jag har henne! :love:

Det blir nog allt en lite hopptävling har om två veckor:). Är en lokal här på klubben så det kan vi nog gott vara med på:). Hoppade lite idag-tredje gången uppsuttet:p.

484529_4004982454863_1088191862_n.jpg

423456_4004982974876_1269706520_n.jpg

297592_4004983734895_2054182814_n.jpg

Och så har min nya vackra Juno kommit:love:!
555554_4004953974151_549702409_n.jpg

555554_4004954014152_1216011503_n.jpg

Kul att ni hoppar lite med!

Han är jätte fin din nye. Men jag är ju lite partisk också :)
Jätte kul att du väljer att visa honom i vår. Inte många som orkar det vilket gör att många fina kandidater blir valacker.

Såg Åke-bild på facebook, han är superfin! Kul med lite hopptävling, jag tyckte dock hon hoppade onödigt högt över den gul-blå bommen, tills jag såg att det visst fanns en bom till. Tur det inte är jag som är hoppehäst :rofl:

*KL

Vi har ridit dressyr idag. Har blivit uteritt måndag, dressyr tisdag, barnlektion onsdag (grannens dotter rider lite ibland), uteritt torsdag och så dressyr idag igen då.

I måndags var det bara en lugn skrittrunda, dock med misstänkt hästätande shetlandsponny längs vägen. Jag har ett mycket modigt djur :cool:

I tisdags red jag på mitt andra dressyrträns som slutligen blivit komplett med tyglar och bett också. Synd bara att ponny underkände det :( Ska prova nån gång till, kan ju ha varit dagsformen som inte var på topp också men jag tror han ratade tränset. Synd, jag tycker personligen att det är finare än det andra...

Torsdag uteritt igen som sagt, lite skritt och trav. Inga dödliga shetlandsponnyer, däremot red vi förbi ett ställe med tre traktorer och en skördetröska som samtliga var ingång. Ponny oberörd trots att den andra hästen i sällskapet höll på att krypa ur skinnet. MEN! Dam dam DAM! :eek: Det klev ut... en MÄNNISKA ur traktorn! :eek: Ibland undrar man vad som pågår i den där ponnyhjärnan.

Idag var det ett pass igen då, med det vanliga dressyrtränset och det gick mycket bättre än det tidigare passet i veckan. Fokuserade på loss i bogarna och få till spårningen ordentligt. Red bland annat en variant på serpentiner som jag fick nys om för ett tag sedan: päronbågar. Väldigt trevlig och bra framridningsövning som jag kan tipsa om :)

Nästa helg blir det äntligen träningshelg hemma hos tränaren! Ska bli så himla roligt, har inte ridit för henne sen i oktober eller november.

Mysigt! Sedan jag bytte stall har Zinzano haft lite semester... Vilket betyder enbart skogsridning nu i tre veckor. Idag kunde jag inte låta bli att gå in på ridbanan och testa lite och jisses vad go han är att rida när han har stått! Så samarbetsvillig!! Red bara 15 minuter men oj oj vad fin han var och vilka galoppfattningar han gjorde :love:

Fiorano: Vilken fin, vad är det för nåt? :laugh:

Kl

Finns det förresten några Skåneconnemaraägare i denna tråden? Jag har inte tänkt på vart alla är i från :$ i övrigt, finns det connemarafolk här nere förutom Jörgen och Jette?

Jag är bosatt i Roslagen 7 mil norr om Stockholm så nä, inget skåne från min sida då... ;)

Ja, min vilar sig i ganska bra form också emellanåt, det är inte så dumt heller. Jag tycker inte det spelar så stor roll egentligen om man rider 15, 45 eller 55 minuter så länge man är nöjd :) Han kanske också känt av att det inte är en sån grej längre det där med träning?

Jag hamnar själv i fällan ibland att jag jagar framgång varenda pass och blir sur för minsta miss eller motgång. Men så funkar det inte, varken för mig eller ponny. Det vet man ju egentligen men hjärnan snurrar in sig själv så ibland. Då är det inte dumt med en paus och sedan prova lite igen utan några egentliga förväntningar. Kan jag tycka i alla fall.

LC: Är det inte dags för fler Keso-bilder snart? :angel:

Jag har en 10:a, egen uppfödning. Han är e: Sjödalens Magnet RC 103 u: Cassiopeia Nova RC 1388 - Rooar RC 86 - Finney Master RC 41 - Lambay Inver RC 4.
Även mamman är egen uppfödning och jag äger fortfarande både mamman och mormodern.

Bilder måste jag fixa nya men här är från en utställning som föl:
39857_476972911101_487368_n.jpg

Mamman, från samma utställning:
39989_476971516101_794475_n.jpg

Mormodern:
29981514.jpg

Vad härligt med en fin gul kille! Kan ponnyhingstarna visas redan som treårigar eller de måste vänta tills de är fyra? Min tanke är att Juno ska visas för ett GI med löshoppning och uppsuttna gångarter nästa år och sen eventuellt det långa frivilliga provet som femåring. Hade varit spännande med testryttarpoäng tänker jag:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
5 412
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 788
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA