Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!
Usch vad tråkigt att läsa om det som hänt din häst! Beklagar verkligen
Tusen styrkekramar till dig och
Balderum Norr!
KL
Förutom alla sorgliga förluster här på buke är det roligt att läsa lite om era hästplaner för hösten och vintern! För egen del blir det kurs på lördag, och det blir nog vårt sista "hårda" pass för hösten. Jag tänkte rida honom lite lätt och ta några skritturer efter kursen, så att han får en mjuk övergång till vilan som blir ca en och en halv månad (fr.o.m. mitten på oktober t.o.m. slutet av november).
Sedan sätt vi igång igen i december, om det inte är lervälling överallt, då får han vila ett tag till. Eftersom vi bara har möjlighet att rida utomhus hoppas jag på en fin vinter med packad snö på ridvägarna!
Just nu har jag en sadel hemma på prov. En begagnad (men knappt använd) Crown/Ideal Arwen (dressyrsadel). Den är fantastiskt skön att rida i, och ser ut att passa Mackan bra. Ska försöka få lite hjälp av tränaren i stallet och hennes tränade öga.
Jag tycker att det är så svårt att veta säkert om sadeln passar. Den ser som sagt ut att ligga bra, och Mackan känns bra under den när jag rider. Den ligger stilla under hela ridturen trots lite kuperad terräng, och jag sitter väldigt skönt i den. Jag har försökt bedöma hur den ligger an på honom utifrån svettmärkena, och han har mest svettmärken fram vid bogbladet, så jag funderar på om den kanske trycker lite där...? Å andra sidan tycker jag att det generellt sett blir mer svettmärken där och vid sadelgjordsläget, än exempelvis uppepå ryggen där bossorna ligger.
Jag får som sagt se vad hon säger, och så ska jag rida ett pass till i den. Känns det bra då, och om hon tycker att den ligger bra så lutar det nog åt att jag köper den
/A