NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*kl*

Just nu under en gran medans regnet öser ner!!
null_zps38c31cde.jpg

null_zps457e4e22.jpg

Har inte regnat nått idag men självklart öppnar sig himlen sig när vi går ut på tur.
Och ingen regnkappa, en stickad tröja :p
Tur det är varmt!! :D

Det kan man absolut!
Men vad tjänar man på det? Man får ju tyvärr inte tillbaka sin älskling :(

Sant, men kanske räddar man någon annans älskling.

kl
Beklagar verkligen till er som mist era fina vänner.

Senast ändrad:

Imorgon är det upp till bevis!
Jag har lasttränat med Sol och nu har hon gått rakt på utan minsta tvivel. Hon går in, tuggar lite god mat, backar lugnt och fint ut och står och gosar en stund innan hon självmant går in och tar en tugga till.
Imorgon ska hon åka in och bli behandlad igen så då får vi se hur det går att lasta i en annan miljö med mycket liv runtomkring.

Blir även upp till bevis hur släpet beter sig efter nya bilen. Tyckte att det gungade väldigt när jag hoppade omkring där inne. Hoppas att det känns bättre imorgon.

Jag tror nog att det är välkänt att NSAID kan ge biverkningar. Men precis som på humansidan får de flesta individer inte biverkningarna.

Det är jättetrist när det går snett, beklagar de två förlorade hästarna.

KL.
Ute och red Barmi igår igen, och han har verkligen blivit duktig på trav. Eller ja.
Han har en något fyrtaktig trav, med dåligt sväv och lite lång i kroppen.
Men det som är bra, är att han verkligen förstått att det är en användbar gångart och han bjuder gärna in till trav. Han kan fatta trav ur skritten, och han kan gå över från tölten. Han klarar som regel att behålla ryggen lyft vid övergången från tölt till trav, vilket är extra värdefullt.
Han söker sig själv ner till en låg huvudposition vilket nog är pedagogiskt riktigt just nu: riktigt låg form=trav, betydligt högre (men inte upprest) form=tölt.
Har dock klarat en kortare travsträcka även med "normal" position på huvudet.
Nästa steg lär bli att försöka hitta trav i paddocken också.
Det ska väl inte vara så svårt eftersom jag kan ta trav ur skritt: får öva lite mer på de fattningarna och sedan göra det i paddocken och försiktigt, försiktigt börja jobba på böjt spår.

Vi ska faktiskt anmäla samtliga fyra veterinärer som har varit inblandade.
Det är ingenting som kommer göra att vi får våran älskling tillbaka, men det ska dom ha.

IFRÅGASÄTT OM DET VERKLIGEN ÄR ETT MÅSTE MED ETT NSAID PREPARAT.
(våran vanliga veterinär hade varken ordinerat ut penecilin eller finadyne på en sådan skada som disa hade....)

1. Det är bra att det granskas hur det gått till när slutet blev olyckligt. Men bara för att det gått snett behöver det inte betyda att något egentligt fel gjorts.
Jag tycker att det är tråkigt att du uttrycker "det ska dom ha" - det ger mig en känsla av hämndlystnad mer än något annat.

2. Om det nu är så att du vet vad din vanliga veterinär skulle ha gjort och litar mer på den. Varför i all världen gav du preparaten om du inte tyckte att de behövdes? Penicillin, förresten.

Som svar på kommentar 1.
Det är en kraftig felbehandling när man råder hästägaren att avvakta när
Hästen står med 41,5 i temp MED FEBERNEDSÄTTANDE i kroppen.
Att man inte redan skickat in hästen till större klinik eller iaf ring till större klinik för rådfrågan är för mig ett mysterium. Så nog tycker jag att dom ska anmälas, det är helt fel!

Ang nr 2, när man står där med en skadad häst så litar man på veterinären. Man tror att dom är kunniga och vet exakt vad dom pysslar med och varför. Jag kan hålla med om i efterhand att det nog inte hade behövts medicin för skadan som Disa hade, men om veterinären står där, skriver ut recept och talar om att det är för att minska risken för infektion/smärta samt att slippa operera bort den skadade delen - ja då gör man som veterinären säger.

Kl.
Igår red jag på min häst igen.
Hon är perfektion i sin renaste form :love:

1. Det är bra att det granskas hur det gått till när slutet blev olyckligt. Men bara för att det gått snett behöver det inte betyda att något egentligt fel gjorts.
Jag tycker att det är tråkigt att du uttrycker "det ska dom ha" - det ger mig en känsla av hämndlystnad mer än något annat.

2. Om det nu är så att du vet vad din vanliga veterinär skulle ha gjort och litar mer på den. Varför i all världen gav du preparaten om du inte tyckte att de behövdes? Penicillin, förresten.

Ursäkta mig, men jag måste protestera lite här.
För det första känns det som ett onödigt inlägg när någon förlorat sin häst.
För det andra är det väl klart att man känner en viss hämnlystnad, som inte kan tyglas när man är i upprört tillstånd? Det betyder inte att en anmälan inte är på sin plats.
En veterinär som vet att en häst på NSAID blir sämre och sämre och står med 41.5 graders feber skall absolut inte säga att man skall avvakta.
Dessutom är det aldrig fel att anmäla om man känner att ett fel gjorts- då utreds det av andra än hästägaren och man får klarhet i det hela. Kan man inte ta det ska man inte jobba inom vården.

Kanske vet Tessinio vad ordinare vet skulle gjort för att hon pratat med ordinarie vet efteråt? Kanske var inte ordinarie vet ens hemma under tiden?
Så här EFTERÅT så hade kanske inte Tessinio gett NSAID, när hon pratat med ordinarie vet. Samma med penicilin.

Man ska kunna lita på sin veterinär. Det är tragiskt att så inte alltid är fallet.

Oj, vad alla var uppe samtidigt här ;)

*kl*

Nu ska jag spola Snorri i munnen och sen ösa iväg till jobbet, så lovar jag att berätta om mina två dagar i England om clinicen på tre timmar med Carl Hester och Charlotte Dujardin sen ;)

Great minds think alike ;)

Jag vill höra om clinicen!
Och mer om hästen!

Jag vill också protestera lite. Håller med Michis och Muninn som redan skrivit ungefär det jag tänkte skriva :)

Ursäkta mig, men jag måste protestera lite här.
För det första känns det som ett onödigt inlägg när någon förlorat sin häst.
För det andra är det väl klart att man känner en viss hämnlystnad, som inte kan tyglas när man är i upprört tillstånd? Det betyder inte att en anmälan inte är på sin plats.
En veterinär som vet att en häst på NSAID blir sämre och sämre och står med 41.5 graders feber skall absolut inte säga att man skall avvakta.
Dessutom är det aldrig fel att anmäla om man känner att ett fel gjorts- då utreds det av andra än hästägaren och man får klarhet i det hela. Kan man inte ta det ska man inte jobba inom vården.

Kanske vet Tessinio vad ordinare vet skulle gjort för att hon pratat med ordinarie vet efteråt? Kanske var inte ordinarie vet ens hemma under tiden?
Så här EFTERÅT så hade kanske inte Tessinio gett NSAID, när hon pratat med ordinarie vet. Samma med penicilin.

Man ska kunna lita på sin veterinär. Det är tragiskt att så inte alltid är fallet.

Och Michis - Ni har så fullkomligt rätt!!

Förstår dig precis!

*KL*

Igår blev det bara longering för jag hade ett möte efter jobbet och sen när jag kom hem ringde mamma och berättade att pappa till en av mina närmaste vänner hade hastigt gått bort igår, alldeles för ung. Så jag var/är rätt nere just nu så lite pyssel i stallet och lite longering passa bra igår innan läggdags.

Idag ska jag tillbaka till osteopaten och ikväll hoppas jag hinna rida, troligen i mörker men jag får damma av pannlampan :)

Usch vad tråkigt att läsa om det som hänt din häst! Beklagar verkligen :( Tusen styrkekramar till dig och Balderum Norr!

KL
Förutom alla sorgliga förluster här på buke är det roligt att läsa lite om era hästplaner för hösten och vintern! För egen del blir det kurs på lördag, och det blir nog vårt sista "hårda" pass för hösten. Jag tänkte rida honom lite lätt och ta några skritturer efter kursen, så att han får en mjuk övergång till vilan som blir ca en och en halv månad (fr.o.m. mitten på oktober t.o.m. slutet av november).
Sedan sätt vi igång igen i december, om det inte är lervälling överallt, då får han vila ett tag till. Eftersom vi bara har möjlighet att rida utomhus hoppas jag på en fin vinter med packad snö på ridvägarna!

Just nu har jag en sadel hemma på prov. En begagnad (men knappt använd) Crown/Ideal Arwen (dressyrsadel). Den är fantastiskt skön att rida i, och ser ut att passa Mackan bra. Ska försöka få lite hjälp av tränaren i stallet och hennes tränade öga.
Jag tycker att det är så svårt att veta säkert om sadeln passar. Den ser som sagt ut att ligga bra, och Mackan känns bra under den när jag rider. Den ligger stilla under hela ridturen trots lite kuperad terräng, och jag sitter väldigt skönt i den. Jag har försökt bedöma hur den ligger an på honom utifrån svettmärkena, och han har mest svettmärken fram vid bogbladet, så jag funderar på om den kanske trycker lite där...? Å andra sidan tycker jag att det generellt sett blir mer svettmärken där och vid sadelgjordsläget, än exempelvis uppepå ryggen där bossorna ligger.
Jag får som sagt se vad hon säger, och så ska jag rida ett pass till i den. Känns det bra då, och om hon tycker att den ligger bra så lutar det nog åt att jag köper den :)

/A

KL

Mitt i all sorg och tråkiga nyheter så tänkte jag dela med mig av de otroligt glada nyheterna jag fick idag :)

Vi var på återbesök och det var en helt annan häst som travade runt på volten än för två veckor sen. Så mycket mer avslappnad och ett helt annat rörelsemönster. Han tyckte att hon hade förbättrats jättefint på denna "korta" tiden med tanke på hur länge hon har gått med skadan. Så nu ska hon börja sättas igång försiktigt och vi ska tillbaka igen om en månad. Känns helt underbart att få sitta upp på min fina lilla häst igen, har verkligen saknat det.

Dessutom gick lastningen jättebra även på bortaplan och släpet kändes betydligt stabilare när Sol stod i än när jag hoppade runt. Hennes vikt hamnar ju mer mitt på och blir mer balanserat.

1 Jag hade också känt mig hämndlysten efter resan som Tessenino varit med om! Speciellt efter att veterinärerna ansåg att dom skulle vänta när hästen tempar 41.5!!! Det är ju vansinne!!!

2 Dom följde behandlande veterinärens ordination, eller tja alla 4... Då ifrågasätter man inte direkt behandlingen av hästen. Sedan vet inte du när hon fick reda på att ordinarie veterinär berättat att hon ej skulle satt in den behandlingen.

En tanke, törs inte efterföljande veterinärer gå emot tidigare veterinärer? är det nån kollegial tröghet eller kan de inte tänka självständigt? att vissa yrkesgrupper alltid håller varandra om ryggen vet vi ju

KL

idag hoppade jorunn igen och efteråt så höll tjejen i Jorunn och jag höll i vagnen och så gick vi lite i paddocken. Jorunn brydde inte sig ett dugg.. Så sjukt cool häst jag har:)'löööv*

Selen var slut på lagret och skulle komma hem nästa vecka så har jag tur kan jag kanske få den Fredag nästa vecka!
Suck!

Rockarden skall byggas om, den skall höjjas och fjädring skall till och större hjul skall på.

Så med andra ord inte mkt som ska bli som de ser ut idag!:)

Ska bli kul med ett "litet" projekt här i vinter=)

1376579_10152237908813998_947525597_n_zpsc7bf0c3a.jpg

Vi ska äntligen äntligen tävla på söndag:):)
Målet är att vi inte skenar ut från banan alternativt ramlar av :nailbiting: klarar vi det har vi vunnit;)

Sen har vi en clinic inbokad i november, en instruktör från Island som kommer en gång om året. Förra året fegade jag och åkte dit som åhörare utan häst, väl där insåg jag att det var absolut på vår nivå och hon var superduktig så i år kör vi!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur