NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Ang veterinärerna håller jag helt med!
Okej att man KANSKE avvaktar när hästen har 39 i temp, men när det går över 40 då skickar man bannemig in hästen DIREKT!

Tessa: du vet att jag är här!

Jag blir så arg när jag tänker på det!! Hon tempade över 41 grader och dom anser att man ska avvakta?!? Hur tänker man då?

Man är för stolt för att inse att man inte har en jävla aning om vad man ska göra och väljer då att avvakta istället för att vara ärlig.
Jag är så förbannad! Dessutom tempade hon 41 MED FEBERNEDSÄTTANDE i kroppen. Så vad tempen varit utan allt detta vill man inte ens tänka på.
Sen är det ju så att alla mediciner slog ut kroppen mer, men jag är så sjukt arg på att dom inte skickade in henne DIREKT.
USCH USCH!

Fina flickan!

Vilken vacker häst... Så ofattbart gräsligt att det kunde hända så!Beklagar verkligen sorgen!:(

Oerhört tråkigt att läsa om både Disa och Munni. Tröstekramar!

Fina vackra Disa! Beklagar! :(

Balderum, Så hemskt, Beklagar sorgen!

Senast ändrad:

Usch så förfärligt, Beklagar sorgen både Tessinino och Balderum! Det är en klen tröst att gräset i Trappalanda alltid är grönt, när man saknar en kär vän och livskamrat!

Kl

De här händelserna fick mig att sniffa lite extra i Andis man imorse innan jag for till jobbet...

Igår fick jag börja sätta igång Kveikja, det blev såklart en promenad! Tänkte promenera varje dag i veckan och till helgen börja cykla.

På fredag är både Meyja och Rá anmälda till unghästvisning! Spännande värre! Vem kommer få bäst exteriört? De är ju så olika o jag har ingen aning. Hoppas Meyja, Mathias blir så odräglig annars om hans häst "vinner"... Haha. Funderar på att pina Meyja med ett rejält bad oxå, jag har aldrig mött maken till Häst att älska lera o rulla sig i det! Tom hennes päls är tottig av all smuts... Hon kommer få gå helklippt o täckad när hon blir stor, det är en sak som är säker!

Så fruktansvärt!! Vilken hjälplöshet du måste känt!
Jag är oerhört glad jag har haft kompetenta veterinärer runt mig när det hänt saker med mina hästar. Även om det inte hjälpte denna gången. Sorgen är verkligen enorm, saknaden likaledes. Går och luktar på grimman, på alla dofter som hör till hästen. Min Munni, Munnibunni, min indianhäst, en oerhört personlig häst. Han dog med mulen mot mitt bröst och jag är glad jag aldrig svek honom.

KL

Åhh idag är jag såå stolt och glad.

Tömkörde lite i ridhuset idag och det gick super. Efteråt så gick jag och hämtade vagnen min, tog den i ena handen och jorunn i andra och så gick vi några varv i paddocken.
Jorunn tittade inte ens åt vagnen fast den gick sida vid sida av henne.

Sedan tränade vi p att backa in i skacklarna och det gick super, tog lie mer foten på skacklarna och puttade upp och ner dom så de lät.
De reagerade inte jorunn heller på, hon var mer intresserad av att kolla på när en stallkamrat höll på att hoppa upp på sin häst lite framför oss:D

Denna inkörning bådar ju gott=)

Om några veckor hoppas jag hinna få min finsele jag beställt=)

Blir så ledsen när jag läser vad som hänt era fina hästar:'( Minns så väl när jag tog beslutet om min fina, älskade Fengur och jag saknar honom enormt mycket och det är 1,5 år sen nu...

Det kan man absolut!
Men vad tjänar man på det? Man får ju tyvärr inte tillbaka sin älskling :(

Vi ska faktiskt anmäla samtliga fyra veterinärer som har varit inblandade.
Det är ingenting som kommer göra att vi får våran älskling tillbaka, men det ska dom ha.

Har aldrig känt mig så hjälplös. På fyra dagar gick hon från glada disa- till att tölta vidare i himlen.
Det är så ofattbart. Hjärtat vill hoppa ut mest hela tiden..... fina disa!! :'( <3

Och till er; Tack för all omtanke, och alla fina ord.
VAR NOGA MED VAD ERA HÄSTAR STOPPAR I SIG. HÅLL KOLL PÅ BIVERKNINGAR AV ALLT!!
IFRÅGASÄTT OM DET VERKLIGEN ÄR ETT MÅSTE MED ETT NSAID PREPARAT.
(våran vanliga veterinär hade varken ordinerat ut penecilin eller finadyne på en sådan skada som disa hade....)

Usch nej vad tråkigt beklagar verkligen:-(
Hur ska man våga använda det preparatet i fortsättningen egentligen?
Vilka symtom fick hon när ni var hemma?

Beklagar verkligen sorgen.
Oavsett anledning är det så fruktansvärt tomt när de väl går vidare.

Angående att anmäla veterinärerna så håller jag med, något sånt här får ALDRIG ske igen. Att fyra (4!!!) stycken gör samma misstag är helt ofattbart. Om inte annat MÅSTE debatten lyftas angående biverkningar av NSAID preparat.

Jag tycker ibland att NSAID preparaten skrivs ut på slentrian. Fick det utskrivet när vi kastrerade två åringar i våras, en av dem son till ett sto som fick metacambiverkningar i januari, men hämtade aldrig ut det. Det gick bra ändå. I somras hade jag en sårskada på ett dräktigt sto och veterinären tänkte skriva ut metacam men efter att vi pratat lite om det tyckte hon inte det behövdes.

Debatten måste absolut väckas, för att det ska bli färre fall.
Detta är säkert ett av få som det går så illa för. Man tror aldrig att det ska hända en själv...

Disa blev hängig. Tempen höjdes, hennes huvud svullnade först, och fick sedan som vattenansamlingar på hela kroppen.
Tänk på HÄNGIGHETEN och tempen i första hand.
Veterinärerna tyckte det var lugnt så länge Disa åt. Bara det att hon åt ju tills hon somna in i princip.

När vårt sto var sjukt i vintras hade hon redan feber och dålig matlust innan metacam sattes in (det var symptomen vi sökte vet. för).
Febern sjönk inte trots febernedsättande men det som gjorde att vi inte kopplade problemen till metacamet på en gång var att hon inte blev lös i magen. Jag trodde i princip att de absolut skulle få diarré men sen när hela munhålan var full av blåsor tog vi bort metacamet men hon blev inte bättre förrän hon fick losec (vilket hon inte fick förrän flera dagar senare då jag kontaktat vet. igen eftersom hon inte blev bättre). Hon hade även ödemliknande vätskeansamlingar under magen.

Vi hade dock tur för vårt sto blev bättre, men om vi hade fått tips om losec på en gång då biverkningarna upptäcktes hade hon blivit bättre fortare. Jag upplevde dessutom att, särskilt den ena av två inblandade veterinärer, inte riktigt tog det hela på allvar.

Veterinären som behandlade stoet med sårskada i somras (annan vet. men också distriktare) verkade inte ha hört talas om biverkningarna som bla metacam kan ge när jag tog upp ämnet. Förutom det var hon superduktig och gjörde ett mkt bra jobb, dessutom lyssnade hon när jag berättade om att jag kände till ett flertal fall där hästar fått allvarliga biverkningar av metacam.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama