NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Här kommer ett litet tips till er med klipprädda hästar.

Jag har köpt en liten billig massagemaskin. En sådan som vibrerar och har 4 små ben.

De låter som en klippmaskin och kan tänka mig att den är bra som läromedel.

Har kört den på Rigel ett antal ggr och han älskar den! Grimaserna och kroppsspråket visar det väldigt tydligt :-)

'

Smart tips=)

Knapplån

Idag skulle jag tömköra men hittar inte mina tömmar:crazy: måste leta vidare imorgon för jag vet att de ska finnas någonstans i alla fall!

Så de fick bli ridpass i dag i paddocken.
Jösses vad bra hon gick idag
Vi tränade mkt på våra 2 läxor från tränaren.
Förvänd galopp samt enkla byten.

Förvänd galopp går bättre och bättre och vi börjar kunna få till en jämn och fin form där nu.

Enkla bytena går bättre åt höger varv än åt vänster så tragglar lite mer i vänster och fick till 2 fina idag där vänsterbogen var med.

Hennes vänsterbog och häger bak är det ju som alltid varit jobbigt hos Jorunn.
Men blivit så otroligt mkt bättre nu.

Annars rullar allt på här hemma måste jag säga, hopplektioner varje Tisdag och dressyrlektioner varanann vecka på Torsdagar helger oftast uteritter långa härliga=)

Kul med ytterligare träning. Inte helt enkelt för en islandshäst med förvänd galopp, större risk för taktmissar och tappade gångarter jämfört med tregångarhästar.

Tränar du riktiga enkla byten eller gör du travbyten?:)

Har inte mycket att uppdatera, mer än att Dagmar är utplacerad pga att jag fick in en oplanerad ny häst (dumma jag som har så svårt att tacka nej till intressanta hästar som folk vill placera hos mig). Står nu hos en kompis ett par kilometer härifrån. En ung tjej med Aspergers syndrom sköter Dagmar åt mig på kvällarna, alla är nöjda med det. Det är tjejen själv som kommit på att hon ska ta ansvaret för mina två unghästar (min treåriga fjording är också placerad där), från att aldrig ha brytt sig om gårdens hästar och det är en positiv utveckling att hon tar initiativ till att ta ansvar, om ni hänger med på hur jag menar.

Karl och Isa jobbar vidare med ren grundträning, Barmi arbetas i tölten och får drälla i traven (som han hittat på ett bra sätt och nu gärna väljer) och galoppen utan krav på form eller samling - helt OK att han blir lång bara han hittar gångarten, resten får komma när han är säkrare på takten.

Det nya projektet är en quarterhäst som var besvärlig i största allmänhet och det passar ju mig med westernridningen, kan mycket väl bli en vettig reininghäst av honom när han är mer tränad och utbildad.

Blev erbjuden en gratis islandshäst via en professionell tränare men behövde tacka nej på grund av platsskäl - hade precis tackat ja till quartern, och har fått en kallblodstravare "på halsen" som passar hos mig men nog aldrig kommer att passa med sin ägare.

Det är smickrande att folk tycker att jag klarar av problemhästar, vilket jag i och för sig som regel gör, men det är lite jobbigt att räkna ut hur man ska lösa stallplatser ibland och som sagt klarar jag inte ta emot alla som erbjuds mig från olika håll.

Eller att inte kunna ta emot de träningshästar jag blir tillfrågad att ta hand om och rida. Ska ta emot en islandshäst för träning i vår, men det är en av mina närmsta kompisar som äger den hästen. Sambon ska ha den, och har bra balans och är snäll men kan inte utbilda hästen. Min kompis kommer inte alls överens med hästen utan blir bara frustrerad och har då skalle nog att inse att hon inte är lämplig till att vidareutbilda hästen. Alltså blir det min uppgift som jag gärna tar på mig. Det är samma kompis som tar hand om Dagmar åt mig så vi byter tjänster med varandra.

Kul med ytterligare träning. Inte helt enkelt för en islandshäst med förvänd galopp, större risk för taktmissar och tappade gångarter jämfört med tregångarhästar.

Tränar du riktiga enkla byten eller gör du travbyten?:)

Även 3 gångare brukar få oren galopp i början när den förvända galoppen är lite obalanserad och inte riktigt sitter än.
Det går svajigt och ryckigt och de brukar gå ner till trav i början

Men de är ju de som är meningen med just träning.. att bli bättre tycker i alla fall jag!

Nu vet jag inte hur det är med den klassiska ridna islandshästen som tävlar flitigt och väl inom töltgrenarna hur det är med dom.

Men jag rider ju min isis som en 3 gångare så jag har inte upplevt att någon gångart har blivit dålig pga den förvända galoppen

Utan tvärtom galoppen har blivit grymt stärkande av den förvända träingen.

Ett enkelt byte är alltid ner till skritt inte ner till trav och sedan att man fattar ny galopp:)

Ett rent byte är ett rent byte
Många blandar ihop detta även jag i början=)

Så vi gör alltså enkla byten.. dvs galopp-skritt- byte till ny galopp på serpentinbågar

Här kan du läsa mer om just enkla byten om ni inte tror på vad jag skriver
( brukar vara så här inne så därför länkar jag):D

http://www.hippson.se/ridovningar/enkla-byten-en-forberedelse-for-riktiga.htm

Nej! Usch vad hemskt! Hoppas verkligen ni lyckas vända situationen! Håller tummarna för er!

kl

Nu har vi tömkört för första gången. Eller jag har tömkört Jorunn för första gången.
Jorunn är tömkörd innan fast inte av mig=)
Gick superduperbra=)
Vi skrittade och travade lite och tränade på att stanna och komma igång och jag lägger alltid till kommandona som kommer gälla vid körningen.
Hauooo= Stopp
Smack= Öka
Proo.= sakta av
Sssss= Trav
Galopp= galopp=)

Här är hon.. första stadiet som körhäst:D
1385991_10152227910308998_1592509382_n_zpsdb755ce3.jpg

Och här är vi igång=)

1383359_10152227909453998_1091059865_n_zps3192a814.jpg

kl

Nu har vi tömkört för första gången. Eller jag har tömkört Jorunn för första gången.
Jorunn är tömkörd innan fast inte av mig=)
Gick superduperbra=)
Vi skrittade och travade lite och tränade på att stanna och komma igång och jag lägger alltid till kommandona som kommer gälla vid körningen.
Hauooo= Stopp
Smack= Öka
Proo.= sakta av
Sssss= Trav
Galopp= galopp=)
]

Egentligen är det 'pro'=halt och 'hoo'= nedsaktning till långsammare gångart.

Men alla gör troligen olika bara hästen förstår och man alltid säger samma sak.

Eftersom hon redan kan hoo= tvärnit så är de det som får va med in i körningen.:)

*kl*
Har ridit lektion för min kompis idag med fokus på min sits! Supernyttigt verkligen! Är otroligt svag i min högra sida efter att ha gått och varit sned åt det hållet bra länge så jag har en del att träna på nu för att bli starkare! Så nu ska jag tänka stenhårt på detta när jag rider så det sätter sig:-) Men jag känner mig som en nybörjare.... Tur att Laukur är så duktig så när jag gör rätt gör han rätt.

Vadå egentligen? Finns det några såna regler? Jag tycker det är olika överallt, häromkring är det många som visslar för stopp. En del hoooar, väldigt få proooar på islandssidan medan alla jag känner i tregångsvärlden proooar och ingen hoooar och visslar definitivt inte. :p Däremot har många inom tregångsvärlden i mina kretsar två olika prooo, ett med tungan och ett med läpparna. Många har även två olika smackljud.
En del islandsfolk jag träffat har en hel massa olika smackljud, pruttljud, klickande, schyshande, väsande och visslande för sig. Det är ju bara fantasin som sätter gränser, så länge man håller isär det så hästen fattar tycker jag det är upp till var och en.

Senast ändrad:

Hoo betyder för mina att jag vill att mina saktar ner till skritt snabbt, att det dykt upp ngt oväntat eller tappad stigbygel tex så man snabbt måste sakta ner. Vissling betyder "Hallå, lyssna nu!" och "kom". Prrr, betyder sakta av och ett pipigt prrande på gången betyder "lugn, stå still".

Även 3 gångare brukar få oren galopp i början när den förvända galoppen är lite obalanserad och inte riktigt sitter än.
Det går svajigt och ryckigt och de brukar gå ner till trav i början

Men de är ju de som är meningen med just träning.. att bli bättre tycker i alla fall jag!

Nu vet jag inte hur det är med den klassiska ridna islandshästen som tävlar flitigt och väl inom töltgrenarna hur det är med dom.

Men jag rider ju min isis som en 3 gångare så jag har inte upplevt att någon gångart har blivit dålig pga den förvända galoppen

Utan tvärtom galoppen har blivit grymt stärkande av den förvända träingen.

Ett enkelt byte är alltid ner till skritt inte ner till trav och sedan att man fattar ny galopp:)

Ett rent byte är ett rent byte
Många blandar ihop detta även jag i början=)

Så vi gör alltså enkla byten.. dvs galopp-skritt- byte till ny galopp på serpentinbågar

Här kan du läsa mer om just enkla byten om ni inte tror på vad jag skriver
( brukar vara så här inne så därför länkar jag):D

http://www.hippson.se/ridovningar/enkla-byten-en-forberedelse-for-riktiga.htm

Jag förstår ärligt talat inte varför du försvarar dig mot mina frågor till dig.

Jag påstod inte annat än att det är svårare på flergångare än tregångare med förvänd galopp, har inte antytt att det skulle förstöra något.

Jag vet mycket väl vad enkla byten innebär, var nyfiken på om du hade samma definition som jag. Det är ju inte helt ovanligt att människor gör travbyten och kallar det för enkla byten.

Jo visst kan det vara svårt att hålla galoppen även på tregångare när man börjar jobba med den förvända. Mitt problem har hittills oftast varit att hästrackarna försöker byta, sällan att de med vilje bryter till trav.

Hoo betyder för mina att jag vill att mina saktar ner till skritt snabbt, att det dykt upp ngt oväntat eller tappad stigbygel tex så man snabbt måste sakta ner. Vissling betyder "Hallå, lyssna nu!" och "kom". Prrr, betyder sakta av och ett pipigt prrande på gången betyder "lugn, stå still".

Visst är det spännande att det är så olika!
Jag säger "sss" för trav (det är det kommando som normalt sett lärs in vid "riktig" körning och jag har anammat det enligt råd från Anders Eriksson.
För galopp gör jag ett pussljud, för att dämpa farten i bibehållen gångart eller för att lugna vid stress är det "hmmmmm" och för stopp är det "woauw" eller hur man nu ska stava det.

Rätt eller fel?
Finns antagligen inte.
Olika.

KL.
Red Barmi en sväng igår kväll, han ville trava mer än han töltade, hurra! Han har så stark lateral att han knappast kan tappa tölten, så jag är glad för all trav jag får. Jag är övertygad om att även galoppen kommer att förbättras en hel del av att han numera travar. Fick till ett par trevliga travfattningar direkt ur skritt, förutom alla gånger Barmin föreslog och jag uppmuntrade att han gick ner i trav från tölten. Han söker sig till en väldigt låg form i traven och det är just nu praktiskt med den formskillnaden även om det naturligtvis inte är något som jag vill ha kvar hela tiden.

Jag reagerade på ditt uttalande om tregångare och flergångares problem med förvänd galopp, det är ju väldigt olika var svårigheterna finns. Min femgångare är galoppbegåvad och har inga bekymmer med tex byten eller takt.

*kl*
Ett liv tar slut väldigt fort, fortare än vad vi tror. Krama om era hästar extra noga idag.

Jag beklagar verkligen din förlust!
Ett så fruktansvärt sätt att förlora sin älskade vän på. :(

Tröst- och styrkekramar!
/ Ann

Ja visst är det lite roligt ändå hur olika man kan göra, kan ju bli en del förvirring när man byter häst, haha.
Sol tvärstannar självmant när jag tappar en stigbygel. Det har hon gjort på träning också vilket varit något pinsamt. Men å andra sidan praktiskt den dagen det faktiskt går illa.

Själv har jag två smackljud som betyder samma men ofta är det ena lite intensivare/hårdare. Ett pussljud för trav, ssssss för tölt, lite korta fast mjuka hysch för galopp (används inte på sol dock) och lite klickande eller hårt hysch för uppmärksamhet. Visslar gör jag bara vid inkallning.
Sen har jag två tillrättavisande ljud när hon tar sig friheter som inte är så omtyckta. Ett som jag hört många använda för att få extra tryck i tölt och pass (vilket en gång fick ridsällskapet att flyga iväg i en väldans fart när sol var på väg ner i ett dike när hon var ny hos mig). Och ett morrande som bara kommer fram när jag menar allvar och inte längre ber snällt.

Ibland låter jag säkert ganska dum om jag måste använda rösten mycket, men det kan jag leva med.

det intressanta är att när vi var på tömkörningskurs så används ju sssss för trav och det kopplade hon utan problem när instruktören höll i tömmarna. Men när jag stod där fick jag använda mitt ljud för att det skulle bli trav och inte tölt. Så visst är de lyhörda för olika människor och olika språk.

Jag förstår ärligt talat inte varför du försvarar dig mot mina frågor till dig.

Jag påstod inte annat än att det är svårare på flergångare än tregångare med förvänd galopp, har inte antytt att det skulle förstöra något.

Jag vet mycket väl vad enkla byten innebär, var nyfiken på om du hade samma definition som jag. Det är ju inte helt ovanligt att människor gör travbyten och kallar det för enkla byten.

Jo visst kan det vara svårt att hålla galoppen även på tregångare när man börjar jobba med den förvända. Mitt problem har hittills oftast varit att hästrackarna försöker byta, sällan att de med vilje bryter till trav.

Försvarar mig? hehe snälla rara du. nu misstolkar du allt nog allt jag skrev.

Jag skrev bara vad jag upplevde, att de du påstod kunde hända med
islandshästarna inte har hänt med min.

Men sade också noga att samtidigt vet jag ju inte hur det är med de isisar som rids som den klassiska ridna islandshästen.
Kan mkt väl vara som så att förvänd galopp försämrar tölten.
Det vet ju inte jag efter som jag inte töltar med min:)

Man måste ju kunna få skriva att man inte håller med i allt vad du skriver utan att man för den skull ska va mothugg eller hur;)

Skillnaden för hur lätt dét är att lära in galoppbyte beror mer på anlag och hur lyhörd hästen är än vilken ridstil man tränar. Hästarna har väldigt olika förutsättningar för dressyr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama