NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Då är det dags att sko ja, alla kan inte vara barfota. Det handlar om förutsättningar och miljö, slits hoven så måsten den givetvis skyddas mot slitaget på ett eller annat sätt.

Idag stod klättring på schemat, det är mycket häst som ska musklas.

Nä, men se upp här. Att använda lugnande på häst och sedan jobba med den, det finns nya regler så kolla att det är ok.

Nä, men se upp här. Att använda lugnande på häst och sedan jobba med den, det finns nya regler så kolla att det är ok.

Fick jag ingen info om när jag fick det utskrivet i morse!
Var kan man läsa om detta?

Jag tycker också att de är fantastiska!! Enda gången vi hade problem var när Skuggi fick kolik förra året, och precis fått börja småpromenera efter 5 månaders boxvila. Så vi kunde inte gå speciellt mkt heller..
Då var veterinären 2 h bort på mer akut så hon hänvisade oss till Strömsholm. Var bara koppöa på transporten och åka. Svinhalt, sommardäck och med en transport jag absolut inte får dra (krävs BE körkort). Men vad gör man inte :)
Turligt nog kom vi in lördag morgon 00.21 så vi slapp betala jouravgift fredag..

Men det är som sagt enda. Annars är de snabba ut och billiga. Förvisso har vi avtal med dem.
Alltid ett trevligt bemötande där man kan få en vettig diskussion hur man "går vidare" med behandling.

Fick jag ingen info om när jag fick det utskrivet i morse!
Var kan man läsa om detta?

Te x så måste ju en hovslagare vara godkänd av JBV för att arbeta med sederad häst, nej det är något du själv måste informera dig om.

Vad som gäller för egen del har jag faktiskt inte en susning om, därför värt att kolla upp.

Du kan läsa om det på JBV, samt andra bestämmelser man kanske bör känna till.

Jag hänger inte riktigt med i diskussionen?

Jag ska klippa min egen häst som är rädd för maskinen och undrar därför om någon provat Sedalin Gel och dess effekt?

Jag hänger inte riktigt med i diskussionen?

Jag ska klippa min egen häst som är rädd för maskinen och undrar därför om någon provat Sedalin Gel och dess effekt?

Ja, och när hästar fått lugnande så är reglerna såna som jag tidigare skrev om. Kolla alltså att du får använda detta medel och klippa själv. Här har nämligen en hovslagare åkt dit på det, då denne inte fick arbeta med häst som fått lugnande, om du som privat person är undantagen kan vara värt att kolla innan.

I övrigt beror det på hur rädd hästen är, i sämsta fall går den igång ordentligt och kan snedtända.

Han fungerar jättebra barfota änsålänge iaf :)

Ja det blev en med flexbom med utbytbara koppjärn. Får hoppas sitsen mjuknar något, antar det då den är ny.

Har inga ridbilder men vill verkligen ha det! Får locka med mig någon ut.

--

Igår var vi på agility/lydnadsträning. Rigel var jätteduktig! Massa nya hästar och han skötte sig galant.

Här kommer ett litet tips till er med klipprädda hästar.

Jag har köpt en liten billig massagemaskin. En sådan som vibrerar och har 4 små ben.

De låter som en klippmaskin och kan tänka mig att den är bra som läromedel.

Har kört den på Rigel ett antal ggr och han älskar den! Grimaserna och kroppsspråket visar det väldigt tydligt :-)

Tyvärr har det överskridit den gränsen redan.
Tessinino får skriva själv sen, men kliniken gör vad dom kan.

Älskade vän. Vackra häst.
Fyfan! Fr.o.m. nu kommer jag vara jävligt försiktig med NSAID preparat ...

Läs i tråden som länkades.
Det är en biverkning från NSAID preparat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama