NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*KL*

Var hos en osteopat (visst hade du Kvandi vart hos en sån?) förra veckan och blev rakare i överkroppen. Jag var otroligt sned och det sa han själv också haha :o Ska dit igen nästa vecka. Ska ta hjälp av en kompis som är lite av en sitsnörd på söndag. Känns lite annorlunda nu när jag rider faktiskt, särskilt i tölten, så hon ska få kika på oss så jag hamnar rätt :) Har antagligen gått och varit sned BRA länge O_o

Från idag ska hästarna få lite hö morgon och kväll. Har inte behövts innan då dom bara velat beta och ratat hö. Men nu märks det att dom vill ha lite extra, så nu är hösten här på riktigt.
Jag och min man håller på att planera lunchfodringslösningar inför vintern. Vi ska bygga om en gammal korvkiosk till höhäck/bord/bar/bur, kalla det vad ni vill, men det är en fyrkant med tak som man lägger hö i och dom står och äter ur den. Ska skaffa lunchgrind och då blir en sån bur bra att lägga lunchhöt i så slipper det bli blött om det är skitväder. Kommer bli kanon! :)
I söndags fixade vi hagen inför vintern, bytte hörnstoplar, sträckte trådar och såg till att strömmen fungerade. Gubben satte upp en lampa på hörnet vid dynghögen som även lyser upp "fodringsplasten" i hagen och grinden, blev perfekt! Så nu är vi snart redo för vinter :) Ska upp ett par saltstenshållare i boxarna också.

Idag ska jag nog rida! :D Han har haft 2 dagar ledigt nu.

Vad är skillnaden mellan osteopat och en naprapat??O_o

Jag brukar gå till en naprapat som behandlar min snedhet via främst knäckning men även massage laser och muskel dragningsmaskin(haha vet inte vad det heter)

Det är ju viktigt att va rak som ryttare för är man sned för man oftast över detta på hästen som får snedbelastning vid ridning!

Du lär nog vara ett stort undantag som lyckas välja och vraka när det gäller jourtid. Vi är mest hänvisade till den distriktsveterinär som är i tjänst.

Du lär nog vara ett stort undantag som lyckas välja och vraka när det gäller jourtid. Vi är mest hänvisade till den distriktsveterinär som är i tjänst.

Jepp det är jag nog ett undantag, nått ska man väl ha tur i här i livet=)

Så är det här också.
Som tur är, har jag haft väldigt lite behov av veterinära insatser förutom planerade kastrationer och vaccinationer.
Dagtid går det ju att diskutera med hästsjukhuset i trakten också, och de är tillmötesgående och ger bra råd.

När det är akut utanför ordinarie tid (hästsjukhuset här har öppet för bokade besök till kl 20 de flesta vardagar vilket är suveränt), är det förstås distriktsveterinären man vänder sig till.

Jag har inte fått annat än vettig hjälp därifrån, oftast i form av rådgivning, men ändå.
DV-stationen finns ca 4-5 mil hemifrån mig, vilket självklart innebär en väntetid om minst 45 minuter även när det är riktigt akut, och självklart kostar det därefter.

Men det är inte så illa för mig: det finns de som har 10-15 mil enkel väg till DV-station.

KL.
Så nöjd med Barmi. Han har verkligen kommit på att trav är en gångart. Han visar gärna vilja att gå ner i trav från tölt, och hittar en diagonal trav. Takten är inte helt ren tvåtaktig utan blir lite fyrtaktig och ganska flack, men det är ingen tvekan om att det är trav. Det går nu att ta trav direkt ur skritt ungefär hälften av gångerna jag försöker, och han tog igår trav ur tölten bara för att jag skickade undan en bog.
Det lär inte vara någon risk att han tappar tölten, så än så länge uppmuntrar jag allt som blir trav. Han orkar hålla traven längre och längre sträckor också, även om han ramlar över i tölt efter 50-100 meter ute längs vägen.
Klarar inte få honom i trav i paddocken än: den är lite för kort med en långsida om dryga 50 meter. Men det kommer inte att dröja länge innan jag åtminstone hinner med en travfattning i paddocken även om det kommer att dröja innan han klarar av ett så pass böjt spår som 24metersvolt (tror jag, men man kan ju bli positivt överraskad).

Isa gick trevligt härom dagen, vi klarade av skänkelvikning (väldigt svag tvärning, men tvärning var det) i trav utan att hon blev spänd. En riktig framgång! Jobbar som vanligt med att flytta bogar och bakdel och få upp ryggaktiviteten, vill ha henne så kort som möjligt för att kunna jobba tölten. Det går sakta framåt där också, även om jag är tacksam för riktigt små saker när det gäller Isa. Egentligen är det en framgång om man kan göra något slags dressyrövning utan att hon blir spänd, fortfarande.
Men visst är det skillnad: vi har hållt på länge för att över huvud taget kunna ta oss framlänges utan spänningar.

Det är vi i Västerås med, vet inte hur Niela lyckats med något annat?!?

Dessutom ska man ha tur om jourvet svarar i telefonen och befinner sig i närheten.

Ja precis.
Ja ringde i över 1½timma innan jag fick tag i henne, då var hon oxå ca 2 timmar ifrån men och skulle komma så fort hon kunde.
Klockan var ju ca 19:30 när hon kom, så ja de var ju både helgtaxa å långt för henne att åka osv....
Men dyrt det är baskemej! Men vad gör man när man har en sjuk pålle som behöver hjälp?!
Ja, man tager det man får helt enkelt.

Vad är skillnaden mellan osteopat och en naprapat??O_o

Jag brukar gå till en naprapat som behandlar min snedhet via främst knäckning men även massage laser och muskel dragningsmaskin(haha vet inte vad det heter)

Det är ju viktigt att va rak som ryttare för är man sned för man oftast över detta på hästen som får snedbelastning vid ridning!

Vet inte exakt skillnad men den här osteopaten knäckte inget utan lyckades lägga rätt allt ändå på nåt j*kla vänster :p Hade ingen aning om vad en sån gjorde innan jag var där och hade räknat med att han skulle bryta och knäcka men inget sånt alls, men rak blev jag! Helt otroligt :)

Ja det är ju jätteviktigt! Laukur har gått lite ojämnt bak, kan bero på att han inte är nog stark än, men kan ju också bero på mig. Han är genomgådd (heter det bara så på värmländska? :P) och behandlad så nu var det min tur så vi båda är fina kroppen :)

Jag har haft otrolig tur den enda gången jag behövt ha ut jourvet, Sveriges nationaldag, söndagkväll kl 22 och vet svarade på första försöket och befann sig hos oss 1 timme senare. Stod där själv med en 14 timmars fölis med diarré, mitt första och hittills enda föl.

Min nota blev dock human och slutade på 2200:-, hade en underbar jourvet som ringde mig tvär ggr under natten för att kolla statusen på fölet.

Om du inte redan fått träningstips så glöm inte fråga efter det. Tyvärr är det många som går hem och tror att de är "botade" när de varit hos massör, osteopat eller kiropraktor, men ofta så behöver man träna upp kroppen för att inte halka tillbaka igen. Särskilt om det är något som varit fel länge, då har ju kroppen fått kompensera och anpassa sig. Så det är viktigt att se till att man får bra hjälp även efter besöket.

Bara ett litet tips ifall du inte fått något hemgångsråd, så slänger du förhoppningsvis inte pengarna i sjön om problemet kommer tillbaka igen.

Senast ändrad:

kl*

Jag börjar helgen med att gå till massören för ryggknådning. (Går ca en gång i månaden och pållen lika så :) )

Sen ska jag o isisen på Parelli-kurs på lördag. Andra gången vi åker bort och tränar, så hoppas han är lika sansad som i våras. Jag har inte lasttränat något sen dess men då gick han på när jag stod brevid och "skickade" in honom :D till skillnad från den andre som endast lastade framhovarna på 2h!

Vi har ridit rätt mycket med stallkompisen under några veckor så vi båda har repat mod sen avåkningen i juli. Vågar tom gallopera ute nu med sällskap gjorde vi inte före ;)

Då är det bara jag som haft galen tur när det gäller jouren i Västerås ;)
Kvistur hade kolik för några veckor sen. Veterinär svarade på en gång och kom ut efter ca 30 min.
För två veckor sen rev Disa upp näsborren. Veterinär var i närheten och kom ut på 10 min, och hade sytt inom 25 min, TOPPEN!!!
Och igår fick disa någon mysko svullnad i hela kroppen kombinerat med tokhög feber, veterinär kom ut på en gång.
Även idag kom dom direkt och haft tät kontakt hela dagen!
Iofs är väl vi deras huvudinkomst, så varför sluta svara då.....? ;)

*kl*
Känner att jag måste försvara lite. Ja, det är dyrt att ta ut veterinär, särskilt Distriktarna. Detta är för att Distriktarna kan nås dygnet runt, året runt, alltså "betalar man lite extra en vanlig kväll, för att kunna få ut en veterinär på julafton eller nyårsnatten". Den enskilda Distriktsveterinären har INGENTING med prissättningen att göra och är tvungen att debitera enligt ett system, oavsett personens egen uppfattning om kostnaden.

Med det sagt vill jag även passa på att be er om att lämna meddelande när ni ringer (något hästägare överlag är dåliga på!), vem vet- veterinären kanske står och räddar nån annans häst just då?! Svarar veterinären inte är det ytterst sällan för att den inte vill, utan oftast för att personen är upptagen och då är det fördärligt störande med en telefon som ringer oavbrutet i flera minuter för att det inte lämnas meddelande utan räknar med att veterinären svarar nästa gång... Medan ni väntar på att bli uppringda kan ni fundera ut vägbeskrivningen... ;) :p

Om du inte redan fått träningstips så glöm inte fråga efter det. Tyvärr är det många som går hem och tror att de är "botade" när de varit hos massör, osteopat eller kiropraktor, men ofta så behöver man träna upp kroppen för att inte halka tillbaka igen. Särskilt om det är något som varit fel länge, då har ju kroppen fått kompensera och anpassa sig. Så det är viktigt att se till att man får bra hjälp även efter besöket.

Bara ett litet tips ifall du inte fått något hemgångsråd, så slänger du förhoppningsvis inte pengarna i sjön om problemet kommer tillbaka igen.

Tack för tipset!:-) Ska ju som sagt tillbaka nästa vecka så då ska jag absolut fråga om det är nån träning jag kan göra hemma!

*kl*
Känner att jag måste försvara lite. Ja, det är dyrt att ta ut veterinär, särskilt Distriktarna. Detta är för att Distriktarna kan nås dygnet runt, året runt, alltså "betalar man lite extra en vanlig kväll, för att kunna få ut en veterinär på julafton eller nyårsnatten". Den enskilda Distriktsveterinären har INGENTING med prissättningen att göra och är tvungen att debitera enligt ett system, oavsett personens egen uppfattning om kostnaden.

Med det sagt vill jag även passa på att be er om att lämna meddelande när ni ringer (något hästägare överlag är dåliga på!), vem vet- veterinären kanske står och räddar nån annans häst just då?! Svarar veterinären inte är det ytterst sällan för att den inte vill, utan oftast för att personen är upptagen och då är det fördärligt störande med en telefon som ringer oavbrutet i flera minuter för att det inte lämnas meddelande utan räknar med att veterinären svarar nästa gång... Medan ni väntar på att bli uppringda kan ni fundera ut vägbeskrivningen... ;) :p

Distriktarna ringer jag aldrig ut då de är svinda av den anledningen du nyss angivit!
Finns massor av olika veterinärer att välja mellan i min stad som inte är Distriktare.

Och jag har som sagt tur dels har jag på17 år behövt tagit ut vet hela 2 ggr bara för mindre skador.

=)

Distriktarna ringer jag aldrig ut då de är svinda av den anledningen du nyss angivit!
Finns massor av olika veterinärer att välja mellan i min stad som inte är Distriktare.

Och jag har som sagt tur dels har jag på17 år behövt tagit ut vet hela 2 ggr bara för mindre skador.

=)

Jag antar att det inte var akut och på julafton eller så, det brukar vara ännu sämre urval då än på fredagskvällar.

För att inte snöra in oss på veterinärfrågan så kan ju jag berätta lite vad Jorunn har gjort idag:D
Jo idag har hon avverkat sitt första hopptränikngslektion ever.
Åhh vad bra det gick

Ibörjan var hon seg som kola men halvvägs in i lektionen var de som om polätten trillade ner och hon gick på självmant och till och med bjöd in mot hindrena.
Superbra övning och jäklar vad hoppning är jobbigt,
När vi har tränat dressyr på 60 minuter är hon lite svettig bara.
45 minuters hopplektion och hon var inte torr på många ställen av kroppen:D

Bättre kondis skall här fixas=)

Hon kommer nog ha redig träningsvärk i mororgon så det bli massage och tömkörning bara.
Jepp jepp tömkörningsgjorden kom idag så nu vankas inkörning=)=)

Ja det är då inte jag som hoppar utan en 16 årig tjej som hoppar henne åt mig 1 dag i veckan=)

Vad skönt blev det en bomsadel då alltså?
Är han fortfarande hingst? Kan du Into lägga upp lite rid bilder:-) jätte häftig är han. Funkar det bra barfota?

Halvt KL
Spöket, den yngre av mina, är inte ömfotad alls. Men en sak jag inte förstår med barfotahästar, hur i h-vet går det till för att de inte ska slita för mycket?

Spöks har normala/bra hovar med normal tillväxt. Var åttonde vecka är lagom. Rids ca fyra dagar vecka, vanligtvis 30-45 min. Men nu efter ett par-tre veckor så är fötterna slitna så de behöver skos. Hon var aningen lång innan vi satte igång med ridningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama