NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Vi ska banta:mad:
Eller iaf Dropi... Han smällde på 50 kg i maj/juni och har stadigt stått på samma vikt sedan dess trots knapert bete.
Är pigg och glad och framåt och rids nu ca 5 dgr i veckan men tror ni det syns på viken? Nähe då... Vet ju sedan förra året att när snön kommer blir han fin men under sommaren är det ett h-e att hålla hans vikt i shakt.

Sen ska vi på clinic för en fantastisk islandsinstruktör. Var och lyssnade på henne förra året och bestämde mig att där skulle vi vara med nångång, nu kommer hon tillbaka:up:

Så blir det 1-2 tävlingar också, där har vi endast målet att hålla oss kvar på banan och inte försvinna i galopp mot horisonten:p

Halvt KL
På tal om Johan H, nån som vet om han håller några kurser i Örebro län, Västmanland, eller Värmland?

Vet att han iallafall har mer lektioner nu än han har haft förr. Men skulle tippa på att han kanske är rätt uppbokat. Till oss kommer han på onsdagar var tredje vecka så de kan ju vara lättare att få till än en helg t.ex. Bra instruktör dock, rekommenderas!

Vi ska banta:mad:
Eller iaf Dropi... Han smällde på 50 kg i maj/juni och har stadigt stått på samma vikt sedan dess trots knapert bete.
Är pigg och glad och framåt och rids nu ca 5 dgr i veckan men tror ni det syns på viken? Nähe då... Vet ju sedan förra året att när snön kommer blir han fin men under sommaren är det ett h-e att hålla hans vikt i shakt.

Sen ska vi på clinic för en fantastisk islandsinstruktör. Var och lyssnade på henne förra året och bestämde mig att där skulle vi vara med nångång, nu kommer hon tillbaka:up:

Så blir det 1-2 tävlingar också, där har vi endast målet att hålla oss kvar på banan och inte försvinna i galopp mot horisonten:p

Laukur är också för tjock. Så fort gräset började växa satte det sig direkt och vi har också haft magert bete och han har ridits minst 4 ggr i veckan hela sommaren men har sett lika ut hela tiden....
Jag hoppas på ändring nu när hösäsongen börjar och jag kan reglera matintaget på annat sätt :P

Ja det är helt sanslöst. Och han är verkligen FET med hull på baken och bogarna och en rejäl kula på det, så ingen proteinbrist här inte.
Jag är ju rädd att det sliter på lederna och önskar verkligen att jag hade alternativ på sommaren men har bara frodiga hagar med massor med mat. Har kört med att stänga av men det hjälper inte, stalla in hjälper inte heller....

Min häst är också fet. :(
I och för sig har hon ju vilat sen i våras, men jag gillar det inte. Hoppas verkligen att det ser bra ut på nästa återbesök så jag får sätta igång henne snart.

KL
b71402.jpg

Foto: Mats Endermark (med tillstånd av)

Jag och Saga i sommar. Saknar redan. Trött, det är mörkt och Spök ska vädras.

*kl*

Idag när jag hämtade Odinn i hagen för att lägga om hans sår var han väldigt ovillig att gå.
Helt klart halt, men framförallt stel.

Longerade honom några varv i paddocken för att se hur han rörde sig, och ja man kunde ju se att han halta på sitt onda ben men inte jätte mycket.
Men han är helt klart ovillig att röra sig, särskilt i skritten tycker jag.
Funderar på om han fått kotledinflammation eller någon annan inflammation i benet/leden.
Såret satt väldigt nära leden, och var rätt djupt så det är inte omöjligt.

Han skadade sig ju för 1½ vecka sedan, hittades med feber å ett skärsår på kotan i hagen, benet var även super svullet.
veterinären var här, han fick stelkrampspruta, insatt på penicillin i 5 dagar och smärtstillade, blev mycket bättre efter dessa 5 dagar.
Nu har såret näst intill läkt, ser jätte fint ut, så han borde inte vara sämre nu tycker jag? :(

Hade 38,3 i temp ikväll, brukar ligga på 37,1-37,3 annars, så den är ju förhöjd för att vara honom.
Så det blir väl att ringa veterinären imorgon om han inte är bättre imorgon.
Nu är de ju i alla fall inte helg.....

sist kom vetten ut fredag kväll, var här i 10 min å gav stelkramp, kollade snabbt på såret och sa att ja, bandage är nog bra att ha på det där, gav han penicillin och åkte sedan......5010 kr gick det på! :O Sjukt!

Är du sådär sarkastisk mot andra i verklige livet med??

Men om du nu skulle va seriös med din fråga vilket jag inte tror utan du är ju bara ute efter bråk,, vilket du inte ska få:p

Men TACK!

Jag hoppas också inkörningen kommer gå väl och ser verkligen fram emot att kunna köra Jorunn lite i framtiden.

Kul att kunna ta med vänner och så kan man köra en sväng ihop, ta med matsäck och ha det riktigt mysigt=):)
Tror körningen kan vara ett bra alternativ till ridningen lite variation förlänger livet sägs de ju.

Min vän har ju en islänning som är inkörd och han tokälskar att dra sin vagn föredrar de än att bli riden. Det var denna söta isis som fick mig att vilja köra in Jorunn:)

Jag har en gammal utbildning i körning upp till 2 spann så tänkte kolla om nått sitter kvar i skalle:D hehe

Jag är jätteledsen om du tog illa upp och tror att jag var sarkastisk, det var verkligen inte min avsikt!!!:(

Oj jisses va dyrt för det lilla! De vet att ta betalt de där veterinärerna!

Hoppas Odinn snart blir bra igen!

Kl

Igår bokade vi flygbiljetterna till Island och Landsmot!!! Skall bli så jäkla häftigt o jag längtar! Vi skall bo i en stuga precis vid banan...

Men vi anländer en natt tidigare än vi får stugan/hyrbilen, tänkte ta bussen från keflavik in till Reykjavik. Någon som kan rekommendera ett hotell vart man kan lätt promenera in till stan och bussen stannar nära? Vad skall man se och göra i Reykjavik utan bil en söndag?

Bussen stannar ju vid BSI som ligger i stan så ni kan ju lätt promenera in till city om ni har hjul på väskorna, annars brukar det finnas minibussar som stjutsar vidare till hotellen. Finns massor att kolla på i Reykjavik (citycenter/miðbæ) under en dag, och på sommaren är nästan alla affärer öppna även på söndagar! Bara att strosa omkring och njuta av stan :)

Precis! Hotellet behöver verkligen inte ligga nära BSÍ, för det är så korta avstånd nere i city ändå.

kl
Kvandi, jag har bott på ett par olika hostel i närheten som är trevliga, PM:a om du vill ha tips!

Och som Yeahnny säger så är det bara att gå runt och njuta, jag skulle gå ut och äta på kvällen, kanske i gamla hamnen, och sen gå till Micro Bar på Austurstraeti för att få något riktigt gott som avslutning på kvällen (om man inte tänker sig att vara uppe hela natten).
På söndagen hade jag badat på Laugardalslaug, gått på museum och bara vandrat runt i stan :)

Den veterinären skulle jag bannlysa överpriser gillar inte!!

Jorunn vart sparkad i somrast och vet kom ut och hade med sig allt möjligt som Jorunn fick, jag fick med några dagars medicin helt gratis samt ett recept att skriva ut.
Tog över 1 timme och allt detta 650 kr:)

Stelkrampsprutan ska max kosta några 100 lappar så maxpris hade varit 2000.

Jag kräver alltid kostnadsförslag innan jag tar ut vet

Nu har min vet slutat som vet och jobbar med annat, så jag måste leta ny:nailbiting:

Så om du står där på helgen med en halt häst eller en häst med kolik så tar du kostnadsförslag från de olika vettarna innan du tar ut en?

Den veterinären skulle jag bannlysa överpriser gillar inte!!

Jorunn vart sparkad i somrast och vet kom ut och hade med sig allt möjligt som Jorunn fick, jag fick med några dagars medicin helt gratis samt ett recept att skriva ut.
Tog över 1 timme och allt detta 650 kr:)

Stelkrampsprutan ska max kosta några 100 lappar så maxpris hade varit 2000.

Jag kräver alltid kostnadsförslag innan jag tar ut vet

Nu har min vet slutat som vet och jobbar med annat, så jag måste leta ny:nailbiting:

Kostnaden för veterinärbesök beror nog ganska mycket på klockslag och körsträcka också.
Senast jag hade ut veterinär var för två år sedan. Jag fick då två hingstar kastrerade och så var det några hästar som vaccinerades. Jag minns inte säkert, men det var väl fem eller sex vaccinationer.
Allt som allt betalade jag ca 5000kr och tyckte att det var jättebilligt.

Sist jag var och vaccinerade häst (åker in till det lokala hästsjukhuset en dryg halvtimmes körväg bort) kostade det ca 1000kr för två hästar som då står kvar i transporten.

En utåkning på jourtid med ganska långt avstånd kan rinna iväg i kostnad, om det nu var så för Tilda. Fredag kväll låter som risk för helg-taxa...

Så om du står där på helgen med en halt häst eller en häst med kolik så tar du kostnadsförslag från de olika vettarna innan du tar ut en?

Ja?? är det nått fel i de? tror inte hästen dör om den står halt i 5 minuter till medans jag ringer runt olika veterinärer:p

Är det akut finns det ett djursjukhus 2 mil bort:p

Nu har jag som sagt haft samma vet i många många år över 15 år, och hon har alltid varit den billigaste så ditt ex har lixom inte varit aktuell.

Men nu är den det.DÄRFÖR är jag liiite smartare än vad du tycks tro att jag är och ringer runt med olika förslag på skador och får kostnadsförslag redan NU!
ringer runt på vanliga fel. hälta, sårskada som ska sys kolik, osv

Senast ändrad:

Åhh nu fick jag veta att Jorunns föl God från Jongården är såld.

Hoppas det är en bukefalist som har köpt han så man kan få följa han lite i livet, de har iaf köpt världens finaste snällaste häst..Det klart han kommer ju från Jorunn:D

Hoppas de får många lyckiga år tillsammans!

Ja?? är det nått fel i de? tror inte hästen dör om den står halt i 5 minuter till medans jag ringer runt olika veterinärer:p

Är det akut finns det ett djursjukhus 2 mil bort:p

Nu har jag som sagt haft samma vet i många många år över 15 år, och hon har alltid varit den billigaste så ditt ex har lixom inte varit aktuell.

Men nu är den det.DÄRFÖR är jag liiite smartare än vad du tycks tro att jag är och ringer runt med olika förslag på skador och får kostnadsförslag redan NU!
ringer runt på vanliga fel. hälta, sårskada som ska sys kolik, osv

Du, normalt sett får man vara glad om man får tag i en veterinär som kan komma på rimlig tid en fredagskväll, man får allt ta det som bjuds då och inte vara kräsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama