NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Visst har du tränat med klicker?

Sol är ju något rastlös när hon vilar och jag tänkte att det hade varit lite kul att försöka träna på några lättare tricks. Tänker att det blir bra för henne att få sysselsätta hjärnan lite. Har du några tips om vad man kan roa sig med? Vad är lätt att börja med?

Är det någon annan som har tränat trick eller liknande med hästar så får ni gärna slänga in tips.

I övrigt hade jag tänkt fortsätta lastträningen, som har halkat efter och fortfarande inte sitter som den ska. Men den är ju inte lika rolig :P

Har inte använt klicker faktiskt, bara beröm o godis :)

Spansk skritt är en bra början, man knackar på benet med spöet tills hästen lyfter benet= beröm/godis. Hästen lär sig snart spökontakt =godis o då lyfter hästen benet själv för att få nudda spöet. Sen får man börja be om framåt samtidigt. En nackdel är att hästen kan börja veva o slå med frambenen för att tigga.

Buga är oxå "lätt" att börja med. Lär hästen backa för halsring. Ta upp ett framben, be om backa med halsringen, ge godis medan hästen är i buga(inte efteråt). Jag har inte kommit längre än så så jag vet inte riktigt hur jag skall fortsätta o få henne buga själv...
fribugahalv.jpg

Kveikja har dock börjat försöka buga när hovslagarnlyfter vänster fram(hennes lätta sida)... Mindre bra!

Trick e kul, man får en glad häst! Men man märker ju tydligt att de söker mera godis. En gång på tävling bad jag K backa när hon stod lite nära, tänkte mig inte för o använde spöet på bringan... Varvid jag får hennes framben rätt i knäet! Hon gjorde ju spansk skritt på det kommandot! Pinsamt -japp!

Du bor i Finland va? Mina svensktalande finska vänner är dom enda jag känner som brukar söka allt som dom ska hämta :) Låter ju så himla lustigt när det är samma språk men ett ord vi inte använder riktigt på samma sätt ;)

Haha. Snopet att få ett ben i knät. :p

Det jag är lite rädd för är att hon ska bli tiggig, tänkte att det kanske blir mindre tigg med klicker. Men i början får det bli lite godis och beröm såklart.

Vi tränade den gamla fjordingen till att buga och då höll vi en godis mellan frambenen på honom och drog bakåt. Knackade lite på knät för att be honom lyfta benet men sen gjorde han det själv bara man killade han lite mellan frambenen.

Du bor i Finland va? Mina svensktalande finska vänner är dom enda jag känner som brukar söka allt som dom ska hämta :) Låter ju så himla lustigt när det är samma språk men ett ord vi inte använder riktigt på samma sätt ;)

Tack för förklaringen :D Trodde hon skrivit fel först, tyckte det såg lite lustigt ut haha :)

*KL*

Igår tog jag av Laukur eksemtäcket! Äntligen :) I morse när jag kolla ut så kändes det konstigt att se två fuxar i olika nyanser i hagen istället för en fux och en grå ailien ;)

Massa gos blev så fort han fått av sig täcket! :)

1379354_10200727871306118_372494741_n.jpg

Ja, nu har det ju varit frost några nätter så jag tänkte ta täcket av Isa också.

Mitt häst-dilemma har lsöt sig - för ett halvår framåt.

Nordisen blir kvar hos mig, mina två unghästar blir kvar hos kompisen. Killen kommer hem till mig och tränar sig på att umgås med och rida nordisen.
Funkar det bra så de blir trygga - fine, då får nordisen flytta till dem i vår.
Funkar det inte så får nordisen inte flytta hem till dem, utan kompisen tar ett snack med sina morbröder om de vill ha tillbaka den eller om den blir kvar hos mig.
Blir den kvar hos mig, så får kompisen Dagmar i utbyte.

Tja, det blir väl på något sätt till allas belåtenhet.
Killen behöver inte ge upp (vilket han inte vill).
Hästen behöver inte slaktas utan blir kvar hos mig ett tag till.
Jag behöver inte fundera på stallplatserna utan nu räcker de.
Min kompis behöver inte få hem hästen till sig om det inte funkar med killen.

I eftermiddag kommer equiterapeuten till fjordingen, snabba ryck eftersom jag ringde igår vid lunch för att boka in henne.

Vi har hittat sadel!
Blev en Alfur från Tölthestar.

Rund och fin inför hösten! :)

Ute själva igår för 3dje gången. Går fram fint och lyssnar bra på förhållningar.

Det här med att svänga börjar även falla på sin plats. Gör även fina U-Turns runt innerskänkeln när det kräver :D

Men han är en bestämt herre. Testar gärna ledarskapet och tålamodet mitt.
Men har jag väntat i över 2 år på inridningen är detta som en skit i rymden.

Mammas fina kille, alltid så otroligt glad och positiv :love:

Jag tränar också lite trix med mina. Isisen blir dock för tiggig/nafsig av godis men funkar bra utan på honom. Han gillar nya saker.
Vi är lite NH-inspererade så har lite tänk där ifrån. En "lek" min isis gillar är att jag skickar fram honom så han får nosa på nya saker. Jag tittar på tex postlådan och pekar på den när jag står någon meter från och gungar lite med repet mot baken på honom om det behövs uppmuntran. klapp o beröm om han nosar på den. Resultatet blir en nyfiken häst som hellre går fram till de konstiga sakerna än vänder och springer :)

Vi har också påbörjat spanskskritt. Bugning är jag lite försiktig med på honom då han också böjer sig ner för hovis. sen tränar vi att backa när jag pekar på honom om jag står framför och säger back. Kliva upp på saker, gå över/under presenning, slalom och backa mellan bommar(rak,L) är bra hjärn-gympa men inte så fysiskt ansträngande.

Kl.
Tinna kommer det dröja innan jag sitter på igen :(
Idag påbörjade jag min massageplan på henne, så får vi se om det blir något bättre

Uttråkad ponny och uttråkad Michis = Trickträning så idag har vi påbörjat spansk skritt. Det kommer inte vara lika lätt som på Erro men det får ta den tid det tar ;)
Min fina svarta flicka!

Ha ha, jo jag vet, men visst gör Niela det lite extra..? ;)

Är du sådär sarkastisk mot andra i verklige livet med??

Men om du nu skulle va seriös med din fråga vilket jag inte tror utan du är ju bara ute efter bråk,, vilket du inte ska få:p

Men TACK!

Jag hoppas också inkörningen kommer gå väl och ser verkligen fram emot att kunna köra Jorunn lite i framtiden.

Kul att kunna ta med vänner och så kan man köra en sväng ihop, ta med matsäck och ha det riktigt mysigt=):)
Tror körningen kan vara ett bra alternativ till ridningen lite variation förlänger livet sägs de ju.

Min vän har ju en islänning som är inkörd och han tokälskar att dra sin vagn föredrar de än att bli riden. Det var denna söta isis som fick mig att vilja köra in Jorunn:)

Jag har en gammal utbildning i körning upp till 2 spann så tänkte kolla om nått sitter kvar i skalle:D hehe

Tack..

Du bevisar att jag inte är någe konstig som vill göra allt möjligt med min isis,

För mig spelar det ingen roll vilken ras jag har, jag har inte så mkt pengar att jag kan köpa mig en isis, en westernhäst en dressyrhäst en hopphäst en körhäst en terränghäst.

Utan jag får helt enkelt göra allt detta med en och samma häst, givetvis är allt på ren och skär hobbynivå även om vi tävlar och tränar i vissa grenar så finns det ju begränsningar för vad vi klarar av i andra grenar.

Att folk skulle hålla på och tölta runt på en ovalbana endast ser jag som ytterst osannorlikt,
likaväl som att en hopphäst hoppar bana 7 dagar i veckan bara för att det är en hopphästO_o

Sedan att jag är barnsligt förtjust i färger och älskar schabrak och benlindor kan jag ju inte rå för:D
Alla har vi våra laster här i livet... mina är schabrak och benlindor:o

andra har väskor och skor:)

Tycker bara att det är konstigt att du tycker att andra skulle tycka att det är konstigt?!

Vi är så många här inne som gör så mycket olika saker med våra hästar.
Finns inte en enda människa som bara rider runt runt på en ovalbana i tölt.

Alla dressyrar (på en högre eller lägre nivå), hoppar (utefter sitt intresse/förmåga), rider ut (Och tänka sig, det kan hända att man gör det barbacka ;) ) , tricktränar, kör, tömkör m.m.

Varför skulle du vara så speciell på den punkten?
Det är DET som är frågan.

Och ja, jag kan vara sarkastisk även IRL (även om ditt svar inte var riktat mot mig).

Och schabrak, lindor, grimmor och TÄCKEN (:love:) är min last, inte är jag konstig för det.
Men jag försöker heller inte klampa ner alla andra som inte håller med mig ...

Tycker bara att det är konstigt att du tycker att andra skulle tycka att det är konstigt?!

Vi är så många här inne som gör så mycket olika saker med våra hästar.
Finns inte en enda människa som bara rider runt runt på en ovalbana i tölt.

Alla dressyrar (på en högre eller lägre nivå), hoppar (utefter sitt intresse/förmåga), rider ut (Och tänka sig, det kan hända att man gör det barbacka ;) ) , tricktränar, kör, tömkör m.m.

Och ja, jag kan vara sarkastisk även IRL (även om ditt svar inte var riktat mot mig).

Och schabrak, lindor, grimmor och TÄCKEN (:love:) är min last, inte är jag konstig för det.
Men jag försöker heller inte klampa ner alla andra som inte håller med mig ...

Jag citerar de som hon skrev till mig!
Jag tycker du är jättehärlig, Niela!!! Underbart att du gör lite andra saker med din isis än bara springer runt runt på en ovalbana med benen sprattlande så högt som möjligt...!

Tror att Jorunn är en mycket lycklig islandshäst som får hoppa, dressyra mm och dessutom blir klippt och friserad och välskött överallt!

Lycka till med inkörningen, det kommer att gå jättebra!

Här blir ju jag påhoppen av att jag skulle vara speciell som nu gör annat än att springa runt runt på ovalen med sprattlande ben.

INTE jag som har dessa åsikter alltså!

Jag svarade att jag INTE anser att jag skulle vara någe speciell som gör lite allt möjligt med min isis.

Så förstår inte riiiktigt vad du menar när du skriver följande

Eftersom jag hela tiden skriver gång på gång på gång på gång att jag INTE anser mig vara speciell som gör lite annat med min isis.

Har även skrivit att jag tror ytterst få om inga här inne enbart rider runt runt runt runt på en oval i bensprattel på sin isis.

Lika få som skulle sitta och hoppa 7 dagar i veckan på sin hopphäst bara för den är en hopphäst.

Sedan kanske inte alla gör så extremt mycket olika saker med sin häst som jag gör, även om de självklart finns.

Jag menar jag tränar tölt, jag hoppar, jag dressyrar, jag rider distans, jag rider western, jag rider lite gymkhana, fälttavlan och så nu även körning och vem vet kanske vi kommer starta den lättaste terrängkörningstävlingen i framtiden.
Samt att vi håller på med trick
Vissa grenar är vi i ytterst nybörjarsteget i medans andra har vi kommit en bit på väg och allt är som sagt på ren och skär hobbynivå och inge blodigt allvar.

Och rida barbacka de påståendet fattar jag inget av rider ytterst få barbacka själv, har gjort de då jag helt enkelt inte haft en sadel och inte haft någe val.
Red barbacka i går för jag tänkte träna lite balans för den suger men har aldrig sagt nått om barbacka!!

Så förstår heller inte ditt påhopp mot mig i detta
Men jag försöker heller inte klampa ner alla andra som inte håller med mig

För jag har inte sagt att de som inte tycker som jag skulle mindre värda eller dumma.
Du får gärna citera mig där jag skriver att alla som inte tycker so jag är dumma.

Och fram tills att du har hittat detta citat skulle jag uppskatta om du inte går runt och antyder att jag gör de utan någe fakta i ditt påstående.

Jag har skrivit någon gång att jag tycker det är tråkigt att inte fler gör massa olika saker med sina hästar.
Men det är ju knappast någon negativt påstående mot alla andra som inte gör de.
Och det betyder inte att jag har skrivit att inga andra än jag gör allt möjlig med sin häst(läs inte bara isis utan alla möjliga raser)

Ibland är det viktigt att faktiskt läsa några ggr vad andra skriver för att verkligen förstå vad de skriver innan man själv svarar.
För då slipper man sådana otroliga missuppfattningar som du nu gjorde och skrev helt fel!

För hade du läst vad jag skrivit hade du inte svarat så som du gjort.

Och jag har träffat dig och ALDRIG att du varit sarkastisk mot mig eller mot någon av de andra du varit med där samtidigt.
Sedan vad du pratar bakom min rygg om det ens pratas där bakom får stå för dig och ligger inte i mitt intresse överhuvudtaget!

Jag och de andra har varit dina kunder och är man sarkastisk mot sina kunder lär man snabbt tappa de flesta av sina kunder.
Oavsett vilket serviceinriktad arbeta man har valt!

Och den mickis jag mött har i alla fall varit väldig ödmjuk och trevlig och inte dömt mig eller sett ner på mig för jag kommit fullt munderat med benlindor helrakade ben och glittrande schabrak på töltkurser.

Jag har varit där för att tölta och där har du lagt ner fokus och inte på annat "krims krams":)

Senast ändrad:

Klart jag inte är sarkastisk om jag inte finner någon anledning att vara det?
På mina lektioner/kurser är jag där för att lära mina kunder, varför skulle jag så vara otrevlig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur