NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Säger man inte så längre när de är godkända vid avelsvisning? 1a och 2a klass är ju slopat så nu är man väl bara godkänd (stamboksförd) eller inte.

Känner igen det där...:( min har varit halt sen påsk, visade sig vara spatt.. Ska in igen på fredag och kolla åt vilket håll det går!

Worldfengur är stambok för islandshästar. Jag tror man säger att alla hästar som finns där är stambokförda.

Knapplån!

I går när jag var ute och red mötte jag en tjej på en isis och det visade sig att hon och några till står i mitt grannstall:)
Så vi tog följe och så red vi en sväng, bestämde att vi skulle ta några turer ihop i framtiden.
Alltid kul att rida med andra isisar som är i samma höjd=):)
Idag red vi ner till vattnet med en i stallet kan fortfarande inte förstå hur bra ridvägar jag har nuförtiden bara njuta:)

Jorunn går mer än gärna ner och plaskar och travar i vattnet men stallkamratens häst höll sig på torra land=)

59691_10152196129818998_1361374066_n_zpsb7467fd7.jpg

Denna vecka som kommer bli spännande ska rida dressyrlektion för en ny drssyrtränare vill ha 2 som man kan varva med så vi får se hur de går.
Men hon verkar vara urmysig och vettig och har ett himla fint och trevligt rykte om sig!
Såde bådar ju gott i alla fall!:)

*KL*

Jag och Mackan tävlade för andra gången tillsammans i helgen. Lillgrabben var ganska spänd och tyckte att det fanns vänligt mycket att titta på! Varje gång vi mötte en annan häst på framridningen ville han vända om och följa efter, så det kändes lite som de första gångerna vi red ut själva i vintras. Hemma bjuder han bra tycker jag, men det är väl lite mer självförtroende och erfarenhet som ska till för att han ska kännas avslappnad och framåt på tävling antar jag.
Inne på banan gick det ändå hyfsat. Han kändes inte riktigt lika tveksam där, men helt avslappnad var han inte.
I T8 fick vi 5,33 och vann uttagningen, och i V5 fick vi 5,20 och vann också den. Tyvärr kunde vi inte vara med i finalerna eftersom han bara är fem år och inte får starta mer än två gånger/dag. Det är en bra regel tycker jag, så att man inte kör för hårt med unga hästar i början.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med grabben! Han skötte sig bra trots att han kändes spänd, och jag tror att mycket kommer lossna när han får lite mer miljöträning och erfarenhet av att vara på nya platser. Nu ska han få höstvila om några veckor, och sedan får vi träna vidare under vintern inför nästa säsong :)
Det ska bli spännande att få vara med under hans utveckling!

FengurLaugar: Laukur såg jättefin ut, det lilla jag såg av er! Ska bli kul att följa er i framtiden :)

*kl*

Jag är så sjukt tävlingssugen. :p Det är dock ljusår kvar tills jag ens kan börja fundera på tävling tror jag. Grundgångarterna är kanon, men det kommer dröja innan vi kan visa upp tölten. :meh: Borde finnas en grundgångartsklass. ;)

Här är en till, såå tävlingssugen! En grundgångartsklass alternativt ett litet specialprogram med tölt max 100 m i sträck hade suttit fint nu :)

Härligt! Vi får väl sikta på en V5 under nästa säsong, T8 lämnar jag än så länge osagt :D

Knapplån!!

Åhh vad har jag gett mig in på:D

Köpte nyligen en rockard till Jorunn, så nu påbörjas operation köra in Jorunn:D

Min vän som har islandshäst visserligen bara 3 gångare är inkörd och har agerat körhäst under alla sina år han är över 20 år nu.
Jag vart så inspererad och de är ju för härligt att köra så de bara måste jag göra med Jorunn=)

Det är ju ett bra komplement till ridning om inte annat och tror faktiskt Jorunn kan tycka detta kan bli riktig roligt.

Kl.
Det kommer dröja innan jag och Tinna är på plats igen. Hennes skada verkar ta lång tid på sig att läka ut. Ska börja med att massera 20min/dag fr.o.m. Torsdag så får vi se om det bättrar på läkningen.
Hon är frustrerad och uttråkad men allmänpåverkad och har ont när hon springer så vi kan inte göra något alls för tillfället - vilket gör både henne och mig frustrerade!

Laufi åkte till mamma idag.

jag har bara inte tagit mig för att köra in min 01:a, verkar vara sånt meck, annars finns både sele och passande rockard. Gillar eg att ta en tur då och då, men som sagt, latmasken :P

Men hon är tömkörd och tolkad efter så borde ju inte vara mycket jobb att göra eg. Men visst 17 är det kul!

Jag körde in min gamla häst Fengur! Suuperkul! Laukur ska också köras in men har lagt energi på ridbarheten just nu, men inför nästa graviditet kanske :angel: Så kan jag köra om jag inte skulle orka rida :D (nej inget syskon planerat riktigt än, men nån gång :P)

Michis, jättetråkigt med Tinna! Hoppas massagen hjälper så hon slipper ha ont!

*kl*

Jag är sååååå trött på skadade hästar.
Suger så mycket energi ur en, å så in i h-lvete dyrt med.
Tappar allt sug när Odinn är dålig......vilket han varit de mesta av detta året känns det som. :(
Ohh, dumma dumma djur som skadar sig, a, dumma dom! :p

*KL*

Har äntligen beställt snygga boxskyltar! :D Hoppas dom blir så bra som jag föreställer mig! Längtar tills dom kommer!

Kl

Idag har jag tagit Kveikja till min osteopat. Började själv gå för några veckor sedan o satt ju fast i nästan hela högersidan - nacke, bröstrygg, revben, ländrygg och en inre bukmuskel... Så idag var det Kveks tur...

Kan ju säga att jag skäms lite! Vi sökte ju hjälp av equiterapeut redan 2009, han behandlade hennes högra länd som var styv. Alla massörer vi haft ute har behandlat höger länd. Förra året var vi ner på Helsingborg djursjukhus hos Jeppson o behandlade höger länd. Jag har allt sett detta som en direkt följd av min styva/sneda högersida(som jag vetat om i snart 8 år och låst upp 2ggr.)

Osteopaten såg exakt samma styva länd, men han sa i samma andetag -hon har en slemsäcksinflammation i höger lår. Han visade, jag fick klämma o känna. Mkt riktigt satt där en hård öm klump i höger lår som inte fanns motsvarande i vänster. Han behandlade klumpen med chockvågor och så släppte det hårda i länden. Nu blir det liniment o massage hemma i en vecka, djävulsklo-rot i fodret och promenader. Sen återbesök nästa fredag. Hemskt att hon ska ha behövt gå så länge, men nu blir tillslut orsaken behandlad o inte bara symptomet!

wpid-dsc_1462.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama