NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

kl

Jorunn älskar ju att hoppa och det gör ju inte jag, så har nu hittat en 16 årig tjej som nu kommer komma ut 1 dag i veckan och hoppa henne åt mig.
Vi åker alltid ut tillsammans och
Planen är att hon ska rida hopplektioner samt tävla i framtiden. Hon har ju 2 år kvar som ponnyryttare så de skall ju utnyttjas=)

Så här glad var Jorunn idag när hon fick hoppa högre än 20 cm:D

Jorunnhoppar1234_zps7c7625ec.jpg

Det ultimata för min del hade varit en helt bomlös och en vanlig bomsadel.

Smidigt var det ord som förklarar det bäst.

Kul! Skulle också vilja ha en ponnyryttare som kunde hoppa min 01:a :) Hon hoppar helt ok och tycker det är kul. Jag är rädd, men hoppar nått skutt ändå ibland - för hennes skull :)

Kul! Skulle också vilja ha en ponnyryttare som kunde hoppa min 01:a :) Hon hoppar helt ok och tycker det är kul. Jag är rädd, men hoppar nått skutt ändå ibland - för hennes skull :)

Ja jag har ändå tävlat upp till 120 cm på stor häst men har inte hoppat på 14 år typ och under tiden har jag uppenbart byggt upp en hopprädsla. Inget har hänt jag har bara blivit rädd.

Ska verkligen bli kul och se henne utvecklas nu när vi är igång och hon får träningar dessutom=)

Kul att hitta på lite annat och inte bara dressyra, variation förlänger livet :D

KL

Iiiiiiihhhh känner mig som ett barn på julafton :D jag har varit och provridit en ny häst :d jag skulle egentligen inte ha fler hästar, men den här är ju nästan gratis :D så jag kunde inte låta bli :)
Så nu väntar jag bara på veterinärbesiktningen:nailbiting:

Jag hade nog jobbat på min hopprädsla om det inte var så att jag tycker att jag är för stor för att hoppa Saga, hon är typ maxad C och jag 163 och ca 60 kg. Nått skutt med min storlek känns ok, men inte så mycket mer. Sen kanske jag är överdrivet nojig med storleken, men jag vet eg inte hur illa det skulle vara. Tilläggas kan att hon är rel tunn över bålen och inte bär upp så mycket ryttare.

Jag hade nog jobbat på min hopprädsla om det inte var så att jag tycker att jag är för stor för att hoppa Saga, hon är typ maxad C och jag 163 och ca 60 kg. Nått skutt med min storlek känns ok, men inte så mycket mer. Sen kanske jag är överdrivet nojig med storleken, men jag vet eg inte hur illa det skulle vara. Tilläggas kan att hon är rel tunn över bålen och inte bär upp så mycket ryttare.

Jorunn är mer viktbärande för jag hoppa henne utan problem och jag är 175 cm och väger 75 kilo under bulkperiod och ca 65 under deff.
Går hur bra som helst, så vikten är inge problem hos mig iaf.

Ser iof ingen anledning till att jobba bort min hopprädsla när jag har andra som gladligen vill hoppa henne åt mig.
Alla måste inte gilla att hoppa anser jag, vill man inte så vill man inte hoppa enklare än så är det inte=)

Så man ska inte känna ett tvång till att man måste hoppa tycker jag, jag tycker 20-30 cm är kul och därför håller jag mig till dessa höjder när jag "hoppar"

Allt jag gör till häst gör jag för de är kul. den dagen jag börjar tvinga mig själv till saker och ting i hästeriet då slutar jag med hästar!:)

Allt handlar inte om negativt tvång, jag har "tvingat" mig själv till att våga rida barbacka för att jag visste att jag gillar det. Både jag och pålla gillar våra barbacka turer nu. Med detta menar jag givetvis inte att det blir det samma med dig och hoppning, bara att man inte ska låta rädslor hindra en från att göra det man önskar. Längd och vikt är en annan sak, ibland är det svårt att göra något åt det, i synnerhet längden.

Allt handlar inte om negativt tvång, jag har "tvingat" mig själv till att våga rida barbacka för att jag visste att jag gillar det. Både jag och pålla gillar våra barbacka turer nu. Med detta menar jag givetvis inte att det blir det samma med dig och hoppning, bara att man inte ska låta rädslor hindra en från att göra det man önskar. Längd och vikt är en annan sak, ibland är det svårt att göra något åt det, i synnerhet längden.

Fast om man vet att man gillar nått så är det ju nått helt annat.. Jag gillar inte att hoppa och vet att jag inte kommer gilla de när det blir för högt
Jag gillar att hoppa när jag får bygga mina 20-30 cm banor, där känner jag att det är kul och vi iaf jag har skitroligt. haha jorunn tycker de mest är pinsamt lågt och hoppar väl inte med en superglädje men hon gört=):

Jag tvingade mig till att börja rida ut för jag viste att jag gillade de, även om jorunn bockade och stegrade och dummade sig.
Men hennes beteende gjorde så att jag vart rädd för henne ett tag och helt enkelt såå höll jag mig i ridhuset.
Tills jag en dag fick nog värsta som händer är att jag dör tänkte jag..
så vi gav oss ut och tränade och jag gav inte upp. Nu 2 år senare kan jag rida ut varsom själv som med sällskap mitt i centrum och vi kan möta allt möjligt utan att hon reagerar.
Så idag är jag glad över att jag vågade ta fajten:D

KL.
Var jättenöjd med Barmi igår.
Lade på hans nya, tunga viktboots fram för andra gången.
Effekten? Tja, han klarade att ta trav direkt från skritt hela tre gånger.
Det är fantastiskt med tanke på att han har så svag trav. Förra gången med bootsen tog han trav under ritt, när jag drev tölten att bli allt mer travtaktig. Däremellan har jag ridit ett pass utan boots och där Barmi fortfarande förstod att trav var en gångart, och nu alltså kunnat fatta direkt ur skritt.:)

Tänk, så bra det kan vara med boots...

fast det har förstås varit en hel del lösgörande ridning innan boots-trolleriet...
och det behövs förstås mycket mer träning framöver också för att förbättra kvaliteten på traven. För självklart är det träningen som ger det mesta.

Jag tror heller inte att boots hade hjälpt särskilt mycket för ett halvår sedan, innan jag lyckats få honom att lossna så mycket som han ändå gjort.

Fina hästen: kanske skulle gå med i en islandshästförening nästa år och se om jag ändå känner för att rida någon tävling?
T2 borde han fixa utan problem då, och möjligen en ren töltklass (jag tänker då på öppen klass: typ T8 har han ju inga svårigheter att genomföra nu heller)... eller om galoppen utvecklar sig, kanske en fyr- eller femgång?
Nu fick kryddelydd hybris eftersom hästen plötsligt har fem gångarter...

Är han in riden nu alltså din häst vad kul! Fort tiden går hur gammal är han?

Till Elina8 med, jag har en varsinn bomlös sadel till mina två då de behöver olika varianter av bomlöst. T är extremt kräsen och måste ha en mjuk modell med padd och inte paneler/för stel och Glampi kan ha längre variant med bossor och stora benstöd för mig. Där kan jag ta ut svängarna lite mer.

Thengill har en torsion Island och Glampi en Karlslund Close contakt vilken jag tycker är väldigt bra för det priset passar mina ben och den är smal att sitta i och grymt bra mankfrihet. De typerna av bomlöst typ Kari flex, tonn gel osv ligger väldigt gärna på manken speciellt om man har en häst med manke och det är något jag är livrädd för.
Torsion har ju sin trä pommel som alltid garanterar mank frihet.
Men Close contakten har med super stadga och väldigt bra mjuka bossor men mkt mer utfyllda än andra jag gämfört med och håller över ryggraden mkt bra.

Är jätte nöjd med de båda till dessa nu. Har testat en massa sadlar på kort tid för att komma fram till de två.
Och bomlöst is the shit kommer inte släppa det i första taget:-)

Tölthestars nya har koppjärn i vilket gör att den inte faller ner på manken. Kan vara värt att titta på kanske. Bra pris är det på den också.

Har tittat på den och valde Close contakt just för att den håller uppe över manken mkt bättre.
Den har med ett järn.

Tror inte det är några problem att hoppa lite mer om du vill.
Jag har tränat hoppning regelbundet på min maxade c-ponny och även tävlat lite 90-1m klasser. (är typ lika stor som du och fått "proportionerligt ekipage" som omdöme på stilhoppning) I och för sig är min lite grövre typ i kroppen.

Kl*
Har inte ridit min isis på nästan en månad sen han bockade av mig och min arm blev lite kass under tiden. Dock tog jag mig upp här om dan, gick bra trots lite nervositet hos mig. Har ju sett hur han kan bocka när vi marktränar och vet att det inte går att sitta kvar. Har som tur är bara hänt två gånger när jag suttit på..

Hur gammal är hästen? Han har inte ont någonstans då om han bockar?
Jobbigt för man blir verkligen osäker om de kastar av en.

Han är 7 men bara riden kontinuerligt sen i mars och innan under sommarmånaderna de 2-3 senaste åren. Han blir lite övertaggad ibland och då bockar han :p
Ja självförtroendet fick en törn. Men i går red jag ut med en stallkompis och han skötte sig jättebra :)

*KL*

På lördag är det tävlingsdags! Andra tävlingen för mig och Laukur :D
Den här gången blir det både T8 och V5. Målet är som sist att han ska sköta sig och tillägg i målet är att få poäng i töltmomentet :p

Bild från tävlingen i våras :)

942553_10151645859187110_1884871902_n.jpg

Kl
08:an var inte dräktig idag när hon kollades på dag 50, lite surt men å andra sidan så blir det ridning för hela slanten nu. Hon är en riktigt kul ridhäst så det är inte fel heller. Funderar på att ev låna ut henne till våren till nån som kan tävla henne. Har en viss Bukefalist i åtanke :P

Typiskt att hon inte var dräktig! Hade nog blivit en häftig bebis!

KL.
Tinna har haft besök av veterinären nu, svullnaden på magen har vägrat att gå ner. Fick "domen" spark på mjukdelar, så det är ingenting allvarligare än en stor lårkaka på oss människor. Däremot är hon mkt påverkad av den, så all träning får vänta tills det är helt utläkt. Vilket kan ta sin tid .. SÅ ingen tävling för henne i oktober, och iom det så blir det ingen tävling för mig och Laufi heller. Mamma hämtar hem honom på tisdag :)

Hoppas på att Tinna blir okej någorlunda snart, vill försöka börja tävla till våren.
Suck på att hon aldrig håller sig hel! Nu är det färdigt med flockliv.
Elakt men sant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama