NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Kan dom inte hålla sams så är det ju det bästa ibland :)

KL.
För två år sen bröt hon käken.. idag slet hon upp hela nosvingen....
2013-09-19-1811_523b2233e087c33e6ed661ae.jpg

2013-09-19-1811_523b223ee087c30ee3cee787.jpg

Ibland går det bara föööör bra............

Jag tror också det kunnat bli en kul bebi, men som sagt. Det känns ändå ok. Tog aldrig föregivet att det skulle gå hela vägen utan haft alternativa idéer om vad vi ska pyssla med kommande året :)

Lilla disafisa!
Tycker det räcker med skador på våra svarta donnor nu!!!

Gimlan: jag vet hur du tänker ;) Tinna ska betäckas inom 2 år (troligtvis) men efter kaoset med Dallas betäckning så räknar jag inte med något alls utan hoppas snarare att jag slipper klinikbesök denna gång ...

Exakt så mycket och på samma sida skadade sig en av mina hästar för några år sedan. Lite av spetsen på den lösa biten dog, men annars läkte det fint. Lycka till!

Åh fy!! :( Vet du hur det hände?

Nu KL

Imorgon kommer Islandsflyget, med våra två nya ungston. Spännande!:)

Jag skulle kunna tänka mig att ta ett föl framöver, men isf är jag sugen på Hrimur fr. Jupitertorp, men jag har ingen superlängtan efter föl.

Vet du, att det tycker jag med. Nu är det nog på skador på svarta tjejjorna!

raggsock: Vad härligt att höra, nu fick jag upp hoppet lite mer. Vet sa att chansen är minimal att det
läker ihop bra. Förmodligen torkar det ut och dör, så vi håller alla tummar att hon får behålla lilla nosvingen.

Venus: Hon fastna i kroken till vattenhinken, känns så förbannat surt att man inte vänt dom tidigare!!
Ses på flygplatsen då, om du ska dit :) Ska dit med en kompis och hämta hennes nya hingst!

sydde de på insidan också? Jag kan fixa bild om du vill se hur det blev trots att nosvingen blev lite mindre så syns det knappt. Första veterinären som sydde, gjorde det bara på utsidan och då höll det inte, sedan gjordes det om och tippen togs bort och syddes noggrannare.

KL

Vår tävling imorgon ställdes in pga smittorisk i stallet bredvid :( Självklart rätt beslut men vi var så himla TAGGADE för tävling! Vår vinter/vår/sommar säsong gick helt bort pga skador samt miss med vaccination, detta skulle vara startskottet:arghh:

Ringde runt till några andra tävlingar som ligger inom ok avstånd men de var självklart fullbokade, med några dagars marginal. Sånt är livet men SURT!!

Nåja, får blir några sköna turer i skogen istället, snart är oktoberjakten igång och då kan vi inte vistas där.

*kl*

Jag borde skriva hemtenta, men..... det var ju länge sen jag skrev här.

Jag har inte ridit på en evighet. Snorri var på rutinbesök hos tandläkaren i slutet på augusti, en tand såg skum ut, vi slog några plåtar.
Resultat: Stor j*la rotböld. Antagligen efter en liten spark för ett par år sedan, sedan har bölden legat och grott och inte visat sig förrän nu, när tanden dött. Inte konstigt han har varit krånglig i munnen...
Så han fick åka till Helsingborg, bli sövd, tanden knackades ut (de skar alltså upp från utsidan, gick in i ölverkäken och slog ut tanden. :eek:).
NU är han hemma och läkningen går över förväntan!
Snorri är piggare och galnare än någonsin. Inte konstigt när man slipper ha tandvärk.

Ja, det var det KM'et. Strunt samma, det viktigaste är att han mår bra. Vi kommer igen nästa år!

Under två veckor hände alldeles för mycket. Förutom Snorris tand, skadade min shetlandsponny sig. Antagligen slet han av ett ledband på något vis. Min finaste Almnäs Knut, 35 år gammal och familjemedlem sedan 28 år, är nu i Trapalanda. Jag saknar honom så att det gör ont i hela kroppen. Att en liten ponny kan lämna ett så avgrundsdjupt hål efter sig! :(

Bra saker har faktiskt hänt också, jag har hunnit med en sväng på Island och min käre karl och jag förlovade oss i en heitapottur i Hveragerdi :D Tur att det finns fina saker i livet som väger upp det tråkiga.

Så nu väntar vintern. Med roliga elever, och roliga hästprojekt. Vi får väl se vad som händer.... men jag lovar att uppdatera när jag vet säkert vad vi har för hästar här på gården i vinter ;)

Kl
Tänkte bara ställa mig till raden av all hästolycka i tråden!!! Sjukt jäkla le.
Vår sommar och höst har varit ett elände utan dess like.
Fengan har ju sina asmaliknande symtomer som vi medicinerar emot när jag ska träna lite hårdare. Men denna sommar har det gått upp och ned och periodvis har jag inte velat rida honom pga att han låter som ett ånglok såfort han blir andfådd och han har även hostat en del. Hursomhelst på hösten när luften blir fuktig blir hästen också bättre så vi började komma igång riktigt bra för att förhoppningsvis komma iväg på vintertöltera denna vinter iaf.

Men tro ni inte på tusan att hovslagarhel***et drog in 3(!) sömmar i gränslandet till mjukdelarna. Det märktes ingenting då först jag några dagar senare töltade på hårt underlag. Hans roterande frambensrörelser ger ganska hög belastning på skorna som gärna tras snett vilket självklart sker när sömmarna inte sitter där dem ska så sömmarna går in i mjukdelarna och hästen blev näst intill blockhallt ( ni vet så där hallt så de ser ut som dem ska knäa varje gång de stöder på foten). Vi ringer tillbaka hovslagern som klämmer, känner och drar av den uppenbart sneda skon men hon påpekar att det kan vara en hovböld trots att han inte reagerar någonstans men att problemet inte kan ha med hovslagningen att göra! Vi avvaktar en vecka och hästen blir bättre till och från men är fortfarande tok hallt så vi ringer ut veterinären som även han klämmer och känner utan att hitta något men skriver ut antiinflammatoriska och smärtstillande och råder oss att slå på skon igen för att skydda strålen ( och hela hoven som börjat smula sönder) då skon klämt på strålen och han menade hältan kunde komma därifrån. Sagt och gjort hästen går på smärtlindring och hovslagaren kommer ut igen och slår på en sko och går återigenom för att hitta en hovböld utan resultat.

Ytterligare en vecka går och hästen är bättre men långt ifrån bra så vi beslutar att lasta honom och köra till närmsta klinik ( 10 mil bort) där man klämmer och känner utan att hitta något men deras hovslagare började skala av hoven underifrån och ser då svarta spår efter sömmarna. 1 spår försvann men 2 av Spåren vart svartare och svartare till de slut mynnade ut i en ganska riäl hovböld .

Gipsad hov och boxvila (kom nu ihåg att hästen har asma och är dammkänslig).

Han överlevde boxvilan men fick hovröta( vet att inget heter det men ni förstår va jag menar)

Började iaf rida igen förra helgen, dock bara i skritt för att hoven ska hålla ihop. Men då igår snubblar han på asfalten och förlorar helt balansen och knäar ordentligt. När han ställer sig upp igen kommer två crossar rullandes, crossförarna tänkte starta crossarna en bra bit innan de kom fram till oss men det räkte med att Fengan hörde klicket som blir vid start så flyger han rakt upp och rätt fram. Tokgalopp nedför asfaltsvägen :arghh:
får stopp på hästen och viker av för att ta närmsta väg hem så jag hoppar av och konstaterar att där det var två knän när jag red hemifrån var nu två stora blodpölar. Hästen har alltså slagit upp sig på asfalten i fallet :banghead: fullständig panik och med tårarna rinnande går jag in till ägaren och nästan skriker "nu ger jag upp"
Distrikssköterska som hon är plåstra hon om hästen och talar om att de va nog mina ögon som spelade mig ett trick för jag såg ju typ inte att han hade några knän kvar alls medan det i själva verket var så stora som 5 kronor och inte särskilt djupt men tillräckligt för att ge honom ett tags vila igen :meh:

Oj vilken roman men de känns redan bättre :p

Senast ändrad:

Har fått hem våra ston från Island nu. Fuxen är 6 år, inriden och stamboksförd och silverbruna 4 år och oinriden.

1240091_10201647248679226_1411363979_n.jpg

1240660_10201647260359518_258854908_n.jpg

*KL*

Idja KM igår! Supernöjd med min fina häst :) Målet var att förbättra oss från sist och det gjorde vi! Inga topp poäng då han rolla en hel del i tölten, men de andra gångarterna gick jättebra! :)

En liten bild.

65004_490413054388141_1361559476_n.jpg

*kl*

I onsdags blev min hästs bakben svullet.
Bestämde rätt snabbt att åka till klinik som visade att hon hade skador på djupa senan.
Troligtvis har hon trampat i ett hål eller fastnat när hon har rullat...
Det var iaf skönt att höra att det inte var någon belastningsskada...

Så nu är det ingen mer ridning för oss i år

Jag som tänkte att jag hade haft all otur man kunde ha en tid framöver förra året...

Senast ändrad:

Kl

Va många hästar som skadat på ett eller annat sätt i år, fy bubblan så trist det är.

Odinn har ju varit skadad sen maj, men sattes igång i september nu, i ca 2 veckor innan han skadade sig i hagen och skar upp ett djupt fult sår på kotan, fick feber och dunder halt, så nu är han färdigbehandlad med penicillin och metacam, och går i stora hagen igen men med bandage runt benet, halt är han oxå men inte alls lika farligt.

Känns som man aldrig kommer komma igång :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama