NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag sålde precis mitt ena hjärta. Hade haft henne i nästan 6 år.
Jag sålde henne för jag inte längre hade tid för två hästar och behöll min egna uppfödning.
Jättejobbigt men jag har velat om att sälja henne i flera år och tom satt ut annons men när folk ribgt har jag ångrat mig. Nu hade jag bestämt mig! Tiden fanns inte och kommer heller aldrig finnas på många många år (småbarn).
Nu kom hon till en toppenägare som verkligen uppskattar henne så det känns bara så himla bra.

Och jag är lite sånn numer att sen jag blev vuxen, fick barn, jobbar heltid mm så vet jag hur dyrbar tiden är. Man lägger så mykey tid och pengar på hästen att jag tycker man ska vara kräsen och verkligen trivas med sin häst!
Känner man att den inte är den man egentligen vill ha är det inte en tragedi att sälja.

Precis vad jag behövde höra. Har själv småbarn och en häst som tyvärr inte alls är lämpad för barn att rida. Har ägt henne i 1,5 år och fått kämpa en hel del för att få henne att fungera i ridningen. Nu gör hon det men jag vågar inte låta barnen rida henne så jag velar hit och dit om jag ska behålla eller inte.
Hon är en jättetrevlig häst men förmodligen inte rätt häst åt mej just nu egentligen så jag borde sälja men hjärtat säger nej.

Måste du låta barnen rida då?
Kan du inte leda med barnen på ryggen?
Nu har ju inte jag barn själv men jag skulle nog inte byta häst för att barnen ska kunna rida. Då skulle jag nog försöka låna en annan istället ..

Malin: TACK! Har mailat dom så nu får vi se.

Okej, slänger in en fråga och hoppas såklart att någon vet.

Sen**tion junior, 15,5", 37 i kåplängd. Kan den möjligtvis passa mig med 25/26 i jeans, 162 cm lång (normallånga ben?) knappt 50kg.

Tror den hade kunnat passa hästen väldigt bra nämligen. Dessutom bara 41cm lång vilket hade varit kanon. Men inte lönt att köpa hem den för att testa på hästen om jag inte får plats i den.

Det gjorde inte min heller. Hon hade mycket nerv och trivdes inte alls med att ha barnen runt sig. Gick att dom red och jag ledde men så kunde hon höra en get skita 2 mil bort och skutta iväg och barnen ramlade av.

Hade hon varit lugnare och mer lämpad som barnhäst hade jag behållt henne för hon hade jättebra storlek (liten) för barnen och hade klockrena gångarter och var lättväxlad.

Sen**tion junior, 15,5", 37 i kåplängd. Kan den möjligtvis passa mig med 25/26 i jeans, 162 cm lång (normallånga ben?) knappt 50kg.

Tror den hade kunnat passa hästen väldigt bra nämligen. Dessutom bara 41cm lång vilket hade varit kanon. Men inte lönt att köpa hem den för att testa på hästen om jag inte får plats i den.

Min är 16" och jag har 26-27 i byxor, är 169 och har lite längre ben tror jag. Brukar få ha sista hålet på damstigläder, men helst herrläder. Funkar fint men för en längre ryttare med framförallt längre ben var det för trångt. Rumpan är inget problem såvida du inte börjar närma dig strl. 40 typ så där är det rätt generöst i och med att den är lite formbar.

Min är 42 cm och den har absolut varit kort nog till min minirygg. Både Godi och Sol har varit kortryggade med 34 resp. 36 cm.

Hör av dig i pm om du vill se bild.

Jag köpte en sensation g4 korta kåpor och str 17 i sitsen inte junior.
Jag är lika lång som du och benstöddm var helt åt fanders. Jag kom lustigt nog inte ens fram till dem. Satt bara jätte bakåt med benen och tippade framåt med överkroppen. Kändes som att ramla på näsan man blev lixom satt så.
Jag satt jätte smalt men fick extremt ont i höfterna en då och framförallt knäna.
Var låst då stiglädren sitter fast i kåpan, testade med vanliga men fick en då jätte ont i knäna när man satt så lustigt helt fel vinkel in mot hästen med knäna.

Sätet såg ut att vara lagom och skulle vara det i teorin med men satt riktigt jäkla illa:-S
Fick tom ryggskott sista gången jag red behöver jag säga att den var till salu sen.

Gav den verkligen många chanser.
Inte värd de pengarna:-S glad jag köpte den begagnad men fortfarande för dyrt.

Den SER jätte snygg ut men det ska ju vara skönt och funktionellt med.
Hellre ful och bekväm då faktiskt.

Inte så mjuk som de säger att den ska vara heller:-(

De säger ju att folk med fibromyalgi ska kunna använda dessa sadlar men min vän med denna sjukdom köpte en sprillans ny och kunde inte rida en hel rid tur utan att få fruktansvärda smärtor av den och punkt tryck från stigläder fastena.

Vi håller oss till den mindre snygga torsion men destå mer berövade sadeln<3
Det är den enda sadel varken hon som har tur ridning och jag inte får ont av.

Blev lustigt formulerat men hoppas du förstår. Kan skicka bild om du skUlle vilja se.

På thengill låg den i väldigt framåt lut så jag fick hålla emot för att inte tippa framåt bara av o sitta på g låg den mer ok men jag satt dåligt en då.

Rider du bara i den bomlösa nu?

På tal om bomlöst! Jag har nu ridit i bomlöst i över 8år snart 9 på thengill och häromveckan fick jag bekräftat att han inte har ont någonstans i sin rygg av veterinär på en grundlig klinik genomgång,
så det känns väldigt bra.

Kanske kan vara lite roligt att veta att iaf en häst 'inte tagit skada av bomlöst' .

Det var ju många som trodde att det var så farligt när det blev poppis:-)

kl.

Håller på att fundera om jag borde klippa mina ston Baugalin og Védís. Baugalín har lite tätare päls men fäller lite av den just nu O_o Båda svettas lätt vid arbete, men det är inte direkt varmt ute. Hösten har även här på Island vart jätte blöt, vindig och inte direkt varm så om jag skulle klippa dom så måste jag nog börja täcka istället.

Hur hade ni gjort?

Kl

Fredag den 13, ja absolut!!

Hittade Odinn i hagen med ett jätte svullet framben, ett sår på kotan ca 1,5-2 cm djupt som han ömmar jätte mycket på, har svårt att gå och är jätte halt.
Ganska påverkad och har feber (38,5).
Hans normala temp brukar ligga mellan 37,1-37,3.

Så nu försöker jag få tag i distriktarn, denna fredag!! :(

Jag hade inte klippt, om hästarna inte påverkas av att ha pälsen kvar så låter jag bli.

Febern har stigit lite till..... :(
Men fått tag i distriktsveterinären och hon är på väg, räknar med att hon är här runt 19:30-20.00 ikväll.

Seg väntan!

Då har veterinären varit här.
Tydligt halt å smärtpåverkad. Väldigt svullen och varm.
Temp 38,2. Så den hade gått ner när vet kom, skönt :)

Så nu blir de penicillin i minst 5 dagar å metacam.
Såret ska tvättas med kolsaltlösning å bara hållas efter.
Bandage/Lindad för att hålla flugor å skit borta från såret samt för att ge stöttning. Får gå i sjukhage.

Hålla koll så inte temp går upp å att han inte slutar stödja på benet för då måste han in till klinik akut då såret sitter väldigt nära kotleden. Värkar som han skurit sig på nått.

Ja, detta blir väl billigt å bra ;)
Men de får han väl vara värd, lilla skrutthäst! :love:

Men om den ligger så fel så passar den ju inte hästen, och då sitter ju inte ryttaren bra heller.

Jag upplevde jätteskillnad när Sol växte och den låg dåligt på henne, då hade jag svårt med sitsen. Men på Godi, som den var utprovad till och låg bra på satt jag jättebra.

Nej. Jag använder den faktiskt inte alls och har inte använt den mer än en kort period under det senaste 1.5 åren. Just nu rider jag inte alls pga hennes skada. Men annars fick hon en Equipe ice mono i våras som har funkat jättebra. Den bomlösa passar inte henne särskilt bra, men jag vill samtidigt inte sälja den eftersom jag tycker att det är skönt att kunna ha den om hon växer ur bomsadeln, då känns det som att den är ett bättre alternativ under en kort period tills jag hittar en ny som passar. Men förhoppningsvis så passar Equipen ett tag till. Den är himla skön :)

Vad tråkigt är hon inte frisk från sin skada eller har den kommit tillbaka? Vad var det för fel nu igen?

Jo fast jag teStade den på många olika hästar o jag satt lika illa hur den än låg:-S fick även testa min väns 17.5 i samma modell o den var helt annorlunda fast på ett dåligt sätt mkt hårdare i sitsen fast det skulle föreställa samma modell och mkt mer djup i sitsen men jag satt lika illa där med benstöden o ont i knäna men inte lika framåt lutad den låg oxå bättre på thengill lustigt nog:-S så de sys uppenbarligt väldigt olika.

Den låg ju bra på thengill eller såg ut att ligga bra iaf så den låg inte i framåt lut utan man satt bara väldigt illa i de modellerna överlag mkt besviken iaf.

Tidigare har hon behandlats för inflammation i gaffelbandsfästet i höger bak och när det var som värst hade hon även kotledsinflammation fram. Vi har ju trott att problemet sitter i vänster bak eftersom hon avlastar det men ide har inte hittat något där tidigare. Men nu har vi äntligen hittat det jag tror och hoppas är grundorsaken till hältorna. Hon har en stor muskelskada i vänster lår. Så nu behandlas hon med stötvåg, biolight och massage.

Det är klart att alla sadlar inte pasar alla. Jag har jättesvårt med sadlar och är glad att Equipen ligger så bra på Sol. För ett år sen var den katastrof på henne. Sen slängde kompisen på den i våras och då låg den plötsligt jättebra. Prestigen satt jag också himla bra i, de är lite lika.
Det är verkligen inte lätt att hitta nåt som passar båda.

KL.

Har köpt tunga vikt-boots till Barmi. Tränaren rekommenderade att jag skulle välja 280 gram fram för att hjälpa honom med trav, och 190 gram bak för att hjälpa honom med galoppen.
Har testat de tunga bootsen fram, och tänk det bidde trav redan första gången jag använde dem.
Dessutom har Barmi bra minne, så ridturen efter travade han även utan bootsen. Lägger honom i en mycket lång, låg form för traven och tänker hålla den väldigt tydliga skillnaden i form ett tag medan traven "sätter sig" även om jag är medveten om att han kommer att gå lite på bogarna i traven. Jag tror inte det är någon fara med den bogtyngden i trav, eftersom han är så lätt att förskjuta bakåt i tölt.
Det är kul i alla fall att han hittade traven så pass enkelt med bootsen. Visst har det känts i ridningen att han närmar sig mer och mer, men ändå. Det där sista, lilla har behövts.

Därmed var mitt mål för 2013 i stort sett uppfyllt med Barmi: att hitta traven i ridningen.:)

Tack både till dig och Gullan för infon!

Bestämde mig tillslut att jag inte vågade chansa..

Får tålmodigt vänta på att ÅF får in fler sadlar så vi får prova ordentligt också.

Har testat den nya G-b**ts bomlösa igår och även om den för ögat såg lite stor ut så passade den fint på honom. Däremot tycker jag att den tar för stor plats framåt, hade velat ha den mer skuren bakåt vid bogarna. Jag kände mig väl inte sådär jättebekväm i den. Men det har jag inte gjort i andra bomlösa av denna typ tidigare heller. Behöver nog ett smalare säte för att trivas. Får se, kanske blir en sådan att ha sidan av att börja och sen kunna skifta emellan. Rigel verkade gilla den :-)

Ska prova en annan typ av sadel med flexbom och utbytbara koppjärn -utav islandsmodellerna. Får se vad vi tycker om dom :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama