NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Har en känsla av att detta är den tvistur jag red för många år sen hur snäll som helst rätt liten va? Typ 135? Töltar lätt och mjukt har för mig att han har ganska speciell galopp rund och rätt studsig? Kan det stämma?
Vet du vart han kommer ifrån?

Om det är han jag red så minns jag speciellt en gång när jag red honom barackc i bara grimmam till hagen och han tölta så mysigt.

Oj hm ingen aning? :P han står på Agersta nu iallafall och ägs av en familj jag känner. Jag tyckte inte att han var så liten :P fast jag vet inte, svårt att säga. Han har jätte mjuk tölt och en suuuuuperhärlig rund galopp. Stor ökad trav. När/vart red du honom? :) hur som helst är han supermysig och sjukt snäll!

kl

Idag har jag och Jorunn varit ute på äventyr, hela 3½ timme var vi ute i det otroligt vackra vädret.:)

Sån otroligt fin natur här runtomkring så man blir ju helt mållös

lite bilder från dagens ritt

Börjar bli höst med alla dessa underbara fina färger på trädena.

1240128_10152158615963998_494189734_n_zps481fecee.jpg

Utsikten ner på en sjö underbar utsikt.

530523_10152158783833998_1177637231_n_zps249c72b5.jpg

Underbara skogar det är bara att njuta!

1236316_10152158670853998_2024395738_n_zps273d2c56.jpg

Vi stannade och fikade lite vid en bänk längs leden och jorunn var mer intresserad av mina apelsiner än gräset haha!

*KL*

Har ni klippt era hästar än? Har beslutsångest ifall jag ska ta det innan tävlingen 21 september eller vänta till första veckan i oktober som vanligt. Är ju supervarmt ute och pälsen har kommit rejält senaste veckan bara O_o

Finns det någon nackdel med att klippa nu? Du kan ju klippa i oktober också! Jag brukar klippa mer tidigt och sen lite mindre andra gången. Jag vill ha lite utväxt, så jag klipper sista gången innan vinterpälsen är helt satt!

Jag har redan klippt en gång och kommer att klippa igen nästa vecka (ska också tävla 21a)

Nej det är det väl egentligen inte. Vet inte om jag fått för mig att vänta att det är "onödigt" redan nu, men som du säger så kvittar det väl egentligen. Det värsta som kan hända är att han ser ut som f*n på tävlingen om jag inte lyckas klippa rakt och fint ;) Vill gärna att det växer ut innan det blir för kallt jag också så han slipper gå med täcke mer än nödvändigt eftersom han ändå går hela sommaren med täcke.

Kanske får dra fram klippmaskinen någon kväll då :D

Jag har redan helklippt en andra gång (utom ben och huvud). Klippte första gången i mitten på augusti - vilket verkligen kändes EXTREMT tidigt. Men hästen var rejält långhårig redan då och jag ville underlätta för henne inför en tävling. (På den tävlingen berättade föresten en av domarna att de också fått klippa flera hästar redan, trots att hon bodde nere i mellansverige.) Och bara tre veckor senare hade min häst lika mycket päls igen - så klippmaskinen fick åka fram en gång till eftersom vi hade tävling nu i helgen.

Jag brukar helklippa på hösten och sedan halvklippa i november resp februari, lite beroende på väder. Våra går på lösdrift året om så jag vill ha kvar päls under magen samt vill ha lite utväxt på halsen/bogarna när det brukar vara som kallast i december-januari.

*KL*

Har ni klippt era hästar än? Har beslutsångest ifall jag ska ta det innan tävlingen 21 september eller vänta till första veckan i oktober som vanligt. Är ju supervarmt ute och pälsen har kommit rejält senaste veckan bara O_o

Jag rakade bara halsen för ca 3 veckor sedan då Jorunn svettades av att typ skritta lite bara.
I lördags rakades hela hon då jag tog in henne och hon var svettig av att bara stå i hagen.
Nu är hon helrakad och vart genast en pigg och glad.
Pälsen tar verkligen kol på dom innan det blir kallt.
Tyvärr styrs ju inte pälssättning av temperatur utan at soltimmar så blir det en varm höst(som denna höst) står dom där med tjock vinterpäls och 20 graders värme.

Hellre raka i slutet av aug så det hinner växa ut tills det blir kallt tycker jag så de slipper svettas i hagen. Än att låta hästarna stå och svettas i gassande sol när det är varmt ute i hagen.

Kan ju bara tala för min häst men jag märker klart och tydligt att hennes allmäntillstånd försämras av all päls.
Hon orkar ingeting och är trött och slö knappt så hon orkar äta ens, sedan blir hon svettig och de torkar och drar till sig flugor och andra kryp som älskar fuktig miljö.
Rida det funkar inte alls då hon nästan är svimfärdig av svett av att bara skrittas fram.

Brukar raka min första gången varje år vid denna tid, dryga nu är fram tills att de satt all vinterpäls får man ju raka typ var 3 e vecka.

Ja det är ju otroligt varmt på dagarna! Tog in Laukur ffrån hagen för att rida igår kväll vid halv 8-8 och då var han svett under eksemtäcket och jag hade inga problem att rida i t-shirt trots att det började bli mörkt när vi var ute.

Gör honom nog gott att klippa redan nu, särskilt eftersom vi ändå tränar en del och ska tävla :) Vill inte helklippa utan det får bli spårklippning, tycker den funkade super på min förra häst. Så hinner det växa ut en del innan det blir kallt och då klipper jag bara halsen och snett ner så sadelgjorden ligger fri, den klippningen var perfekt för Laukur i vintras! :)

Nej det är det väl egentligen inte. Vet inte om jag fått för mig att vänta att det är "onödigt" redan nu, men som du säger så kvittar det väl egentligen. Det värsta som kan hända är att han ser ut som f*n på tävlingen om jag inte lyckas klippa rakt och fint ;) Vill gärna att det växer ut innan det blir för kallt jag också så han slipper gå med täcke mer än nödvändigt eftersom han ändå går hela sommaren med täcke.

Kanske får dra fram klippmaskinen någon kväll då :D

Jag är inte säker på om jag hänger med.

Du vill klippa nu, men du vill att hästen ska ha ordentlig vinterpäls så du slipper täcka?

Jag vill klippa typ spårklippning nu för att han börjat sätta mycket päls och det fortfarande är varmt. Men vill att det mesta ska ha växt ut till det blir kallt för då behövs det antagligen inte klippas lika mycket och vill slippa täcka mer än nödvändigt. För jag tycker inte att full vinterpäls behövs just nu, men i december behövs den antagligen. Vill alltså inte klippa för sent så inte pälsen hinner växa ut innan det blir kallt och jag då kan välja en annan klippning eller kanske ingen alls.

Senast ändrad:

Jag har halvklippt min och kommer göra det en eller två gånger till. Förra året halvklippte jag sista gången i slutet på september och det hade växt ut bra tills det blev kallt. Klippte då bara i fram på halsen och hade bara täcke vid riktigt dåligt väder. Tänkte köra samma iår för min blir precis som Nielas väldigt påverkad. Men eftersom att han går på lösdrift vill jag inte helklippa.

Så jag tänker också. Min går inte på lösdrift men är ute större delen av dygnet vintertid och kommer gå ute dygnet runt nu ett tag till också :)
Brukar vanligtvis klippa (helklipper aldrig) första gången första helgen i oktober, har haft det som riktmärke och har funkat bra för då har det hunnit växa ut tills det blivit kallt och hästen kan gå ute utan täcke om det inte är extremt väder. Det var därför jag tyckte det kändes tidigt nu i början av september att klippa första gången, men så är det ju mycket varmare än det brukar vara vid den här tiden nu också!

Klippmaskinen åker nog fram den här veckan och det blir då en spårklippning :)

Kan tillägga att det inte är första gången någonsin jag ska klippa min häst utan har gjort det på hösten och vintern i flera år och vet hur " det fungerar". Det jag hängde upp mig på var att det kändes tidigt att klippa första gången redan i början av september när jag är van att göra det första veckan i oktober annars :)

Senast ändrad:

Har ni klippt era hästar än?

Ja, den ena är nu klippt. Klippte bara halsen och under magen så länge.
52ef6f34158e11e3a9dd22000a9e29a7_7.jpg

Den andra ska klippas snart, men hon står inte i mitt stall så ska höra med hennes tränare när hon ska klippas och hur mycket vi ska klippa henne, hon har aldrig blivit klippt förut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama