NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det är precis det jag menar :) varje individ är olika, och därför hänger det på ryttaren att anpassa träningen på rätt sätt så det passar varje enskild individ. Det skulle inte funka att göra precis likadant med varje häst. Hade jag gjort på samma sätt med den där oförstående hästen när jag började rida honom som jag gjort med de flesta andra, då hade det ju med största sannolikhet resulterat i att han blev hård i munnen.

*kl*

Min medryttarhäst gick super på lektionen igår. Hade en alldeles varm känsla när jag åkte hem från stallet, han har blivit så enormt lyhörd och signalkänslig om man bara jämför med i våras! Och tölten har VERKLIGEN förändrats. Från att ha töltat med ganska mycket "motstånd" och spänning och haft lätt för att bryta av till trav, så kan han nu liksom, ligga och "rulla på". :D Igår red vi serpentinbågar i tölt, och han höll takten och tempot, bröt inte av en enda gång, kändes avslappnad och mjuk och började söka en bättre form. Älskade pållehästen!

Till en annan sak - Vore det knäppt att köpa unghäst? O_o Fortsätta rida kurser och lektioner med medryttarhästen, och parallellt sedan börja jobba med en unghäst? Jag har egentligen ingen vana av att rida in unghästar, men tänkte i så fall ta mycket hjälp av min tränare.

Tänker i så fall att man köper typ en tvååring, så är det något år tills det är dags för arbete osv. Är det knäppt av mig? "Egentligen" borde jag väl ha en riktigt välutbildad häst som kan lära mig ut och tävla och sådär. Men jag lockas av att "forma" en egen häst, och det finns ju ett brett urval av fina unghästar.

Är jag knäpp?

Håller med. Tyvärr är det hästen som får lida i längden när kunskapen inte når hela vägen.
--
Men om vi nu återgår till min fråga. Jag är främst ute efter en med utbytbara kopjärn om inte helt bomlös.

Kl

Just varit uppe å snuffsat på mina pållar <3
Inte sett dem sen i måndags då jag legat sjuk.
Men känner mig nu genast friskare med lite hästhår i näsan :D
null_zpsd23e6b9a.jpg

null_zpsee5099f3.jpg

En fredagshälsning från mej å min höna Ebba.
Hon ser inte alls lika road ur som jag, haha! ;)

null_zps89ccbb3e.jpg

kl.

Uppdatering här.. har gått och blivit dunderförkyld:( hoppas lite Alvedon och pepptalk kan göra en så pass oki i skallen att man iaf kan rida lite senare. Ska prova en bomlös dressyrsadel senare ikväll.

Usch! Är också förkyld, sen två veckor tillbaka :( Ryggont har jag dragit på mig så jag kunde inte rida ordentligt igår, men vi kom ut en sväng i alla fall.

Spännande med sadeln! Vad är det för någon? Jag är kär i min bomlösa! :D

Inget direkt tips men jag är supernöjd med min Sella som inköptes i vintras. Vet flera som har köpt en sådan och är nöjda, men givetvis finns det fler bra sadlar på marknaden och självklart är det viktigt att den passar hästen.

Lycka till med sadelletandet :)

Får man vara nyfiken och fråga hur hästens rygg ser ut? Sellan är ju otroligt takformad, därav min fråga.

Måste bara uppdateraom mina 2 ny tillskott (sto med föl) Blev en sväng till vet då stoet fått problem med ögat.. tog ur mellan väggen i släpet så fölis kunde ha gott om plats. lastade på å körde å jisses vilka snälla hästar jag köpt stog som ljus i släpet bägge 2 både dit och hem ....=)

När dom kom till oss för 1 månad sedan gick de inte fånga dom i hagen utan man fick trycka in stoet i ett hörne sen tog de tid å få på grimman mm. Hon va nervig och VÄLDIGT osäker på allt och alla =/

Men nu efter en månad kommer hon travande i hagen å stoppar huvet i grimman själv. kan ta in henne i stallet å binda upp henne å pyssla med henne å fölis utan problem.. inget stress å ingen oro utan super lugn med mej... Fölis leds dessutom i grimma utan problemå e såååå duktig..

E så himla nöjd å fick kanon mkt beröm för både fölis och mamma häst.. Så de känns skönt =)

Visst får man det. En är något takformad och en är något plattare men inget extremt, båda har ganska raka ryggar och ingen av dem är någon bredis. Har klämt och känt ganska noga av just den anledningen men den verkar ligga an bra på båda och ligger kvar där den ska. Har en sadel till men Sellan används mest.

Gud så söt bild! Ebba är ju urgullig :D

KL

Igår var jag med en kompis till Agersta och red. Så himla mysigt. Satan vad jag har saknat det. Det vart ju inget med Arnar för mig, alldeles för dyrt att åka dit fram och tillbaka (100:-/resa) så tyvärr fick jag tacka nej. Men igår var jag som sagt ut och red, 1,5 timme vart det nog. Superhärligt och idag har jag en underbar träningsvärk! Det går fort att tappa ridmusklerna! :p

Här har vi Tvistur, en 17årig herre. Supermysig på alla sätt och vis!
bild_21_522a5445e087c318ca44b8cb.jpg

bild_23_522a5498ddf2b3382fce49ab.jpg

vet inte hur det är med islandshästtävlingarna men med dressyr så måste sadeln se ut som en klassisk dressyrsade för att få tävla.l
Så med startrekk-modellen får man tävla med antar att deras isismodell är godkänd för islandshästtävlingarna med då?!

Den jag provade ut i Fredags ser ut som en vanlig dressyrsadel och den får man tävla dressyr med.:)

Min modell är märkeslös och finns att beskåda på horseatleka för den som är nyfiken.

kan bara säga min åsikt men jag vart glatt överraskad över kvaliten på en så pass billig sadel. Lädret var helt oki, sömmarna likaså. Mitt ex var rak och fin och man kan flytta bossorna under vilket jag tycker är bra.

Ursäkta dum fråga, men får man tävla med bomlös?

Ja det får man. Inte säker på om det gäller alla bomlösa eller om den måste se mer ut som en vanlig sadel? Någon annan kanske har bättre koll? Jag har en bomlös Masterback dressyrsadel som ser ut som en vanlig sadel och den får man tävla med och det har jag gjort i några år nu:-)

Har en känsla av att detta är den tvistur jag red för många år sen hur snäll som helst rätt liten va? Typ 135? Töltar lätt och mjukt har för mig att han har ganska speciell galopp rund och rätt studsig? Kan det stämma?
Vet du vart han kommer ifrån?

Om det är han jag red så minns jag speciellt en gång när jag red honom barackc i bara grimmam till hagen och han tölta så mysigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix