NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Vi har oxå klippt redan... Tycker änna synd om mina unghästar som söker skugga i ligghallen o står där o svettas på dagarna... Nästan så jag hade velat klippa dom med för att undvika hotspots/fuktexem!

Kl

Min sambo har börjat prata om ny häst, en jättestor så att han inte behöver känna att han är för tung(85kg). När vi var med hans häst hos veterinären(sv landslagsveterinären) förra året så sa vet. att han tyckte M var för stor för hästen. Det har satt sina spår o han har nu erkänt att det har stor del i att han inte rider något särskilt längre. Han känner sig helt enkelt elak mot Snöggur... O det känns ju inte roligt! Men att plussa på en sjätte häst i familjen är inte aktuellt rent ekonomiskt o då står vi plötsligt inför ett svårt val...

Skall man försöka sälja unghästarna? Snöggur? Kan man sälja familjemedlemmar? Jag har aldrig sålt en häst... O än mindre en jag fött upp själv! O marknaden nu är ju stendöd, o unga hästar vimlar det av! Vill man slumpa bort dom billigt för att bli av med dom? Usch vad svårt! Tänk om man ångrar sig?

Men det hade ju varit väldigt roligt om han hittade gnistan igen!
jorsjutlt.jpg

Det kan inte vara ett alternativ med foderhäst/värd då?
Känner ni då att det funkar med den nya hästen är det kanske lättare att ta ett beslut och förhoppningsvis får ni mer tid på er att känna efter. Och lånar ni ut blir kanske steget till att sälja inte lika stort.

Det är väl bara det att vi har lite högre krav på en ev ny häst, då får den vara riktigt grym! Finns nog få såna foderhästar. Och foderhäst är jag lite tveksam till även av den anledningen att skador kan uppstå. Då blir det problem, speciellt om det är en bra tävlingshäst...

Att låna ut våra på foder innebär att vi inte får in cash för att nyinvestera. Det är väl egentligen där det ekonomiska problemet ligger, tittar man på bra hästar så är dom dyra i inköp... Vi kan ju ha hästarna väldigt billigt här hemma så månadskostnaden i sig är inga problem(om de går barfota, skorna är det dyra).

Kanske skall föreslå att sälja fyrhjulingen istället? Hihi

Marknaden har faktiskt börjat rulla igång lite så att sälja en ridbar, trevlig, och faktiskt väldigt rörlig häst (som snöggur är) tror inte jag är så svårt.
Jag hade faktiskt behållt unghästarna iaf, och försökt sälja snöggur. Dels för att det är M's häst och han vill ha en ny och dels för att jag tycker att båda småtjejerna verkar väldigt lovande!

Kl.
Någon som vet hur det går för forskningen med AA vs CC hästarna? Skulle gärna anmäla Tinna till den .. Hörde det ryktas om att dom söker hästar att forska på i avel? Betäcka AA med CC och se vad som lämnas osv. Någon som vet något?

I övrigt rullar det på.
Laufi utvecklas hela tiden! Mamma har ridit honom ett par gånger och älskar honom.
Tinna åkte in på stall idag, inget mera flockliv för henne. Hon går bara sönder :(

Jag sålde precis mitt ena hjärta. Hade haft henne i nästan 6 år.
Jag sålde henne för jag inte längre hade tid för två hästar och behöll min egna uppfödning.
Jättejobbigt men jag har velat om att sälja henne i flera år och tom satt ut annons men när folk ribgt har jag ångrat mig. Nu hade jag bestämt mig! Tiden fanns inte och kommer heller aldrig finnas på många många år (småbarn).
Nu kom hon till en toppenägare som verkligen uppskattar henne så det känns bara så himla bra.

Och jag är lite sånn numer att sen jag blev vuxen, fick barn, jobbar heltid mm så vet jag hur dyrbar tiden är. Man lägger så mykey tid och pengar på hästen att jag tycker man ska vara kräsen och verkligen trivas med sin häst!
Känner man att den inte är den man egentligen vill ha är det inte en tragedi att sälja.

vill ju berätta här också att äntligen, sista söndagen , denna månad blir min fd isis, min igen ! och bara min.. härligt!

*KL*

Har ni klippt era hästar än? Har beslutsångest ifall jag ska ta det innan tävlingen 21 september eller vänta till första veckan i oktober som vanligt. Är ju supervarmt ute och pälsen har kommit rejält senaste veckan bara O_o

Jag har halvklippt 01:an som är igång och kommer klippa lillhäst när det är dags att dra igång henne ordentligt om nån månad eller så. Sen blir det helklippning på båda i november.

Mina kommer mao gå täckade i vinter. Var otroligt smidigt att ha lillhäst helklippt så jag kommer köra på det med båda i år. Får erkänna att det är för min egen skull. Sparar tid om man slipper blöt, lång äckelpäls. Samt pälsfällningen då.

Hur täckar du om du helklipper nu? Tänker att pälsen inte står mot tex regn nått vidare. :)

Min sambo har börjat prata om ny häst, en jättestor så att han inte behöver känna att han är för tung(85kg). När vi var med hans häst hos veterinären(sv landslagsveterinären) förra året så sa vet. att han tyckte M var för stor för hästen.

Det var en modig veterinär!
Med tanke på att den lilla forskning som finns gällande viktbelastning av häst har visat att upp till 20% av hästens vikt verkar vara OK men att hästarnas ryggmuskler sedan visar tecken på överbelastning/ansträngning vid större viktbelastning. Man har tydligen mätt både kemiskt och med värme.

Svagheten i studien är ju att det är få individer som är undersökta och att det bara finns en studie, men ändå.
Om jag minns rätt så var det både islandshästar och andra raser som var undersökta. Det går inte att dra slutsatser om eventuella skillnader mellan raserna eftersom antalet undersökta individer är få.

Diskussionen har varit uppe oändliga gånger och slutar "alltid" med att båda sidor hävdar sin rätt, men diskussionen är nog angelägen.

Jag väger ca 70kg vilket jag själv tycker är på gränsen för Karl, som är en ganska liten islandshäst på ca 135 cm i mkh. Han verkar obesvärad, men man kan fundera på om han skulle orka ha bättre luft och sväv i gången om han hade en lättare ryttare att släpa på.

Veterinären tänkte ju bara på hästens bästa kan jag anta. Vet. är själv ägare av islandshästar, och är alltså inte en "storhästmänniska" med fördomar. Det han sa var att Snöggur har för lång rygg och nu börjar bli till åren. Det spelar nog ingen roll vad undersökningar o forskning säger, det tog lite för styggt för att ändra min sambos åsikt nu. Han drömmer om en riktigt stor +1,46 häst med kort stark rygg. O så skall den vara så bra att han kan glida runt på tävlingar o få höra hur fin den är :D haha

Men han vill inte sälja Snöggur, som ju är en älskad familjmedlem! Han vill att han skall ha härliga sista år! Men en 17åring som gärna vill ut o ridas borde ju inte behöva bli pensionär! Han vill ju ut o röra sig, även om han gärna slipper Arbeta nåt vidare hårt ;)

Veterinären tänkte ju bara på hästens bästa kan jag anta. Vet. är själv ägare av islandshästar, och är alltså inte en "storhästmänniska" med fördomar. Det han sa var att Snöggur har för lång rygg och nu börjar bli till åren. Det spelar nog ingen roll vad undersökningar o forskning säger, det tog lite för styggt för att ändra min sambos åsikt nu.
QUOTE]

Undersökningar och forskning torde bekräfta veterinärens åsikt att 85 kg är mycket för en normal islandshäst. Det var vad jag försökte skriva.

Kan inte du ta över Snöggur pch rida och tävla? Han ser ju jättefin ut.

Fast vilka män som rider islandshäst, även bland eliten väger under 85?? Deras hästar mår ok...

Kan inte du ta över Snöggur pch rida och tävla? Han ser ju jättefin ut.

Njae, dels har jag ju mina två egna att rida och dels är Snöggur o jag inte riktigt på samma våglängd. Fast vi kan vara på samma iofs när jag bara har honom o tränar flera ggr/v. Snöggur är en fin häst egentligen. På bilden fick han 7,0 för ökad tölt... Så med rätt ryttare kan han nog bli riktigt bra. Hade en tränare för några år sedan som sa att han kunde ta S till SM! Men han ville ju givetvis ha betalt så det blev inget ;)

Kl.
Någon som vet hur det går för forskningen med AA vs CC hästarna? Skulle gärna anmäla Tinna till den .. Hörde det ryktas om att dom söker hästar att forska på i avel? Betäcka AA med CC och se vad som lämnas osv. Någon som vet något?

På FEIFs utbildningsseminarium, som jag var på i helgen var det en föreläsning om DMTR3-genen (som det då tydligen heter), alltså precis det med CC, CA oh AA.
Här är företagets sida, de där man kan testa sin häst. Och här är en länk till det du frågade om :)

/Malin

kl

Varit underbart härligt septemberväder ute idag med runt 20 grader och strålande sol :love:
Jag och Odinn tog oss en tur på 1½ timme ut i skogen och upptäckte lite nya vägar, var sååååå mysigt i skogen,varmt å skönt men ändå höstigt, så härligt.

Lilla Tjockisen ;)

Å Draken blev tömmkörd i paddocken, å jäklar va denna hästen har gångarter.
Går så mycket framåt med henne, så kul. Travar hur fint som helst på stora å små små volter nu och tycker det blir lättare och lättare, och det märks även när jag rider henne nu.
Söker sig nedåt framåt och arbetar med hela ryggen i traven ute i de fria, i paddocken känner hon inte att hon får plats med ryttare på ryggen, haha! Men det blir bättre hela tiden :D

Å Fáfnir, han bara växer å blir finare för varje dag som går <3

På FEIFs utbildningsseminarium, som jag var på i helgen var det en föreläsning om DMTR3-genen (som det då tydligen heter), alltså precis det med CC, CA oh AA.
Här är företagets sida, de där man kan testa sin häst. Och här är en länk till det du frågade om :)

/Malin

Vad innebär detta? Förstår inget av diskussionen:-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama