NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Jag vet inte vem det här är o hur duktig han är, jag tycker han tränger sej på hästen och att träna i boxen ger jag inte mycket för. Hästen är väldigt lyhörd och lyssnar bra, den börjar ge efter så rycks den in för att vända om. Samma i nästa varv, klart den tappar förtroendet för tränaren.

Det där ger jag inte mycket för.

Instämmer.

Jag vet inte vem det här är o hur duktig han är, jag tycker han tränger sej på hästen och att träna i boxen ger jag inte mycket för. Hästen är väldigt lyhörd och lyssnar bra, den börjar ge efter så rycks den in för att vända om. Samma i nästa varv, klart den tappar förtroendet för tränaren.

Det där ger jag inte mycket för.

Varför inte träna i boxen? Det gjorde vi mycket med de helt ohanterade unghästarna på min gård på Island. Inte i hästens egna box utan särskilda "arbetsboxar". Det funkar utmärkt och gav hästarna trygghet också. Men det beror ju helt på hur man gör, men du är generellt emot all boxträning på grund av...?

KL.
Nöjd efter en helg av tävling som jag själv inte deltagit i men istället anordnat. Satt på söndagen hela dagen med icetest som jag lärde mig på lördagseftermiddagen. Tävlingen blev rätt lyckad efter lite kaos på lördagsmorgonen...

Men det bästa av allt var att min lilla Audur kammade hem en andraplats i T8 och en förstaplats i V5 samt blev klubbmästare. Utlånad till Sigtyr här på buke som är svinduktig och visade min älskade häst så himla fint efter att ha ridit honom typ 4 gånger de senaste veckorna.

Reykur, va du där?

Nu laddar vi om för att vara med i V2 och T3 på Jarnhesturs KM!

Kryddelyd: Vi har likadana boxar. Dom är nedsänkta 10cm, det bildas sedan bäddar och var 4e mån ca så mockar vi ut med traktor.
Fantastisk lösning!!

Kl.
Massören var ute idag..
Laufi fin som tusan, liten låsning i korset på högersidan vilket var väntat.
Tinna kändes helkonstig när jag red imorse så lät henne bli masseras också. Där hittades världens låsning i länd/kors och hon hade riktigt riktigt ont. Tur att man känner sin lilla flicka väl! Troligtvis har hon slagit omkull i hagen under helgen :(

Japp, båda mina tränas för tränare. De är sjukt olika så de kräver olika saker av mig som ryttar +att med den yngre vill man ju att det ska bli rätt från början.

Just nu har jag två sexåringar, rider mest ensam men ska försöka börja rida lite mer lektioner snart igen.
När jag hade Erro red jag lektioner med honom redan som 4 åring. Instruktören och jag själv får anpassa ridtid och krav efter hästen.

KL.
Nöjd efter en helg av tävling som jag själv inte deltagit i men istället anordnat. Satt på söndagen hela dagen med icetest som jag lärde mig på lördagseftermiddagen. Tävlingen blev rätt lyckad efter lite kaos på lördagsmorgonen...

Men det bästa av allt var att min lilla Audur kammade hem en andraplats i T8 och en förstaplats i V5 samt blev klubbmästare. Utlånad till Sigtyr här på buke som är svinduktig och visade min älskade häst så himla fint efter att ha ridit honom typ 4 gånger de senaste veckorna.

Reykur, va du där?

Nu laddar vi om för att vara med i V2 och T3 på Jarnhesturs KM!

GRATTIS! :D

Jag var inte där, tyvärr. :p Jag hoppade in och höll två turer i helgen, för S var ju hos er och dömde och resten av stallfamiljen var på romme och visade hingsten (som knep sig en förstaklassbedömning och helgens enda 9 för tölt! :d).

Så jag hade en hästig helg ändå med många timmar på hästryggen, men ingen tävling.

Kryddelyd: Vi har likadana boxar. Dom är nedsänkta 10cm, det bildas sedan bäddar och var 4e mån ca så mockar vi ut med traktor.
Fantastisk lösning!!

Spännande!
Jag använder bädd jag också, men i boxar i samma nivå som stallgången. Inte så kul att mocka ut manuellt (får inte in en traktor i stallet) men trevligt under resten av säsongen.

Ridit lite för lite det senaste pga andra saker som ville bli gjord. Föräldrarna har varit här och jobbat en del och jag kan verkligen inte med att glassa omkring på hästryggen medan de jobbar och sliter. Pappa har renoverat en front på taket till logen, och börjat byta vindskiva och sätta upp vindskiveplåt på bortre gaveln till logen. Ska få till två glasrutor i fönstret på loggaveln, där det saknas, och så ska gaveln måla. Resten av ladugård/loge är färdigmålat så det är bara gaveln kvar.

Mamma och jag började måla sadelkammaren. Färgen räckte inte riktigt så det blir till att åka och shoppa igen. Liten suck. Ångrar halvt att jag börjat måla inne i stallet för det vill bli färdigt också...

Varit och provridit en quarterhäst, inte mycket att rida på som den är nu.

Red Barmi igår, trevlig kille som vanligt. Avslappnad, oerhört reglerbar i tempo i tölten. Väljer att rida honom i skritt, tölt, pass och galopp. Igår ingen större vits att försöka få honom i trav utifrån hur han kändes, men pressade honom lite i den snabbare tölten. Han är väl inte super-snabb, tror jag, men det går undan i rätt friskt tempo ändå. Vill jobba honom i tölten där han tänker mot trav, för han är mest lösgjord där, och försöka tempoväxla i den lösgjordheten. Vill kunna rida honom i de tempon han har i tölten så lös som möjligt, förstås. Och självklart är han inte ständigt lika frigjord och fin, men han blir aldrig så spänd att han grisepassar vilket ju är trevligt i sig.

Nästa kurs antagligen 25 september och ser fram emot det.

Till helgen dressyrtävling med en fjording, sedan på söndagen försöka lasta den där quarterhästen, som får flytta hem till mig. Har aldrig tänkt köpa quarter, men om jag får en gratis så kan jag väl ha en sådan.

Min systerdotter var med mig till stallet för första gången i helgen, hon tyckte hästarna var jättespännande, och Blesa blev förälskad i henne. :love:

astridblesa_zps9aebcb41.jpg

Tycker det blev en så fin bild. :)

Senast ändrad:

Kl

Ligger hemma å är dunderförkyld!!
Såååååå trist när vädret är kanoooooon fint ute! Sjukt trist. :(

GRATTIS! :D

Jag var inte där, tyvärr. :p Jag hoppade in och höll två turer i helgen, för S var ju hos er och dömde och resten av stallfamiljen var på romme och visade hingsten (som knep sig en förstaklassbedömning och helgens enda 9 för tölt! :d).

Så jag hade en hästig helg ändå med många timmar på hästryggen, men ingen tävling.

Då var det ju inte speciellt synd om dig då! ;)
Riktigt kul med hingsten! :)

KL

Varför blir man så otroligt mycket mer ridsugen bara för att man inte får rida? Det slår ju aldrig fel!

Jag var med Sol hos en osteopat idag och måste säga att all skepsis jag haft mot denna yrkesgruppen är borta. Han såg med en gång det jag känt hela tiden och han inte bara såg utan han visade både manuellt och med ultraljud. Hon hade en muskulär skada i låret, och det är ju inte första gången som någon har misstänkt att det varit något fel, men det har inte hittats något konkret förrän nu. Så nu hoppas jag verkligen att min känsla har varit rätt hela tiden och att det är detta som gjort att hon haft sina återkommande problem. Det har ju gått så långt att hon aldrig riktigt får bli bra, så fort hon har börjat komma igång så har det kommit tillbaka. Så jag har ju haft tanken att detta kan inte fortsätta i all evighet, blir hon halt igen och det inte blir bättre med behandling så kan hon ju inte fortsätta ridas. Så nu hoppas jag verkligen att vi har lyckats hitta grundorsaken, det är ju bara att vänta och se vad som händer när skadan är läkt. Men varje gång hon blivit halt så har det ju börjat likadant och det börjar ju alltid med att hon inte får med sig vänster bak riktigt och att hon inte sätter under sig ordentligt. Sen går det över i högersidan, hon blir spänd och springig och börjar röra sig annorlunda. Sen kommer ojämnheten smygande mer och mer.

Nu ska hon i alla fall vila och masseras fram till nästa återbesök, himla smidigt att ha en kompis som är massör ;) Tyvärr så fick jag avboka mig till kursen som jag längtat så efter, men jag får sitta med och suga i mig istället.

Så nu längtar jag faktiskt lite extra till helgen, för då ska jag åka och rida på fina Tyra! Jag red henne i helgen och det var riktigt kul att vara tillbaka. De är som varandras motsatser hon och Sol, fast lika härliga båda två på sitt sätt. Jättekul och utvecklande att få rida så olika hästar!

Nu har jag inte läst vad alla skrivit, utan försöker bara svara på frågan somställdes från början.
Jag har ridit till många unghästar och fortsatt deras utbildning, hästar som blivit grundridna i 4 veckor har jag sedan tagit över. Då har de kunnat framåt och stanna. Svänga finns där också i olika grad, vissa av hästarna har förstått snabbt och lyssnar bra, andra förstår inte riktigt. Ett ex. var en unghäst som bara ville gå i mitten av ridbanan och inte förstod riktigt tygeltagen. Då arbetade jag vidare med honom på en nivå han klarade av, annars hade det ju bara blivit en dragkamp och han hade inte förstått någonting.

Av vad jag har upplevt är inga hästar hårda i munnen från början (iaf inga av dom jag ridit), utan de har blivit det pga fel slags ridning. Människor som tar tygeln istället för andra hjälper när det uppstår en speciell situation.
Har man bara lite tålamod och agerar pedagogiskt så hästen förstår tycker jag inte det bör vara några problem :)

Nu har jag inte läst vad alla skrivit, utan försöker bara svara på frågan somställdes från början.
Jag har ridit till många unghästar och fortsatt deras utbildning, hästar som blivit grundridna i 4 veckor har jag sedan tagit över. Då har de kunnat framåt och stanna. Svänga finns där också i olika grad, vissa av hästarna har förstått snabbt och lyssnar bra, andra förstår inte riktigt. Ett ex. var en unghäst som bara ville gå i mitten av ridbanan och inte förstod riktigt tygeltagen. Då arbetade jag vidare med honom på en nivå han klarade av, annars hade det ju bara blivit en dragkamp och han hade inte förstått någonting.

Av vad jag har upplevt är inga hästar hårda i munnen från början (iaf inga av dom jag ridit), utan de har blivit det pga fel slags ridning. Människor som tar tygeln istället för andra hjälper när det uppstår en speciell situation.
Har man bara lite tålamod och agerar pedagogiskt så hästen förstår tycker jag inte det bör vara några problem :)

I min erfarenhet är hästar individer och reagerar på olika sätt på en given situation. En del har en benägenhet att "hänga sig" i bettet när det blir jobbigt, en del vill springa iväg, en del bara stannar. Så visst finns det hästar som "hellre" blir stumma i munnen.
Jag har en fjording som gör sig stum i största allmänhet, hänger i bettet och bryr sig inte särskilt om skänklar heller (han är betydligt bättre nu, men det kräver en del eftertanke). Honom har jag ridit in själv.
Jag har en connemara som jag också ridit in själv, som är en riktig dröm. Följer alla hjälper, jättelätt i munnen, lyhörd på alla sätt.
Skillnaden? Inte ryttaren, inte hjälpgivningen, inte den tänkta linjen.
Skillnaden består av att individerna är olika.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix