NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL

Flygdatum bekräftat, 20:e september utökas hästbeståndet med dessa tjejer:)

543904_10201789634213491_2104181463_n.jpg

Mynd_1230404.jpg

Va bra! Tack!

Verkar tyvärr som jag får ställa in mina planer för dressyrtävling för det är något varje helg hela september så det är nog dumt att lägga till något mer.

Då får de sällskap av min :) Jätteskönt att veta datumet, har väääntat...

Spännande :bump:! Tänkte först hur kan hon ha så olika färg på bilderna sen läste jag igen och det handlar om två hästar. Goda yxskaft lixom :banghead:

Grattis!

hehe förstår frustrationen då;)

Tack! Vi har dock ägt dem några år men de har stått hos våra vänner på Island och "växt till sig".

Mist överst är fyra år och Freyja sex år (fem på bilden från visningen)

En läromästare med riktigt fina resultat i T1. En tränare på Hólar som ägt honom. Han har dock stått ett tag så han är inte i form. Men därav ett riktigt bra pris. Hoppas mycket på detta :-) dina youngsters ser riktigt fina ut!

Tack så mycket!

Låter som en spännande häst du får hem.

Fått en video på Mist precis. Hon är tränad knappt två veckor (bara gått på fjällen sen avvänjningen från sin mamma). Tycker tyvärr inte att min vän tränar henne särskilt bra på videon.. men, men snart får jag göra på mitt sätt.

Får intrycket av att hon kräver lite mer plats att röra sig på. Vad säger ni?

http://www.youtube.com/watch?v=IO-9bbLbSks

Vad menar du med behöver lite mer plats att röra sig? Han håller ju henne väldigt kort just för att hon inte ska sträcka ut bortåt utan hålla sig nära. Är hästen bara tränad i två veckor från att ha varit ohanterad så är inte longering på lång lina något de hunnit till än. Tror inte det är fokus på långa flotta steg utan fokus är nog på att förstå framåtdrivande och bromsande hjälper oavsett gångart eller "trippighet", och påbörjan till longering. Detta görs bäst när hästen hålls kort och nära till en början. Även om man själv inte hade tränat på riktigt samma sätt.

Med det menade jag att det kunde vara en anledning till att hon inte tar de framåtdrivande hjälperna särskilt bra, att hon blir "bromsad" av för litet utrymme.

Jag hade nog tränat samma på ett större område, speciellt eftersom hon verkar mer återhållsam än framåt. Men alla har ju sitt sätt. Tvivlar inte på att han vet vad han sysslar med, har jobbat med honom och han är duktig.

Man vet ju inte riktigt hur det sett ut innan heller, hon kanske var riktigt knepig först och därför de försöker hålla det smått. Men det blir ju säkert bra :) Hon ser väldigt trygg ut när de borstar!

Jag vet inte vem det här är o hur duktig han är, jag tycker han tränger sej på hästen och att träna i boxen ger jag inte mycket för. Hästen är väldigt lyhörd och lyssnar bra, den börjar ge efter så rycks den in för att vända om. Samma i nästa varv, klart den tappar förtroendet för tränaren.

Det där ger jag inte mycket för.

Jadu va ska man säga. Söt häst verkligen! Men oj vad han går på henne både i boxen och i korallen :(. Speciellt som hon redan verkar osäker -inte litar på honom. Väldigt tjatig och låter inte henne få tänka. Annars verkar hon väldigt lyhörd så när hon lär känna dig blir hon säkert en riktigt trevlig häst känner jag såhär spontant. Men hade det varit min häst hade jag faktiskt bett om att de lät henne vara tills hon far. Alltså inget mer "tränande".

Jepp, precis vad jag sa till dem nu. Synd för jag tycker att han var en väldigt bra tränare när jag jobbat med honom. Men men kanske hade han en dålig dag. Tror iallafall det blir bättre att träna henne själv.

Kul att ni gillade henne :-)

Tittade bara fram tills en bit in på borstningen.
Tycker att hanteringen i boxen var helt OK. Klappa hästen, röra den på båda sidor kroppen. Sedan kolla av att den förstod att flytta på sig framåt - och uppfattar att ett till syfte var att faktiskt få hästen att gå ut med rumpan och inte enbart framåt. Avsluta övningen ganska snabbt efter att ha "checkat av".
Hade inte valt att göra det själv, men jag tycker att det såg ganska trevligt ut.

Helt OT men intressant att ha nedsänkta boxar! Någon som har koll på varför?

Troligen för att de har djupströbäddar som fylls på och sedan mockas ut med maskin. Är inte boxarna nedsänkta blir de snabbt fulla och det rasar ut en mass strö på gången, det kan ju också till slut bli svårt att stänga boxdörren.

*KL*

Kurs för Frida Dahlén i lördags. SUPERNÖJD! Fick massa fina kommentarer och massa bra hjälp så nu ska vi träna! :D

Han har ingen värre form i tölten än, kommer bitvis (inte på denna bild haha), men han töltar ordentligt i alla fall och fortsätter om man säger till att han inte får bryta till trav och det är ett STORT framsteg för oss :)

1185628_10200577548268136_2086665981_n.jpg

De har djupströbäddar, som Mist säger.

Ja i boxen var det helt ok, det var sen i cirkeln jag inte tyckte att han gjorde ett så bra jobb.

Kl.

Sitter med ett litet dilemma, nån som har lust att bolla tankar?

Jag har preliminärt anmält mig till en kurs längre fram i höst till en duktig tränare som jag inte har ridit för tidigare. Jag har dock tittat på en träning och gillade träningssättet.
Nu har jag precis fått veta att tränaren jag red kurs för i våras kommer tillbaka samma helg som den andra kursen är. Det blir även en till kurs längre fram i vinter.

Så nu vet jag inte vilken jag ska välja. Det hade varit jättekul att prova den nya tränaren, men samtidigt tänker jag att det hade gett mycket att få rida lite mer för samma tränare som jag red för i våras. Så att det blir lite mer långsiktigt och sammanhängande.

Tyvärr hinner jag ju inte prova den nya tränaren först, annars hade det förhoppningsvis blivit lättare.

Både två hör till mina absoluta idoler. Så helst skulle jag ju vilja rida för båda men 4 dagar kurs för två olika tränare känns som att det blir för mycket. Jag vill hinna smälta och utvärdera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix