NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Ska bli med tävling igen Anna :) Då kommer vi tävla mot varann i V5an! Har inte bestämt mig för hur jag ska göra med T8 än... Tror jag anmäler oss efter jag ridit för Frida och bestämmer efter den kursen.

Tölt
tolt2_zps12029df6.png

tolt3_zps06c4acb3.png

Fullt medveten om att han är fruktansvärt hög i formen i tölten, han är helt enkelt inte stark nog ännu. Jobbar tölt korta sträckor och i ett tempo han orkar, och tror formen kommer komma..

Jag hade tänkt tvärtom och inte pressat honom längre än vad han orkar med i form, utan rida på hästens "max" i den fart hästens orkar hålla formen, och sen öka farten allt eftersom hästen orkar mer!
Jämför med att lyfta alldeles för tungt på gymet, det enda man gör då är att stärka fel muskler! Bättre att sakta bygga upp styrka på en nivå man klarar av och sakta öka på vikterna!

En jättefin häst annars!

Länge har det känns som att vi står på ruta ett jag och v. Men helt plötsligt i går kom värdens ökade trav. Hur bärig å fin som helst. Vart så paff och helt till mig. Satte av och bara pussade honom å öste med beröm. Han undrade väll om jag blivit knäpp ;). Men vart så glad när jag länge tänkt om vi öht kommer få till en sån trav och så plötsligt igår och jag vet inte ens vad jag gjorde annorlunda. Tog bara som vanligt och helt plötsligt ökade han när jag bad om lite mer action. Alltså vilken häst! Sådanna problem han tidigare haft med traven. Nu kan både ökad tölt OCH trav med hyfsad bärighet :bow:. Kändes som jag satt på ett välutbildat halvblod :D. (exlusive tölten då ;)).

Han är otrolig :love:. Och vi kan bara bli bättre!

Det där är väl olika men jag känner lite att när man har hästarna hemma så finns risken att så mkt tid går åt åt "fixet" att man inte hinner med ridningen.
Sen funkar det ju bra att ha med barnen och fixa när de är riktigt små (då sover de ju ofta i vagn eller kan sitta i den och titta sig omkring) men mellantiden från de att de kanske inte vill vara med i stallet (= grinigt barn och stressad förälder som inte kan njuta av att fixa i stallet) till att de är så stora att de kan vara själva inne när man är i stallet och grejar skulle jag tycka att det skulle vara skönare att ha hästen installad någonstans.

Ja det är då fasen inte helt lätt.
hur många barn har du och hur gamla är de nu?

håller med om att "fixet" tar största tiden o när man har tid är ju sånt kul men annars blir det en stressande börda, samma med ridningen att man kanske bara har 1h på sig att rida o fixa allt blir en enda negativ stress där man inte kan njuta alls.

O jag tycker ridning själv är så tråkigt! Att träna i paddocken är givetvis lättast själv, men att rida ut med gott sällskap är ju ovärderligt! Vi har högt tempo större delen av ridturerna, vi peppar varandra o hjälps åt. Att ligga o rulla på i galoppintervaller, eller pusha varandra till högre/lägre tempon tölt, lägga pass med draghjälp är jättebra att vara två om. I dagsläget kan jag inte se nån glädje alls med att rida ut våra långa rundor själv. De korta träningsrundorna brukar jag ta själv med jämna mellanrum så det skall väl inte va nån skillnad. Men jag är rädd att tappa lusten att bara vara ute o fräsa o ha kul!

Men vi skall få en ny granne i sept som tydligen haft islandshäst förr! Hoppas hon kan o vill rida Snöggur så har jag vuxet fräs-sällskap ;-) Sen har jag ju Andis lilla medryttare oxå.

Men du har väl din sambo som ridsällskap?

Jag har ett barn som börjar bli stort (9 år), sen har ju jag hästeriet som yrke och har ju en helt annorlunda situation, men jag kommer ihåg när min son var så pass lite att man ogärna lämnade honom ensam och maken kanske skulle iväg på nåt på kvällen, då var det ju ganska trassligt ens att gå ut och kvällsfodra även om man förberett allt. Med en 9-åring ser ju allt helt annorlunda ut:).

KL

Min pålle kan nu titulera sig som fotomodell :) han står modell för två vojlockar för ett danskt företag:D vet inte om jag får skriva ut företaget här :d

Annars börjar det dra ihop sig för tävling igen :nailbiting: rider en klass på min egen häst och två klasser på min grannes ena häst :) supernyttigt för mig att rida flera olika hästar, så jag får lite mer erfarenhet, eftersom jag fortfarande är helt grön O_o Ska bli spännande iallafall :d Men har redan fjärilar i magen :crazy:

Men du har väl din sambo som ridsällskap?

Han har "legat av sig lite" faktiskt... Snöggur är numera fet, otränad o bortglömd, M håller hellre på med annat(han påstår att han inte hinner). O nu på hösten drar jakten igång, då försvinner hans helger, kvällarna blir kolsvarta o med tanke på att han går upp vid 4 o kommer hem vid 18-20 så är kvällarna borta oxå.

Fast sen har han ju aldrig direkt varit sällskap i stallet, han är typisk karl, på med sadeln, rid, av med sadeln, ut med hästen. Ibland har han tom hunnit byta om från ridkläder innan jag ens hunnit ta av hjälmen ;-)

*KL*

Fick en idé igår om att prova att tävla dressyr! :o En lokal förening skulle ordna en tävling där alla är välkomna och det kostar typ inget och programmet ska vara skitlätt om jag ska tro på min dressyrnördskompis ;)

Hade vart kul att prova iaf! :D

Kl.
Igår fick jag tillbaka min transport nybesiktigad efter att den har varit på service ett tag. Då var jag naturligtvis tvungen att åka en sväng med Audur.. ;) Vi åkte till banan och körde galoppintervaller på passbanan, riktigt kul var det! Har inte riktigt något bra ställe hemma så passbanan passade perfekt!

Nästa helg anordnar vi i Gyda tävling och då har jag faktiskt lånat ut min häst eftersom jag har fullt upp med annat själv under helgen. Ska bli riktigt kul att se honom på banan. :)

KL

Sitter och ser uppdateringar om folk på väg till GKSM på fb. Min kvalade häst är nyligen igångsatt efter en mkt välförtjänt vila.
Hon kändes som om hon hade fått nog för ett tag efter avelsbedömningen i Juni så det blev långvila och jag satte igång henne den här veckan, nu är hon rund och go men glad igen!

Så nåt GKSM blev det inte för oss, tycker också att hon är lite för ung (5 år) för en så pass stor tävling långt bort, hoppas vi kan kvala igen nåt annat år för det skulle vara kul att vara med. Hoppas det blir en bra helg för alla inblandade Gaedingakeppni är jättekul och det skulle vara roligt om det annordnades fler sådana.

Nästa helg anordnar vi i Gyda tävling och då har jag faktiskt lånat ut min häst eftersom jag har fullt upp med annat själv under helgen. Ska bli riktigt kul att se honom på banan. :)

Om jag kan övertala sambon att spendera en dag kikandes på hästar igen, så har jag tänkt komma och titta! :)

Om jag kan övertala sambon att spendera en dag kikandes på hästar igen, så har jag tänkt komma och titta! :)

Han får väl ställa upp för sin sambo! ;) Tävlingen är full, hela 70 anmälda så de kommer att vara en hel drös med hästnördar där! :)

Jag var och kikade (och fotade) lite på SM i Gaedingakeppni i Mönsterås idag. Jag är inte så väldigt insatt i islandshästtävlingar, har bara varit på en tidigare, men det var en riktigt trevlig upplevelse tyckte jag.:) Fint väder, en mysig och lugn tävlingsplats och inte att förglömma en massa fina hästar.

Jag såg inte alla ritter idag, men jag fastnade verkligen för Vignir Jónasson/Ísar frá Keldudal och Ragnar Ágústsson/Prins från Wreta i GDA-klassen.:love: Även om det är lite svårt avgöra vad som är bra och dåligt överlag, lägger man märke till de riktigt bra ekipagen där häst och ryttare är så samspelta att allt bara flyter och övergångar och hjälper är i princip osynliga. För att inte tala om hur mäktig passen på rakbanan är.:)

Det enda negativa jag kan komma på är att det inte verkade användas nummerlappar på ekipagen (dock fanns dem på den tävlingen jag besökte för några år sedan), och det kan nog ställa till det lite när jag ska försöka identifiera ekipagen på bilderna jag tog. Är det vanligt att de inte används? Det borde väl försvåra lite för domare/speaker/funktionärer?

Sedan kom jag på en fråga till. Vad har förryttaren för syfte?

Senast ändrad:

*KL*

Fick en idé igår om att prova att tävla dressyr! :o En lokal förening skulle ordna en tävling där alla är välkomna och det kostar typ inget och programmet ska vara skitlätt om jag ska tro på min dressyrnördskompis ;)

Hade vart kul att prova iaf! :D

Klart ni ska testa,:) tävla mot dig själv är du nöjd när du har ridit klart programmet rider du därifrån som en vinnare.
Även om du kommer sist i tävlingen.

Så tävlar jag, alltid mot mig själv, har jag slagit mitt PB så är jag en vinnare enligt mig.
Att jag hamnar sista eller i mitten av tävlingen är inget jag reflekterar över oftast kollar jag inte ens vart jag hamnar.
Eftersom jag vet att jag ej placerade mig i alla fall.

En gång när vi tävlade istölt fick vi 5,5 på nästan alla moment och jag hade slagit mitt PB med råge och allt var helt underbart.
Jag var dagens vinnare enligt mig själv var såå glad över min häst.. sen att jag kom sist i tävlingen gjorde inget.:)
Jag var förmodligen gladare än vinnaren när vi åkte ifrån tävlingen:D

Jag tävlar inte mot andra som sagt, jag tävlar enbart mot mig själv, om jag känner att tävlingen gick skitdåligt och jag är inte alls nöjd och så vinner jag...
Kommer inte bli glad i alla fall eftersom jag själv känner att de vi gjort inte är det bästa vi har gjort och att vi kan bättre.

Skulle nog till och med stryka mig från tävlingen då vill inte vinna när det gått pissdåligt!

Ja precis!:-) Jag tävlar alltid mot mig själv också och gör det för att det så kul! Min och Laukurs första tävling varvjag supernöjd med och då fick vi ändå 0 för tölt haha:-p

I gæðingakeppni är det gasnka vanligt att inte använda nummerlappar, det är ju inte så många på banan samtidigt förrutom i finaler och/eller om man har "mellanridning" - men i mellanridningen är man ju ändå inte så många och i finalerna har alla ryttare oftast färgband istället som gör att domarna håller reda på ekipagen lite bättre.

Förryttaren är till för att domarna ska kunna döma en häst ihop och se att dom ligger på samma våglängd/att dom dömer upp och ner för samma saker osv. innan dom kör igång med de riktiga ekipagen och sitter en och en :)

//Petronella

Tack för förklaringarna!:) Funktionen med förryttaren var smart, jag tänkte inte alls i de banorna faktiskt utan trodde en stund att det var för att visa hur programmet såg ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama