NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*kl*

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade här. Men jag är inne ofta och läser om hur det går för er alla :) Jag har nämligen inte haft någon häst att uppdatera om sen jag lämnade tillbaka Lokbrá. Men idag har jag varit och provridit en häst som jag troligtvis kommer börja rida ett par dagar i veckan. Hästen i fråga är Arnar frá Vatnsleysu.

Lite bilder. Och tänk på att jag inte har ridit på ett par veckor nu så jag är minst sagt lite ringrostig :p Trodde jag inte ens skulle kunna sitta upp, men det gick!

4_520d1647ddf2b37f9ccd254f.jpg

5_520d16489606ee4803e2d601.jpg

7_520d16499606ee479dd175cd.jpg

9_520d16499606ee4760ef14f2.jpg

10_520d164addf2b37fbb8c2bcf.jpg

KL.
Red två islänningar igår: både Karl och Isa.
Var nöjd med båda, kanske mest med Isa som var mindre spänd än på länge. Hittade upp med ryggen i skritten, hittade trevligt gung i traven, behagliga galoppfattningar. Tölten är inte bra nu heller, men det jobb vi gjorde igår var OK. Fick med ryggen i övergången från skritt till tölt vilket i sig är en prestation på Isa. Takten var väl någorlunda, tempot var snigelfart och faktiskt klarade hon att böja sig lite i sidorna utan att tappa takten vilket är positivt.

Karl obenägen att böja halsen åt höger och därför blev det mycket fokus på den saken. Mest trav i paddocken, växla mellan rakt och böjt spår, försöka oss på lite öppna som gick bra, och skänkelvikning som var svårt men också fungerade utan att tappa takten. Så lite mer jobb med form och takt och tempo. Han accepterar åtminstone att hålla takt och tempo nu även när jag ger hjälper med skänklarna, utan att vilja snabbaccelerera. Så det är ju riktigt trevligt. Avstod från galopp eftersom han gick så bra i traven och avslutade med lite töltarbete ute längs vägen. Har en grusväg som går bredvid paddocken, underlaget är för tillfället perfekt. Långsamt tempo, arbete med rygg och takt. Helt OK även om han ibland blir lite för ivrig och vill i väg fortare än han behärskar och då tappar takten fullständigt.

Kl.
Tinna håller på att skrittas igång nu på skrittbandet, vill inte belasta henne med min vikt innan allt är helt okej. Hon är så duktig!

Laufi (den nya prinsen) kommer bli en riktig stjärna! Tuff krabat med väldigt utvecklingsbara gångarter. Nu är planen att han ska vara hos mig i 2 mån och sen tar mamma hem honom för att lära känna honom och sen får vi se vad som händer. Ruskigt söt är han iaf!
Nästa år kommer Tinna ev betäckas, spännande !!

Kl

Alltid spännande att vara på kurs, med en ny tränare vet man aldrig vad man ska vänta sig. Fick låna en jättetrevlig häst, som är bra mycket mer välriden än mina egna och det var roligt. På bara en liten stund tickade tölten på som en klocka, tränaren berömde och var entusiastisk. Jag kan inte hjälpa att jag känner att såå bra var det väl inte, nåt mer måste jag väl göra.

Det som jag fick göra var att använda benen dock, efter att ha ridit en häst som var väldigt överspänd (som jag inte klarade av och har sålt) så har jag helt vant mig av vid att hålla om hästen med benen. Var rätt trött efteråt, och hade också hittat en fin låsning i höger höft på mig själv, barnafödande är tufft för kroppen.

Idag har jag "jävlats" med min Sokka och gått på henne mer med skänklarna och hon svarade!

Här inne var det ett tag sedan jag var, kul att läsa om alla och kul att se att allt är som vanligt :D

Åh kuuul :) dom är faktiskt lite lika. Dock har jag ju inte sett H in action. Tror jag? :P Minns inte iallafall. Har du träffat Arnar?

Här är lite fler bilder :) SATAN vad jag är tjock!!!

1_520d1646ddf2b37ff4bd15e2.jpg

3_520d16479606ee46e279758e.jpg

12_520e5453e087c37c47b351ad.jpg

Nä har du lämnat skäcken :(. Ni som va så fina på bild ju!

En grej ang vikten och som även jag försöker få till iaf två ggr/vecka fast av anledningen att få motion är att gå plus springa med hästen ca 45 min (längre än så blir jag ofta trött av 45 min är perfekt :D) hunden får samtidigt motion och verkligen jag med. Samma sträcka på hästryggen känns betydligt mer när man går och springer bredvid :p. Sen när man kommer till stallet efter kort fikapaus (obligatorisk!) känns det nästan som semester att rida nästa häst.

Åh tack :) jo tyvärr har jag lämnat tillbaka henne. Det blev bäst så.

Haha smart grej! :) tyvärr kan jag inte springa, eller så. Men det är ju skitsmart. Förstår att samma sträcka känns superkort på häst men typ flera mil lång (OCH JOBBIG!) när man själv går ;)

Arnar är verkligen en superfin häst i grund och botten, även om han kanske är lite ringrostig, vad roligt om du blir medryttare på honom, jag är vän med hans familj :). När du hittar knapparna kommer du verkligen att ha en kanonhäst att fräsa runt med! Ett tips som du säkert hört massor av gånger, men tänk på din svank. Du kommer hyfsat enkelt att få bättre kontakt med bakbenen på hästen om du lyckas vinkla om bäckenet så att du rätar ut korsryggen. Det gör väldigt stor skillnad. Strunta i om du sitter konstigt i början, men fokusera på att ryggen ska bli rakare i svanken.

Man kan öva hemma, tex. liggande på golvet med fötterna i backen och försöka platta ut svanken mot golvet genom att vrida på bäckenet. På så vis kan du hitta känslan. Experimentera med det när du sitter till häst och jag tror att du kommer att känna skillnaden ganska omgående. Lätt att säga, men svårt att göra, jag har inte riktigt lika mycket svank, men jag kämpar på med samma sak.

Senast ändrad:

Fast är man skapt med svankig rygg, som jag, vet inte hur det är för Saeta, så är det inte så lätt att ändra på ;-) Svårt med sadlar också när man är så tycker jag, flata sadlar sitter jag bäst i.

Fast är man skapt med svankig rygg, som jag, vet inte hur det är för Saeta, så är det inte så lätt att ändra på ;-) Svårt med sadlar också när man är så tycker jag, flata sadlar sitter jag bäst i.

Fast de flesta som svankar, gör det för att man struntar i att använda magmusklerna.
Precis som när jag rider (och misslyckas med min sits) syns det ju att hästen och ryttaren svankar ungefär lika mycket. När ryttaren svankar, släpper hästen rygg och bakdel.
Så de av oss som är "födda med svank" har helt enkelt mer att träna på.

Har ridit Karl en kortis idag, haft en massa annat jobb idag så det blev inte mycket ridning.
Men Karl gick trevligt, jobbade alla fyra gångarter. Nöjd med hur jag fick med hans rygg i tölt-arbetet som handlade om att lusa oss fram i kryptempo men med rygg och med bakdel och med jämn takt. Lite arbete med sluta i tölten, inte heller så illa.

Fast de flesta som svankar, gör det för att man struntar i att använda magmusklerna.
Precis som när jag rider (och misslyckas med min sits) syns det ju att hästen och ryttaren svankar ungefär lika mycket. När ryttaren svankar, släpper hästen rygg och bakdel.
Så de av oss som är "födda med svank" har helt enkelt mer att träna på.

Hur det är rent statistiskt vet jag inte, men för mig räcker det inte att använda magmusklerna för att bli av med svanken, jag behöver "kuta" med ländryggen för att få till det, förutom att använda magmusklerna.

Så både jag min bror och min far har för slappa magmuskler, eftersom de också har kraftig svank,....inget ärftligt??
Ursäkta men det tror inte jag på!

*kl*

Jag undrar just, om jag ska våga vara så pass utlämnande att jag visar bilder här?

Hade sambon med mig till stallet idag, och han tog lite bilder och filmer (med mobilen, så kass kvalité..) Ser så otroligt tydligt hur dålig denna sadel är för mig. Vore det knäppt att investera i en egen sadel som passar både honom och mig? :p

Jättenyttigt att se sig själv rida, och jag tänker att om jag uppdaterar lite här hos er, kanske ni kommer se en förbättring med tiden. :) Var snälla nu, jag är en återfallsryttare som bara ridit i ett år som "vuxen".

Galgopi har varit min medryttarhäst sedan november någon gång, dock med ett lååångt uppehåll februari-maj, på grund av att jag utbildade mig på annan ort under våren.

Här kommer lite bilder, be nice!

Skritt
skritt1_zpsa7dea761.png

skritt2_zps0cd703a9.png

Trav
trav1_zps830abcdd.png

trav4_zps7cc166be.png

Tölt
tolt2_zps12029df6.png

tolt3_zps06c4acb3.png

Fullt medveten om att han är fruktansvärt hög i formen i tölten, han är helt enkelt inte stark nog ännu. Jobbar tölt korta sträckor och i ett tempo han orkar, och tror formen kommer komma..

Här är lite jämförande bilder från i vintras, jag tycker i alla fall vi förbättrats sedan början av vår "relation", tycker ni inte? :)

2013-01-211155580_zpsa8e5f034.jpg

P1160608_zps9890a69a.jpg

Klart att vissa personer är födda med mer svank än andra, och att det bara går att träna bort till viss del. Men det gör stor skillnad ju bättre man lyckas. För mig har det verkligen varit en aha upplevelse. Jag har gymmat 2ggr/v hela våren under översikt av en sjukgymnast och bland annat tränat för att få en bättre hållning som inte sliter så på rygg och axlar när jag står eller rider. Mycket fokus på att försöka räta ut svanken. När jag överför känslan till ridningen och jag får till det (det är verkligen svårt att ändra på invand kroppshållning och kommer att ta lång tid innan jag är stark nog att göra det automatiskt) så blir det omedelbar respons från hästen som sätter under sig och kommer upp med ryggen. Halleluja moment. Värt att träna på.

Här är ett bra inlägg om just detta: Svankande ryttare ger svankande häst.

Så både jag min bror och min far har för slappa magmuskler, eftersom de också har kraftig svank,....inget ärftligt??
Ursäkta men det tror inte jag på!

Jag upprepar: de av oss som är födda med mycket svank, har mer att jobba på.

Till Lobelia: vilka muskler använder du för att skjuta ut ländryggen, då? Jag använder de djupare bukmusklerna. De som sitter framför ryggen, liksom.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?