Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!
Tråkigt med skadad häst men roligt med ny häst
Knapplån.
För snart två veckor sen tog jag tag i mig själv och anmälde mig och min "bebishäst" Vinur (Blesi..) till våran första tävling, B-flokk blev de på Fákaflug här på Island. Det gick helt okej med tanke på alla lillemannens problem
Största vinsten för mig är att jag har fått någelunda kontroll på hans "lägga tungan över bettet problem" som han liksom alla hans syskon är född med.. På Fákaflug rids uttagning med tre inne samtidigt och visas bara kort tölt, trav och ökad tölt, plus poäng för vilja/spirit och form under ryttare. Vi slutade med 8,15 i totalpoäng delat på 8,01-8,23-8,22 med andra ord ganska mycket lägre från en domare, gissar att det var den ökade tölten plus viljan som fick mest stryk hos denne.
Vinur skötte sig bra och ville vara en del på bettet som innebär att jag kan hjälpa han till bättre samling och påskjut än när han höjjer sig och försvinner från bettet och jag bara kan sitta där och göra ingenting. Både den korta tölten och traven funka fint, ökade tölt var han trött (1,5 varv i både kort tölt och trav på stora banan på den varmaste dagen i sommar..) och for bort från bettet och utan stöd där klarar han inte av att öka bra. Men men nu har han fått höstledigt då det stundar avelsvisningar och sverigeresa. Nya tag i vinter
Och 8,15 är väll inte fy skam för en häst som sammanlagts tränats 1år under 3års tid = mycket ledigt och aldrig haft första prio, något han nog kommer få nästa vinter
Här kommer några bilder ur videon som togs, dålig kvalite men de syns ju lite hur han rör sig plutten iaf
I övrigt händer de inte mycket hos mig, finputsning av gångarter och form hos alla avelshästarna som visas nästa vecka
Ja förrutom igår och idag då jag ligger hemma i magsjuka och där av har tid att skriva detta :P
Hoppas ni har de toppen i Sverige och att ni håller i värmen ett tag till, helst till jag hunnit varit på semester i Sverige i 10dagar
//Petronella