NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL.
Tinnabus har haft semester två veckor (v.29-30), sen sattes hon igång och dag 4 av igångsättningen fick hon en spark i hagen så ingen ridning på ett tag. JIPPIE!
Jag som tänkte tävla henne om 2mån..

På söndag kommer däremot en ny häst :love:

Tråkigt med skadad häst men roligt med ny häst :)

Knapplån.
För snart två veckor sen tog jag tag i mig själv och anmälde mig och min "bebishäst" Vinur (Blesi..) till våran första tävling, B-flokk blev de på Fákaflug här på Island. Det gick helt okej med tanke på alla lillemannens problem :) Största vinsten för mig är att jag har fått någelunda kontroll på hans "lägga tungan över bettet problem" som han liksom alla hans syskon är född med.. På Fákaflug rids uttagning med tre inne samtidigt och visas bara kort tölt, trav och ökad tölt, plus poäng för vilja/spirit och form under ryttare. Vi slutade med 8,15 i totalpoäng delat på 8,01-8,23-8,22 med andra ord ganska mycket lägre från en domare, gissar att det var den ökade tölten plus viljan som fick mest stryk hos denne.
Vinur skötte sig bra och ville vara en del på bettet som innebär att jag kan hjälpa han till bättre samling och påskjut än när han höjjer sig och försvinner från bettet och jag bara kan sitta där och göra ingenting. Både den korta tölten och traven funka fint, ökade tölt var han trött (1,5 varv i både kort tölt och trav på stora banan på den varmaste dagen i sommar..) och for bort från bettet och utan stöd där klarar han inte av att öka bra. Men men nu har han fått höstledigt då det stundar avelsvisningar och sverigeresa. Nya tag i vinter :) Och 8,15 är väll inte fy skam för en häst som sammanlagts tränats 1år under 3års tid = mycket ledigt och aldrig haft första prio, något han nog kommer få nästa vinter :)

Här kommer några bilder ur videon som togs, dålig kvalite men de syns ju lite hur han rör sig plutten iaf :)
vinur-bflokk.png

vinur-bflokk2.png

vinur-bflokk4.png

vinur-bflokk5.png

vinur-bflokk6.png

I övrigt händer de inte mycket hos mig, finputsning av gångarter och form hos alla avelshästarna som visas nästa vecka :) Ja förrutom igår och idag då jag ligger hemma i magsjuka och där av har tid att skriva detta :P

Hoppas ni har de toppen i Sverige och att ni håller i värmen ett tag till, helst till jag hunnit varit på semester i Sverige i 10dagar :D

//Petronella

Är det Vinur på bilderna? Fin häst! Men vad TORRT det ser ut där! Regnar det aldrig ;). Tänker mig att på Island regnar det ofta så blev lite förvånad av att det ser så torrt ut.

Ja det är Vinur på bilderna :) Eller ja Blesi som han heter enligt papprerna, men han har varit Vinur hos oss sen han var ett år, blev bara lite missförstånd i registreringen... Tack, jag tror han kommer bli bra någon gång i framtiden, mina egna hinns liksom aldrig med för alla jobbhästar.. Haha, ne här på norra regnar de väldigt lite sommartid och just den där dagen var den varmaste på hela sommaren ;) I övrigt varit en ganska torr sommar på ön, kall men torr.

*KL*

Funderar på detta med bett. Rider nu på ett vanligt tredelat med lösa ringar men vill ha ett par andra bett att variera med. Ska skaffa ett smalt tredelat (bridongbett) för det gilla vi båda två. Men sen skulle jag vilja ha ännu ett annat och skulle då vilja ha ett tvådelat med lock up effekt men dom är ju svindyra! Finns det något annat märke förutom bombers som säljer sådan till billigare pris eller är det bombers som gäller?

*kl*

Någon som ridit för Reynir Adalsteinsson och har lust att dela med sig hur det var? Är sugen på att anmäla mig till en kurs i November :)

Senast ändrad:

KL.
På måndag kan jag förhoppningsvis sätta igång min svarta pärla igen efter sparkskadan. Såret ser okej ut och det är bara en liiiten svullnad kvar som jag hoppas försvinner över helgen.
I oktober ska vi tävla V5 blir det troligtvis, kanske T8 beroende på hur det går fram tills dess..

Imorgon kommer även denna sötsak hit
939423.jpg

Även han född 2007

Ser så somrigt ut, please håll kvar sommaren i några veckor till!!!

Knapplån.
Tror jag hittat stoet för sista året på Hólar, finally!!!!!
Lite taktproblem men de ordnar sig, har bara ridits utan krav hela sommaren :)
osk3.png

I övrigt hänger jag mest inne nu och kollar livesändningen från Berlin :)
Trevlig helg på er :)

Jag tappar också motivation och lust ibland... Och samvetet är vidrigt att handskas med.
Men varje gång jag rider påminns jag hur underbart det är med att ha häst.

Hoppas du hittar tillbaka snart!

Kram

Tror alla vi tappar lusten mer eller mindre under vissa tider i livet.
Har man tex det jobbigt i privatlivet kan de vara jobbigt att just då hitta lusten till att vara en frammåt hästtjej.

Vintertid kan vara en tid då man bara vill gräva ner sig i soffan under en filt och glömma bort hästeriet.

Jag har löst det genom att ha ridhus vintertid så jag slipper rida i mörker 6 månader varje år.
Jag vet att jag inte gillar de även om hästen min inte bryr sig så drar jag mig för att ge mig ut i mörkret själv dag ut och dag in.

Så det är ingen ide att ljuga för sig själv och säga ähh jag kommer vänja mig för de gör jag inte(har testat)
jag hamnar i en deppig jag- orkar- inte rida- göra-någonting-period annars.

Går du på Hólar eller ska du börja? :)

*kl*

Länge sedan jag uppdaterade nu, och mycket har hänt!

Har rätt många hästar hemma nu (tio stycken), och rätt många som jag inte tror natt jag har presenterat här.

En av de nya är Tamyrja, jättefint femgångssto som jag ska tävla och sedan ska hon förhoppningsvis säljas. Det är en del jobb med henne men hon är riktigt fin!

1011498_649685331722431_799473640_n.jpg

1013997_657491584275139_1722628081_n.jpg

Sedan har vi Snúlla, som är här på försäljning. Jättesöt häst som dock har långt kvar innan hon är färdigutbildad, men hon utvecklas hela tiden åt rätt håll.

28148_649686061722358_2050584316_n.jpg

1011935_649683231722641_543837464_n.jpg

Alfari ska ju visas snart, ska bli spännande att se hur det går trots att vi bara har nått en bråkdels av hans kapacitet än.

1070077_657492540941710_557086119_n.jpg

970227_657494474274850_704651010_n.jpg

581454_657494624274835_854744279_n.jpg

Stora Litla får vi se om hon blir kvar eller säljs. Tölten har släppt riktigt bra nu

1045197_649682361722728_1549958347_n.jpg

1000110_649682408389390_1588104380_n.jpg

1044705_649682405056057_1398997449_n.jpg

Lilla Litla och Sprengja uppdaterade jag mer om i tråden för -10: or för dem som vill läsa

1150371_671540142870283_2109022152_n.jpg

1001916_665936276764003_1691369554_n.jpg

Lilla fölet har fått börja lära sig gå i grimma. Hon är väldigt självständig och bryr sig inte alls om mamma, och så ar hon ärvt ganska mycket humör och vilja av sin mor så att samarbeta har hon svårt att förstå vitsen med ;)

74033_661681887189442_1724377102_n.jpg

Det är nog i stort vad som händer just nu, jag har att göra! :D

Jag har redan gjort tre år på Hólar, gjorde 2år i gamla systemet och på intagningsprovet för sista året svek mina ston mig litegranna då dom var spända som fiolsträngar med nya ryttare plus att femgångaren inte låg med mig i passen och därmed kom jag inte in. Vilket var sista chansen då jag var sista årgången i gamla systemet. Så en av de bästa lärarna på skolan peppade mig till att läsa in högskolepoängen från första och andra året och det sysslade jag med förra vintern, tentade direkt av allt praktiskt och så tog jag de teoretiska samtidigt med de andra och nu börjar jag det sista året i nya systemet :) Det tog mig lite tid att komma igenom allt och de trots att jag inte har haft ett enda omprov under dessa tre år ;)
Världens längsta förklaring...

Ska bli spännande att få avsluta detta även om det var mycket stress fram och tillbaka för att hitta den perfekta femgångshästen....

//Petronella

*kl*

Någon som ridit för Reynir Adalsteinsson och har lust att dela med sig hur det var? Är sugen på att anmäla mig till en kurs i November :)

Har ridit för honom 2 gånger & han är toppen tycker jag!
Man är väldigt glad & positiv efter sitt pass!

KL
Varför är det så svårt att hitta en islandstränare när man bara vill utveckla sin häst och ridning och inte har tävlingsambitioner? :-( Jag har inte ridit för islandstränare på fler år tack vare detta. Det är jättetrist. Minst 10 mil enkel resa om jag ska hitta någon som inte tränar för tävlingar enbart...trots att jag bor i södra delen av Sverige.
Är det lite typiskt Islandsridning eller vad?

Jag bor i Värmland som är häst-tätt men inte självklart tränar-tätt.
Tycker inte det är besvärligt att hitta instruktör trots mitt bristande tävlingsintresse.
Men behöver det vara en motsättning, ens?

Jag menar, att utveckla sin ridning på islandhäst handlar ju om att förfina hjälpgivningen, få en mer lyhörd häst som blir starkare och smidigare, samt att förbättra gångarterna.
Om man sedan vill använda det för sitt eget nöjes skull eller för att vara med på tävling, kan väl kvitta?

Den islandshästinstruktör jag red för senast föreslog visserligen att jag skulle ut och tävla med Barmi, men att jag inte är intresserad av att tävla betyder ju inte att instruktören blev mindre intresserad av att föreslå lämpliga övningar för att utveckla det jag vill utveckla.

Jag har i och för dig inte ridit för så värst många, men jag har aldrig varit med om att man måste ha tävlingsambitioner. Jag har däremot hört om en som vill att eleverna kommer regelbundet och att de har kommit en liten vit på vägen. Vad det betyder i praktiken har jag ingen aning om, allt är ju en tolkningsfråga.

Jag har egentligen bara varit på en kurs där majoriteten var tävlingsfolk. Men då var vi ändå några stycken som inte var på den nivån och vi var precis lika välkomna!

Var i södern bor du, jag tycker det är väldigt tätt med tränare. Det svåra är ju att hitta någon man trivs med, jag tycker ofta att det funkar bäst att prova några olika och plocka det man tycker funkar bäst.

*kl*

Imorgon ska Odinn in till kliniken och få sin dom......
Jätte nervös, då han inte alls har förbättrat sig någonting sen sist! :(

*kl*

Jag har i och för dig bara ridit för honom 3 ggr, men han hade träningar i stallet jag stod i förr så jag har tittat på många träningar. Jag fick ut enormt mycket av de första träningarna, han har en väldigt bra hästkännedom och är duktig på att läsa av häst och ryttare. Vi blev som ekipage mycket mer samspelta och hela mitt tänk kring hur jag skulle bemöta min häst förändrades, jag fick en mycket gladare och mer samarbetsvillig häst! Sen tyckte jag tyvärr inte att det hände så mycket mer, ena lektionen sa han inte så öycket, men om det berodde på hästen eller mig eller något annat vet jag inte. Sen blev Sol halt och vi red en gång precis när hon börjat sättas igång mest för att stämma av att vi var på rätt spår och jag fick den bekräftelsen, så mycket mer fanns inte att göra just då.

Han är lite speciell, så det är bara att prova! Jag är enormt tacksam över den hjälp jag fick, men sen har vi haft lite skilda åsikter i annat och jag har hittat andra som har lite mer samma tänk som jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama