NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Vi har en tvååring i stallet som är i samma storlek som din, hennes föräldrar är runt 140, så hon bör väl hamna där ell ngt större.

Vi har en tvååring i stallet som är i samma storlek som din, hennes föräldrar är runt 140, så hon bör väl hamna där ell ngt större.

Jo, det är strax över 140-måttet som jag själv misstänker att Dagmar kommer att landa på. Spännande eftersom Isa är 137 och pappan är väl inte heller någon jätte.
Det är inte en nackdel att hon verkar få lite storlek.

Jag har hittills inte gjort mycket med henne, mer än att jag har lagt ner lite energi på last-träning under sommaren. Det har varit bra och de två senaste gångerna har jag kunnat skicka in henne i transporten. Visserligen då med mellanväggen åt sidan så det blir bred-lastning, men ändå.
Hon är dock angelägen att följa med ut ur hagen så jag tror att det är dags att börja "leka" lite mer.
Jag vet att det är många som är mer konservativa vad gäller hanteringen av unga islandshästar, men min tanke är att nu börja bettvänja och sedan tömköra och därefter testa om hon tänker låta sig bli inkörd på ett enkelt sätt. Jag har en liten ponny-rockard och en bröstsele så det kan bli kul.
Är dock lite osäker på om jag har rätt storlek på bröstsele hemma. Har lånat ut en för ett par år sedan men minns inte om det var den lilla eller den stora som jag lånade ut.

Jag tänker mig att 140-142 är normalt och inte stort, men jag kanske har fel :) Mina är kring 140 båda två, den ena ngt större än den andra, så det kanske bara utifrån det jag tänker mig att det är normalt :)

Jag tänker mig att 140-142 är normalt och inte stort, men jag kanske har fel :) Mina är kring 140 båda två, den ena ngt större än den andra, så det kanske bara utifrån det jag tänker mig att det är normalt :)

På SIFs hemsida står det om medelmankhöjder, ston 136 och hingstar/valacker 138 cm. Så 140 är över medel, åtminstone.

Japp än så länge.

Idag har jag inte ridit fast jag hade tänkt göra det. Men har för ont orkar knappt nånting idag. Mensvärk å nackspärr med huvudvärk. Trist :(. Igår vart jag så trött på att rida samma rundor hela tiden. Så red lite planlöst in mellan träden, i skogen. Sen när det hade gått normallänge tänkte jag att vi borde kommit ut på den större vägen igen. Vi skritta å skritta å ingen väg. Sen kommer vi fram till nått hus eller jag vet inte vad det var nån byggnad iaf. Märkligt mitt i skogen utan nån väg som leder dit. Efter mycket om och men hittade vi tillslut men hade kommit helt fel än vad jag först trodde vi skulle komma. Och regn hela tiden nästan.

Senast ändrad:

Fast om man går efter visningsmätningarna (som är de ända tillförlitliga mätningarna vi har av islandhästar) så var 140cm medelhöjden 2009 (med både ston och hingstar) och det är ju då 4år sen... Gissningsvis har de ökats en cm eller så sen dess också... Och 140 var då om man räknar alla bedömda islandshästar i världen, om vi bara räknar hästarna här på ön låg de redan då på 141cm :)

Jag tror medelhöjden ligger på runt 140cm idag men att grova avvikelser åt båda hållen förekommer :)

//Petronella (lite granna har visst fastnat från skolan...)

Fast medelhöjden vid visning visar just medelhöjden av visningshästar och det är mycket sannolikt att små hästar inte är så värst välrepresenterade.

Kl

Idag blir sista dagen med byggjobb här hemma! Ligghallen står nästintill klar o det känns så skönt!
wpid-dsc_0940.jpg

Känner mig ändå rätt deppig då mina bästa vänner just sagt upp sina stallplatser för en flytt 12mil norrut. Inget man kan göra något åt, men jag blev plötsligt alldeles uppgiven, vem skall jag då rida o träna ihop med? Att rida själv är ju astråkigt! Men vi pratade om att ev inte fylla platserna o ha en vinter med mindre att göra. Vi får väl se, det är ju kul med ridsällskap i stallet oxå. Har massa underbara grannar att rida med, men det är ju bara att konstatera- vanliga ponnys håller inte isländskt tempo ;)

Det blir ju jättefint!

Smaken är olika. Jag tycker mycket om att rida själv, men det beror kanske på att mina ridpass brukar gå ut på specifik träning.
Och det kan då handla om att jag vill växla gångart eller tempo eller behöver "dressyra" lite och det kan man ju inte göra hur som helst när man rider i sällskap.
Alla andra kan ju ha andra önskemål.

För övrigt har jag med jämna mellanrum med en kompis ut och rider. Hon brukar få ha Barmi, så rider jag min connemaravalack. Och det är inga problem att hitta samma tempo. Barmi töltar (i alla tempon), connemaran kan trava eller galoppera. Inga problem. Samma sak om jag rider en fjording eller kbl-travaren. Visst går det att hålla samma hastighet, man får bara välja gångart på icke-islandshästen.
Ser inte problemet med att ha olika raser.

Men det är klart, jag har sett ett stort antal islandshästryttare som håller ett betydligt högre tempo än jag väljer oavsett om jag rider islandshäst eller någon av mina mindre vanliga raser.

Smaken är olika. Jag tycker mycket om att rida själv, men det beror kanske på att mina ridpass brukar gå ut på specifik träning.
Och det kan då handla om att jag vill växla gångart eller tempo eller behöver "dressyra" lite och det kan man ju inte göra hur som helst när man rider i sällskap.
Alla andra kan ju ha andra önskemål.

.

Så här tänker jag också. Har mest hela mitt hästägarliv ridit själv då vi haft hästarna hemma och inga hästar och ryttare har funnits nära, så jag är väl van och har då haft möjlighet att kunna träna och "dressyra" när som under passet så jag hade haft svårt för att ha sällskap ofta när jag rider pga detta. Att åka iväg till någon och rida en tur ihop då och då är kul som omväxling men jag rider helst själv och kan välja hur jag tränar eller inte :)

O jag tycker ridning själv är så tråkigt! Att träna i paddocken är givetvis lättast själv, men att rida ut med gott sällskap är ju ovärderligt! Vi har högt tempo större delen av ridturerna, vi peppar varandra o hjälps åt. Att ligga o rulla på i galoppintervaller, eller pusha varandra till högre/lägre tempon tölt, lägga pass med draghjälp är jättebra att vara två om. I dagsläget kan jag inte se nån glädje alls med att rida ut våra långa rundor själv. De korta träningsrundorna brukar jag ta själv med jämna mellanrum så det skall väl inte va nån skillnad. Men jag är rädd att tappa lusten att bara vara ute o fräsa o ha kul!

Men vi skall få en ny granne i sept som tydligen haft islandshäst förr! Hoppas hon kan o vill rida Snöggur så har jag vuxet fräs-sällskap ;-) Sen har jag ju Andis lilla medryttare oxå.

Som sagt, det är olika.

Att "fräsa" tycker jag inte riktigt om. Jag är inte rädd för fart, kan gärna rida järnet ibland, men jag vill ha det kontrollerat.
Här är trafikerad väg. Bilar och sådant märker man ju som regel i god tid, men fotgängare med eller utan hund, med eller utan barnvagn, och cyklister kan man ju väldigt snabbt och överraskande närma sig.
Och eftersom det är många som är ute och promenerar här, så vill jag inte vara så hänsynslös att jag "fräser" förbi dem utan möten och omkörningar sker på ett sätt som är synligt kontrollerat. Vid möten går jag som regel ner i skritt eller, på Barmi, långsam tölt.

Visst är det kul med en "slarvritt" i sällskap ibland.

Men visst, en del av mitt ointresse av sällskap hänger samman med den person jag tidigare red i sällskap med. Hon har dålig kontroll på sin häst, och "måste" rida först. Om någon närmar sig, blir hon arg och irriterad (egentligen blir hon rädd men det får uttryck i ilska). Hon ändrar tempo och gångart väldigt oförmedlat så rätt vad det är kan det bli tvärstopp från galopp och det förväntas övriga i sällskapet uppmärksamma och följa.
Alltså inte kul alls. Bara tråkigt och störande.
Att den här personen dessutom har så dålig kontroll på sin häst att hon med jämna mellanrum gör mycket kraftiga förhållningar med hela sin kropp som motvikt eller bokstavligt talat hänger i tyglarna, gör det inte roligare att vara med eftersom man då måste titta på eländet. Hon tar inte emot kritik eller förslag på ett bra sätt utan hävdar att hennes häst för det första är stor och att ryttaren därför måste vara stark och för det andra är det en islandshäst och de ska behöva ridas med starkare signaler än "andra hästar". När jag hänvisar till hjälpgivningen vid exempelvis westernridning, hävdar hon att man inte kan rida islandshästar på sådan känslig hjälpgivning...

Jag är inte heller något proffs men av en instruktör som är Hólarutbildad som provade rida Barmi vid kurs, fick jag omdömet "oj, vilken välskolad häst! Jättkul att rida!" vilket jag tar som något slags kvitto att jag åtminstone lyckats få hästarna tillräckligt lyhörda. Även Isa, som jag tycker är lite okänslig även när hon är avslappnad, kommenterades som väldigt lyhörd för hjälperna.
Usch, det antyder ju att många (verkligen inte alla, och jag inbillar mig att de flesta här inne inte hör till den gruppen) islandhästryttare glömmer bort att grundrida och skola sina hästar och tyvärr rider dem lite väl grovt.
Jag tänker att lydnad och känslighet för mycket lätta hjälper är den grund man vill ha, och det är kanske därför jag inte gillar att "fräsa". Är hastigheten hög och hästarna taggas av varandra så blir de distraherade och mindre intresserade av att lyssna på ryttaren. Självklart eftersom de är hästar.

Men visst, jag har ju för inte så länge sedan muttrat över ridningen på en filmsnutt från landsmot där jag inte gillar att alla hästar försöker ta sig fria från bettet, så jag är kräsen och kanske orimlig i vad jag vill se (från proffsen, hobbyfolket kräver jag inte perfektion av).

Jaha, så spårade jag ur igen som vanligt.

Jag tycker inte heller om att fräsa, däremot tycker jag numera att det är riktigt kul med lite friskare tempo. Den enkla anledningen till att jag ändrat åsikt är att jag numera har en häst som inte har en tendens att skena när andra hästar trissar upp tempot. Att rida fort är lika mycket en konst som att rida kort tempo, beror helt på vad man har för häst. Oavsett så kräver det en lydig och kontrollerad häst. Min förra häst blev bara triggad av vissa hästar som var stressade och stirriga, och jag kände ju av direkt på honom hur han reagerade på hästen vi red med och kunde anpassa tempot till det för att undvika att han spårade ut.
Men Sol är helt annorlunda, hon stannar alltid. Vi kan fräsa på i full galopp och sen stanna genom att sitta till. Vissa dagar har hon lättare för att bli distraherad av de andra, men då håller vi helt enkelt det tempot som funkar för dagen. Kontroll är ALLT! När jag skulle köpa Sol så provred jag både själv och med en annan häst och bad då att den andra hästen skulle rida förbi och galoppera vidare. Sol klarade provet galant, spetsade öronen och sa "jag är beredd att öka när du vill". Det älskar jag med henne, hon är alltid redo att gå fram men är lika lätt att ta tillbaka till skritt.

De jag rider ut med nu har full kontroll på sina hästar, så därför kan vi rida i ett högre tempo. Vi har alltid bra kommunikation och säger till innan vi byter gångart, men vi har ju även sträckor där det är givet att det är tölt/trav/galopp/pass så oftast är man beredd och har kortat tyglarna och är på väg. Men vi väntar alltid in den andra, vilket jag tycker är en självklarhet.

Jag har även ridit med ryttare som inte har kontroll över sin häst och det är ju verkligen inte kul, med vissa får man ju inte bara hålla koll på sin egen utan även den andres häst och så vill jag inte ha det. Har till och med behövt fånga in en stackars tjej en gång som inte hade kontroll över sin nya häst, fick ta tag i tygeln och leda hästen efter mig så att den inte skulle vända och sticka hem.
En del funkar ju bra bara att man får anpassa tempo och gångart, andra har inte kontroll oavsett tempo :S

Får ju tillägga att vi alltid skrittar när vi får möte, oavsett om det är bil, gående, cykel eller häst, skrittar alltid genom gårdar, samhällen och på stigar man riskerar att trampa upp. Att visa hänsyn mot de som bor runtomkring ridvägarna är ett måste! Skiter hästen ska det bort.

Fast att rida ut o "fräsa" innebär inte att man släpper kontrollen. Inte alls i min värld faktiskt. Med fräsa är just det att man har tempo på, man tränar på det man själv vill men man har sällskap och därmed får man både extra driv och glädjen! Vi har även regelrätt tränat i att t.ex. kunna skritta kontrollerat på lång tygel medan sällskapet på turen rider upp bakom o förbi i galopp. Våra hästar stressar inte varandra, de blir inte jobbigare att kontrollera utan de blir bara glada. Hade en fartfylld ridtur inneburit att jag tappar kontroll, får bli våldsam eller rädd/arg så hade jag inte ridit så(därav att jag aldrig rider ut med sällskap på snöggur faktiskt).

Du får det att låta som slarv-ridning, men vi har bara olika uppfattning helt enkelt.

KL

Förut red jag gärna med sällskap, men nu rider jag gärna ensam. Tycker det är enklare att träna hästen när man är själv, då man kan rida i det tempo som behövs och inte behöver tá hänsyn för andra... Visst är det trevligt att ta en "slapptur" nån gång ibland med andra, men inte för ofta :)

Fast att rida ut o "fräsa" innebär inte att man släpper kontrollen. Inte alls i min värld faktiskt. Med fräsa är just det att man har tempo på, man tränar på det man själv vill men man har sällskap och därmed får man både extra driv och glädjen! Vi har även regelrätt tränat i att t.ex. kunna skritta kontrollerat på lång tygel medan sällskapet på turen rider upp bakom o förbi i galopp. Våra hästar stressar inte varandra, de blir inte jobbigare att kontrollera utan de blir bara glada. Hade en fartfylld ridtur inneburit att jag tappar kontroll, får bli våldsam eller rädd/arg så hade jag inte ridit så(därav att jag aldrig rider ut med sällskap på snöggur faktiskt).

Du får det att låta som slarv-ridning, men vi har bara olika uppfattning helt enkelt.

vi lägger bara lite olika mening i ordet "fräsa".

Jag beskrev ovan en orsak till att jag ogärna rider i sällskap. Inte för att jag har svårt att kontrollera mina hästar, eller att jag är rädd för fart...
Det du beskriver här, är inte slarv-ridning i mina ögon heller.:)

Kl

Titta vad jag har gjort idag!!!
dsc_2306.jpg

dsc_2323.jpg

Så jäkla häftigt! Red dressyrlektion på denna vackra spanska grabb! Det var inte lätt o jag jobbade mig genomsvettig (ja alltså genom att hålla koll på min egen kropp, han var känslig som tusan!). Det var första gången på PRE men inte sista! Så vem vet, det kanske aldrig blir någon grym fyrgångartävlingshäst i framtiden -jag kanske köper mig en spanjor istället! Bucanero var en riktigt trevlig häst som gav fint kvitto på hur jag satt o hur jag gjorde. O vilken galopp! Snacka om Uppåt!

Ja varför inte :D! Har själv en spanjor.. Mkt power på så vis påminner de om islandshästar, svårare dock att länga ut steget. Min är rätt grön än så länge. Jobbat med spanska hästar, väldigt trevliga och lättlärda :). Återigen påminner om islandshästen fast de är så olika raser.

Va fin ligghallen blev :bow:!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår