NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

KL.
Lova att inte skratta mer än jag gör över synen men här är Isa...
540731_301176396695645_1664074081_n.jpg

Ja, ska man skratta eller gråta åt hur de ser ut? Våra knottkänsliga små stackars djur. Min rara man ägnar sig åt att hitta på "roliga" smeknamn åt Sokka; Musse Pigg, Alien och Ku-Klux-Klan-Hästen är några exempel.

Binotis att i mitt huvud hade jag fått för mig att Isa var fux, men det är en variant av black som skymtar fram?

Kl

Någon som har erfarenhet av equipe Island? Bomvidd 2.5, vad motsvarar det och hur upplever ni de olika bomvidderna? Tacksam för alla svar !

Jag har en, gillar den skarpt! Är jättedålig på att översätta storlek från märke till märke, men både Sol och stallkompisen och en i förra stallet har 2 i bom. Jag provade en 2.5 och enligt åf skiljer bara en halv cm, men det blev ändå såpass stor skillnad att det glipade och den gled en hel del.

Jag har aldrig sett på maken till exemtäcke :eek:!! Vart har du fått tag i det?

Ett av Boetts mindre lyckade alternativ...

När jag köpte Isa, var det inte sagt att hon hade eksem men det utvecklade hon raskt. Inte så farligt med sår, men kliade snabbt av sig man och svansrot. Alltså var det bara att köpa eksemtäcke.
För tre år sedan hade Börjes med flera inte börjat med eksemtäcken. Hööks hade för tillfället inga, varken på den lokala butiken, eller på lager, i rätt storlek.

Boett är, som alla vet, ganska dyra. Men just den här modellen/färgen reade de (undrar varför?) så ett täcke kostade "bara" 1000kr. Jag beställde fyra. Detta är det fjärde, som är hittills oanvänt. Jag har två till som är i användning, men behöver lagas.
Nej, vackert är det inte.

Teilani:
Jo, Isa är musblack. Fast jag misstänker att hon bär på splash-genen eftersom hon har 1½ vitt öga och ett väldigt osymmetriskt vitt tecken runt ena näsborren. Spelar i och för sig ingen roll eftersom hon både pga eksem och lynne inte är lämplig för avel.
Dagmar, avkomman (hon var dräktig när jag köpte henne), är också musblack fast utan tecken.

Håller med därför jag frågade med.
Jag vägrade vara den som sålde hästarna för att jag fick barn för jag trodde andra var gnälliga bara, men helt ärligt tror jag inte att man ska ha barn o häst samtidigt om man inte vill stressa ihjäl sig o få magsår men eftersom man är en inbiten islandshäst människa och mår bra o blir stress fri av själva ridningen så fortsätter jag en då men ofta med dåligt samvete för både det ena o det andra.

Mannen har ju ofta eget intresse o vill med vara ifred någon gång o det är ju oftast de tiderna som man själv hinner rida.

Tips någon?

Hur det blir när vi båda jobbar igen vet jag inte. Men som sagt har vi båda sänkt våra ambitionsnivåer när det gäller att lägga tid på våra intressen och vi hjälps åt mycket. Både han och jag ser djuren som familjemedlemmar så den dagliga skötseln är ju självklar och tar inte jättemycket tid, men jag har gärna med mig dottern i stallet om min man vill göra annat under tiden. Det är själva ridningen som blir min egentid och hinner jag 3-4 dagar i veckan är det jättebra och då har ju min man 3-4 dagar till sina intressen då jag inte rider och helgerna har vi ju mer tid både tillsammans och själva då vi är lediga. Rider sällan längre turer än 30-40 min och allt som allt med sadling mm är jag borta en timme kanske och så fort jag hoppat av hästen kan ju dottern vara med igen ifall gubben gejjar med annat som kräver hans egentid.

Är nog en stor fördel att hästarna bor hemma på gården så jag slipper åka iväg.

Jag vill flika in här... fick nyligen barn nr 2 och köpte häst för två månader sen.
Jag har som minimum 3 dgr/vacka med motion för
pålle. För mig är det tvärtom: att ha hästen (eller hästarna som
det då blir) hemma på gården var en ren mardröm (!!). En gård och livet på landet mef allt vad det innebär passade inte mig! Nu bor jag i villa och har hästen inackorderad. Annars hade det inte gått alls.

Det där är väl olika men jag känner lite att när man har hästarna hemma så finns risken att så mkt tid går åt åt "fixet" att man inte hinner med ridningen.
Sen funkar det ju bra att ha med barnen och fixa när de är riktigt små (då sover de ju ofta i vagn eller kan sitta i den och titta sig omkring) men mellantiden från de att de kanske inte vill vara med i stallet (= grinigt barn och stressad förälder som inte kan njuta av att fixa i stallet) till att de är så stora att de kan vara själva inne när man är i stallet och grejar skulle jag tycka att det skulle vara skönare att ha hästen installad någonstans.

KL.
Ett par bilder på Isas ansikte:
1003847_301921953287756_1300681977_n.jpg

47674_301921996621085_725552438_n.jpg

Ignorera hinkar och målarfärgsburkar i bakgrunden - hinkarna är till vatten och målarfärgen för att jag håller på att måla om i stallet.

Knapplånar mig själv.

Mätte igår Dagmar, som är två år. Hon var 134-135 cm i mankhöjd. Jag inbillar mig att det är relativt stort för en tvååring?

Ja tänk vad olika man upplever allt :)

Hade mina hästar inhyrda i kollektivstall innan vi flytta hem dom till gården vi köpte och då hade vi inte fått dottern än (men var gravid) men jag trivdes inte alls med att dela stall med folk på det viset så det var en stoor lättnad att kunna flytta hem dom och jag upplever att allt går mycket snabbare och lättare jämfört med hur det var förut och jag hade inte velat ha en nyfödd bäbis samtidigt med det jobb och den tid som krävdes i ett sånt stall. Van sedan jag var jätteliten att ha hästarna hemma och kollektivstallet var som tur var bara en mellanlandning medan vi letade hus.

Kanske hade vart bättre om jag hade helinackorderat, men den kostnad som skulle blivit för två hästar varje månad med det (2600kr/per i närmsta stall) skulle inte funka för oss! Plus att jag hade blivit borta mycket längre stunder då det skulle åkas, pysslas och ridas 3-4 dagar i veckan. Nu tar det 1-1,5 timme och då fixar jag för kvällen och allt annat som ska göras efter eller före ridning och om det behövs kan jag pausa och hjälpa eller avlasta min man.

Dottern är 14 månader och är gärna med i stallet. Vill hon inte vara inne i stallet går hon ut och kollar på hästarna eller hittar på något annat på gården medan jag gör klart. Det är också skönt att hon kan gå som hon vill på vår gård utan att behöva ta hänsyn till andra hästägare och hästar och det underlättar också tycker jag för det blir inte samma pass :)

Kul att höra hur andra med barn och häst upplever och löser vardagen! Det är olika vad som passar och funkar och vilken hjälp man har av barnets pappa :)

*KL*

Har anmält mig och Laukurs till kurs 31 augusti! Blir perfekt inför tävlingen i september :)

Min Rodi mätte jag till 136 cm sommaren som tvååring, och 142 cm som sjuåring.

Knapplånar mig själv.

Mätte igår Dagmar, som är två år. Hon var 134-135 cm i mankhöjd. Jag inbillar mig att det är relativt stort för en tvååring?

Vet jag inte, då en av våra hästar var 130 cm vid 6 månader vilket jag då tyckte var enormt stort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår