NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*KL*

Någon som vet om det är tillåtet med uppdelad man på tävling?
Har sett hästar vid ett par tillfällen och funderar på om de lyckats slinka igenom eller om det är tillåtet?

Tråkigt om man blir diskad för en sådan grej :D

*KL*

Någon som vet om det är tillåtet med uppdelad man på tävling?
Har sett hästar vid ett par tillfällen och funderar på om de lyckats slinka igenom eller om det är tillåtet?

Tråkigt om man blir diskad för en sådan grej :D

Vad menar du? Man på båda sidor? Det har min helt naturligt.

Det var flertalet stora kända ekipage som hade manen delad med gummiband på SM...

Jag trodde inte heller det var tillåtet att förändra hästens utseende, men på ett SM kan de ju inte missa sånt...

Det var uppdelning med gummiband jag tänkte på. Såg det på SM, men även en mindre tävling och senast på en gaedingakeppni :D

Ja, det får man :) Iallafall i DK, jag har ridit två tävlingar med gummiband i manen :D

ÅÅÅÅÅÅ jag måste bara få skriva här =)

Härom dan ringde jag på en häst (dräktig fux) eftersom jag ej vill ha svart.
Men så säger hon jag har ett svart sto också som är dräktig.. Visst berätta mer sa jag men va ju inne på fuxen.. men efter att ha fått sett bilder på dom föll jag direkt för det svarta stoet =) Så nu e jag en högdräktig häst rikare =)

Min tös är e: Spuni frá Midsitju och är född 2008

Hon är dräktig med Örn frá Keldudalå ska föla 2-5 aug =) Längtar sååååå
Så hon får föla hos gamla ägaren sen får hon komma hit när fölis e några veckor =)

KL.

I helgen last-tränade jag Dagmar, vilket gick bra. Börjar kunna skicka in henne i släpet nu. Jag brukar passa på att lastträna någon unghäst när jag har släpet kopplat på bilen och i helgen var det tredagarsmeeting 4½mil härifrån så jag åkte alla dagar.
Kul när hästarna lär sig något nytt. Har vaga planer på att börja longera eller tömköra Dagmar frampå. Ingen brådska eftersom hon är två år, men hon är ganska sällskapssjuk och vill gärna komma med ur hagen så hon kunde väl få göra något slags uppgift. Kanske inkörning skulle vara roligt men det är tveksamt om jag har någon passande sele hemma. Jag har en som nog är rätt storlek men har för mig att det är den som jag lånat ut. Ska kolla på fredag om jag kan ta hem den.

Isa och Karl fick var sitt pass igår, Isa ute med växlingar mellan skritt och tölt i stort sett hela ridturen. Skötte sig över förväntan med tanke på väder (trodde hon skulle vara spänd) och slappnade stundtals av så pass att hon spontant vågade länga steget lite och sänka huvudet lite mer.
Karl gick bra i trav och galopp - inget fel i skritten heller för allt i världen - men han går före lite med höger bog. Det i sig är inget konstigt med tanke på hans tidigare skada vänster fram, men något att ta lite tag i. Han har kommit på "lång och låg form" men har en benägenhet att vilja krulla in näsan lite för mycket så jag får vara uppmärksam. Än så länge har jag inte börjat "arbeta" honom i traven utan är nöjd över stadig takt och tempo. Det andra får komma sedan, när han är säkrare och mindre benägen att ta alla signaler som klartecken att accelerera.

Kl

Här pågår byggnadsarbete för fullt just nu...
wpid-dsc_0859.jpg

Min duktiga sambo o hans snickarbror har jobbat hårt i värmen!

Det är jag som gjort ritningarna men jag kan ju säga att 3m i lägsta innertakhöjd är ganska mkt högre i verkligheten än på pappret... M undrade om vi skulle inhysa elefanter där i? Jo så ser det ju visst ut... Rejält blir det! Men sen får det banne mig vara nog med investeringar i stallet! Rundpaddock och ligghall iår o inte är det gratis inte. Jag som tänkt i smyg att åka till VM i Berlin med kompisarna men jag tror visst jag får köpa brädor för pengarna ;)

Ridmässigt händer inte mycket, får fokusera på bygget. Men lillsyrran lånade Kveikja igår o kom tillbaka helt lyriska över Kveikja o hur bra hon går! Känns rätt trevligt att höra kan jag ju erkänna!!!
img_10561.jpg

Oj, det var minsann ingen dålig ligghall!! Svårt det där med mått, men hellre för stort än för litet för det mesta. :)

KL

Idag red jag ut en sväng barbacka igen och hon känns helt ren, jippie!! Var lite oren för ett litet tag sen så hon fick vila en vecka. Nu skrittas hon och får springa korta sträckor, fast inte riktigt så fort som hon skulle önska :P

Men jag har märkt en sak som är helt otroligt, jag skumpar på något konstigt vänster MINDRE nu när jag rider barbacka än jag gör med sadel!! Jag har ju känt länge att jag inte riktigt sitter som jag ska, men nu börjar det gå upp för mig hur jäkla fel jag har suttit. I början blev det ju lite skumpigt eftersom hon har så mycket energi men efter ett par övergångar så fick hon lugnat ner sig och då kunde jag sitta helt utan att dunsa!!! Wohooo!

Ryktet har spridit sig snabbt här i bygden att ett sto blivit skuret hela vägen från analen ner till juvret. Såg fruktansvärt ut, och det är inte långt ifrån där våra hästar går. Som tur är så går våra ganska skyddat inne på gården, så jag hoppas verkligen att dårarna inte vågar sig in så nära huset. Känns väldigt olustigt oavsett och jag hoppas att det inte händer igen.

Rejält bygge! Ser mer ut som början på en lokal än en ligghall :D.

Elina: fy vad obehagligt! Blir bara mer och mer sånt :cry:...

Dålig på uppdatering men iaf så rätt lugn sommar. Gått upp i vikt trots minimalt med bete men jag flyttade hage då jag trodde ha. Skulle fixa det då det inte såg ut att vara så mkt gräs. Jag lär mig visst aldrig :mad:! En del hästar kan nog aldrig gå på gräs förren i september...

Jaja nu är han tillbaka i gamla hagen och får högivor istället. Positiv vid arbete :). Försöker kombinera trav och tölt på samma ridpass och det går oftast bra förutom igår när jag bad om trav och han ville tölta för vi töltar ju alltid på den sträckan typ ;). Han har ju både fin trav och tölt men just att kunna få dem sådär bra och bäriga efter varandra. Trav till tölt till trav till tölt. Svårare än man kan tro men det går tillslut. Hjärngympa :p

Idag har jag ridit islandshäst. :) Vi är ett gäng som åker och rider en tur varje sommar sedan 2008, oftast islandshäst. I år var vi utanför Borås, roliga vägar, trevliga hästar och gott fika. Tyvärr fick jag ont i vänster höft. :(

Det låter så självklart när andra berättar, men på nåt sätt funkar det inte riktigt så här. Det är väldigt svårt att få tid till hästarna sen barnet kom (5 månader) under veckan har vi haft lyx, farmor har varit här och jag och min medryttare har ridit flera gånger. Hoppas kunna fortsätta med det nu när mannens semester börjar.

Håller med därför jag frågade med.
Jag vägrade vara den som sålde hästarna för att jag fick barn för jag trodde andra var gnälliga bara, men helt ärligt tror jag inte att man ska ha barn o häst samtidigt om man inte vill stressa ihjäl sig o få magsår men eftersom man är en inbiten islandshäst människa och mår bra o blir stress fri av själva ridningen så fortsätter jag en då men ofta med dåligt samvete för både det ena o det andra.

Mannen har ju ofta eget intresse o vill med vara ifred någon gång o det är ju oftast de tiderna som man själv hinner rida.

Tips någon?

Jag har två barn och nu är de 3 år och 5 år. En period hade jag två hästar, nu har jag en häst.

Jag kan bara berätta för hur jag/vi har gjort för att kunna ha häst och barn. För det första har jag en sambo vars egna intressen är att spela tv-spel/dataspel och att gå på fotboll så hans intressen krockar inte på det sättet med mina. Men jag har sänkt ambitionen REJÄLT. Ett tag var jag inne på att sälja men nej hästen är min frizoon, där jag laddar batteri för att bli en bättre Mamma. Jag har lagt tävlandet på hyllan, rider nån kurs då och då och luffsar mest ut i skogen just nu. En bra vecka får jag ihop 3-4 ridpass, vissa veckor inga alls...Men hästen går i stor hage med kompis(ar) så jag tror inte hon mår dåligt. Det är under några år som barnen är små sedan kommer det lättare tider. Jag märker redan på 5-åringen han åker till kompisar eller roar sig själv väldigt bra. Ska jag bara mocka och fixa kan barnen hänga med. Dessutom har jag ett härligt stallgäng som ställer upp om det kör ihop sig.

Så sänk ambitions nivån under 3-4 år, rid för att det är roligt och ha inte dåligt samvete om hästen får vila i perioder! Er och hästens tid kommer! jag börjar se ljuset i tunneln :-D

En sak till. Utnyttja helgmornar, jag åker ofta ut och rider vid 8-9 på morgonen och har sedan hela dagen till familjen eller så hinner mannen med lite "egentid" också på helgen.

Dessutom underlätta andra saker i vardagen, tex brukar vi göra två storkok på söndagen som vi äter av måndag-torsdag för att spara tid när vi kommer hem från jobbet. Och även här sänk ambitionen hur det ser ut hemma o.s.v.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama