NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

dsc_2323.jpg

Men vad Kveikja har VUXIT!!!:eek:

Men ni ser lika glada ut som vanligt... ;)

*KL*

Jag och min lille yngling fastnade på bild igår. Det känns som att vi har tagit några kliv framåt i träningen, och särskilt nöjd är jag med att han har börjat runda sig och komma upp med ryggen (istället för att släppa bettet och bara böja på halsen som han gärna gjorde tidigare), vilket gör att traven har kommit som ett brev på posten! Visst, han kunde trava kortare sträckor tidigare också, men det blev ofta fyrtaktigt och till slut slog han över i tölt. Nu klarar han att trava rent även i ett lägre tempo och längre sträckor, med mera schwung och kliv bakifrån. Så nu kanske vi kan våga oss på att starta i både V5 och T8 på Idja-KM här i stan :)

Fotograferings-dagen till ära var han dock lite spänd, och jag inser nu i efterhand att vi skulle ha tagit det långa objektivet.. Men några bilder blev det i alla fall!

Bild127_zps6748a932.jpg

http://s1069.photobucket.com/user/annalilieback/media/Bild102_zps6fe0fee6.jpg.html?sort=3&o=8

Bild109_zpsd3552a24.jpg

http://s1069.photobucket.com/user/annalilieback/media/Bild133_zps3c2892dd.jpg.html?sort=3&o=1

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/Bild124_zpsb9783d85.jpg?t=1375703175

Bild117_zps3f4d729f.jpg

Forts. i nästa inlägg

*Kl

Hejsan!
Tyckte det började bli dax att själv gå med i Buke. Har följt denna tråd ett tag och tycker den allt som oftast ger kul och intressant läsning.

Jag har 2 pojkar var av en är islänning.
20130611181814(2).jpg

Min isis är 7år e. Safir f. Lönneberga. Vi håller oss på hobby nivå och är i början av utbildningen.
DSC01817.JPG

Tölten börjar komma:)
t%C3%B6lt1.jpg

*kl*

Är inne i en fruktansvärt down period var gällande hästarna.
Finns ingen inspiration, glädje, längtan eller ork till dem alls just nu, och jag hatar det. Aldrig någonsin kännt mig så här trött på hästeriet, att det inte längre lockar.

Fafnir är till salu, men svårt att sälja hästar.
Draken funderar jag på att sälja, och Odinn är skadad å har ju varit sen Maj.
Allt känns igentligen bara bläää just nu.

Knappt att jag åker dit varje dag, då de ändå bara går ute på beten allihoppa.
Och de dagar jag inte är där så saknar jag det inte det minsta.
Detta känns för jäkligt, för detta är inte jag.
Jag har alltid älskat hästar, å särskilt mina egna.....:(

Så just nu vet jag inte vad som ska hända, men får väl ge de lite tid.
De lider ju inte av att bara gå där de går nu, de har "sommarlov" får man väl säga.....kanske kommer inspon tillbaka, kanske inte.

Har igentligen aldrig varit utan hästar, de har funnit dagligen i mitt liv sen 7 års ålder, kanske är de dags att vara utan? hmm....men det känns så fel på nått sett. Allt är jobbigt just nu, hjärnan går på högvarv å hjärtat säger något annat. :wtf::banghead:

Ta det lugnt över sommaren och lägg ribban lågt i höst men åk iväg på lite träning så kanske det lossar :)

Ta det lugnt över sommaren och lägg ribban lågt i höst men åk iväg på lite träning så kanske det lossar :)

Bra råd. Och om intressesvackan kvarstår i höst kanske du kan låna ut dem på foder? Visserligen svårt med en skadad häst, men ändå.
Har glömt: vad är det för fel på Odinn?

Håller med om att marknaden verkar trög - men det är ju också en prisfråga. Om man verkligen vill sälja en häst så går det till rätt pris.

Såg annonsen på Fafnir. Du har ju verkligen inte lagt priset högt heller.

Han ser trevlig och fin ut, bra bilder i annonsen tycker jag.
Det är ju bara så många unghästar ute på annons.

Har inga tips om hur du ska lyckas sälja honom lättare.
Det är inte kul.

Jag tappar också motivation och lust ibland... Och samvetet är vidrigt att handskas med.
Men varje gång jag rider påminns jag hur underbart det är med att ha häst.

Hoppas du hittar tillbaka snart!

Kram

Jag tappar också motivation och lust ibland... Och samvetet är vidrigt att handskas med.
Men varje gång jag rider påminns jag hur underbart det är med att ha häst.

Hoppas du hittar tillbaka snart!

Kram

Det måste ju hända många att lusten inte finns. Antar det iaf, jag tappar också motivationen nån gång då och då. Brukar ta nån eller ett par veckor of, göra helt andra saker och sen när det är dags att hoppa upp på hästryggen bara göra det jag tycker är riktigt kul. Fräsa omkring barbacka och betlöst i skogarna mao :D

Det måste ju hända många att lusten inte finns. Antar det iaf, jag tappar också motivationen nån gång då och då. Brukar ta nån eller ett par veckor of, göra helt andra saker och sen när det är dags att hoppa upp på hästryggen bara göra det jag tycker är riktigt kul. Fräsa omkring barbacka och betlöst i skogarna mao :D

Jag kan också tappa motivationen. Motivationen brukar komma tillbaka när jag funderar på vad jag ska göra i stället för att rida. Visst är det trevligt att läsa, handarbeta och så vidare. Men ridning är roligare.

Sedan är det klart att jag kan bli lite extra sporrad av att jag har många olika hästar som är kul på olika sätt. Om jag inte har lust att rida islandshäst, så väljer jag att rida western eller dressyr i stället.
Och om jag inte har lust att rida på ridbanan kan det ju vara trevligt att ta en tur upp i skogen och leta svamp så här års.
Eller så kan det ju vara kul att jobba med inkörning av min lilla treåriga fjordhäst.

Sitter just nu och funderar på lämplig körutrustning. Har en enkel, ganska dålig rockard som dock duger när man bara kör någon enstaka gång, högst en gång i månaden. Och en bröstsele som inte heller är någon värst bra grej, men som också är OK för så sporadiskt jobb.
Men om jag faktiskt ska börja köra "på riktigt" så behöver jag ju bättre grejer.
Kul att kika, samtidigt som det är rätt nedslående när man tittar på priserna för "riktig" utrustning. Betydligt tristare att betala jämfört med en ny sadel.

Dagmar och Aldar skulle ju kunna få bli inkörda om de accepterar det, och Jenta är snäll och ställer upp på det mesta och accepterar körning också. Så jag har i alla fall fler än en häst som utrustningen skulle kunna användas till och då är det lite mer OK att betala större summor.
En riktig vagn (ny) ca 30000kr. En sele ca 5000kr. Usch.

Fast ibland vill jag lägga all tid på att hänga på kaféer och dricka latte, supa mig askalas och gå på efterfest och shoppa onödigheter. Det brukar gå över fort men då och då är det skönt att skippa hästarna och leva det liv jag skulle gjort om jag inte haft dem (det liv jag levde innan mao).

Va kul!!! :D Gick det bra?

Nu fick jag är längtan efter när Ljómi ska ridas in och det är typ 2,5 år kvar till det :o

Fin häst, han har snälla ögon, men jag tror inte han är jättestor, strax under 135 cm, eller så du längre än jag tror.

Jag har anmält mig till en lektion:eek:
Tar inte egen häst den här gången, de har skrittats i skogen ett par veckor bara. Men nu vill mamma rymma fältet lite mer och få inspiration!

Det går bra med Spá, hon känns starkare än på länge, och jag tycker särskilt att traven har lyfts ordentligt senaste året. Vi har travtränat mycket i år, och det har gett resultat. Att jag själv gymtränat 2ggr/v sedan april har också hjälpt till eftersom jag fått en stabilare sits. Jag la upp lite jämförande bilder i gångartstråden.

spa_tolt1_juli2013_zps4355a95d.jpg

Hon började bli lite djup och tappa samlingen på första bilden så jag justerade det och det fastnade på bild två. jag har tränat på att hon ska sätta under sig när jag lägger eller duttar med spöet på korset eller bara lägger det mot baken. (Bland annat genom att jag gjort det när jag tömkört och joggat bredvid) Det svarar hon ofta mycket bra på.

spa_tolt2_knoppe2013_zps79d5ca2e.jpg

spa_trav5_knoppe2013_zps89d82eb0.jpg

Ulla Beata, jag tror att han är ganska liten, jag har för mig att Snudda var strax under 140cm men att dina ben knappt nådde nedanför magen på henne, (fast du kan ju ha vuxit förstås...) 133cm? :) Han ser fin ut! Är han fem år?

Bellabus, vad roligt att sitta upp på unghästen för första gången. Det är alltid ett "Magic moment"! Vilket fint stall du har hästen i.

Välkommen till klubbe. Jag har haft en riktig svacka sen i våras. Har berott på ridvägar, ridsällskap, dålig stämning och dåligt med tid. En annan stor orsak är att Sol i våras hade ett kort återfall, hon har haft en lättare hälta ett par dagar och sen har det försvunnit lika fort igen. Jag blir ju så himla orolig och det rör upp en massa jobbiga tankar och känslor. Det är inte roligt att hela tiden ha rädslan för ett återfall i bakhuvudet.

Nu jobbar jag min sista intensiva vecka, sen blir det vanligt schema igen och jag hoppas på att det kommer kännas bättre. Förhoppningsvis blir ridvägar, sällskap och stämning bättre också nu. Har haft allting på paus under sommaren till och från. Vill bara att allt ska bli bra och roligt igen.

Tack! :)

*KL

Moli, gillar ditt sätt att be om mer undertramp av backbenen, var en bra ide. Spá ser fin ut.

Får väl uppdatera om kvällens ridtur som satte ett leende på läpparna (på hemvägen i alla fall :P )

Fick äntligen till högeröppnan i tölten, hon tycker att det är skitjobbigt att böja till höger och brukar styva sig och lägga sig på ytterbogen. Men idag lyckades jag få till det med helt ok bärighet, ren takt och viktigast av allt, en mjuk och avslappnad häst!!
Stora delar av rundan roade hon sig annars med att försöka krypa ur sitt eget skinn av all överskottsenergi, men hon var i alla fall grymt lyhörd och "elektrisk" kan man väl kanske kalla det. Det är en utmaning att försöka få henne att slappna av när hon är på det humöret, men när hon väl gör det är hon en dröm att rida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama