NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Håller tummarna att de kan se någon liten förbättring där som inte synts hemma!

KL
Varför är det så svårt att hitta en islandstränare när man bara vill utveckla sin häst och ridning och inte har tävlingsambitioner? :-( Jag har inte ridit för islandstränare på fler år tack vare detta. Det är jättetrist. Minst 10 mil enkel resa om jag ska hitta någon som inte tränar för tävlingar enbart...trots att jag bor i södra delen av Sverige.
Är det lite typiskt Islandsridning eller vad?

Fast man kan ju rida för dressyrtränare också. Jag rider för dressyrtränare ca en gång i veckan och en gång i månaden för islandstränare. Den sistnämnda tävlar inte alls och är fokuserad på ridningen, den förstnämnda tävlar i svår dressyr men är inte heller fokuserad på tävling.

Jag har aldrig upplevt att de islandsinstruktörer jag ridit för skulle vara mest inställda mot tävling, utan det är främst att utveckla ekipaget och ge tips och verktyg att förbättra.

Idag ska min häst få fortsatt behandling, hon fick en i juni där hon hade låsning i halsen, det blev inte nån skillnad så i förra veckan var det dags igen, hon blev mycket bättre men lite finns kvar.
Idag ska hon få behandling igen, sen hoppas jag att det är löst!!
håll tummarna!

I helgen ska vi på Hinni kurs, spännande!!!

KL
Varför är det så svårt att hitta en islandstränare när man bara vill utveckla sin häst och ridning och inte har tävlingsambitioner? :-( Jag har inte ridit för islandstränare på fler år tack vare detta. Det är jättetrist. Minst 10 mil enkel resa om jag ska hitta någon som inte tränar för tävlingar enbart...trots att jag bor i södra delen av Sverige.
Är det lite typiskt Islandsridning eller vad?

Måste du berätta att du inte har tävlingsambitioner? Alla tränar väl mot ungefär samma mål ändå?

Vad märker du för skillnad?

Kl

I söndags var jag på VM- fast inte det stora... Utan VesturMästerskapen! Och mitt lag tog VM-guld ;-) Otippat och jätteroligt! Kveikja o jag vann ett delmoment -Trail!
dsc_2439.jpg

Här öppnar vi grind, en felplacerad grind så man var tvungen att ta den med vänstern och backa igenom om man inte vill få problem o byta hand...

O så en bild på dagens absoluta höjdpunkt för oss! Ni som varit på Sävebanan vet ju att Säve flygplats ligger alldeles intill... Där startar en del bautastora jetplan från typ RyanAir... Ett plan startade precis när Kveks stod lös i momentet parkering.... Kveks rörde såklart inte en fena, men vi tittade båda storögt på vidundret som just lämnade marken...
dsc_2447.jpg

Det var en riktigt rolig upplevelse att tävla i lag!

Haha, hon är så cool.

Godi kunde man också parkera var som helst, Sol har jag fullt sjå med att få att stå still när hon är uppbunden. Har aldrig varit med om en häst som kan trassla in sig så i sig själv och grimskaft. :P

Måste du berätta att du inte har tävlingsambitioner? Alla tränar väl mot ungefär samma mål ändå?

Vad märker du för skillnad?

Nu var det inte riktat till mig, men visst är det skillnad i upplägg ibland. Vissa kurser har ju fokus på tävling på så sätt att man rider programridning på ovalen. Så har det varit på en del träningar och kurser jag varit på. Men när jag har varit med så har det inte varit några problem att rida en vanlig lektion istället för programridning.

Exakt! Man ska ha ambitioner, sko på ett visst sätt, ha "fin" häst mm mm.

*kl*

Idag var jag iväg med Odinn till klinik.
De skulle undersöka hans svullnad han haft på ett bakben sen mitten av maj.
Varit svullen till och från hela tiden, mestadels svullen.

I morse när jag kom till stallet tog ja in honom för att borta av honom.
Kände då igenom benet på honom och vad hitta ja då?
INGENTING!! :p

INGEN svullnad, ingenting....den svullnad som varit där i nästan 3 månader, har lägligt nog försvunnit samma dag som jag ska in och titta upp det igen. Igår var han svullen, precis som alla andra dagar.
Jaja, vi åkte iväg i alla fall, de ultraljuda, böjde, klämde och kände och de kan skrattande bara säga: Han är friskförklarad. :D

Vi förstår inte riktigt hur, men ja, det finns ingenting som tyder på någon skada längre.
Så nu var det bara att sätta igång honom och se hur han klarar av tyngre belastning.
Så nu känner jag mig så otroligt glad igen, och hästsuget är sakta på ingång igen känner jag :D

Ambitioner har väl alla, dock har inte alla tävlingsambitioner.

Däremot har jag inte alls stött på den mentaliteten, på de kurser jag varit med har det varit väldigt blandad nivå på hästarna och vad hästen haft för skor är det ju ingen som kollar. :crazy:
Har man inte kommit lika långt eller inte har en häst som kommer kvala till sm så har det kanske inte flockats lika många entusiastiska åskådare, men man har fått lika mycket uppmärksamhet från tränaren och upplägget har anpassats till ekipaget.

Låter som riktigt tråkiga kurser du varit på, hoppas verkligen du hittar nån mer passande tränare.

Som ett mirakel :D!

Kvandi: va kul! Gillar sista bilden med bådas fokus på planet. Duktigt att klara en sådan störning (ffa om hästen inte ens är van vid plan)

Hurra vad underbart!!!

Stort grattis och njut riktigt ordentligt när du kravlar dig upp på prinsen. :D

Svarar er båda..

De tränare jag ridit för har frågat vad jag vill uppnå med hästen och med min ridning, och utifrån det lagt upp träningspasset.

Angående skoning så kan jag tycka att hovarna oavsett inriktning ska vara välmående. Skor man en häst annorlunda för att få bättre lyft kan jag tycka att man bara skor för stunden. Det är ju hästen man vill träna med, inte hästens tillbehör.

Sen kan jag ju tycka att programridning också kan vara en rolig sak att träna för att stämma av hur långt man kommit, kolla in vilka okända problem man (kanske) har etc etc. Bara för att man rider på en ovalbana betyder ju inte det att man MÅSTE träna.

Jag hoppas att du hittar någon bättre tränare, jag tycker det finns ganska många iaf i skånetrakten.

Var ute och red Barmi igår. Han var jättetrevlig (det är han i och för sig alltid) och han har blivit riktigt avslappnad i ryggen i tölten. Visst behöver man påminna honom lite om takten då och då, men det behövs väl med alla hästar. Han är lättflyttad, lydig, går att tempoväxla. Det är inte så snabba och säkra accelerationer, men det spelar mig ingen roll.
När han blir lite passtaktig, flyttar jag ett par steg skänkelvikning och får tillbaka fyrtakten. Lagom enkelt... fast det är klart att det kan se ännu trevligare ut att enbart flytta in ett bakben i stället för att flytta hela hästen. Jag ser dock en stor fördel med att ha honom så lätt att han bara flyter åt sidan när jag ber om det, och det är kul att han orkar skänkelvika även när jag låter honom hålla lite högre hastighet.
Börjar komma åt honom mot trav allt bättre också. Får enstaka lite dåliga travsteg, och känner att det inte är långt från att han "ramlar ner" i trav nu. Än så länge saknas den där lilla sista detaljen för att få till det, men vilken skillnad det har blivit.
Galoppen är ju inte heller så bra, men blir bättre allt eftersom.
Apropå det där med tävlingsambitioner så är det ju inget jag har gällande islandshästarna. Jag har inte köpt häst med de förutsättningarn - men mina två islandshästinstruktörer har satt lite griller i huvudet på mig just för Barmi eftersom de båda spontant har kallat honom för tävlingshäst. Kunde kanske vara kul trots allt att starta honom. Instruktörerna är överens om att han är en lämplig T2-häst, och den ena instruktören tycker att han vore något för femgång också. Kunde ju vara en utmaning... han är åtminstone enkel att lägga i pass: förskjuta balansen lite när man rider i snabb tölt eller galopp, så har vi pass. Inga egentliga problem med balans eller koordination. Lätt att få ner från pass till tölt också.
Mycket trevlig häst.

Trist att du bara hittat sådana tränare.
Jag har tränat för iallafall fyra stycken med stora namn i islandsvärlden och endast en av dem har uttalat att han helst har elever som är intresserade av tävling. Men jag är grymt bortskämd, för här både bor det och kommer riktigt bra tränare regelbundet!

Kl

Nu börjar det hända lite grejor här, ska på kurs ikväll för en för mig ny islandstränare. Ska få låna en häst eftersom mina inte direkt är igång, vilka snälla människor det finns!

Träffade grannens tränare i akademisk ridning igår och ska prova det också tänkte jag.

Som grädde på moset går det framåt med min 2008 också, ledd med ryttare! Hon är så snäll så, tänk vad mycket lättare allt blir när man är ett par stycken. Även om hästen är snäll kan jag ju inte bara sitta upp och rida ut i skogen själv.

*KL*

Min lilla bäbis växer :) Försökte få något vettigt kort på honom igår men han följer bara med och ska vara inne i telefonen :meh:

1170777_10200483431915286_1881484772_n.jpg

KL

Idag är en väldigt bra dag att ha häst!

Sol har ju varit lite halvdan till och från den sista tiden och ridningen har varit lite på is hela sommaren. Nu har jag börjat rida igång henne och hon har varit väldigt ojämn. Så idag red jag ut en sväng barbacka igen, långa tyglar, inga krav. Sol fick bestämma helt och hållet, jag åkte med och njöt. Det blev en massa galopp och en tölten var ren och hade ett underbart flyt. Hon var superglad och då kan man ju som ryttare inte vara annat heller!
Tid hos osteopat är inbokad om ett par veckor, tills dess blir det kravlös ridning så länge hon känns jämn. Hoppas att vi kan hitta vad det är som orsakar spänningen hos henne och som gör henne så ojämn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama