NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Så duktig hon är!

Snackade med en tjej som kom körande med sitt russ förbi stallet igår, såg så himla mysigt ut :)

Tänkte börja tömköra min snart också. Några tips?

Ska köra in Laukur också nån gång tänkte jag. Kanske får bli ett projekt inför våren :) Han är ju mycket tömkörd redan så den biten kan vi men att ha kärra bakom har vi inte provat än.

Har all utrustning redan :) En nättare körsele och en fin loksele. En rockard har vi fått låna av min mans morbror som har travhästar, så det är bara att köra igång egentligen :P

Senast ändrad:

Edeby Open hos Johanna Elgholm :)

2013 var tänkt att bli ett tävlingsår (Både jag och Dropi är glada amatörer) vi startade mjukt med vägtölten på Fors gård (kom 6a!!:D) för att sedan hamna i ett träsk av skador/miss av vaccinering/inställd tävling :crazy:

Så nu startar vi om starten så att säga:p

Är det på lördag eller söndag?
Jag är nere på lördag och hälsar på Michis och tittar på min häst som är där på kurs med medryttaren :) Vore kul att se tävlingen också!

Tiderna ligger på hemsidan :)
Startlistorna fixar jag ikväll ;)
Vad roligt! Då måste du komma förbi mig och säga hej! Jag sitter framför datorn hela dagen!

Ange: söndagen, klart du måste komma och kolla på tävlingen!!
Och så ses vi på lördag :banana:

Nä det vågar jag inte!!!:nailbiting: Ha ha!!!
Tack för info då ska jag genast gå in okolla där :)

Så duktig hon är!

Snackade med en tjej som kom körande med sitt russ förbi stallet igår, såg så himla mysigt ut :)

Tänkte börja tömköra min snart också. Några tips?

Kul att fler är inne på att köra in sina isisar
imorgon skall jag till Ullared så Jorunn får vila,
Ridlektioner idag gick helt galet bra, fick massa beröm om att galoppen hade blivit betydligt bättre. fick 2 nya övningar att träna på.KUL=)

Åh vad duktiga ni är! Det är ju så kul att köra :)
Har ju kört "min" shettis hela sommaren, och den som ägde henne körde sin islandshäst ofta! Så kul.

bild_5_51e6de179606ee2a9fca9d5f.jpg

Kl

Nervös.... Idag är det unghästvisning för Meyja o Rá! De är båda två lite väl runda, eller det var snällt sagt- Meyja är tjock! Hoppas inte det gör något, man får ju alltid höra att unghästar skall vara lite runda för att ha nåt att växa av. De har ju gått på rejält bete sedan i somras...

Har inte löst allt med transporten än heller. Måste fixa fast en träskiva för framdörren så dom inte kan komma åt den. De skall ju få åka lösa.

Såhär söta blev dom i sina regntäcken!( Meyja är ju expert på att rulla sig i lera så de fick ha täcken inatt)
wpid-dsc_2829.jpg

Kanske en dum fråga... Men får man köra så stora hästar lösa? Jag trodde det bara var småföl som får åka löst.
Hur som helst, lycka till!

Så får du ju inte skriva, nu blir jag orolig ju! :o

Nån som vet säkert vad man får och inte får?

Jag har ju tränat med uppbundet i transporten men hade isåfall velat träna mer. De blev stressade av att sitta fast...

Jadå! Du får transportera även vuxna hästar lösa. :) Det som går att finna på Jordbruksverkets hemsida om uppbindning och skiljeväggar är:

"Dessa bestämmelser gäller när du transporterar din egen häst med ditt eget fordon och transporten inte går längre från gården än 50 kilometer.

Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.
Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar i utrymmet som skyddar hästen."

"Längre transporter
Om du transporterar dina hästar längre än 50 kilometer har du fler bestämmelser att följa.

Om transporten tar mer än åtta timmar ska utrymmet där djuren transporteras vara utformat så att de kan stå upp och ligga ner i naturlig ställning. Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar som skyddar djuren.
Vuxna hästar ska, om de hålls bundna, bindas så att de inte kan ligga ned eller bindas med ett löpande grimskaft så att de inte kan fastna och skada sig."

Senast ändrad:

Jag har ju tränat med uppbundet i transporten men hade isåfall velat träna mer. De blev stressade av att sitta fast...
Har du mellanvägg och bommen framtill så behöver du nog inte binda fast dem. Men jag skulle inte våga köra dem helt lösa.
Frambommen bör sitta på plats för den har oftast en stabiliserande effekt på transporten. Står de båda helt lösa utan mellanvägg så kan de kasta sig mot ena sidan och välta transporten om det vill sig illa.

Jo då. Jag har kört både mamma och föl samt unghästar både kortare och längre sträckor helt lösa, det fungerar hur bra som helst.

Ingen fara att köra dem lösa. Det har jag alltid gjort, visserligen aldrig med två hästar i men de jag kört har stått helt stilla. De föredrar ju att åka baklänges och det har inte varit något problem.

*kl*

Åh vilken hästhöst det är för mig! :D I helgen ska jag på tvådagars kurs för Maria Berg, och nästa söndag heldagskurs på ovalbanan i högbo för min "vanliga" tränare. Blandat med vanliga lektioner, härliga färgsprakande skogsturer och lite ledande av turryttare känns det som om jag har vääärldens bästa höst. Det som saknas är väl en egen häst. ;) Men det börjar närma sig kapitalmässigt nu, bara körkortet som ska bli klart. :p

//Emma som fyller 26 idag och inte har körkort. :o

Grattis på födelsedagen, Emma! (jag är 37 och körkortslös)

Jag har ridit islandshäst en gång i höst, en pigg 23-åring.
1272487_603263959726090_1075171551_o.jpg

Kl.
Jag har ÄNTLIGEN börjat kunna rida Tinna igen.
Vilken fantastisk flicka jag har! Idag höll hon på att trava mig ur sadeln, var helt andfådd efter 500m.
Hon är i mina ögon ren perfektion :love:

Kryddelydd; jag hoppas för allt jag är värd att ingen bemöter dig på följande vis
den dag du förlorar en ögonsten.
Om Du vore i mina kläder tror jag att du uttryckt dig på liknande vis.
Och ja, veterinärerna har gjort mycket kraftig felbehandling
På Disa, därför är dom anmälda, vilket är regelriktigt.
Finadyne själva har gjort en sk lexmaria på sig själva. (Vad det nu heter för veterinärer.)
Oavsett om du är veterinär själv, kanske einstein eller bara en helt vanlig människa precis som
Jag, så hoppas jag att den utredning som nu påbörjats nånstans
hjälper till att rädda fler hästar, även din!

/therese

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama