NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Thengill körde jag in 2005 när han var 5år gammal. Underbart att kunna köra dem.
I somras körde pappa o jag vår årliga lång körning med t i år blev det 2mil jätte mysigt och roligt att susa förbi i tölt eller trav längs grus vägarna och kunna prata och ta med folk som kanske inte alltid kan rida.

Då var dagen avklarad, inkl transportering av två styck lösåkande tvååringar! Det har gått strålande! De har stått som två små ljus, bägge gånger när vi kom fram/hem stod de snett "huvud vid svans". Tror de stått så o hållt balansen mot varann. De uppförde sig på plats och när vi var klara lastade vi rakt på och de verkade nöjda med att få komma in i sin egna transport och kände sig trygga där. De stod sida vid sida o åt varje gång jag tittade till dom!

Rá från w-gård
dsc_2472.jpg

Ext: 7,7, Spirit 7,8, Rörelser 7,8. En kommentar var Mycket bra rygglinje!

Meyja från Rinna
dsc_2534.jpg

Ext. 7,8, Spirit 7,9, Rörelser 7,8.

dsc_2520.jpg

dsc_2486.jpg

Vad fina dom är småtjejerna!!
Åh vad jag längtar tills jag har en egen liten bebis!!

Vad fina de är! :)

*kl*

Längesen jag var in här och uppdaterade, men tänkte bara meddela att min fina B är nu inriden! Så nu har jag två ridhästar än så länge, men Filipus har blivit halvpensionär och kommer mest bara skrittas ut hädanefter framförallt pga sin ålder (han blir 23 år nästa år) och även med tanke på hans sjukdomshistorik så känns det rätt.

Braelas inridning tog knappt en månad från det att de började hänga på henne tills hon gick att rida i grundgångarterna. Hon har utvecklats enormt mycket och tränaren är MYCKET nöjd med henne! Dock har hon inte visat så mycket tölt, utan har en riktigt stark trav och kan galoppera på volt utan problem. Skulle tro att hon är en fyrgångare ändå.. Hon blir riden ut i skogen ensam utan några som helst problem. Ibland kan hon stanna till och backa lite, men driver man henne framåt så går hon framåt.

Enda negativa med Braela är just att hon är så öronskygg. Ibland kastar hon lite med huvudet när tränset eller grimman ska på/av, ibland kastar hon sig rakt bakåt, stegrar och håller på. Veterinären har undersökt öronen men hittar inget fel alls, då kastade hon sig fast hon hade lugnande i kroppen. :( Så det kommer ta tid och vi vet inte ens om hon kommer bli bättre eller inte.

Min lilla gråa pärla! :love:

jag tror det blir bättre. Min islandsfödde var otroligt öronskygg när jag köpte honom men han har blivit mycket bättre.

Åh vad roligt. Man får väl gratulera till vinsten då, kanske tur för husfridens skull att det blev så jämnt mellan tjejerna. ;)

KL.
Äntligen har jag börjat sätta igång Tinna igen!
Idag var fetange ute hos oss, och jag passade på att få Tinna fångad på bild.
Tycker hon sköter sig bra för att inte ha blivit riden ordenligt sen Juli.

TinnaochFani068_zps855bba95.jpg

TinnaochFani054_zps895797a6.jpg

TinnaochFani052_zpsf81f6170.jpg

TinnaochFani047_zpse778bd73.jpg

TinnaochFani040_zps341250b1.jpg

Vi har även påbörjat den spanska skritten ..
TinnaochFani084_zps40aae7d3.jpg

KL

Slänger in en liten fråga. Jag har två islänningar boende hos mig, varav den ena har jag följt några år nu och även ridit sporadiskt för att hjälpa ägaren lite. Igår hade hästen fjantat rätt rejält med sin ägare, så hon bad mig rida honom idag för att se vad som hände. Han försökte lite med mig också (häst som blivit inriden av barn och sedan kört lite fula trick för att komma undan, typ snurra 180 grader och bara dra hemåt) men vi kom överens och han jobbade på riktigt trevligt till slut.

Iaf, när jag sen pratade med ägaren sa hon att han varit likadan förra hösten, liksom gått tillbaka massor i utbildningen och börjat med sina "gamla tricks" men att det sen gått över. Även jag tyckte att han inte riktigt var sig själv jämfört med i somras, men jag kan inte direkt säga att det är nåt fel på honom. Det jag spontant kom att tänka på är pälssättning, reagerar era vid denna tiden? Låter ni dem stå då eller hur gör ni?

Min blir enbart tröttare vid pälssättning och emellanåt faktiskt lite trevligare iom att hon inte orkar göra lika mkt motstånd.
Har aldrig varit med om någon som ändras på det sättet som du beskriver ..

Det kanske är ägaren som gör något annorlunda på hösten? :)
T.ex. Omställning från sommarbete till träning? Annan foderstat? Installning på nätterna?

Oj så fin!

Ser väldigt trevlig ut också.

KL. Lyckades ropa in ett par g-boots på nätauktion för 300kr (och så var det med lite andra saker: en grimma med grimskaft, neoprenbenskydd och lite annat smått och gott). Inte illa, eller hur. Kan jag ju få nytta av om det blir tävling nästa säsong. Eller så ger jag bort dem till en kompis som använder g-boots.
Hittills har ju klockorna gett mer effekt på Barmi, på de andra islandshästarna har jag inte testat boots.

Snorri är ju 4½ år nu och skulle väl egentligen börja ridas in.
Det är bara det att han kommer att fortsätta bo hemifrån åtminstone över vintern, så han får bli inriden antagligen om ett år. Misstänker att jag låter honom stå kvar där han är, även över betessäsongen.

Jag har inte trott att det är pälssättningen. Den börjar ju i augusti redan - åtminstone på mina.

Min Isa har hittills varit extra knepig på vintrarna. Jag väntar med intresse på att se hur hon blir den här vintern.
I hennes fall har det "knäppt till" någonstans i december och gått över i mars eller april.
Hon har varit mycket mer spänd och trippig och svårkontrollerad på vintrarna: nu är hon hur avslappnad och trevlig som helst.

Mina blir lite mer full rulle ungefär nu, den mesta pälsen är satt, insekterna är nästa väck och det har blivit kyligare. Då kan de bjuda på ett bocksprång och soptunnor blir extra läskiga. Jag skyller på den höga höstluften att de tycker att livet är extra lätt att leva så här års. Jag gillar också den här tiden innan höststormarna börjar.

Hade Isa lite exem om jag minns rätt? De med exem som jag har haft har också haft lite annorlunda temperament den perioden. Jag har gissat på att de trots att de behandlats till så gott som symptomfrihet ändå är påverkade insekterna och att den inflammationen ligger kvar i kroppen en bra stund efter sista bettet.

KL
Jag tar gärna tips på hur vi ökar på framåtbjudningen.
Vad vi redan gör är mer korta intensiva träningar så det inte slöar till eller blir tråkigt. Mer markövningar med hästen lös har ökat viljan något även vid ridningen. Formen är bra men jag saknar framåtbjudningen ordentligt. Jag försöker förbjuda slö skritt eller oaktiv annan gångart alltså varje gångart korta partier.
Mer tips?
Han har extremt mycket päls så spårklippning är gjord, lite för mycket vikt har kommit så här på höstkanten så det ska också bort. ;-)
Nu hade jag ett bra pass på ca 30 min men skritten fick jag gå på rejält för att den inte ska bli såsig.

Fin hon är Michis!

Min stora bruna är inte helt äcklig numera heller.... Han är riden max tre veckor nu efter sin operation, och är bättre än någonsin!
Bakbenen börja komma i tölten också...

Då blir man glad ryttare! :D

Det kanske är ägaren som gör något annorlunda på hösten? :)
T.ex. Omställning från sommarbete till träning? Annan foderstat? Installning på nätterna?

Min andra teori var att det är 2 veckor sen vi tog hem dem från betet och de har ju då fått hö i succesivt ökad dos, så det kan ju vara så att han är starkare och "jobbigare". Det är en ganska tuff häst grunden och ägaren har värk och hon känner sig lite svagare just nu.

Så jag tror jag fortsätter rider honom nån gång i veckan så får vi se. Ägaren tänkte ta ut en ET nu dessutom så kan vi ju se, men jag skulle nästan säga att hästen är i sitt livs form faktiskt, men det kan mycket väl ha med ägarens svacka att göra, hästar känner ju sådant och ägaren är väl medveten om det.

KL

Känner mig full av inspiration efter att ha titta på en helgkurs för Fredrik Rydström :) nu ska det tränas och så hoppas jag att jag kan rida för honom i december, när den nye är lite mer igång :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama