NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Tack! :love:
Det märks verkligen att han är tillfreds i munnen nu- tidigare var han extremt tung och stark även de gånger han inte skevade med underkäken eller bråkade på andra sätt. Nu ser man att bakdelen får ta det stora jobbet, och att han kommer upp fram och får visa sin fina överlinje!
Jag är jätteglad, både för min egen skull och för Snorris.

Han klarade dessutom av att tölta rent med 230 gr boots, och få "rätt effekt"- istället för att bli tung och travig började ryggen svinga och han fick lyft. Få se vad som händer till våren när vi fått lite mer styrka och ännu viktigare: SPEED! Det ska bli kul....... ;)

Vad fin han är!!

Kryddelydd: Hon är jättefin, och om ett par år tror jag hon kommer vara fantastisk!!
Däremot är hon inte alltid så trevlig som hon set ut, det är en riktig diva och stoigare tjej får man leta efter ;) Men hon är underbar ändå!

KL

Så har vi nu tävlat, och det var en intressant resa. Det var vår allra första riktiga tävling, första i fyrgång och vår andra gång nånsin på en ovalbana:D

Dropi var på tårna från det att han klev ur transporten. När han blir hetsig och taggad slås lydnanden helt ur spel och vi hade många diskussioner om vem som faktiskt bestämde.

Väl på banan tyckte han att tölt var för losers, låt oss travgaloppa istället. Nähe det fick man inte.
I traven drog han på för kung och fosterland, jag inser att jag inte dragit åt sadelgjorden och i en kurva tappar jag stigbygeln och medans jag försöker komma i balans och få i foten igen, försöker han springa hem...typ.
På kortsidan vid utgången passade han på, kastade sig in i öppningen mot mitten = rött kort av en domare. En annan domare gav mig 5.0 för den ritten:p
Var väl tur att inte alla 3 domare såg på oss samtidigt...
Skritten var inga problem, 5.0 och 5.5 och galoppen tog vi rätt, trots att jag anmält oss i vä varv vilket är vårt svåra:crazy: snacka om förvirrad!!

I T8 var jag mer bestämd, han skötte sig bra, sneglade lite åt öppningen men höll sig på banan. Tror vi låg på typ 4.5 i snitt eller något sådant.

Summa summarum så inser jag att det är bara att nöta tävling som gäller. Få Dropi att inse att lydnaden gäller både hemma och borta.

Ikväll somnar man ovaggad:p det var fantastiskt kul trots allt!!!

Tack! Hoppas nästa bildomgång blir ännu bättre, nu har jag inte krävt någon samling ännu :)
Sadeln är en Tölthester Tönn gel, strl 17". Min stora kärlek i livet ;)

Det är en trevlig häst du har!
Ruskigt sött uttryck!

Han såg riktigt trevlig ut när han kom upp i tempo i t8, annars blev han lätt spänd och styv i takten.
Sen vet du säkert detta redan, men ett par kilo lättare kropp skulle nog underlätta för er båda.

Åh tack!! Ja uttrycket är det inte fel på :)

Du har alldeles rätt, hans energi är maxad men han lägger allt fram och uppåt, jag tappar hela bakvagnen.

Och helt rätt med vikten, han har ca 50 kg övervikt, har enormt svårt att komma till rätta med den under sommaren/hösten, stalla in hjälper inte och har bete ända in i november. Vet att det går lättare till vintern men det hjälper ju inte honom nu :(

*kl*

20131013_100427_zps88239a76.jpg

Denna fantastiska lilla docka har jag spenderat helgen på, tvådagarskurs i högbo och jag har mest suttit och fånflinat under passen. Nu är jag så sjukt inspirerad och peppad, och har insett - Jag måste köpa häst.

Nu börjar väl bara den långa vägen till att hitta rätt, men efter helgen vet jag i alla fall lite i vilken ände jag ska börja. Jag trivs inte bäst på de hästar jag trott jag funkat bäst på. :)

Hör gärna av dig med typ av häst som du söker, vet ett par stycken ;)

Vad härligt med kurs! Längtar tills vi kommit igång såpass att tinna fixar att gå kurser :D

jag tror det blir bättre. Min islandsfödde var otroligt öronskygg när jag köpte honom men han har blivit mycket bättre.

Vad skönt att höra! Hon är lite bättre just nu med öronen, idag fick jag även nudda öronen när jag skulle ta av grimman. Men det kommer i omgångar.. Men jag hoppas verkligen att det blir bättre!

*kl*
Premiärbild! Första gången jag rider min fina lilla åsna! :love:
1379516_10151919667374885_1581770283_n.jpg

Hade Isa lite exem om jag minns rätt? De med exem som jag har haft har också haft lite annorlunda temperament den perioden. Jag har gissat på att de trots att de behandlats till så gott som symptomfrihet ändå är påverkade insekterna och att den inflammationen ligger kvar i kroppen en bra stund efter sista bettet.

Jo, Isa har lätt eksem.
Men jag hänger inte riktigt med på hur du tänker? Menar du att hon skulle vara påverkad av eksem (som är symtomfritt den här sommaren med enbart täcke) och därför slö, för att sedan "hitta sitt normala, hetsiga, spända jag" när vintern kommer?
Intressant tankegång i så fall.

Jag upplever henne dock inte som loj och slö, utan avslappnad och koncentrerad med förmåga att lyssna på hjälpgivningen under vår, sommar och höst medan hon hittills varit mer eller mindre svårkontaktbar på vintern (väntar med spänning på den kommande vintern)

Däremot är hon inte alltid så trevlig som hon set ut, det är en riktig diva och stoigare tjej får man leta efter ;) Men hon är underbar ändå!

Halv knapp.
Det går inte att åka häst på den pållen, det kan jag intyga :D
Jag fick testa och det finns bildbevis. Kan också intyga att jag (som är 183cm) aldrig kommer att köpa en häst i Tinnas storlek för det ser inte klokt ut med mig på haha!

Men kolla bakbenen!

1374340_10151637590210588_481137568_n.jpg

Se till att hon svara SNABBT på hjälperna och tempoväxlingar och övergångar har funkat på min lilla råtta :)

jag tror det blir bättre. Min islandsfödde var otroligt öronskygg när jag köpte honom men han har blivit mycket bättre.

Jag tror också hon blir bättre Filipuss, gör ingen stor grej av det "dalta inte"- men var lugn och mjuk.
Ett tips kan vara att ha träns med lös nosgrimma/huvudlagsrem. Då kan du knäppa upp och lägga nackremmen över huvudet, sen föra in bettet och spänna och sen lägga på nosgrimman. Det hjälpte min valack mycket.

Så där blev min häst nu också, för ett par veckor sen.
Visserligen ett russ men. Jag trodde han tappat konceptet fullständig men efter några veckors paus var han sig själv igen.
Jag misstänker att det var omställnings-problem (årstid).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama