NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Med tanke på skadan hade jag velat sätta igång och bygga upp så att hon inte går ojämn med ev spänningar. Hade hellre lagt in en vila när hon är igång ordentligt och känns bra i kroppen.

Bara en liten bild från idag! Tog mig en ridtur o testade vad Kveikja tyckte. Hon var glad liten påwnie!
wpid-dsc_0233_20131018122113475.jpg

Funderar nu allvarligt på att låta bli vintervilan och börja bygga upp henne igen istället...

Härlig bild, Hösten när den är som bäst!

Jag hade satt i gång henne. Känns onödigt att vila endast för vilans skull, när hon ändå haft det lugnt en period. Och som tidigare nämnts tar det längre tid att komma igång senare.

Knapplån.
Min nya prins sen en vecka tillbaka :) Och idag blev han godkänd att gå som elevhäst på mitt sista år på Hólar!!! Så glad, så glad!!

1380451_10151636718167343_966878283_n.jpg

Bara en liten bild från idag! Tog mig en ridtur o testade vad Kveikja tyckte. Hon var glad liten påwnie!
wpid-dsc_0233_20131018122113475.jpg

Funderar nu allvarligt på att låta bli vintervilan och börja bygga upp henne igen istället...

Ja hon är väl ingen unghäst längre va?
jag tycker inte man ska ställa av vuxna hästar tror det är mer skadligt att jojjobanta än att hålla sig någelunda jämn året om.

unghästar är nått annat.
Jag ställer aldrig av Jorunn mer än någon vecka här och där, det bli liksom naturliga vilor ändå.
Vintern strax innan jul då man knappt ens hinner andas för allt är så stressigt. Då får hon oftast vila 2 veckor möjligen någon skritttur på helgerna.

På sommaren kanske att man åker iväg på semester någon vecka, man blir förkyld och så vidare:)

En häst som har vilat tar det ju månader att få igång igen så man kan kalla att hästen är i tävlingkondis och kan börja prestera ute på tävlingarna.
Så lagom tills att hästen börjar bli någelunda ok i formen ska man ju ställa av den igen över vintern.
Nä det är inget jag skulle göra, jag har häst för jag vill rida inte för att titta på den i hagen:)
Den dagen kommer när hon blir gammal och inte kan ridas på lika mkt längre :)

Om man inte rider så hårt tror jag inte de gör nått om man rider mars-oktober och sedan ställer helt av under vintern.
För det är inte så stor skillnad på att gå med ryttare i lite skritt trav och galopp i skogen några dagar i veckan eller gå på lösdrift i bra hage.
Men som tävlingshäst tror jag det är svårt att ställa av i månader varje år i sträck och sedan prestera till 100%.

Jag har ju dock inte ställt av någon häst på många år... Iår är första gången på länge jag bestämt dra skorna o slippa rida en period. Jag ställer inte av för att jag tycker hästarna behöver vila, jag ställer mest av för att jag behöver vila. O det är bra för hästarna att få gå utan skor en period. Jag bestämde det i somras när mina inackoderingar tillika bästa vänner flyttade - jag deppade ihop hästmässigt och har inte haft lust alls. Jag har längtat efter att få slippa rida, att få göra något annat ett tag! Jag lever ju alltid med tanken "jag borde rida", o har jag ridit en häst så "borde jag rida de andra två oxå"...

Så att hålla igång kveikja nu känns mest jobbigt faktiskt, har ingen större lust alls! Det går ju an såhär fina lediga dagar, men snart är det becksvart kl 16 och regn, slask o is...

Men samtidigt e det ju kul om kveikja kan bli bra! Hade jag haft råd hade jag skickat henne på spa o få gå i vattenbad varje dag en period... Jag slipper rida o hon får träna...

Kveikja mår inte dåligt av att vila en längre period.
Har du inte lust eller ork, låt henne slippa skorna och låt henne gå med dom andra och bara vara.
Du har tid på dig att bygga upp henne sen igen!
Det ska vara roligt att rida, det ska inte vara ett måste - då tappar man lusten och det blir en ond cirkel!
Been there - done that!

Jag har ju dock inte ställt av någon häst på många år... Iår är första gången på länge jag bestämt dra skorna o slippa rida en period. Jag ställer inte av för att jag tycker hästarna behöver vila, jag ställer mest av för att jag behöver vila. O det är bra för hästarna att få gå utan skor en period. Jag bestämde det i somras när mina inackoderingar tillika bästa vänner flyttade - jag deppade ihop hästmässigt och har inte haft lust alls. Jag har längtat efter att få slippa rida, att få göra något annat ett tag! Jag lever ju alltid med tanken "jag borde rida", o har jag ridit en häst så "borde jag rida de andra två oxå"...

Så att hålla igång kveikja nu känns mest jobbigt faktiskt, har ingen större lust alls! Det går ju an såhär fina lediga dagar, men snart är det becksvart kl 16 och regn, slask o is...

Men samtidigt e det ju kul om kveikja kan bli bra! Hade jag haft råd hade jag skickat henne på spa o få gå i vattenbad varje dag en period... Jag slipper rida o hon får träna...

Ja men då snackar vi om nått heeeelt annat jö.
Då ställer vi av en häst en längre period och ställer på den när vi känner för det helt eneklt och då sedan ger vi hästen tid att muskla upp sig igen när den ställs på=)
Ingen jojjobantning så att säga:)

En liten fråga och ide, du har rätt många hästar, kan det vara som så att du känner dig stressad över att ha så många hästar?
Jag kan ju bara tänka på hur jag skulle vara om jag hade mer än 3 hästar, skulle aldrig hinna med de jobb jag har inte ens med egen gård.

Skulle känna mig otillräcklig och stressad och de skulle i längden gör att jag skulle troligen tappa all ork med allt vad hästar heter.

Kan de vara något som i ditt fall tro?

Jag brukar känna runt dec-feb varje år att det är rätt drygt att ha häst, men de beror med på all mörker och all kyla än själva hästen. Och bara att bita sig igenom år efter år=) hehe

Jag känner mig inte minsta stressad, jag är en sån person som måste ha att göra hela tiden för att må bra. Ha att göra utan stress förståss, o då är det bra med gård! Det är inte heller stressigt med många hästar, jag har ju lagt ambitionsnivån på en lagom höjd. Sen är ju hästarna just nu omusklade eftersom jag inte tränar. När jag rider är det rätt iq-befriat just nu. Men det beror ju på min tillfälliga olust! Jag har haft hästar såpass många år så jag vet att lusten kommer tillbaka såsmåningom. Men jag behöver ledigt.

Det tråkiga denna hösten sen mina vänner flyttade är att jag inte har kvar det sociala i stallet. Och att vara utan vänner att snacka skit med, att bolla idéer, peppa varann -Det suger! Har man inte vännerna i stallet måste man ju ta sig tid att.umgås utanför stallet, o då börjar det bli tidsmässigt och skuldmässigt stressigt! Då måste man välja bort att rida för att kunna åka iväg... Därför hade det oxå suttit fint med vila!

Men jag blir stressad över att behöva lossa maggjordarna på kveikjas täcke varje dag... Det är inte kul! Då är det roligare att rida! Men skor jag av de andra hästarna har jag inget ridsällskap alls(jag har ju min 13åriga medryttare)... O en annan positiv sak om kveikja behåller skorna är att vi slipper bärrandsröta och risk för halkskador (broddar is the shit). Jag undersöker alternativen med vattenträning om jag kan hitta nåt billigare. Annars kan jag ju skicka iväg henne till kusin eller tränarvän o slippa ett tag. Jag tror absolut det är bra om hon får bygga upp musklerna nu, om jag relaterar till mig själv som oxå låst upp halva ryggen o känner mig både svag och har ont i den sidan numera...
wpid-istoltrosett.jpg

(peppar mig själv med att visa bild på finaste K i god form!)

Vilken fin bild Kvandi!

Skönare att ställa av dem ett tag så det dåliga samvetet slipper ta över. Bättre att samla kraft och ny motivation utan stressen :-)

Kveikja mår inte dåligt av att vila en längre period.
Har du inte lust eller ork, låt henne slippa skorna och låt henne gå med dom andra och bara vara.
Du har tid på dig att bygga upp henne sen igen!
Det ska vara roligt att rida, det ska inte vara ett måste - då tappar man lusten och det blir en ond cirkel!
Been there - done that!

Jag håller med, och även vuxna hästar kan må bra mentalt av att vila. Min 01:a fick vila nästan tre månader förra hösten efter tre år utan någon längre vila. Hon var så fet när hon kom till mig att jag inte tordes låta henne vila innan dess. Hon blev som ny. Favorit i repris (Kvandi såhär fet är inte Kveijka iaf):

548389_10151619013614612_241306029_n.jpg

Foto: Marion Jegefalk Björn
Första dagen hos mig 2008 eller 2009.

563564_10151373774594612_1219179255_n.jpg

Foto: Tim Kvick
Normalhull, här har hon dock kvar depå på nacken och delvis på rumpan, 2011.

Men om det är sociala du vill ha, du har inte funderat påatt hyra in 1 eller 2 i ditt stall så du får några att prata med och ja helt enkelt ha några nya trevliga roliga stallkamrater?

Hade jag egen gård skulle jag nog hyra ut i alla fall 1 box just för att få det där sociala utbytet. Eller skaffa medryttare de funkar ju om man inte vill hyra ut=)

Men om du vet att intresset kommer tillbaks och du känner blä så gör de du vill just nu då?
Bara för en häst vilar behöver de ju inte bli feta de beror ju på hur mkt hö man ger.

Hur du än gör så gör de du känner fört helt enkelt:)
Passa på att köra in kanske? :D

Idag var Jorunn så otroligt duktig jag är så häpen av hennes lugn blir så stolt.
Idag tömkörde vi för första gången ute i naturen, vi har innan vrit antingen i ridhuset eller i paddocken.

Hon gick förbi sitt ställe där hon brukar bli lite rädd när vi rider utan problem.
Hon stannade kollade och gick sedan helt självmant på:D

Blir så galet körsuuugen.. hoppas min sele kommer nästa vecka så man kan börja träna med skacklar och bjällror som låter bakom och dra lite däck osv=)

1384388_10152262052018998_1973620179_n_zpse825b511.jpg

då kansek jag kan smita in här fr lite tips å råd.. jag har 3 st 3,5 åringarsom ska börjasmed nu.. den ena e ädel å strax över 140 cm. den andra är av den grövre modellen och runt 135 cm.

bägge ska jobbas med ordentligt från marken så dom sätter lite muskler innan men vad sätter ni på max vikt på era små som ska ha en ryttare åkande på dom när dom e strax över 3,5år gamla?? nu handlar de om att ÅKA häst kanske 10 min 2 ggr/vecka i skogen/padocken i skritt.. trav mm tar jag inte förrens till våren men vill att dom haft ryttare på ryggen innan vintern tänke jag =)

då kansek jag kan smita in här fr lite tips å råd.. jag har 3 st 3,5 åringarsom ska börjasmed nu.. den ena e ädel å strax över 140 cm. den andra är av den grövre modellen och runt 135 cm.

bägge ska jobbas med ordentligt från marken så dom sätter lite muskler innan men vad sätter ni på max vikt på era små som ska ha en ryttare åkande på dom när dom e strax över 3,5år gamla?? nu handlar de om att ÅKA häst kanske 10 min 2 ggr/vecka i skogen/padocken i skritt.. trav mm tar jag inte förrens till våren men vill att dom haft ryttare på ryggen innan vintern tänke jag =)

Jag red in min som då var typ 130 max och jag vägde då ca 65 och de gick utan problem.

Man har ju innan jobbat upp en hel del muskler i ryggen via tömkörning och alla promenader i skogen=)

KL.

Jag är ca 170cm och har ridit in hästar som är både 125 och 145 ;)
Det sitter inte i vikt/längd, utan balans när det gäller så små hästar.

*KL*

Min "lilla" ponny har nu fått gå en lektion i veckan för instruktör, så nu får vi bara jobba vidare. Han har vuxit gräsligt under sommaren vilket gör att hans fysik inte är i direkt balans för ridning. Han ser ut som en gök när vi ska trava, målet är att länga hela hans överlinje på något sätt.:cautious:

Det här kan bli kul.:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama