NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*KL*

Inte ridit sen i torsdags så gissa om jag börjar få abstinens :P Har jagat älg hela helgen så har inte varit hemma och när jag kommit hem på kvällen så har jag varit så trött så jag inte orkar göra så mycket :)

Funderar på att klippa Laukur igen ikväll och sen longera honom. Pälsen har växt otroligt fort sen jag klippte för knappt en månad sen!

Till helgen är det dags för kurs igen! :D

Jag tycker det är bättre att hålla på att det är man själv som väljer gångart så slipper man lära om det sen, även om de inte tappar gångarten så är det ju besvärligt om de får för sig att byta när det blir för jobbigt.

KL

Är det nån som har erfarenhet av ridresa på Island?

Min pappa har helt snöat in på att ta med mig till Island och rida. Skitkul såklart, och han säger själv att han hänger med på vad som helst. Hehe... nog för att han är en viking, och han har gått med på att testa lite hemma först så att han är någorlunda stabil i sadeln. Men jag känner ändå att vi måste ta hänsyn till hans ovana. Han har ridit en turridning en gång för 10 år sen. That´s it. Fast å andra sidan så är han rätt tuff och inte helt tafatt när det gäller hantering så jag tror säkert att han kan åka med i tölt utan problem och säkert klara av lite galopp också med lite träning.

Han har i alla fall börjat kolla runt på internet och han skulle nog inte banga för en vecka i sadeln, men jag känner att det hade räckt alldeles utmärkt med typ 3-4 dagar. Vill ju självklart se fin natur och få en härlig ridupplevelse. Jag är rädd för att hamna på ett ställe med tråkiga avdankade turhästar som bara är allmänt less på livet. Fast å andra sidan så kommer ju pappa behöva en stensäker häst som bara tuffar på typ.

Går det att hitta något som är roligt för både mig och pappa?

De flesta som arrangerar långturer har hästar som funkar med mindre vana, så länge det inte är för många ovana. Och ja det går att hitta något som passar er båda. Hör av dig om du vill ha tips :).

Jo, det är ju så jag tänker också.
Och nu verkar han så säker på traven att det känns rimligt att hindra honom, också.
Allra först han kom på att trava var det ju bara att uppmuntra, nu känns det lite som balansgång mellan att utnyttja trav för att slippa jobb, och att uppmuntra till trav.
Har än så länge inte hittat trav i paddocken (men i ärlighetens namn inte heller testat på en månad) utan enbart på uteritt längs vägarna.

Jaja, lyxproblem i ärlighetens namn.

Idag regnar det men är inte så kallt. Ska in till stan en sväng (till optikern, helt nödvändigt och ska reklamera en pannlampa jag köpte igår som jag inte får att lysa) men lite ridning ska jag väl ändå hinna med.

Imorgon dags för ridkurs här hemma, behöver fundera på vilka - och hur många - hästar jag ska ta med. Jag ska rida fyra pass. Antingen kan jag ta två, tre eller fyra hästar. Antagligen får nordistravaren två pass, har anmält honom till en MSV dressyrklass om ett par veckor och hade nästan tänkt lägga på kandaret på tävlingen, men då kan det ju vara lämpligt att ha ridit på det mer än en gång här hemma först...:o och vad är lämpligare än att göra det för instruktör??

Barmi ska gå minst ett pass, för att höra om instruktören har bra tips för vidareutveckling av traven.

Jo, instruktören behärskar dressyr upp till MSV och islandshästridning vilket är en bra kombination.

*KL*

Igår klippte jag Laukur igen! Syntes knappt att han blev klippt för knappt en månad sen så jag tog honom en gång till nu så blir det väl inte förrän ev efter nyår nästa gång :)

Kl

Idag åkte kveikja o jag till havet!
wpid-dsc_0318.jpg

Målet för dagen var att helt enkelt skritta i vattnet för den goda träningens skull. Kveikja verkade ha samma mål som mig för hon ville gärna ner i vattnet! Vi skrittade uppskattningsvis 3x 3-500m i vattnet o avslutade med en strandgalopp! härligt! Kveikja mindes exakt över vilken sanddyn vi kom ner o hon ville absolut galoppera dit, jag hängde med o tänkte att vi stannar i backen(typ 5m hög och lika lång...). Hon tog i järnet upp o det blev Abrupt stopp när vi båda inser att det stupar lika brant ner igen -direkt! Nästa gång tar vi det nog lite lugnare...
wpid-dsc_0328.jpg

Vi körde lite extra spring på en grusväg intill standen oxå... O idag är första dagen sedan i somras som kveikja blivit ordentligt svettig. Det var nog jobbigt i vattnet!

Vad härligt det såg ut! Får man fråga vart man kan åka för att göra sådant?

Jag åkte till min närmaste bra strand, vilken är Stråvalla strand i frillesås -på västkusten. Vet att Elina hade nån ännu bättre strand i Varberg, minns inte vad den hette! Elina??

Jorunn har hoppat hopplektion igen med sin medryttare.
Gick superbra, det var rätt så skojsiga och lite kluriga övningar men hon klarade dom väldigt bra.
Hon blir trött fort så halva lektionen kör vi bara än så länge för sedan är Jorunn dödstrött.
Hoppmusklerna och hoppkondisen sitter inte till 100% än:D

Idag skrittade vi bara barbacka, första gången på evigheter i mörkret, det var nog mestadels jag som var vettskrämd, haha jorunn knatade på som vanligt snäll som hon är:D

En liten bild på banan de hoppade, längst bort en volt och ett hinder sedan upp mot studsena åt vänster, sedan den gula oxern sedan ut på spåret till vänster om studsena. Sedan en volt till längst bort och hoppa de hindet där sedan kommer man upp mot kombinationsbanan till höger.

Jorunn hoppade bara en omgång eftersom hon var sp duktig genom hela banan ville vi inte kräva mer.

Innan hoppade hon på volten längst bort och hoppade de hindret där massa ggr.

Och hoppade studsbanan 3 ggr.

De fick räcka=)

1379528_10152270096368998_2041340409_n_zps48b25a2e.jpg

Imorogn är det dags för dressyrlektion igen för min del.. så de rullar på här hos oss=)

*KL*

Igår var det riktigt ruskväder här! Men det gav sig nästan helt på em när vi kom hem från jobb och dagis så vi gick ut direkt efter maten och gubben bytte däck på ena bilen och på hästtransporten medan jag städade åt hästarna. Dottern gick emellan oss och höll koll ;) Bara gubben var klar och kunde ta med dottern in och lägga henne så tog jag, Laukur och hunden en tur i mörkret! Bara jag lyckades peta under bakbenen ordentligt så gick han supperfint och helt plötsligt tog han ett hopp över vattenpölarna haha. Pigg och busig ponny, men som använder energin som han ska och är lättväxlad ändå! Det är något som jag gillar skarp med honom!!!!

Låter som att vi lever ungefär likadant, härligt att höra någon mer som får hästlivet och (småbarns)föräldraskapet att fungera :)

Kl*

Jag har ju någons slags kurs-bonanza just nu, tror jag överkompenserar för att jag inte har egen häst. :smile:

Förra helgen var jag på en helt fantastiskt rolig kurs i ovalbaneridning, bjuder på några bilder.

Galgopi står i rasthage och väntar på sin tur
gopikurs_zps24cc66a6.jpg

Kallt..
DSC09362_zps333b5a7d.jpg

Jag och Rauðhetta
DSC09453_zpsee9b1a6a.jpg

Vi töltar.. (Ja, det är passtaktigt. Jag fick inte riktigt till det i kurvorna. ;) )
hettakurs_zpsde8f5a9d.jpg

Ställa-böja
DSC09436_zps9f9c7e5f.jpg

Det var en fantastisk dag! Om än något sjukt kallt. Var klädd i underställ, två lager fleecetröja, dunväst och jacka. :smile:

På söndag ska jag kursa igen. :smile: denna gång på hemmaplan och på min "ordinarie häst" Galgopi. Han gick som en jävla dröm igår på lektionen, vi gjorde en övning som var= Bakdelsvändning - fram i tölt - Ned till skritt genom en framdelsvändning - fram i skritt. Och så fortsatte vi. Han gick otroligt bra, töltade med korrekt takt från första steget, med massor av energi och bjudning. Smidig som en katt i sidorna och otroligt glad. :grin: Verkligen motiverad och inspirerad inför söndagens kurs.

Låter som att vi lever ungefär likadant, härligt att höra någon mer som får hästlivet och (småbarns)föräldraskapet att fungera :)

Detsamma måste jag säga! :-) Många i min närhet som har jättesvårt att få ihop familje- och hästlivet och har ständigt dåligt samvete åt nåt håll. Måste va otroligt jobbigt.

Halvt kl

Idag stängde dagis tidigare så jag slutade också tidigare för att hämta dottern så nu väntar vi på mat bara så ska jag ta en tur med Laukur efter det så kam gubben grejja med va han tänkt sig sen eller om vi gör nåt alla tre:-)

KL

Idag har vi testat något nytt :) min nya häst är ju lite tjock och för att göra träningen lite omväxlande så tog vi en tur med ATV:n :D och h Fylkir bara älskade det :D Sambon körde och jag höll i hästen, nästa gång kan jag köra själv, för han var bara så lyhörd och höll fint avstånd till ATV:n. Så det här får vi göra fler gånger :p

KL.
Jag och Fáni har varit och tävlat!
Vi var på samma tävling som förra året, dvs MöRS höstlätta på Fors gård.
Han fick MVG i uppförande på tävlingen men IG i lastning... Det tog nästan en timme att lasta när vi skulle åka så vi kom sent och jag fick stryka oss från tölten.
Men fyrgången red vi och målet var att komma över förra årets poäng på 5,25 och det gjorde vi. Vi kom ut på 5,90 och ledning :D
Lilla Fånig höjde alla gångarter från förra året men skritten var den som var solklart bäst. 5,0 förra året och 7,0 iår!
Vi red final och lyckades höja oss ytterligare lite trots "fel" varv och vann fyrgången på 6,06 :banana:
Sjukt nöjd med pålle som var mycket mera avspänd och coolare än året innan!

Jag har tänkt att lämna ut honom på foder för att komma ikapp lite ekonomiskt men det blev man ju inte så sugen på nu när han gick så bra :banghead:

1011899_10151657199675588_821042351_n.jpg

GRATTIS! :D Och extra grattis till 7.0 skritt! Vilka poäng! :) (Låna ut honom till miiiig. ;) ) *hästabstinensen*

*kl*

Idag har jag varit ute och ridit på Odinn, äntligen :love:
I 5 månader har han stått nu. :(

Så nu hoppas jag att det är nog, nu måste han för sjutton hålla ett tag, gärna för alltid.
Men denna långa vila verkar oxå ha gjort honom gott för han var så mjuk och trevlig att rida, på bett :eek:

I chock. Jag fick titta flera gånger om ja tagit hacket eller inte, men nej, bettet satt i munnen och han var mjuk som smör, visade en stor belåtenhet och helt lugnt munnen. Så otroligt glad :D

*kl
Jag har tagit B96(utökad B) idag!! :bump:
Så nu ska jag bara få dit sista skivorna på släpet och sen planera ridhusträning;)

Jag har tyvärr ingen ridbana så har bara tränat 2 ggr på bana de 3 senaste åren.. (Bearbetar sambon till att prioritera ridbanebygge före allt annat som han "leker" med sin grävmaskin;) )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama