NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Kl.
Min lilla A fick gå med på barnlektion idag. Han var så duktig att ryttaren blev tvingad att hoppa av! :)
Tidigare i veckan red jag för Johan. Fantastiskt att dessa små djur kan göra både stora och små glada :)

Det är HELT sjukt vilken skillnad det är på henne..
Snyggt jobbat! :)

Då är hon ändå snyggare idag när depåerna är borta :) Men hon var, konstigt nog, inte svårbantad alls. På ett år var hon normalviktigt, även om depåerna tagit sin tid att krympa, men så är det ju.

Har inte kollat på länge, men för ett halvår sen hader hon en liten del av depån på nacken kvar. Typ mitt på, kanske 7-8 cm lång och nån cm hög där den var som högst,

Vet du hur mycket hon vägde när hon var som tjockast? Och vad väger hon idag när hon är i form?

*kl*

Just nu är det bara Draken som går, och det är ganska skönt att bara ha en pålle att rida just nu.
Det är så otroligt kul att rida henne och min motivation är på topp vad gällande henne.

Odinn ska jag testa att sätta igång nästa vecka, men jag tycker mig fortfarande se mig en markering, så det är inte säkert att han kommer igång detta året. Så otroligt tråkigt och segt. :(
Tycker också att han går konstigt med det framben som varit skadat, som att han blitt inåttåad med det. Men vi får väl se hur det ser ut imorgon när jag ska kolla igenom honom.

Fafnir försöker jag sälja, men marknaden är ju som den är, och de mail man får är från riktiga puckon tror jag.
Och allt ska prutas på! Måste man verkligen skänka bort sin häst för att få dem sålda? Om folk tycker det är dyrt att köpa häst för 15.000 kronor, då undrar jag hur de ska ha råd att över huvudtaget ha häst. Blir så irriterad!! :rage:

Det rör sig om ca 200 kilos övervikt, men då är det jämfört med hur andra hästar sett ut. Kompis som haft uppfödning och hon vägde sina regelbundet, så tror hon har rött bra koll.

På en höft borde hon väga ca 375 idag, 138 hög och lättbyggd :)

Dåliga svar, men dock svar :p

15' är ju ingenting... Har inte Draken varit till salu till och från också?

Nej Draken var bara till salu 1 gång, men hon som köpte henne tröttnade efter 4 månader så då köpte jag tillbaka henne och efter det har hon inte varit till salu! Köpte tillbaka henne i september förra året! Hon ska allt få stanna hos mig! <3

Ok, tack :) jag frågade för att min nya häst är rätt tjock, men han väger "bara" 400 kg, men har inga depåer, utan mer bara vanligt tjock, eller vad man ska säga ;) har så tur att jag har nära till en sån stor bilvåg, att jag kan bara gå upp dit med honom. Tyvärr så väger den med 20 kgs intervaller.

Men det var kul att se vilken skull ad det var på våg och mätbandet. Enligt bandet vägde han ca 450 kg..

Nej Draken var bara till salu 1 gång, men hon som köpte henne tröttnade efter 4 månader så då köpte jag tillbaka henne och efter det har hon inte varit till salu! Köpte tillbaka henne i september förra året! Hon ska allt få stanna hos mig! <3

Aha!! Då är jag med :)

Ok, tack :) jag frågade för att min nya häst är rätt tjock, men han väger "bara" 400 kg, men har inga depåer, utan mer bara vanligt tjock, eller vad man ska säga ;) har så tur att jag har nära till en sån stor bilvåg, att jag kan bara gå upp dit med honom. Tyvärr så väger den med 20 kgs intervaller.

Men det var kul att se vilken skull ad det var på våg och mätbandet. Enligt bandet vägde han ca 450 kg..

Lovar dig, ingenting mot min dam som var rena rama Dunderklumpen XL :D

Grovfoder i tillräcklig mängd och massvis med skritt varenda dag, oavsett väder (det regnade varje dag sju veckor i streck den hösten :p ) var det vi ägnade oss åt för att få styr på fettberget :)

*kl*
Draken har alltid gått i "stora flocken", dvs med våra 2 st två-åringar, en 6åring och med Odinn, min valack på 11 år.
Men just nu bara HATAR Odinn och Draken varandra. De slåss, de sparkar och tjuter på varandra hela tiden.
De står och retar varandra till max tills de smäller, så nu har Draken fått flytta till en annan hage med en 20-årig valack och ett sto på 11-år, och allting är lugnt och skönt i hagarna igen. Kerstin, 11 åringen, behöver bara titta på Draken så backar hon, så där vågar hon inte gå på å vara jobbig i alla fall ;)

"Ny" killen!

Jobba Paddock är jobbigt så korta men intensiva pass blir det.

kl på mej själv.

Idag är fejjan full av statusar liknande denna: " ursh vilket skitväder, idag är det väl inga hästar som vill ut, tur man har manege så de piggaste kan få springa av sig lite....."

Det regnar alltså till å från lite här, inga direkta mängder utan en rejält skur ibland.
VARFÖR tror folk att hästarna VILL vara inne? Sånt här irrterarar mig till MAX!! Ghaaaa!!!!

Tja jag har hittat denna text på en känd tränares hemsida:
Varje dag får din häst komma ut i hagen, om inte vädret säger stopp.

Undrar också vad det är som säger att hästarna vill vara inne.

Tja jag har hittat denna text på en känd tränares hemsida:

Undrar också vad det är som säger att hästarna vill vara inne.

I vissa väder ska inte hästar vara ute tycker jag. Orkan typ stormen Gudrun.. Då är risken att hästen dör helt enkelt.
Inte allt för ofta det är sånt väder tack och lov

Men regn och hårda vindar eller snöoväder är inget som hästar ska stå inne för.
Ut med dom haha

Det kan tolkas lite olika, att hästen får komma ut om det inte är någonstans mellan tokdåligt väder som det kan bli någon enstaka gång, kanske inte varje år ( men varför påpeka det då) till att den bara får komma ut om det är fint väder ( och får stå inne många dagar en normal sässong).

kl på mej själv.

Idag är fejjan full av statusar liknande denna: " ursh vilket skitväder, idag är det väl inga hästar som vill ut, tur man har manege så de piggaste kan få springa av sig lite....."

Det regnar alltså till å från lite här, inga direkta mängder utan en rejält skur ibland.
VARFÖR tror folk att hästarna VILL vara inne? Sånt här irrterarar mig till MAX!! Ghaaaa!!!!

Klart att de tål att gå ute, men Sol vill väldigt gärna stå och kura i regn och blåst. Så när man rider ut och det blåser och regnar sådär i sidled och det kommer från sidan eller framifrån så försöker hon vända sig bort så hon får blåsten bakifrån eller från sidan. Hon står ut, men det är ju inte direkt med glädje hon skuttar ut utan hon biter verkligen ihop.

I ett gammalt stall stod ett fullblod som blev rent ut sagt sjövild när det regnade och blåste, hon reste sig, gjorde 180gradersvändningar, backade runt i cirklar och i sicksack. Hon försökte på alla sätt komma undan. Jag tyckte ju bara att de var löjliga när de berättade att hon inte gillade regn så jag övertalade dem att hänga på trygga Godi ut på en kort runda. Men ta mig tusan, den hatten fick jag äta upp så fort vi kom ut på uppfarten. De hade fullt sjå med att hålla henne på vägen och det gick liksom inte att lugna henne. Jag märkte snart att hon var helt tokig i hagen också när det regnade och blåste, hon sprang som en galning oavbrutet. Helt dyblöt av svett under sitt täcke stackarn.

Missförstå mig inte nu, jag är helt klart för så mycket utevistelse som möjligt. Tycker att det är ytterst få väderförhållande som rättfärdigar att de står inne. Det skulle väl vara om det var någon slags storm då så att de riskerar att bli träffande av flygande föremål eller blåsa bort själva :p Men visst finns det hästar som inte gillar regn och blåst, i olika utsträckning såklart.

Senast ändrad:

delvis kl*

Jag funderar lite på det här med att hästarna passar ihop i flocken..
Mina 2 har gått ihop i ca 3 år nu tidvis med syrrans häst. min ponny har alltid bestämt och isisen lägst. men sen förra våren när syrrans häst åkte har han börjat testa gränserna mot ponnyn. Gör ett litet utfall ibland men får alltid mothugg och viker undan.
Nu har jag en inhyrning sen 3 månader och de har svårt att ha "ordning" på rangen. Det märks speciellt vid fodring. Ponnyn föser bort isisen som går på inhyrningen som i sin tur föser undan ponnyn. Ingen är självklar ledare. Bra eller dåligt?

Tilläggas att det inte är ständigt bråk utan de kan stå o mysa med. Alla 3 är vallacker i åldern 5-13.

Ja det är just det att det kan tolkas olika beroende på vem som läser det.

Våra hästar står ute längst ner i hagen när det är halv "snöstorm" trots att de har vindskydd.
De står bara inne självmant när det är riktigt varmt och mycket insekter.

*knapp*
Länge sedan nu.

Jag har lånat ut Vattar till en tjej för 1½år. Det känns väldigt bra faktiskt. Vi var som klara med varandra. Vi slog till att vinna och bli klubbmästare i T4 veckan innan han åkte. Så just nu är jag hästlös, eller snarare mellan två hästar. Fick ett så fint erbjudande av Brolinskan jag inte kunde säga nej till ;) Så i december är det dags att ta upp ridningen igen.

I vissa väder ska inte hästar vara ute tycker jag. Orkan typ stormen Gudrun.. Då är risken att hästen dör helt enkelt.
Inte allt för ofta det är sånt väder tack och lov

Men regn och hårda vindar eller snöoväder är inget som hästar ska stå inne för.
Ut med dom haha

Mina är ute så mycket som möjligt, grabbarna går på lösdrift och väljer själva när de vill in i ligghallen.
Men ett par av dem signalerar tydligt att de vill in.

Där jag var installad tidigare, kunde vissa hästar vara inne vissa dagar pga väderleken. Det var då i första hand oskodda unghästar som fick vara kvar inne när det var glashalt ute, tills det blivit ordentligt sandat.
Min Lester fick ett par dygn inomhus eftersom det var risk för fläkskador. Efter ett par dagar, sandade snälla stallägaren upp en liten sjukhage så Lester fick stå där i stället för i sin vanliga hage, tills underlaget blivit bättre.

Det tycker jag är ett ansvarsfullt sätt att hålla häst.

Red både Karl och Barmi igår, båda killar duktiga. Barmi har börjat komma på att trav är bekvämt och nu föreslår han trav så fort jag sätter lite mer press på honom i tölten. I och för sig en fördel att han gillar trav, men jag är osäker på om det är så smart att låta honom "smita". Det är visserligen ingen risk att han tappar tölten, men när han maskar och hellre travar än ökar steglängden i tölt så blir jag lite betänksam.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama