Ny trend??

Gnist

Trådstartare
Hoppas jag inte på :eek:

I mitt jobb, så träffar jag ju på en hel del hundar och nu senaste åren, så har det dramatiskt ökat med hundar som har abnorma rädslor, som tar sitt uttryck i skrikande och huggande, nu och då av ingen egentlig synlig orsak :crazy:

Har två sådana hundar som ska komma hit idag :eek: Den första hunden är en valp, som i hemmet lärt sig att om jag skriker/hugger, så får jag som jag vill..

Vill den inte bli kammad, så skriker den och slipper då kamningen = Dåligt beteende, som får belöning = Inlärt dåligt beteende.

Vill den bli upplyft av matte, så hoppar den upp mot hennes ben och biter i benen på matte tills hon plockar up den = Dåligt beteende som får belöning = Inlärt dåligt beteende
:crazy: :eek:

Den andra hunden som kommer idag är en hund, som tydligen är rädd för allt och alla och den tycker inte om att bli hanterad öht. Även denna hund har bitit sin ägare :eek:

I båda fallen, så får hundägarna 0 hjälp ochstöd från sina respektive uppfödare. Det rör sig alltså om 2 olika raser i olika åldrar, men båda är tämligen unga hundar.

Har många, många fler mentalt undermåliga hundar som kommer hit på regelbunden basis och det är ett under att jag inte har söndertrasade armar och händer :cool:
Oftast (om ägarna varit ärliga) så sätter jag på en munkorg, men i många fall, så talar ju inte ägarna om att deras hund brukar hugga vid hantering. Det brukar komma fram i efterhand, när jag ifrågasätter hundens beteende vid hanteringen.

Nu till saken:

Är det mer vanligt förekommande med mentalt svaga/osäkra/aggresiva hundar nu? Träffar ju alla möjliga raser från liten till stor och ser en tydlig skillnad i mentaliteterna över lag, om man jämför med för 3-4 år sedan...
 
Sv: Ny trend??

Har ingen bra teori om detta fenomen.

Men det jag tycker mig ha märkt är att det har blivit en trend att ha hund.

Småhundar för att ha en assessoar.

Stora för att visa hur tuff man är.

Tror också att de som skaffar hund av dessa anledningar ofta inte har läst på om hunddressyr utan tror att det går ändå, även en trend av curlandet folk gör för sina barn verkar gå igen.

Typ, att inte fostra och visa på handling/konsekvens, utan mer, vad gulligt att h*n hoppar på benet när den vill upp, gulligt tycker matte, och då har vi ett inlärt beteende och ytterligare en sak som för hunden bekräftar att den är ledaren.

Kamomilla-haft hund i ett halvår, dock ingen "curlande" sådan
 
Sv: Ny trend??

Ja jag kan tycka mig också se att det finns många som har hund o de allra flesta har extremt dåligt matrial i kopplet. Rädda osäkra.

Det har nog blivit så när det är en trend uppåt att alla ska ha hund då ser folk sin chans o tjäna pengar och så kan dom inget om avel så blir det dåligt resultat på valparna.
 
Sv: Ny trend??

trend och trend, uppfödarna verkar helt enkelt bara jäkligt sugna på pengar. Har ju som säkert känt är en taxhane som satt sig i ansiktet på mig och trasade sönder det lite.Det berodde dock inte på rädsla utan att han är jakthund och väldigt dominant med drifter som en normal familjehund inte har. Våran westie har ju alltid varit en ängel så när den här dåvarande söta krabaten kom in i familjen stod alla som frågetecken och fattade ingeting. Jag skulle inte vilja påstå att han någonsin fått sin vilja igenom genom att bitas, för då har det brakat hus i helvete..vilket iof inte har hjälpt. Vi beslutade dock att han inte ska avlivas, då vi förstått att hans uppfostran varit för mild och han vet när han kan ta för dig..jag är dessutom inte minsta rädd för honom så det var bara att ta nya tag. Tyvärr så är det så att mina föräldrar som han ser mest upp till inte orkade vara konsekventa på svart/vitt i mer än en vecka ungefär..och kanske nån gång ibland..han har blivit bättre. Dessvärre är han fortfarande bitbenägen. Sen iaf två år tillbaka har jag börjat träna båda hundarna mycket i lydnad så där brister inget. Jag är stenhård och det gillas hos taxen som det klart märks att han behöver ha alla tassar på jorden. På så vis har ham lugnat sig..Porblemet är att han fortfarande inte går att korrigera ordentligt då han gör utfall. Det blir dock bättre o bättre..tyvärr kommer han aldrig bli så som han bör vara då det kräver att mina föräldrar är villiga att se misstaget med köpet av honom och vara villiga att arbeta..

Behöver jag påpeka att vi blev grundlurade av uppfödaren också ;)
 
Sv: Ny trend??

Jag tror du har helt rätt i att det oftare förekommer problemhundar nu än förr.
Vad som är orsaken är nog svårt att ange. Dålig avel beroende på både bristande kunskap i många fall, och även penningsug kombinerat med okritiska valpköpare leder lätt till att det kommer ut mycket skit på marknaden.
Marknaden består ju numera oftast av mycket unga personer som i stället för hund skulle ha en ny nallebjörn. Det märks ju inte minst i olika hundfora där köparna skall ha råd om vad de ska köpa. Det är ju en klar fingervisning om att man saknar erforderlig grundkunskap.
Har köparna ingen kunskap så är de lätta att lura.
Uppfostran och träningen av hundarna blir också undermålig om grundkunskapen om hundar och olika rasers egenskaper saknas.

Jag har också märkt att det även inom "etablerade raser" har blivit allt vanligare med ett hundmaterial som inte klarar normal dressyr, vilket också framgår av klagomål i olika hundfora. När inlägg efter inlägg slutar med att man ska söka hundpsykolog för att klara sin hund, ja då är det något fel. Sådana hundar ska plockas bort direkt så att de inte medvetet eller av misstag ska få föra sina dåliga anlag vidare.
 
Sv: Ny trend??

Har ju som säkert känt är en taxhane som satt sig i ansiktet på mig och trasade sönder det lite.Det berodde dock inte på rädsla utan att han är jakthund och väldigt dominant med drifter som en normal familjehund inte har.

:eek: Alla våra jakthundar är helt normala trevliga familjehundar och skulle aldrig i livet hugga en människa. En jakthund har exakt samma förutsättningar som en sällskapshund har att bli en trevlig familjemedlem.
Den hunden du skriver om uppvisar inte i mina ögon ett sunt och normalt beteende :cool:
 
Sv: Ny trend??

Mycket tror jag kan ligga i att det ute i stugorna avlas på sådana hundar som tyvärr inte håller måttet mentalt och som en "normal" uppfödare aldrig i livet skulle ta valpar efter. Om detta beror på okunskap eller pengabegär vet jag inte, men många av de hundar som kommer hit är uppfödda "privat" som det så vackert kallas för, när uppfödaren inte har en registrerad kennel...
 
Sv: Ny trend??

Fast taxar föredras av vissa kennlar vara avlade på sin ettrighet och aggression. Han är verkligen inte den första taxen med denna typ av atttryd jag träffat. Jag är glad att vi inte satte sprutan i honom då det inte finns en hund av denna värld som ger mig så mycket och som jag lärt mig så mycket av. Han må vara satan själv ibland men jag är ändå tacksam över att vi fick honom i vår ägo. En hund med större drifter än andra tenderar även att inte bli så mycket bättre när konsekvensen brister i familjen. Hade jag haft han själv kan jag tro att han varit mycket mer harmonisk. Det kan inte vara lätt att leva med två som ska föreställa ledare som man får göra saker av ibland , och ibland inte..och så en som tvunget ska ha allt på svart och vitt. Märker dock att han tyr sig alltmer nu till mig och är betydligt mildare än förr! =)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny trend??

Det här har pågått under en längre period än fem år, men det är nu det börjar märkas på allvar. Det har faktiskt nått den gräns där det blir normalt med ett vists mått av rädsla och försiktighet. Ingen höjer ögonbrynen över att valpen backar istället för att frimodigt hälsa. Hundpsykologer och specialkurser har blivit vardagsmat, för en knasig hund går inte att träna med standard-metoder.

Folk vet helt enkelt inte längre hur enbra hund ska vara och samtidigt är de blinda för sin egen hunds brister. Man får tydligen inte heller medge fel hos sin egen hund längre. Du ska bara veta hur många sura kommentarer jag fått.
 
Sv: Ny trend??

Det är fullständigt normalt om hunden ansåg sig tillrättavisa en uppstudsig flockmedlem. Det är inte alltför ovanligt att vissa typer av hundar biter sin ägare. Ägaren klarade helt enkelt inte av att styra upp hunden, men hamnar den hos någon med mer pondus och auktoritet är problemet borta.
 
Sv: Ny trend??

Precis, det är först nu det märks tydligt.

Jag kan ärligen säga att ca 50% av de unghundar (4 månader - 2 år) som kommer in hit har stora mentala problem, som alltså enligt min erfarenhet oftast inte är förvärvade..
Utan dessa mentala brister är hos 98% av hundarna medfödda :crazy:

Och det gäller inom flera raser :eek:

Jag tycker det är fördjävligt hur psykena på hundar har tillåtits fallerera på detta vis :mad:

Mycket tragiskt!
 
Sv: Ny trend??

Jo, men att förklara/motivera hundens dåliga beteende med att "det är en jakthund, som har helt andra drifter än normala hundar" som h*n gjorde är så uppåt väggarna fel som det kan bli..
 
Sv: Ny trend??

Du behöver ju inte ta mina ord ordagrant riktade mot dina raser och individer,men taxen ska enligt vissa uppfödare vara på detta sättet, majoriteten av tax med jakt i har betett sig precis likadant och har haft samma drifter. MEN levt med en ägare som vetat vad det är för typ av hund de köper.
Se efter själv så har du ditt bevis. Sen att vi inte var noggranna med att kolla upp vad det var vi fick utan spontanköpte av en person som lockade är ett misstag man får lära sig av. det har vi gjort och jag är tämligen nöjd trots ärrat ansikte.
 
Sv: Ny trend??

Det är fullständigt normalt om hunden ansåg sig tillrättavisa en uppstudsig flockmedlem. Det är inte alltför ovanligt att vissa typer av hundar biter sin ägare. Ägaren klarade helt enkelt inte av att styra upp hunden, men hamnar den hos någon med mer pondus och auktoritet är problemet borta.

Precis!:idea:
 
Sv: Ny trend??

Jo, men att förklara/motivera hundens dåliga beteende med att "det är en jakthund, som har helt andra drifter än normala hundar" som h*n gjorde är så uppåt väggarna fel som det kan bli..

Du menar alltså att en ordinär sällskapshund går lika bra i jakt?
 
Sv: Ny trend??

visst är det så,det har jag också sett.

det var väl ngt forskare som gjord ehundarna totalneurotiska på bara..9 generatione..?

spå pass att de bara stod o skakade.

min "problemhund"uppvisade ju dett aneurotiska beteende,hade en mjuk o feg pappa på MH,och en mamma som reagerade i 1 sekund kankse(dvs mamman är från en av sveriges bästa jakthundskennlar,o dte märks)

i detta fallet så gick det dock att träna bort,imorgon går hunden MH no det skall bli intressant.

jag har väl annars haft förmånen(?) att inte få så mjäkiga djur.min hovawart,som alla varnade mig för att skaffa är en utmärkt hund,inte speciellt rädd för någontoing,men förnuftig o spanar in någon sekund.han är väldigt trevlig i hanteringen,empatisk ,om nu en hund kan vara det,och försöker på ett tervligt sätt meddela sig.är noga med tat alla skall komma överrens.

dock,när han var valp o inte ville saker så skrek han som en stucken gris o fick riktiga utbrott.
här är dte ju ingens om flyttar vare sig armar eller ben o definitivt inte blir imponerade så det la han av med rel snart.men dte lät rätt ordentligt vid tex tempning..:)

flattevalpen kommer ur gener där jag har haft två mesproppar.trevliga lydnadshundar,trevliga jakthundar,men inte stresståliga nog fr att orka med jobbiga situationer(mässor,flygplatser osv)

valpen r dock skittuff,framåt,kaxig o vidrig.
hade ha inte varit så söt hade jag strypt honom.
han är en fantastisk hund att jobba med,riktigt,riktigt bra.

så där är jag supernöjd,fick precis det jag ville ha,o månne förtjänade

min gamla tik,11 år syns det att hon är av en gammal stam,även i beteendet.
hon är släkt med valpen..enough said..;)

dessa ..(viskar...mjäk) metoder som uppkommit är säkert ett svar på aveln,som avlar fram alltmer neurotiska hundar,och samhället har ju också ändrat sig,som ngt påpekade.

jag vill -inte-ha tillbaka den gamla dressyren,men i vissa fall ser jag attdte gåt alldeles för långt.

undrar om man kan koppla det till samhället i stort,denna oförmåga att stå upp för sig själv,säga ifrån,ta ansvar o påpeka när man tycker ngt är fel(tex så har ju,i min lilla stad,brottsligheten ökat otroligt bara sedan jag flyttad ehit 90)

jag ser ju ungjävlar som tycker et är helt ok att kalla ngn för hora..probemet för de små liven är när de kallar fel persondet o får en permobil påknäna,blir upptrycka mit väggen o har en vrålande tant i ansiktet.
konsekvens-de tänker sig-jävligt noga för-nästa gång de får lust att kränka ngn.

jag o syrran har ju å andr asidna varit kärringar sen vi var tonårngar o sagt ifrån,påallvar.

men jag funderar på omd et är en allmän grej som genomsyrar hela samhället om man tittar på den social astrukturen med barnuppfostran,hur vi reagerar på orättvisor,,hundfostran osv
 
Sv: Ny trend??

taxen ska enligt vissa uppfödare vara på detta sättet, majoriteten av tax med jakt i har betett sig precis likadant och har haft samma drifter.
Fast jag känner många jagande strävhårstaxar, som är hur trevliga som helst och de flesta strävhårstaxar som kommer till mig är snälla och trevliga fast det är jakttaxar. Känner även flera uppfödare av jagande strävhårstaxar, som under inga omständigheter vill föda upp taxar lik den du beskriver, då de anser att detta inte är en typiska taxmentalitet :smirk:

Du menar alltså att en ordinär sällskapshund går lika bra i jakt?
Det där är bara löjligt...
Du vet mycket väl att sällskapshundar inte kan jaga lika bra som jakthundar. Vad du däremot verkar ha missat totalt är att alla jakthundar kan bli riktigt trevliga familjemedlemmar.
Under förutsättning att de får någon form av normal uppfostran :cool:
 
Sv: Ny trend??

Ahh, varit sjuk så jag har inte varit här på några dagar.

Jo, jag håller nog med er övriga om att detta är ett växande problem.

Jag som arbetar en hel del med omplaceringsverksamhet ser detta mycket tydligt.

Jag har sett både små och stora hundar med klara mentala problem som i mångt är medfött:(
Tror mycket beror på att det blivit lite mer vanligt att folk har hund och att det buskavlas mycket. Exempelvis är det som jag nu hört mer än en gång "min tik är så ilsken/rädd/harig/mm/mm så jag tar en kull och hoppas hon lugnar ner sig" :crazy:

Tyvärr tror jag att det är mycket svårt att komma tillrätta med den här sortens problem.

Vi har ju även en här i tråden som tycker det är OK att taxen högg med motiveringen starka drifter pga jakthund.
Jag har levt med jakthundar.
Här i mina trakter finns gott om jakthundar.
Inte en enda jägare jag känner skulle hålla med om detta.
 
Sv: Ny trend??

det kan inte ligga något i att hunden fått ett annat värde? idag har många hundar status som ett barn, och får ofta uppföra sig som ett ouppfostrat sådant. blir hunden beng i bollen så funderar man inte över att ta bort den, utan ringer nannyjouren, trots att den biter husse, matte, barn och bekanta. det jag försöker få fram är att när hunden inte längre är ett arbetsredskap, utan ett bebissubstitut, så har man överseende med många fler felbeteenden. det verkar nästan som det normala är att man har ett eller flera problem med sin hund. har man inte det så har man "tur".

och sedan har vi ju den bekanta frasen "hunden blir vad man gör den till".
 
Sv: Ny trend??

Jag har hört att man kan förändra allt på 4 generationer... Jag tycker att det verkar rimligt, för det finns så mycket fina hundar bak i stamtavlorna, ändå är hundarna osamarbetsvilliga och bråkiga :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 800
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 221
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp