Ny trend??

Sv: Ny trend??

Men det är inte konstigt när man träffar uppfödare som resonerar som så att man parar med rädd hund med en riktigt bånglig hund för det skulle bli lagom. Eller antingen eller, och då blir ingen glad, lade jag syrligt till, till den uppfödaren som sa det... Hur f*n resonerar folk?
 
Sv: Ny trend??

Fast jag känner många jagande strävhårstaxar, som är hur trevliga som helst och de flesta strävhårstaxar som kommer till mig är snälla och trevliga fast det är jakttaxar. Känner även flera uppfödare av jagande strävhårstaxar, som under inga omständigheter vill föda upp taxar lik den du beskriver, då de anser att detta inte är en typiska taxmentalitet :smirk:

Ja, precis som jag skrev anser vissa att en tax ska vara på detta viset. Det du skrev tyder ju på att du förmodligen har diskuterat detta med dina jaktvänner. Vilket betyder att det förekommer. Eller hur?

Det där är bara löjligt...
Du vet mycket väl att sällskapshundar inte kan jaga lika bra som jakthundar. Vad du däremot verkar ha missat totalt är att alla jakthundar kan bli riktigt trevliga familjemedlemmar.
Under förutsättning att de får någon form av normal uppfostran :cool

Än en gång..precis som jag skrev fick vi en hund som var för mycket för oss till en början. Nu är han väl mest för mkt för mina föräldrar.
Du kan väl själv tänka ut att en hund som inte är avlad på förmildrat temperament och plötsligt hamnar hos en familj som bara haft hund på kul plötsligt tar över? Jag kan sätta tusenlappar på att det hade dina vänners taxar också gjort även om de inte är hälften så dominanta som min. Och som jag skrev än en gång så tycker inte jag du ska haka upp dig på den biten text jag skrev, jag har inte skrivit att alla jakthundar automatiskt blir överdominanta om ägaren brister i sin kunskap. MEN nog är iaf risken större att de tar över en familj utan noll koll än en liten malteser.
 
Sv: Ny trend??

citerar mig själv :

Du behöver ju inte ta mina ord ordagrant riktade mot dina raser och individer,men taxen ska enligt vissa uppfödare vara på detta sättet, majoriteten av tax med jakt i har betett sig precis likadant och har haft samma drifter. MEN levt med en ägare som vetat vad det är för typ av hund de köper.
Jag menar, vi har ju tom ring o frågat uppfödaren om råd..men allt hon sa va "däng han i väggen, taxar ska ha lite humör"..och ja.
Tyvärr är inte hon den första att säga så..
 
Sv: Ny trend??

Hunden har säkert fått ett annat värde än vad som varit tidigare. Som jag skrev i förra inlägget så skaffar man en hund som leksak till ungar som tjatar. Då kommer tanken att det spelar ingen roll vad valpen har för härstamning, den ska ju bara vara som sällskap till barnen. Då väljer man ju efter utseendet och då får alla hunduppfödare sin chans, och hunduppfödning är väl snart den mest osunda bransch vi har f.n.

Jag vet att jag retar många s.k seriösa som håller på med hundavel, men är de i själva verket seriösa? Man föder fram valpar som exteriört ska passa in i en vansinnig utställnings- eller tävlingscirkus, utan tanke på hundarnas funktion. Man försöker göra om befintliga raser så att de ska fungera som helt andra raser, ex. göra Vorsteh till pointer. Varför sådan idioti? Det är ju då bättre att hålla på med pointer.
Titta på aveln med labrador som ju kan bli gråhårig över, show, dp och jaktlab. Alla med olika sinnelag och dessutom korsas de sinsemellan så att ingen ska kunna veta vad man får i slutändan. Samma sak med spaniel och golden. Springer spaniel har på drygt hundra år sedan rasen registrerades bara haft tre dubbelchampion i hemlandet och ingen sedan 1920-talet, det säger ju en hel del om hur rasen degenererats. Och då gäller det avel av s.k seriösa uppfödare. Är det underligt då att det är fullt med hundar som är knepiga när sedan oseriösa plockar av dessa hundar och blandar friskt.
När aveln går mot att ta fram hundar där ett knepigt utseende ska styra över djurens funktion och det är sådana hundar som blir populära, då är det ju helt naturligt att även mentaliteten blir bristfällig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 800
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 221
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp