Ny regler för hästpass från den 1 juli

(Ridsport)
Från och med den 1 juli införs nya regler för hästpass, efter att en ny passförordning tas i bruk. Detta innebär att inga hästar, oberoende av ras, ålder eller användningsområde, får hållas utan ett giltigt pass.

Läs mer...

Sv: Ny regler för hästpass från den 1 juli

Undrar hur jag ska få AQHA i USA att förstå att dom måste skicka registreringspappret i ilfart så att jag ska hinna få iväg det till SQHA i Sverige och sedan till SH för att dom ska skriva ut ett pass.

Allt det ska göras innan fölet är 6 månader och ska åka till sin nya ägare. Det betyder att jag måste registrera fölet i USA innan den torkat. :)

Det är väl snart dags att börja tillverka schabrak med pass-ficka så att det alltid är med på ridturen.. suck.. :crazy:

Jag fattar inte, är de här alltså inte godkända som hästpass från och med första juli?
Typ såna här:
http://www.bt.se/multimedia/dynamic/00290/ha_stpass_LA_G2_290074l.jpg
(obs, inte min bild utan googlad)

Jösses isåfall. Såna har så vitt jag vet alla svenskfödda islandshästar och många islandsfödda också. Vad ska alla vi göra? :crazy:
Och man måste alltså ha med sig passet om man tex åker och tränar 20 min från stallet? :crazy:
(Står alltså om det längst ner här:http://www.asvh.se/document/passregler09.pdf )

Går verkligen för långt!! Ska jag som fodervärd nu kräva att få passet till hästen??? Har ju bara en fotokopia... Eller mdet blir att lämna tillbaka hästen?? Hur tänker de??

Japp maktmissbruk det är vad det är. Ärligt talat dom är fanimej inte riktigt kloka.

/KT

Det är väl snart dags att börja tillverka schabrak med pass-ficka så att det alltid är med på ridturen.. suck.. :crazy:

Haha :D Det var ju nästan roligt.. En ny affärsidé?

Man kan ju inte annat än att skratta åt detta "förslag".. Suck.

M-oaa

Maktmissbruk på högstanivå :mad:

Hur fan tänker dom? ska det bli passkontrollen av hästar ute på vägarna?

Nya pass? Jag har ju inte ens fått ut passen för fölen som föddes förra året?

Om passet ska släpas med överallt så får de se till att göra det i slitstarkare material, ett av mina har släppt i häftningen tyvärr. Är det ogiltigt då? Detta är en unghäst, häftningen släppte när vetrinären böjde det för att kunna skriva in vaccinationen.

Men ärligt, alla hästar måste ju ha chip, kan vi inte programmera in lite skräp på det istället? Så att när man scannar det att det står när hästen vaccinerats, var den bor, hur långt bort från hemmet den är, vad dess mamma hette i flicknamn och vilken som är dess favoritfärg:idea:

KL

Och så andas vi lite, det innebär inte att alla pass måste göras om.

Ur den länk som fanns i artikeln, som hänvisar till ASVH:

Inom ASVH har
chipmärkning varit obligatoriskt vid nyregistrering sedan flera år tillbaka och för de hästar
som redan har ett godkänt hästpass (se nedan) kommer chipmärkning inte att krävas
-det
är dock inget fel att göra det. För dig som ännu inte skaffat ett godkänt hästpass, utan
fortfarande har det gamla ID-beviset/registreringsbeviset/hästpasset krävs inget chip för de
handlingar som skickas in för komplettering före den 1/7 2009
.

För att passet ska vara godkänt krävs också att det innehåller ett så kallat UELN-nummer.
Det skulle kunna liknas vid ett internationellt registreringsnummer, innehållande femton
siffror. De tre första siffrorna visar vilket land hästen kommer från, nästa tre siffror visar
vilket avelsförbund hästen är registrerad i. Resterande siffror består av hästens
registreringsnummer. För äldre hästar som inte har UELN-nummer i sitt pass behöver
ingen komplettering göras
.

Däremot ställer det till problem vad gäller att släpa runt på passet hela tiden. Fblherrens pass (från Weatherbys, dvs utländskt) är förvisso giltigt sen jag kompletterade med lösa sidor för livsmedelsbehandling (känns himla säkert..not..) och det är tåligt som sjutton. Men welshens pass är i princip vanliga A4:a vikta på mitten med en mjuk plastficka dragen på pärmarna. Det kommer trilla i småbitar om några år är jag rädd om det ska åka med överallt, men går säkert att lösa det med, stoppa det i en hårdplast/hårdpappersmapp eller något.

Men som sagt, ingen panik på taket ang gamla pass, de flesta gäller. Och de som inte gäller gällde liksom inte innan de här reglerna heller... :angel:

Jag fattar inte, är de här alltså inte godkända som hästpass från och med första juli?
Typ såna här:

Jösses isåfall. Såna har så vitt jag vet alla svenskfödda islandshästar och många islandsfödda också. Vad ska alla vi göra? :crazy:
Och man måste alltså ha med sig passet om man tex åker och tränar 20 min från stallet? :crazy:
(Står alltså om det längst ner här:http://www.asvh.se/document/passregler09.pdf )

Det måste väl vara ett godkänt pass, det är nitat inte häftat och öppnar du det så är det liggande format. Det här är ju sjukt, detta är ju diktatoriska regler eller rent av hästfientliga regler. Jag vill ju inte ha det liggandes i stallet pga stöldrisk eller ta med det på en rid eller körtur där det kan komma bort.

MVH Ann

Men lägg av nu går det väl ta mig fan för långt!?

Detta tycker jag inte är mer än rätt riktigt bra initiativ tycker jag detta kommer att öka djurskyddet avsevärt. Fram för allt så kan inte hästar säljas utan att man vet vilken häst det är.

Men ärligt, alla hästar måste ju ha chip, kan vi inte programmera in lite skräp på det istället? Så att när man scannar det att det står när hästen vaccinerats, var den bor, hur långt bort från hemmet den är, vad dess mamma hette i flicknamn och vilken som är dess favoritfärg:idea:

Men tänk om det är en medryttare som har tagit ut hästen på en tur, och satt på andra färger på lindor och schabrak än vad hästen gillar.
Jag ser ett katastrofscenario framför mig, när polisen scannar av hästen och upptäcker att hästen har fel färger på sig. Medryttaren blir åtalad, hästen blir tvångsomhändertagen pga att ägaren brustit i sitt omdöme.

Men allvarligt, tanken är kanske god, men jag som kör hästar till och från Estland ungefär en gång om året behöver nästan aldrig visa passen på hästarna, varken i tullen i Sverige eller i Estland. Och nu ska man ta med det på träningar...

Det måste väl vara ett godkänt pass, det är nitat inte häftat och öppnar du det så är det liggande format. Det här är ju sjukt, detta är ju diktatoriska regler eller rent av hästfientliga regler. Jag vill ju inte ha det liggandes i stallet pga stöldrisk eller ta med det på en rid eller körtur där det kan komma bort.

MVH Ann

Rider/kör du ofta längre än 3 h bort?

Just ridning/körning ser jag nada problem med. Jag har ju stallet hemma, men annars kan man ju ha det inlåst i handskfacket i den låsta bilen vid stallet om man riskerar att befinna sig mer än 3 h från hemmet när man är ute och rider. Så lär man ju få göra på kurser/träningar/etc - ta med det och ha det i bilen. Samma sak vid transport.

Då är det värre att de ska behöva ligga i stallarna i inackorderingsstall etc. Samtidigt så borde det enkelt gå att lösa med. Det är bara om veterinären kommer ut som det behöver visas upp, så för det flesta är det nog ganska lätt löst att man lämnar över det för bokat vetbesök, eller kommer dit med det vid akut vetbesök. Värre är det dock för de som har sin häst inackorderad långt hemifrån, t ex de som har avelsston på stuteri. De som har trav- galopphästar och tävlingshästar utackorderade har nog skickat med passet ändå.

Jag har passet med mig på kursen där jag är borta ett tag, till veterinären och så vidare, så ser det inte som så himla besvärligt att ta med det vid transport övht, gäller bara komma ihåg det.

Typ såna här:

Om det passet har konturdiagram och sidan för behandlingar så är det helt i sin ordning. Har det konturdiagram men inte sidan för behandlingar så är det inte giltigt, men det har det inte varit under ett bra tag. Då brukar det gå bra att komplettera med dem. Kan diskuteras hur säkert det är, men det jag fick göra med fblherrens pass, komplettera med lösblad ang behandlingar, och voila, giltigt pass.

Men tänk om det är en medryttare som har tagit ut hästen på en tur, och satt på andra färger på lindor och schabrak än vad hästen gillar.
Jag ser ett katastrofscenario framför mig, när polisen scannar av hästen och upptäcker att hästen har fel färger på sig. Medryttaren blir åtalad, hästen blir tvångsomhändertagen pga att ägaren brustit i sitt omdöme.

Men allvarligt, tanken är kanske god, men jag som kör hästar till och från Estland ungefär en gång om året behöver nästan aldrig visa passen på hästarna, varken i tullen i Sverige eller i Estland. Och nu ska man ta med det på träningar...

Kanske hårddrog det lite, men man vet ju aldrig i framtiden kanske sånna saker blir viktiga för hästens välbefinnande.

I alla fall är jag övertygad om att det går att göra chip som har mer information än en streckkod. Som vetrinären kan uppdatera direkt när hen har utfört behandligen. Då skulle inte alla hästägare behöva släpa på sina pass, utan polisen (eller vem det nu är som ska kontrollera hästarna) tar med en sån där fin makapär som man scannar med, och får informationen direkt från hästens mun så att säga.

Digital häst, det är framtiden!

*kl*

Jag förstår faktiskt inte motståndet till pass:confused:...

För mig är det en självklarhet att mina hästar har pass, det är en säkerhet att de inte kan stjälas och säljas eftersom de är chippade så kan de alltid identifieras.
Att passet finns hos fodervärden är väl också en självklarhet? Hur förs annars veterinära anteckningar in? Ägarbeviset ska ju såklart ägaren behålla, det är ju en garanti för att just denne äger hästen.

Jag har då passet med mig när jag åker med hästen, rider jag så är jag sällan sååå långt bort, men ser heller inget större problem med att ha med det om så krävs.

Rider/kör du ofta längre än 3 h bort?

Just ridning/körning ser jag nada problem med. Jag har ju stallet hemma, men annars kan man ju ha det inlåst i handskfacket i den låsta bilen vid stallet om man riskerar att befinna sig mer än 3 h från hemmet när man är ute och rider. Så lär man ju få göra på kurser/träningar/etc - ta med det och ha det i bilen. Samma sak vid transport.

Då är det värre att de ska behöva ligga i stallarna i inackorderingsstall etc. Samtidigt så borde det enkelt gå att lösa med. Det är bara om veterinären kommer ut som det behöver visas upp, så för det flesta är det nog ganska lätt löst att man lämnar över det för bokat vetbesök, eller kommer dit med det vid akut vetbesök. Värre är det dock för de som har sin häst inackorderad långt hemifrån, t ex de som har avelsston på stuteri. De som har trav- galopphästar och tävlingshästar utackorderade har nog skickat med passet ändå.

Jag har passet med mig på kursen där jag är borta ett tag, till veterinären och så vidare, så ser det inte som så himla besvärligt att ta med det vid transport övht, gäller bara komma ihåg det.

Ja det händer att man är på långtur både ridande och körandes och jag har inte alltid bilen med till stallet. Att ta med det till träningar, veterinär osv är inget problem utan just det här att du ska visa upp det inom 3h som är diktatoriskt. Jag tycker hästpassen är bra men det skulle bara vara en myndighet, länsstyrelsen som skulle utfärda det eftersom passet inte har ett dugg med stambokförningen att göra. Det kom till bla för kontroll av vilka mediciner hästen fått just för livsmedelshantering av hästkött och identitet.

Jag behövde inte ens visa upp passet när min häst skadade sig förra året och veterinären kom, hade det inte ens i stallet då utan hemma, han frågade inte ens om hästen hade ett pass. Och jag tror som du att det är värst för inackorderingsstallen där ägaren inte bor i närheten.

Så här står det i FAQ på ASVH:s hemsida om passen: 7. Om du har ett nytt hästpass utfärdat 2001-08-01 och där efter är detta allt som behövs.

Med andra ord om passet är utfärdat efter detta datum så ska det gälla även efter 1 juli i år.

MVH Ann

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 272
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama