Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, hundförare blir i allra högsta grad attakerade precis som de som jobbar utan hund. Hunden är ett personskydd för tex många väktare. Det stoppar mycket sällan busen från att försöka. Det som stoppar busen från att lyckas skada är hundens och förarens träning.

Tro mig, jag har sett mååånga hundar i början i sin skyddsträning och de flesta blir faktiskt rädda och en del vill tom dra. Det är ett nogrant uppbyggande och förstärkande av deras egenskaper för att de ska börja tänka på att skydda.
Så ja...jag menar på att den som vill gå fram eller in till TS kommer troligtvis att försöka ändå. Och gör gå personen fram/in är det långt ifrån säkert att hunden ens försöker vara lite hotfull.

Att ha en hund på det sättet som TS först var inne på invaggar mer en psykisk än fysisk trygghet.

Jag sa inte att hundförare inte blir attackerade. Tror heller inte det är konstigt alls att hundar blir rädda och flyr.

Jag håller dock inte med om att stora hundar inte har någon som helst avskräckande effekt för en hel del människor.

Jag sa inte att hundförare inte blir attackerade. Tror heller inte det är konstigt alls att hundar blir rädda och flyr.

Jag håller dock inte med om att stora hundar inte har någon som helst avskräckande effekt för en hel del människor.
Ja, för en del människor...det skrev jag också. Men för den typen av människa som man oftast har anledning att bli rädd för...de som faktiskt skulle tänka sig att göra någon något om är det föga skrämmande. De chansar.

Fast en larmande hund kan ju vara en pappis och jag vet inte men inte skulle jag känna mig säker med en sådan i snöret eller innanför dörren.
Jag räknar iskallt med att om busen kommer till mig får jag klara mig själv (har en dv.pinscher som larmar)
Skaffa det du känner dig bekväm med, alla är vi nybörjare någon gång och det finns faktiskt brukshundsklubbar för dom som vill lära sig hantera o träna lite mer hund .

Jag anser att det räcker med en larmande hund. Har personen inte blivit avskräckt vid larmning utan fortföljer så behöver du en skyddstränad hund för att garantera att hunden kommer att skydda dig hela vägen ut. Att den har vaktegenskaper är ingen garant för säkerhet alls.

Fast en larmande hund kan ju vara en pappis och jag vet inte men inte skulle jag känna mig säker med en sådan i snöret eller innanför dörren.
Jag räknar iskallt med att om busen kommer till mig får jag klara mig själv (har en dv.pinscher som larmar)
Skaffa det du känner dig bekväm med, alla är vi nybörjare någon gång och det finns faktiskt brukshundsklubbar för dom som vill lära sig hantera o träna lite mer hund .

Tack för ditt svar, det ska jag kolla upp!!

Visst har de det - och en hel del människor blir istället provocerade/utmanade...

Och @MaddeFaxi , handlar det framförallt om din upplevelse av trygghet så fundera ordentligt på vilka reaktioner en "tuff"/läskig hund kan väcka hos vissa typer av människor, och hur det kommer att kännas för dig. Fluffigullhund - beundrande barn. "Tuff" hund - spänniga killar. Typ.
(I båda fallen handlar det ju om människor som vill vara någorlunda trevliga - eller i alla fall inte avsiktligt hotfulla precis - men det kan ju kännas jobbigt ändå.)

Bästa är förmodligen att hitta en hund som ser "tråkig" ut - vad nu det kan vara för något. :p

Ja, för en del människor...det skrev jag också. Men för den typen av människa som man oftast har anledning att bli rädd för...de som faktiskt skulle tänka sig att göra någon något om är det föga skrämmande. De chansar.

Jag håller nog helt enkelt inte med dig här bara. Det krävs inte en sån extrem människa för att göra trista saker mot andra, heller.

Visst har de det - och en hel del människor blir istället provocerade/utmanade...

Och @MaddeFaxi , handlar det framförallt om din upplevelse av trygghet så fundera ordentligt på vilka reaktioner en "tuff"/läskig hund kan väcka hos vissa typer av människor, och hur det kommer att kännas för dig. Fluffigullhund - beundrande barn. "Tuff" hund - spänniga killar. Typ.
(I båda fallen handlar det ju om människor som vill vara någorlunda trevliga - eller i alla fall inte avsiktligt hotfulla precis - men det kan ju kännas jobbigt ändå.)

Bästa är förmodligen att hitta en hund som ser "tråkig" ut - vad nu det kan vara för något. :p

hahah, jag har nog inte tänkt på det viset :p;)

Ja det är mer därför, även om ni tycker det är löjligt så skulle det hjälpa mig!
Ingen som tycker att det är löjligt. Som jag sa så har det hjälpt mig psykiskt att ha en hund hemma som skarpt skäller en gång vid minsta lilla ljud kring fönster och dörrar. Haft två inbrott under mitt korta liv och är extremt orolig av mig. Med hund hemma, trots att han är en fluffboll, känner jag mig tryggare.
Däremot försöker folk berätta för dig vad problemen med stora vaktiga/reserverade hundar kan bli, speciellt med tanke på infon om de du mött på dina tidigare promenader som inte respekterat din nuvarande hund. Dessutom problemen med att ha en vaktande hund hemma, eftersom den som sagt mycket troligt även vaktar mot de du vill ha in.

Jag vill bara inflika och säga att jag skulle vara försiktig med att försöka skaffa en "avskräckande" ras. Hundar har hög status i svenska samhället idag, och det är väldigt vanligt att bli stoppad på gatan av diverse folk oavsett vilken ras man har i kopplet. Min erfarenhet är dessutom att stora, respektingivande raser lockar till sig främst män som vill stoltsera med sin hundkunskap... Så jag skulle satsa på att välja ras utifrån fysiska och praktiska förutsättningar, och undvika att ha "avskräckande utseende" som kriterium öht. Med det är min åsikt!
Ja så känner jag med. Mannen med den stora läskiga hunden som bodde i min port förut hade ett par gånger de skräniga granngrabbarna runt sig som babblade om coola stora farliga hundar. En av skrän-gossarna äger själv nån stor och bufflig amstaffmix. Ägaren verkade ta det med ro men hunden tyckte helt klart att de skulle hålla sig på längre avstånd. Men då hade den ju munkorg så antar att ägaren inte brydde sig. :mad:

De flesta som stannat kring Professorn är galet harmlösa små söta tanter (med eller utan medföljande söta gubbar) eller unga kvinnor som oooh-at och aaah-at åt den "urgulliga" hunden. Ett par barn har kommenterat honom också (bästa var "titta en hund.... en blind hund" :rofl: )
Han har gjort mycket för kontakten mellan oss och våra åldriga grannar. Alla tanter och gubbar äääälskar honom och engagerar sig i hans mående :heart
Då han är liten och alltid håller sig runt fötterna är det inte någon som ovälkommet tagit i honom. Det är ju lättare att "komma åt" en stor hund på det sättet.

Ja en larmande hund gör ju inget annat än förvarnar dig? Klart man får klara sig själv. Men man är då beredd på att det är nåt på gång. Är som sagt en liga i Umeå som gått in hos folk som varit i andra rum eller sovit och stulit allt möjligt. Hade de människorna haft hund hade det ju inte skett.

Jag anser att det räcker med en larmande hund. Har personen inte blivit avskräckt vid larmning utan fortföljer så behöver du en skyddstränad hund för att garantera att hunden kommer att skydda dig hela vägen ut. Att den har vaktegenskaper är ingen garant för säkerhet alls.

Jo har förstått det, jag ansåg väl att en larmande hund även kallas som vakthund? :p:o

Ja en larmande hund gör ju inget annat än förvarnar dig? Klart man får klara sig själv. Men man är då beredd på att det är nåt på gång. Är som sagt en liga i Umeå som gått in hos folk som varit i andra rum eller sovit och stulit allt möjligt. Hade de människorna haft hund hade det ju inte skett.

Nej o hade jag haft en dobbis innanför dörren så hade dom hoppat över mitt hus helt o hållet :idea: och hade dom missat den så hade jag aldrig hört hunden,utan ljudet hade kommit från buset som ville gå där ifrån :D
När jag hade 4 dobbisar (alla gk som tjänstehundar eller IPO/svensk skydd tränade) så hörde du aldrig ett ljud.

Givetvis. Och även de som velat visa för andra att de inte var rädda (vilket de var).

Jasså! Som sagt, inget jag nånsin varit med om, så jag fattade inte riktigt hur det gick till. Kan tänka mig den andra situationen du nämner med pojkspolingar tex..men det första, hur utmanar folk dig och hunden?

Intressant. Har du träffat på nån som blivit provocerad av din hund och därmed velat utmana er?
Detta är inte ovanligt heller. Speciellt bland fyllskallar.
Vi har sålt en hund till personskydd (väkteri) och dennes förare har berättat att många fulla killar försöker provicera och reta hunden för att det är kul att se vad som händer :(

Fasiken vilket jobb alla tjänstehundar gör:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 497
Senast: MaddeFaxi
·
Hundavel & Ras Jag letar nästa hund och behöver lite nya infallsvinklar. Vilken ras tänker du på när jag beskriver mina önskemål: - ideal storlek...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 624
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023