Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu mer OT, men många vakthundar har ju i generna att släppa in, men inte ut. Våra rottweilers har mangrant haft den egenskapen, vi har inte tränat dem till något ö h t.

Mycket roande när gäster går på toaletten mitt in natten. Passerar den sovande hunden, gör vad de ska, hittar sedan hunden sittande utanför toadörren. Stint stirrande på gästen, dovt morrande. Som en hundstaty med ljud. Då vaknar man som ägare av förtvivlade nödrop och får gå och hämta en småfnissande hund som belåtet somnar om.
Om jag var den nattgästen hade du fått bädda med plast, är jag rädd ... :cautious:

TS: ang leonberger så hade de nog funkat (med rätt linjer som med allt) för de är ju dels respektingivande pga storleken, de kan acceptera lugna dagar men ändå hänga med osv. Jag gillar dem men hade nog inte tänkt på dem direkt som bra sällskap vid ridtur. Följandet hade varit klart bättre än med spets (en av anledningarna till att jag köpte leonberger efter alla år med malamutes var att jaktinstinkten var tröttsam) MEN med tyngden ska de ju inte ha en hög hastighet nån längre sträcka. Lugna rundor absolut. Men man måste vara noga med att försöka hitta friska linjer. Min på bilden dog i leukemi nyligen som 10+ och det tyckte jag ändå var ok för en så pass stor ras. Dock, agility är kanske inte deras bästa gren ;) Men som hundkompis älskar jag dem. Fastnade för rasen efter att ha jobbat på djursjukhus och bara älskat de exemplar jag fick träffa där. Ångrade inte köpet. Dock kräver det bra plats i bilen vid transport och de äter ju sin beskärda del varje månad .
O så lite KL
Jag blir uppriktigt förvånad av alla inlägg med förslag om ras i tråden. TS önskemål verkar tolkas som "vadsomhelst" mellan vavva o ovtjarka.
Det är inget fel i att vara ung o oerfaren, det har vi alla varit, men vad tänker ni med som rekommenderar mellansvåra till svåra bruksraser åt en person med som det verkar, väldigt begränsade erfarenheter inom området hundträning?

Självklart skall vi stödja unga människors aspirationer att lära sig mer om hund o hundträning.

Nån som kan något om Leonbergers då?
O så lite KL
Jag blir uppriktigt förvånad av alla inlägg med förslag om ras i tråden. TS önskemål verkar tolkas som "vadsomhelst" mellan vavva o ovtjarka.
Det är inget fel i att vara ung o oerfaren, det har vi alla varit, men vad tänker ni med som rekommenderar mellansvåra till svåra bruksraser åt en person med som det verkar, väldigt begränsade erfarenheter inom området hundträning?

Självklart skall vi stödja unga människors aspirationer att lära sig mer om hund o hundträning.
Minns tråden för några år sedan där en ung tjej hade en malle med massor problem , hon var helt desperat , någon som minns den ?
Hon fick massor hjälp här och irl och uppdaterade en tid senare minns jag.

Jag håller med , köpa en malle för att ha en kul kompis i vardagen och dessutom med en rörelsesjukdom är ju att köpa problem, så onödigt.
Det ska vara roligt med hund

O så lite KL

Nu skrev du ju KL men svarade ändå mitt inlägg så jag vet inte riktigt hur du menar..? Jag tycker inte Leonbergers är svåra, inte de jag haft och träffat. Beror ju alltid på vad man utgår ifrån förstås. Jag hade snarare önskat betydligt mer driv och mer att jobba med. Som jag skrev beror det ju som alltid på linjerna, men tiken på bilden tex hade en far som var en nallebjörn, lämnade nallebjörnar och hon var även en själv. En som gärna hängde med ut men lika gärna sov till tolv och låg och kollade på folk från trädgården. Hade en bekant som hade två med betydligt mer vakt och skärpa i (mina har på sin höjd fungerat som dörrstopp när de sovit och nån försökt öppna dörren och hunden inte orkat flytta sig/vakna) men de var inte svårare än andra stora raser och inte särskilt dressyrkrävande utöver allmänlydnad, koppelträning etc som man ju bör lära alla. Nota bene att jag besvarade andras inlägg om lejon- de var inte mitt tips men de kom upp i tråden- och att jag tyckte det var ett bättre alternativ än malle om man vill ha nåt som kan skrämmas (och storleken på lejon skrämmer, har haft många som bytt sida på gatan när man kommer fast hunden är hur snäll som helst).
(Jag har för den delen extremt mycket mer attityd och aktiveringsbehov på flera av mina chihuahuas än vad jag haft med lejon. Dressyrmässigt ger de mig betydligt mer jobb än lejonen nånsin gjort.. Och spetsarna ska vi inte ens tala om. Blir inga fler innan jag bor på landet..)

Nu skrev du ju KL men svarade ändå mitt inlägg så jag vet inte riktigt hur du menar..? Jag tycker inte Leonbergers är svåra, inte de jag haft och träffat. Beror ju alltid på vad man utgår ifrån förstås. Jag hade snarare önskat betydligt mer driv och mer att jobba med. Som jag skrev beror det ju som alltid på linjerna, men tiken på bilden tex hade en far som var en nallebjörn, lämnade nallebjörnar och hon var även en själv. En som gärna hängde med ut men lika gärna sov till tolv och låg och kollade på folk från trädgården. Hade en bekant som hade två med betydligt mer vakt och skärpa i (mina har på sin höjd fungerat som dörrstopp när de sovit och nån försökt öppna dörren och hunden inte orkat flytta sig/vakna) men de var inte svårare än andra stora raser och inte särskilt dressyrkrävande utöver allmänlydnad, koppelträning etc som man ju bör lära alla. Nota bene att jag besvarade andras inlägg om lejon- de var inte mitt tips men de kom upp i tråden- och att jag tyckte det var ett bättre alternativ än malle om man vill ha nåt som kan skrämmas (och storleken på lejon skrämmer, har haft många som bytt sida på gatan när man kommer fast hunden är hur snäll som helst).
(Jag har för den delen extremt mycket mer attityd och aktiveringsbehov på flera av mina chihuahuas än vad jag haft med lejon. Dressyrmässigt ger de mig betydligt mer jobb än lejonen nånsin gjort.. Och spetsarna ska vi inte ens tala om. Blir inga fler innan jag bor på landet..)
Jag tog mest ditt inlägg som avstamp o som jag spann vidare på.

Även vissa byter gata när dem ser mig gå med min vovve (även om han är typ "hängig" och trött samt flera meter bakom) Men det är oftast alltid gamlingar med små hundar som tror att stora hundar ska äta upp deras lilla fast det är deras hund som hoppar & skäller :p

P.S Det är såklart viktigast att allt annat passar in men att den har lite vakt är ett + ( ABSOLUT inte det som avgör om det finns en hund som passar in bättre på mina mål men kanske bara "varnar)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 497
Senast: MaddeFaxi
·
Hundavel & Ras Jag letar nästa hund och behöver lite nya infallsvinklar. Vilken ras tänker du på när jag beskriver mina önskemål: - ideal storlek...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 624
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar