Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med! Till och med mina Papilloner kunde följa med på ridturer i normaltempo (dvs inte fullt ös hela tiden, men bara att vänta in dem efter en galopp osv).

Ja, mina pappisar har jag ofta haft med på ridturer. En av dem var med på någon tur/dag. Inte fasen behövde man vänta om man inte drog på järnet i galopp heller. Vanlig galopp kutade hon med.

Dock inget som kan vakta direkt. ;)
Larma absolut - men inte avskräcka med sin fysik. :P

Det här med vakta....är det en larmande hund vid besök som önskar eller ska den vakta TS och egendom?
Stor skillnad.

En vaktande hund är nått heeeelt annat.

Det verkar som om TS är ute efter en hund som ser läskig ut och är avskräckande så att TS inte behöver vara rädd för att bli överfallen på en promenad. I alla fall tolkade jag något av TS inlägg längre bak i tråden som så.

Det verkar som om TS är ute efter en hund som ser läskig ut och är avskräckande så att TS inte behöver vara rädd för att bli överfallen på en promenad. I alla fall tolkade jag något av TS inlägg längre bak i tråden som så.
Jag tolkade det på liknande sätt att vovven inte behöver vara farlig men ska se respektingivande ut o gärna skälla (det kan man dock lära in på kommando}

Nu svär jag i kyrkan, men har du helt avskrivit omplaceringshund? Jag tänker på att för det du vill använda hunden till, finns det många hundar som behöver ett nytt hem. Du får tydligt veta vad du köper och kan välja en personlighet som passar dig och din livsstil.

Du verkar ha ett hjärta som slår för hundar, så det kanske kan vara ett alternativ att fundera på i alla fall. Det är ju många fina hundar som behöver nya hem p g a skilsmässa, separation, nytt jobb etc.

Jo absolut! är inne och kollar hela tiden:) :up: Men vill ändå veta på ett ungefär vilken/vilka raser som passar mig:p

Har haft ESS och de är ju inte långt ifrån retrievers i temperament och användning osv. Men mina kunde ryta ifrån rejält (den ena hade skall som mest liknade en doberman, så, såg man inte hunden så trodde man nog att det var något större än vad det faktiskt var) både som i larma när någon kommer och försöka försvara mig när någon var för brusig i min närhet. Med andra ord, din golden är kanske den som är "mesig" men det behöver ju inte betyda att alla retrievers är lika "mesiga" :p.

Haha ja det är nog sant men jag har träffat en massa goldens och alla har varit typ som min :rofl:

Det ska ju inte vara en jätte krävande hund och en ren vakthund blir nog för mycket! Men som övre har skrivit så en Staffe skulle jag absolut kunna tänka mig! Men även Dalmatiner då det har varit en kär ras sen jag var liten :love: Sen tycker jag även att som någon ovanför skrev, Briard! :love: Den rasen verka funka i det mesta! :cool:

Utifrån dina önskemål skulle jag också säga att dalmatiner passar in ganska bra. Jag har ingen dalmatiner längre utan andra raser numera, men ändå har jag svårt att släppa dem. De är pigga på alla typer av aktiviteter. Dock finns det hälsoproblem i rasen att vara aktsam på, de fäller 365 dagar om året och är kända koppeldragare (men ofta lätta att ha lösa).
De varnar när någon kommer på besök och den enda gång jag blivit rädd för en person reagerade min tik direkt och reste ragg och morrade. Kände mig väldigt trygg med henne.

I övrigt slår jag också ett slag för löwchen, tycker de är supertrevliga allroundhundar med mycket päls ;)

Jag måste ha ett måndagsex för Floinga går superfint i koppel :D

Fast hoffe är ju rätt krävande motionsmässigt. De kan också vara väldigt impulsiva och framfusiga. Det ihop med sin storlek tycker iaf jag är rätt olämpligt för någon med värkproblematik.
Det är iaf en bruksras som kräver en del.
De kräver inte mer motion än andra bruksraser och inte river de huset heller om de får några dagars vila. Jag har själv värk och känner flera andra med värkproblematik som utan problem har hoffe. Vad jag dessutom upplever bland många hoffar är att de har koll på vilka man ska vara rädd om och vilka man kan buffla på. Framfusiga kan de absolut vara och impulsiva men det går att kontrollera.

Jag säger inte att hoffe är rätt för TS för det kan inte jag avgöra enbart av några inlägg på nätet. Men utifrån första inläggets beskrivning kan den stämma in för jag upplever då rakt inte att en hoffe är mer motions eller aktivitets krävande än nån annan bruksras. De kräver en del, absolut och de har även vakten i sig men man behöver ju inte bo på träningsplan med dem för att de ska vara nöjda och må bra.

De kräver inte mer motion än andra bruksraser och inte river de huset heller om de får några dagars vila. Jag har själv värk och känner flera andra med värkproblematik som utan problem har hoffe. Vad jag dessutom upplever bland många hoffar är att de har koll på vilka man ska vara rädd om och vilka man kan buffla på. Framfusiga kan de absolut vara och impulsiva men det går att kontrollera.

Jag säger inte att hoffe är rätt för TS för det kan inte jag avgöra enbart av några inlägg på nätet. Men utifrån första inläggets beskrivning kan den stämma in för jag upplever då rakt inte att en hoffe är mer motions eller aktivitets krävande än nån annan bruksras. De kräver en del, absolut och de har även vakten i sig men man behöver ju inte bo på träningsplan med dem för att de ska vara nöjda och må bra.
De hoffar jag träffat (har 2 hoffeägare i släkten som haft rasen iaf 15 år samt bott granne i 4 år med en kennel) har varit mer krävande än de flesta bruksschäfrar jag träffat. Och väldigt "in youre face".
Släktingarna tränar och tävlar både spår och lydnad med sina så de är inte pga understimulering de är så aktiva iaf.

Men det är kanske med Hoffe som med schäfer...finns bruksavlade och showavlade?

De hoffar jag träffat (har 2 hoffeägare i släkten som haft rasen iaf 15 år samt bott granne i 4 år med en kennel) har varit mer krävande än de flesta bruksschäfrar jag träffat. Och väldigt "in youre face".
Släktingarna tränar och tävlar både spår och lydnad med sina så de är inte pga understimulering de är så aktiva iaf.

Men det är kanske med Hoffe som med schäfer...finns bruksavlade och showavlade?
Visst finns det några få som enbart avlar på utseendet men merparten gör det inte och rasen är inte uppdelad. Däremot är den ojämn och vissa kallar den för "en påse gott och blandat". Jag har "bara" haft rasen i drygt 7 år men jag är aktiv i rasklubben, åker på rasläger, träffar och utställningar och har träffat många olika hundar och ägare (och uppfödare) och att de är mer krävande än en bruksschäfer är inte min uppfattning. Vissa individer, absolut, men inte rasen som helhet.

Nån som kan något om Leonbergers då?

Ja alltså det är SVÅRT att få tag på en riktigt bra och frisk Leonberger, jag provade, mina krav var att hunden skulle vara frisk, ha lite arbetsmotor (typ för lättare lydnad spår och sök)och fortfarande inte så stor att de mist sin smidighet (har vår första leonberger i minnet som var både utställningschampion och klubbmästare i lydnad) men hittade jag dem som var sund i kroppen och kunde arbeta så parades dom med rena utställningslinjer. Var och tittade på en tik som skulle paras med en bra hanne. Tiken gick ett 20tal meter efter oss hela promenaden och hade kraftiga våteksem så hon var delvis rakad. Inte alls bra avelsmaterial i min värld. Efter en tids sökande gav jag upp. Det finns fortfarande bra Leonbergers utan tvekan (träffade på några under mitt sökande) men tyvärr är det väldigt många STORA klumpar där ute med tvivelaktig mentalitet.

Jag funderade på chodsky pes, har ingen egen erfarenhet av rasen själv men kanske någon annan här har det, jag har bara hört bra om dom hitills. Lagom arbetsmotor med tydlig av och på knapp.

Eurasier. En stor hane kan bli 60 cm i mankhöjd. De ser varglika ut och har ganska stort huvud och grovt nackparti. En som inte är hundvan blir blir lätt skrämd av en vargliknande hund. De är väldigt kära i sin ägare och ska vara reserverade för främlingar. Deras skall är grovt och de kan se riktigt farliga ut när de vaktar. De älskar sin ägare och familj och familjens djur mer än allt annat och vaktar om de tror att det är någon som vill dem illa. En eurasier är ingen skarp vakthund som tex en rottweiler. De ser farligare ut än de är, men det kan räcka långt att se farlig ut. :)
En eurasier är ungefär i golden-storlek, men mer kvadratisk i kroppen. Du kan träna det mesta med den på hobbynivå, men det är inte säkert att den vill. Om träningen är viktig ska du kika på en annan ras. Om du vill ha sällskap och är sjuk nå dag så kan den ta det lugnt. Lättskött päls och en frisk ras. Finsk lapphund är mindre, men liknar eurasiern lite till utseendet. De kräver mer aktivering än en eurasier.

Eurasier. En stor hane kan bli 60 cm i mankhöjd. De ser varglika ut och har ganska stort huvud och grovt nackparti. En som inte är hundvan blir blir lätt skrämd av en vargliknande hund. De är väldigt kära i sin ägare och ska vara reserverade för främlingar. Deras skall är grovt och de kan se riktigt farliga ut när de vaktar. De älskar sin ägare och familj och familjens djur mer än allt annat och vaktar om de tror att det är någon som vill dem illa. En eurasier är ingen skarp vakthund som tex en rottweiler. De ser farligare ut än de är, men det kan räcka långt att se farlig ut. :)
En eurasier är ungefär i golden-storlek, men mer kvadratisk i kroppen. Du kan träna det mesta med den på hobbynivå, men det är inte säkert att den vill. Om träningen är viktig ska du kika på en annan ras. Om du vill ha sällskap och är sjuk nå dag så kan den ta det lugnt. Lättskött päls och en frisk ras. Finsk lapphund är mindre, men liknar eurasiern lite till utseendet. De kräver mer aktivering än en eurasier.
Huh. Jag upplever att spetsar och speciellt fluffiga sådana är just såna hundar som folk inte har någon form av respekt för. De är ju så ulliga och gulliga liksom. Har nog aldrig hört någon säga att en spets ser minsta farlig ut. Försöker verkligen se varg eller nåt farligt i hundarna när jag googlar Eurasier men hittar det ingenstans :D
Säkert en trevlig och passande hund i övrigt, men skrämseldelen tror jag verkligen inte funkar.

Ska man skrämma bort folk redan från början tror jag att det bästa vore typ en stor naken Xolo :sneaky:
De pälsade ser iofs ganska skarpa ut så det kan ju också funka. Verkar vara en trevlig ras i övrigt så där är väl helt enkelt ett till förslag. Är riktigt sugen på en pälsad mellanvariant själv. :love:

Tror inte jättemånga skulle gå fram och dra dessa i kinderna helt oinbjudna
Ce7UljSWIAAZRAl.jpg:large

Huh. Jag upplever att spetsar och speciellt fluffiga sådana är just såna hundar som folk inte har någon form av respekt för. De är ju så ulliga och gulliga liksom. Har nog aldrig hört någon säga att en spets ser minsta farlig ut. Försöker verkligen se varg eller nåt farligt i hundarna när jag googlar Eurasier men hittar det ingenstans :D
Säkert en trevlig och passande hund i övrigt, men skrämseldelen tror jag verkligen inte funkar.

Ska man skrämma bort folk redan från början tror jag att det bästa vore typ en stor naken Xolo :sneaky:
De pälsade ser iofs ganska skarpa ut så det kan ju också funka. Verkar vara en trevlig ras i övrigt så där är väl helt enkelt ett till förslag. Är riktigt sugen på en pälsad mellanvariant själv. :love:

Tror inte jättemånga skulle gå fram och dra dessa i kinderna helt oinbjudna
Ce7UljSWIAAZRAl.jpg:large
Wiiiii....läderråttan :nailbiting:

Om man ska ha en Eurasier med sig på ridturerna bör man vara mycket noga med linjerna då en del individer har mycket jakt i sig. Annars ok val. @bollen__ kan nog säga om rasen passar.

Dem har jag kickat på förut!! Så ja absolut!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 497
Senast: MaddeFaxi
·
Hundavel & Ras Jag letar nästa hund och behöver lite nya infallsvinklar. Vilken ras tänker du på när jag beskriver mina önskemål: - ideal storlek...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 624
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023