Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Huh. Jag upplever att spetsar och speciellt fluffiga sådana är just såna hundar som folk inte har någon form av respekt för. De är ju så ulliga och gulliga liksom. Har nog aldrig hört någon säga att en spets ser minsta farlig ut. Försöker verkligen se varg eller nåt farligt i hundarna när jag googlar Eurasier men hittar det ingenstans :D
Säkert en trevlig och passande hund i övrigt, men skrämseldelen tror jag verkligen inte funkar.

Ska man skrämma bort folk redan från början tror jag att det bästa vore typ en stor naken Xolo :sneaky:
De pälsade ser iofs ganska skarpa ut så det kan ju också funka. Verkar vara en trevlig ras i övrigt så där är väl helt enkelt ett till förslag. Är riktigt sugen på en pälsad mellanvariant själv. :love:

Tror inte jättemånga skulle gå fram och dra dessa i kinderna helt oinbjudna
Ce7UljSWIAAZRAl.jpg:large

Mjaa, säkert jätte gulliga hundar men inte i min smak!:grin:

Huh. Jag upplever att spetsar och speciellt fluffiga sådana är just såna hundar som folk inte har någon form av respekt för. De är ju så ulliga och gulliga liksom. Har nog aldrig hört någon säga att en spets ser minsta farlig ut. Försöker verkligen se varg eller nåt farligt i hundarna när jag googlar Eurasier men hittar det ingenstans :D
Säkert en trevlig och passande hund i övrigt, men skrämseldelen tror jag verkligen inte funkar.

Ska man skrämma bort folk redan från början tror jag att det bästa vore typ en stor naken Xolo :sneaky:
De pälsade ser iofs ganska skarpa ut så det kan ju också funka. Verkar vara en trevlig ras i övrigt så där är väl helt enkelt ett till förslag. Är riktigt sugen på en pälsad mellanvariant själv. :love:

Tror inte jättemånga skulle gå fram och dra dessa i kinderna helt oinbjudna
Ce7UljSWIAAZRAl.jpg:large

Du skulle bara veta hur många som tycker att min tigrerade akita ser läskig ut. :D
Mycket är nog på grund av storleken och att han kan ha en rätt bister uppsyn, något jag även tycker att eurasier kan ha. Jag kan faktiskt tänka mig att en mörkfärgad eurasier åtminstone skulle få någon att tänka till en extra gång.
Även huskies och malamutes verkar en del ha lite respekt för, apropå på spetsar alltså, inte för att jag rekommenderar raserna till ts.

Ts, har du kollat nåt på den portugisiska vattenhunden? Jag tror att den hade passat väldigt bra och den stämmer även in på alla dina önskemål, men det gör väl i och för sig ganska många raser. Även dalmatinern tycker jag låter passande!

Det handlar inte om hur avskräckande hunden är, det handlar om hur korkade människor är. Beklagar dålig bild, den är en stillbild från en crappy mobilfilm, men det är inte ofta jag får Monsters "sämre sidor" fångade:

11282668_1620181211551447_1666791843_n.jpg

En någorlunda skärpt person skulle inte gå fram till den här hunden ( väger som en människa, längre än många när han står på bakbenen...), framåtlutad med utsträckta händer, och säga "Men han bits väl inte? :grin:" när han kastar sig i kopplets längd och vrålar och svär. Nä, inte en skärpt person - men det finns gott om folk som inte har lyset tänt på ovanvåningen!

Såna är folk helt enkelt - och har du då en hund som tolererar det så har du det väldigt mycket lättare än om man har det som jag... (Med en mindre hund är det också lättare för dig att fysiskt ställa dig mellan människa och hund, än om du har en bjässe som bestämt sig för att han minsann kan försvara sig själv, tack så mycket.)
Jag har MYCKET mindre problem med jobbiga människor sedan rottweilern dog. Det är inte ens en tiondel så många som vill prata eller peta på hunden sedan jag bara har lilla tibben! Nästan de enda som säger något är barn och de är oftast lättare att resonera mer än A -lagare.
Eftersom tibbrn dessutom gärna vrålar vid hundmöten så har nästan alla lösa hundar "försvunnit". Folk släpper helt enkelt inte fram dem.

Jag är mycket mer ifred med 10kilo fluff än med rottweilern.

Jag har MYCKET mindre problem med jobbiga människor sedan rottweilern dog. Det är inte ens en tiondel så många som vill prata eller peta på hunden sedan jag bara har lilla tibben! Nästan de enda som säger något är barn och de är oftast lättare att resonera mer än A -lagare.
Eftersom tibbrn dessutom gärna vrålar vid hundmöten så har nästan alla lösa hundar "försvunnit". Folk släpper helt enkelt inte fram dem.

Jag är mycket mer ifred med 10kilo fluff än med rottweilern.

Ja, det kan låta konstigt men jag tror det är minst lika tafsigt att ha en "läskig" hund som en söt en. Jag funderar på om folk blir provocerade/smårädda och liksom vill utmana sig själva, typ berg-och-dalbana? Eller om det är en uppvisning av något slag, typ "jag kan minsann hantera hund, kolla här vad jag kan :grin:"... De där "alla hundar äääääälskar mig"-människorna tror jag helt enkelt det kraschar deras självbild om hunden säger nej tack, då måste de tränga sig på annars hamnar de i något slags identitetskris... :cautious:

Folk, alltså.

Jag tycker det låter som en finsk lapphund. Den är väldigt inte så avskräckande men för övrigt passar rasen in. Visade dina kriterier för min kompis som har finsk lapphund utan att ha sagt något om mina rastankar och hon tyckte också finsk lapphund.

Vakt i sheltie??? Blir du hotade eller skrämd springer hunden först.

Malle kanske?

Har hittills inte träffat nån malle som skulle acceptera att ha sängliggande ägare i nån större omfattning. På äldre o lugnare dagar möjligen. Sen är det väl bra om man har mer riktad hundbana än golden o vilja ha en allroundhund om man nu ska ge sig på malle, men det är enbart my humble opinion.

Nä, och en ren vakthund skulle nog bli för mkt för mig!

Underbart med hundägare som inser det :) Tycker det kryllar av hundköpare som inte alls inser att alla raser inte är för alla.

Hundra procent sidospår, men det där är lite lustigt. Många hundar av vakttyp (alltså inte larmare) har inget större intresse av att varna bort inkräktare - är de på utsidan huset så är de inte ett problem, kommer de in så vem fan har tid/intresse att prata med dem? Typ. :laugh:
.

:D Klockren kommentar. Haft malamute som smugit på brevbäraren (säger inte ett ljud men smygande tyst precis innanför dörren) och även haft en som släppte in folk men inte ut.

Även huskies och malamutes verkar en del ha lite respekt för, apropå på spetsar alltså, inte för att jag rekommenderar raserna till ts.

Barn brukar tycka malamuterna verkar halvläskiga faktiskt så det håller jag med om, "mamma titta en varg" brukar det låta. De människor som kommit fram har i regel varit respektfulla och intresserade.

TS: ang leonberger så hade de nog funkat (med rätt linjer som med allt) för de är ju dels respektingivande pga storleken, de kan acceptera lugna dagar men ändå hänga med osv. Jag gillar dem men hade nog inte tänkt på dem direkt som bra sällskap vid ridtur. Följandet hade varit klart bättre än med spets (en av anledningarna till att jag köpte leonberger efter alla år med malamutes var att jaktinstinkten var tröttsam) MEN med tyngden ska de ju inte ha en hög hastighet nån längre sträcka. Lugna rundor absolut. Men man måste vara noga med att försöka hitta friska linjer. Min på bilden dog i leukemi nyligen som 10+ och det tyckte jag ändå var ok för en så pass stor ras. Dock, agility är kanske inte deras bästa gren ;) Men som hundkompis älskar jag dem. Fastnade för rasen efter att ha jobbat på djursjukhus och bara älskat de exemplar jag fick träffa där. Ångrade inte köpet. Dock kräver det bra plats i bilen vid transport och de äter ju sin beskärda del varje månad .

Utan att ha läst några inlägg utöver trådstarten skulle jag vilja säga collie.

De är friska, smarta och snygga (:angel:). Räknas som brukshundsras men den kräver inte alls lika mycket som en redig brukshund. Måttlig till liten vakt och då oftast i form av skall, dvs lätthanterlig vakt. Många tycker om att vara ute - de har ju pälsen för det. Smäckra och lätt byggda under allt fluff så de funkar ju med agility. De jag känner (inklusive min egna) älskar att spåra, så det är definitivt något. Ska vara förarbundna och så, så med rätt träning bör ju inte ridturer vara problem!

Det man ska hålla utkik efter är ju den mentala biten (så kolla MH NOGA!) och sen ögon då de kan ha en defekt som kan resultera i näthinneavlossning i värsta fall.

Ännu mer OT, men många vakthundar har ju i generna att släppa in, men inte ut. Våra rottweilers har mangrant haft den egenskapen, vi har inte tränat dem till något ö h t.

Mycket roande när gäster går på toaletten mitt in natten. Passerar den sovande hunden, gör vad de ska, hittar sedan hunden sittande utanför toadörren. Stint stirrande på gästen, dovt morrande. Som en hundstaty med ljud. Då vaknar man som ägare av förtvivlade nödrop och får gå och hämta en småfnissande hund som belåtet somnar om.

Ännu mer OT, men många vakthundar har ju i generna att släppa in, men inte ut. Våra rottweilers har mangrant haft den egenskapen, vi har inte tränat dem till något ö h t.

Mycket roande när gäster går på toaletten mitt in natten. Passerar den sovande hunden, gör vad de ska, hittar sedan hunden sittande utanför toadörren. Stint stirrande på gästen, dovt morrande. Som en hundstaty med ljud. Då vaknar man som ägare av förtvivlade nödrop och får gå och hämta en småfnissande hund som belåtet somnar om.

Har du något svar på varför man avlat det beteendet (om det ens var avsiktligt)? Jag får frågan då och då, men kan bara svara med typ "öh... därför, så att, eh... titta en fiskmås! *springer* :angel:", vilket blir lite konstigt i alla fall andra gången samma person frågar... :D

Har du något svar på varför man avlat det beteendet (om det ens var avsiktligt)? Jag får frågan då och då, men kan bara svara med typ "öh... därför, så att, eh... titta en fiskmås! *springer* :angel:", vilket blir lite konstigt i alla fall andra gången samma person frågar... :D
Jag gissar på att man ville fånga personen som kommit in olovligt? :D

Jag tycker det är att föredra infångande framför ivägskrämmande. Hålla kvar boven är ju vad man lägger mycket tid på att lära polishundarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 497
Senast: MaddeFaxi
·
Hundavel & Ras Jag letar nästa hund och behöver lite nya infallsvinklar. Vilken ras tänker du på när jag beskriver mina önskemål: - ideal storlek...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 624
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar