Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även vissa byter gata när dem ser mig gå med min vovve (även om han är typ "hängig" och trött samt flera meter bakom) Men det är oftast alltid gamlingar med små hundar som tror att stora hundar ska äta upp deras lilla fast det är deras hund som hoppar & skäller :p

P.S Det är såklart viktigast att allt annat passar in men att den har lite vakt är ett + ( ABSOLUT inte det som avgör om det finns en hund som passar in bättre på mina mål men kanske bara "varnar)
Jag tycker att du ska släppa det där med vakt och inse att det varken är farligt att bo ensam eller gå ut. Det låter överdrivet att ha en hund som livvakt.

Jag tycker att du ska släppa det där med vakt och inse att det varken är farligt att bo ensam eller gå ut. Det låter överdrivet att ha en hund som livvakt.

Ja alltså hahahahah. Ja men jag säger inte att hunden ska vara min livvakt:confused: ( det är väl därför jag styrketränar för att vara min egna livvakt:cool:;)) men sen så vet du ju inte anledningen/ar varför jag vill ha en hund som jag kan känna mig säker med!! och det klart, det känns väl skönt med en hund som man även kan ha som vaktar huset?:confused::confused:

Jag tycker som sagt inte det är fel att känna att man vill ha en larmande hund hemma. Vi har mycket inbrott i trakterna (i "grannstaden" Umeå är det ju några som dessutom går in när folk är hemma) så det känns superskönt att ha en hund som gör en uppmärksam på konstigheter.
Men det här med att skrämma bort folk som slänger sig över hunden på promenad, ha en vakthund för egen skull på promenad eller en hund som verkligen vaktar hemmet bör man nog vara ytterst försiktig med och jag rekommenderar det verkligen inte.

Jag har väldigt svårt att se behovet av vakthund för mig själv då. Jag har lås på dörren, och vet att hundarna skulle "larma" om någon försökte ta sig in. Mer än så tycker jag inte att de behöver göra.
Sen är jag inte speciellt orolig att någon ska bryta sig in heller..

Alltså...jag vet inte om en hund avskräcker så himla mycket den som vill skada el liknande.
Visst att många människor har respekt för våra schäfrar, men det är folk som egentligen inte vill ha så mycket kontakt öht med hund och med vissa raser som tex schäfer, Rottis mfl blir det lite extra negativt.

Jag hör ideligen vänner som arbetar som hundförare berätta hur nötter försöker komma åt både förare och hund i skarpt läge. Och hade det inte varit för att både hundar och förare varit tränade för hot/attacker så hade hunden lika väl kunnat dragit därifrån, kommit till skada eller nått annat värdelöst resultat.

Okej, men efter era kommentarer så är vakt uteslutet! Så mer kommentarer om det är ju onödigt då jag fft inte riktigt fått svar över vilken hund som passar! Men vart intresserad över sheltie & Staffe :love:

Ja alltså hahahahah. Ja men jag säger inte att hunden ska vara min livvakt:confused: ( det är väl därför jag styrketränar för att vara min egna livvakt:cool:;)) men sen så vet du ju inte anledningen/ar varför jag vill ha en hund som jag kan känna mig säker med!! och det klart, det känns väl skönt med en hund som man även kan ha som vaktar huset?:confused::confused:
Hur menar du med en hund du kan "känna dig säker" med? Vad krävs i en hund för att du ska känna dig säker med den? Oftast är det just "livvaktshundar" som avses när man formulerar sig så. Hur menar du med att hunden ska vakta huset, på vilket sätt ska den göra det? Det finns ju väldigt många hundar (dom allra flesta skulle jag säga...) som meddelar på ett eller annat sätt att en "inkräktare" har anlänt. Sen finns det hundar som ogillar inkräktare och ser till att dom inte kommer längre än till dörren - det är dessa som är "riktiga" vakthundar. Vad är det du tänker dig när du vill ha en hund med vakt?

Edit: ser att du tänkt om, sorry! Går undan här :o

Jag tror iofs absolut att folk kan "dra sig" från att hoppa på en person med en stor hund, om det är det vi pratar om. Då menar jag inte att hunden faktiskt skulle skydda eller vakta eller whatever. Problemet är ju att det är svårt att bevisa utan att intervjua folk som går runt och funderar på att attackera andra. Det finns ju ingen vidare statistik på antal fall där nån struntat i att ge sig på person X för att den hade en hund med sig.

Med det sagt säger jag inte nått om vilken hund TS borde ha, eller inte ha.

Vad är det som är så roligt? Ena minuten vill du ha en hund som vaktar o beskyddar dig när du är ute o i nästa minut vill du ha en hund som vaktar huset? Vet du ens skillnaden på en hund som beskyddar människor o en hund som vaktar hus o egendom? Vet du vad en larmande hund har för funktion o hur de arbetar?
Gissa varför det krävs licens för att få träna/tävla i skydds i Sverige?

Ta dig en titt på @Aningsfull s hundar, en sådan skulle nog passa dig träningsmässigt o samtidigt skrämma skiten ur buset som du verkar så rädd för!

Hur menar du med en hund du kan "känna dig säker" med? Vad krävs i en hund för att du ska känna dig säker med den? Oftast är det just "livvaktshundar" som avses när man formulerar sig så. Hur menar du med att hunden ska vakta huset, på vilket sätt ska den göra det? Det finns ju väldigt många hundar (dom allra flesta skulle jag säga...) som meddelar på ett eller annat sätt att en "inkräktare" har anlänt. Sen finns det hundar som ogillar inkräktare och ser till att dom inte kommer längre än till dörren - det är dessa som är "riktiga" vakthundar. Vad är det du tänker dig när du vill ha en hund med vakt?

Edit: ser att du tänkt om, sorry!

Haha jaa, det räcker nog med än som skäller ;)

Okej, men efter era kommentarer så är vakt uteslutet! Så mer kommentarer om det är ju onödigt då jag fft inte riktigt fått svar över vilken hund som passar! Men vart intresserad över sheltie & Staffe :love:
Du har ju fått massa bra svar? :confused:
Speciellt då hundraser som inte har specielt mycket vakt men som gärna larmar, inte kräver mängder och som vill vara med på det mesta. Halva tråden är ju fylld med förslag.

Jag tror iofs absolut att folk kan "dra sig" från att hoppa på en person med en stor hund, om det är det vi pratar om. Då menar jag inte att hunden faktiskt skulle skydda eller vakta eller whatever. Problemet är ju att det är svårt att bevisa utan att intervjua folk som går runt och funderar på att attackera andra. Det finns ju ingen vidare statistik på antal fall där nån struntat i att ge sig på person X för att den hade en hund med sig.

Med det sagt säger jag inte nått om vilken hund TS borde ha, eller inte ha.
Möjligtvis att det hindrar nån enstaka impulsnisse som inte varit direkt våldsam innan men övriga "regelbundet dumma" tar chansen. Det kan jag lova dig att merparten av alla hundförare skulle vittna om.

det känns väl skönt med en hund som man även kan ha som vaktar huset?:confused::confused:

Nej, det tycker jag inte. Monster är det värdefullaste jag har, om tjuvar vill ha något i huset måste de döda honom för att ta det (vilket nog inte vore det lättaste) - men jag skulle hellre se att han gick och gömde sig och lät dem ta allt de ville bara de lät honom vara ifred...

(En hund som vaktar huset gör det ju också även om det brinner och det är brandkåren som "inkräktar", eller om ägaren är skadad och ambulanspersonal behöver komma in. En vaktande hund innebär ett jäkla planerande, det verkar kanske lätt vid en flyktig tanke men i verkligheten styr det en väldigt stor del av ens liv.)

Möjligtvis att det hindrar nån enstaka impulsnisse som inte varit direkt våldsam innan men övriga "regelbundet dumma" tar chansen. Det kan jag lova dig att merparten av alla hundförare skulle vittna om.

Menar du att dessa "regelbundet dumma" personer hellre attackerar en hundförare med hund än en ensam person?

Vad är det som är så roligt? Ena minuten vill du ha en hund som vaktar o beskyddar dig när du är ute o i nästa minut vill du ha en hund som vaktar huset? Vet du ens skillnaden på en hund som beskyddar människor o en hund som vaktar hus o egendom? Vet du vad en larmande hund har för funktion o hur de arbetar?
Gissa varför det krävs licens för att få träna/tävla i skydds i Sverige?

Ta dig en titt på @Aningsfull s hundar, en sådan skulle nog passa dig träningsmässigt o samtidigt skrämma skiten ur buset som du verkar så rädd för!

Ja det gör jag och när jag skrev vakt så menade jag inte direkt en rottweiler eller nått sånt men en hund som ser "läskig" ut eller vad jag ska uttrycka det och en chow chow kan jag tycka passa in på utseende . och En som kanske "skäller". Jag tycker att det blir lite väl seriöst ibland då jag självklart inte kommer skaffa mig en hund som kräver timmars av motion och som är alldeles för svår för min kropp och knopp. Jag ville bara få råd över en ras som passade in på ett ungefär, vilket jag även har fått! Men ni fastnade nog lite väl på uttrycket "vakt". Det är mer själva utseende som spelar roll & med en viss vaktinstikt skulle jag nog klara av. Men förstår inte varför det ska bli en sån stor sak! Jag har mer vett än så :)

Jag vill bara inflika och säga att jag skulle vara försiktig med att försöka skaffa en "avskräckande" ras. Hundar har hög status i svenska samhället idag, och det är väldigt vanligt att bli stoppad på gatan av diverse folk oavsett vilken ras man har i kopplet. Min erfarenhet är dessutom att stora, respektingivande raser lockar till sig främst män som vill stoltsera med sin hundkunskap... Så jag skulle satsa på att välja ras utifrån fysiska och praktiska förutsättningar, och undvika att ha "avskräckande utseende" som kriterium öht. Med det är min åsikt!

Menar du att dessa personer hellre attackerar en hundförare med hund än en ensam person? Annars förstår jag inte riktigt vilken poäng du försöker få fram här..
Ja, hundförare blir i allra högsta grad attakerade precis som de som jobbar utan hund. Hunden är ett personskydd för tex många väktare. Det stoppar mycket sällan busen från att försöka. Det som stoppar busen från att lyckas skada är hundens och förarens träning.

Tro mig, jag har sett mååånga hundar i början i sin skyddsträning och de flesta blir faktiskt rädda och en del vill tom dra. Det är ett nogrant uppbyggande och förstärkande av deras egenskaper för att de ska börja tänka på att skydda.
Så ja...jag menar på att den som vill gå fram eller in till TS kommer troligtvis att försöka ändå. Och gör gå personen fram/in är det långt ifrån säkert att hunden ens försöker vara lite hotfull.

Att ha en hund på det sättet som TS först var inne på invaggar mer en psykisk än fysisk trygghet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 497
Senast: MaddeFaxi
·
Hundavel & Ras Jag letar nästa hund och behöver lite nya infallsvinklar. Vilken ras tänker du på när jag beskriver mina önskemål: - ideal storlek...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 624
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar