Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kanske inte hjälper mot alla gärningsmän men tror nog ändå att många inbrottstjuvar har som mål att inte bli upptäckta och därför undviker de flesta hem som har hund oavsett om det är en chihuahua eller rottis. Samma sak med våldtäktsmän och rånare, de vill helst inte bli upptäckta/avbrutna och då är det inte så lägligt med en chihuahua som står och skäller.
Det jag försöker säga att jag tror att de flesta hundar ger tillräckligt med skydd för de flesta av oss som inte är i uniform eller som inte har ett läskigt ex eller lönnmördare som är ute efter just dig, men då är det som tidigare nämnts specialtränade hundar som gäller....

Jasså! Som sagt, inget jag nånsin varit med om, så jag fattade inte riktigt hur det gick till. Kan tänka mig den andra situationen du nämner med pojkspolingar tex..men det första, hur utmanar folk dig och hunden?

De utmanade inte mig, de gick på hunden (bor inte längre i städer, så har inte längre problem av den här typen som regel). Försöker provocera ett bråk, på i stort sett samma sätt de skulle bete sig mot någon av samma art (vad det nu kan vara för något :meh:) på krogen. Med verbala hot och allt - som om hunden fattar orden. Har du sett någon mucka slagsmål? Så.

Vore jag man hade jag kanske inkluderats i ritualen, men som kvinna var det hunden som gällde.

Att lära oss o växa i takt med det är några av de bästa egenskaper vi besitter som människor. Vad du lärt dig o tagit in är svårt att utläsa då du hittills verkar byta rasfokus i vart o vart annat inlägg i tråden med bara någon minuts skillnad.

Bästa beslutet hitintills var att hoppa av projektet "fodervärd" åt en GD valp som du skulle träna till narkotikahund.

Byta rasfokus? Inte direkt utan jag läser om alla raser som det har rekommenderats och fastnat för dem flesta. (vilket jag gör, tycker om dem flesta raserna) Det var inte ett direkt projekt utan det var ett förslag av den tjejen.. Men det har inget med detta att göra :confused::confused: Och om du bara har dryga kommentarer att komma med så kan du sluta skriva om du tycker jag är så korkad :)

16 år i Stockholm och 5 år som väktare,hela tiden med minst 2 dobbar,aldrig träffat någon som vill utmana "ödet"

Tja, det kan jag ju inte säga så mycket om. :D

Jag vet min upplevelse - och en del andras - men inte allas. För mig är det något jag alltid har i tankarna som nackdel med sådana här raser, fortfarande värt det (och nu bor jag ju på landet igen) men jag tycker det är jobbigt.

Det kanske inte hjälper mot alla gärningsmän men tror nog ändå att många inbrottstjuvar har som mål att inte bli upptäckta och därför undviker de flesta hem som har hund oavsett om det är en chihuahua eller rottis. Samma sak med våldtäktsmän och rånare, de vill helst inte bli upptäckta/avbrutna och då är det inte så lägligt med en chihuahua som står och skäller.
Det jag försöker säga att jag tror att de flesta hundar ger tillräckligt med skydd för de flesta av oss som inte är i uniform eller som inte har ett läskigt ex eller lönnmördare som är ute efter just dig, men då är det som tidigare nämnts specialtränade hundar som gäller....

Jag gemför ofta med min hund som absolut inte gör ett ljud ifrån sig, ingenting :grin: Han skulle nog "släppa" in alla människor om han kunde, som den människoälskaren han är :banghead::banghead:

Detta är inte ovanligt heller. Speciellt bland fyllskallar.
Vi har sålt en hund till personskydd (väkteri) och dennes förare har berättat att många fulla killar försöker provicera och reta hunden för att det är kul att se vad som händer :(

Fasiken vilket jobb alla tjänstehundar gör:heart

Ja, vad fyllskallar gör blir jag nog aldrig förvånad över. Håller med om att de gör ett jävla jobb.

De utmanade inte mig, de gick på hunden (bor inte längre i städer, så har inte längre problem av den här typen som regel). Försöker provocera ett bråk, på i stort sett samma sätt de skulle bete sig mot någon av samma art (vad det nu kan vara för något :meh:) på krogen. Med verbala hot och allt - som om hunden fattar orden. Har du sett någon mucka slagsmål? Så.

Vore jag man hade jag kanske inkluderats i ritualen, men som kvinna var det hunden som gällde.

Aha, den typen av person. Trist. Jag kanske har haft tur, men har aldrig nånsin råkat ut för en enda negativ kommentar ens när jag varit ute i stadsmiljö med hund. Mest roliga frågor från barn, eller gamla tanter som haft/har samma ras och vill prata om den..typ.

Tja, det kan jag ju inte säga så mycket om. :D

Jag vet min upplevelse - och en del andras - men inte allas. För mig är det något jag alltid har i tankarna som nackdel med sådana här raser, fortfarande värt det (och nu bor jag ju på landet igen) men jag tycker det är jobbigt.
Äh,tjafsar dom brukar jag fråga om jag ska släppa lös hunden så dom kan "leka" det vill dom inte om dom inte är höga som höghus :nailbiting:

Byta rasfokus? Inte direkt utan jag läser om alla raser som det har rekommenderats och fastnat för dem flesta. (vilket jag gör, tycker om dem flesta raserna) Det var inte ett direkt projekt utan det var ett förslag av den tjejen.. Men det har inget med detta att göra :confused::confused: Och om du bara har dryga kommentarer att komma med så kan du sluta skriva om du tycker jag är så korkad :)
Var har jag skrivit att jag tycker att du är korkad?

Jag gemför ofta med min hund som absolut inte gör ett ljud ifrån sig, ingenting :grin: Han skulle nog "släppa" in alla människor om han kunde, som den människoälskaren han är :banghead::banghead:
Det skulle troligtvis alla våra hundar göra också. Även den äldsta som tävlat i skydd. Hotet finns ju liksom inte förens husse (som är hennes förare) säger till:)
Hon skulle hon dessutom erbjuda tjuven en sko :angel:

Bästa är förmodligen att hitta en hund som ser "tråkig" ut - vad nu det kan vara för något. :p

Det här är lustigt! För jag har hundar som inte ser tråkiga ut alls - de är ju de vackraste, sötaste och bästa hundarna som finns! Dock ganska vanliga. De gånger vi blir stoppade på promenader (det händer faktiskt rätt ofta i vårt villaområde, ska jag erkänna) är det något av följande (i den här ordningen):
1. Någon hundkompis med tillhörande matte eller husse som vill leka
2. Någon som haft/har/känner någon som har en hund av samma ras och bara måste få "gosa av sig" lite
3. Barn som artigt stannar någon meter bort och frågar "Får man hälsa?" :love:

Golden, alltså. Aldrig någonsin upplevt en hotfull situation med dem (de är ändå 2 st och inger väl viss respekt p.g.a. sin storlek, skummisar vet ju inte vad mina jyckar kan vara tränade till) eller någon som ska visa sig på styva linan (en golden, liksom...?). Vi har ALDRIG (obs, ALDRIG) störts av någon störig typ. Världens bästa ras, både tråkig och trevlig på samma gång :angel:

TS: Jag vet att jag frågade det här i din förra tråd också, men tror inte jag fick något svar där: Vad är det du önskar av nästa hund, som du inte har med din golden?
Generellt tänker jag nämligen någon retriever eller spaniel, när jag läser dina inlägg. De brukar vara trevliga, lättsamma och tillåtande hundar, menat att det inte är jordens undergång om man som ägare inte gör alla rätt. De är liksom inte så skarpa. Nackdelen (om man tycker det är en nackdel) är väl att de ofta är ganska flamsiga och "valpiga" rätt långt upp i åren.

En rottweiler är alltid osynlig och oskyldig till motsatsen bevisats.
Första natten min partner sov över hos mig klev han upp naken för att gå på toa. Halvvägs genom sovrummet så får han en jätteglad rottweilernos och tunga mellan skinkorna...
Illtjutet från partnern (som helt glömt att det fanns hundar i rummet) väckte nog hela kvartetet.

Min tibbe skrämde förövrigt slag på ett par halvskumma grabbar nyss. De var sannolikt påverkade och stod en bit bakom mig när jag flippade med telefonen när jag kom av vagnen. De flög iväg ett tiotal meter när han vrålade till.
My bad.
Om påtända/rejält berusade personer tycker han inte. Även min partnern delade hundens bedömning om deras suspekthet..
Men jag borde verkligen haft bättre koll, det är för självbelönande.

Ja alltså hahahahah. Ja men jag säger inte att hunden ska vara min livvakt:confused: ( det är väl därför jag styrketränar för att vara min egna livvakt:cool:;)) men sen så vet du ju inte anledningen/ar varför jag vill ha en hund som jag kan känna mig säker med!! och det klart, det känns väl skönt med en hund som man även kan ha som vaktar huset?:confused::confused:
Nej. Det vill man inte ha.

Nej, det tycker jag inte. Monster är det värdefullaste jag har, om tjuvar vill ha något i huset måste de döda honom för att ta det (vilket nog inte vore det lättaste) - men jag skulle hellre se att han gick och gömde sig och lät dem ta allt de ville bara de lät honom vara ifred...

Alltså, det här tycker jag är en så viktig aspekt när det gäller vaktande hundar att den är värd att läsa igen.

Vaktiga hundar lever farligare OM, Gud förbjude, något skulle hända. Mina två översnälla jyckar skulle hälsa på tjuven/ambulanspersonalen/polisen/brandmannen och sedan gå och lägga sig i ett hörn alternativt snällt tassa efter och kolla vad inkräktaren hittar på. Den ena hunden vi hade när jag växte upp, skulle den som ville ta sig in förmodligen behöva "göra sig av med". Han var väldigt vaktig och släppte inte in folk genom dörren, antagligen samma stil som din hund alltså.
Och för mig är hundarna mina barn, så jag ser ju hellre att det kommer en tjuv och tar allt jag äger och har (utom hundarna) än att hunden vaktar men ev. blir dödad.

Jasså! Som sagt, inget jag nånsin varit med om, så jag fattade inte riktigt hur det gick till. Kan tänka mig den andra situationen du nämner med pojkspolingar tex..men det första, hur utmanar folk dig och hunden?
Under några år pendlade jag ibland 1-4 timmar om dagen från en förort till en annan genom hela stan. Under alla möjliga tider på dygnet.
Det är ett under att JAG inte klappade till någon. Och en satans tur att rottweilern var så snäll och stabil med bra dådkraft.
Typ sitta mittemot på spårvagnen och råglo på hunden och MORRA. En påtänd pundare klev en gång fram till oss med höjda nävar och vrålade i ansiktet på hunden. "Rädda" tjejgäng som sätter sig på sätet precis bakom (trots gott om lediga platser) och tjuter i falsett så fort hunden rör en tass.
Fulla personer som ska berätta sitt livs historia och envisas med är vilja klappa hunden.

Kostymnissen som satte upp bägge sina fötter på den liggande hunden på spårvagnen

Ett ex råkade ut för en full tant som kastade en mosbricka PÅ hunden eftersom hon tyckte den var för smal.

Den andre hundägaren, som på en fullknöckad vagn, håller en morrade tax 30cm över huvudet på rottisen.

Behöver jag fortsätta?

Du skulle bara veta hur många som tycker att min tigrerade akita ser läskig ut. :D
Mycket är nog på grund av storleken och att han kan ha en rätt bister uppsyn, något jag även tycker att eurasier kan ha. Jag kan faktiskt tänka mig att en mörkfärgad eurasier åtminstone skulle få någon att tänka till en extra gång.
Min eurasier har skrämt många. Eurasier ska inte älska främlingar och min gör inte det. Hon har grovt skall och när hon morrar, drar upp överläppen och visar de stora vargliknande tänderna ser hon inte snäll ut. Hon har väldigt stora tänder och ett stort kraftigt huvud. Hon är stor för att vara en tik.
När det ringer på dörren och hon sticker ut huvudet genom dörren, hoppar ofta främlingar baklänges flera meter. När jag ser några som jag inte vill ha alltför nära vårt hus, släpper jag ut henne på altanen. Hon reser sig upp mot staketet och de får alltid väldigt bråttom därifrån. Många går långt utanför pomenadstigen för att undvika möte, så nog ser de farliga ut för en del hundovana. Speciellt utomeuropeiska invandrare är ofta rädda och gör allt för att slippa mötas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 497
Senast: MaddeFaxi
·
Hundavel & Ras Jag letar nästa hund och behöver lite nya infallsvinklar. Vilken ras tänker du på när jag beskriver mina önskemål: - ideal storlek...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 624
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30