Ny rastråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hovawart kanske? Tänker att om du orkar med andra bruksraser borde en hoffe kunna passa in med och då får man oftast vakten oxå. De är ju gårdsväktare i grunden. Inte för att de ser så respektingivande ut när man kommer gående, särskilt inte med de blonda men man känner sig trygg.

Dalmatiner är framavlade för att vakta stallet/hästarna/vagnen och för att följa med häst o vagn. De har inget problem med att ligga i sängen en vecka ;) Jag själv är mycket sängliggandes i perioder och mina prickar lämnar inte min sida då. När jag är pigg så är vi ute större delen av dagarna. Visserligen ingen lång päls, men ändå.. De är allroundhundar som gärna testar på olika sporter, dom gör allt för godis och/eller mattes uppmärksamhet. Många presterar mycket bra i de flesta sporter, men vill man satsa på SM så får man nog räkna med att lägga ner hela sina fritid, alternativt byta ras. De är trots allt inga renavlade arbetshundar.

Utifrån dina önskemål skulle jag också säga att dalmatiner passar in ganska bra. Jag har ingen dalmatiner längre utan andra raser numera, men ändå har jag svårt att släppa dem. De är pigga på alla typer av aktiviteter. Dock finns det hälsoproblem i rasen att vara aktsam på, de fäller 365 dagar om året och är kända koppeldragare (men ofta lätta att ha lösa).
De varnar när någon kommer på besök och den enda gång jag blivit rädd för en person reagerade min tik direkt och reste ragg och morrade. Kände mig väldigt trygg med henne.

I övrigt slår jag också ett slag för löwchen, tycker de är supertrevliga allroundhundar med mycket päls ;)

Nu svär jag i kyrkan, men har du helt avskrivit omplaceringshund? Jag tänker på att för det du vill använda hunden till, finns det många hundar som behöver ett nytt hem. Du får tydligt veta vad du köper och kan välja en personlighet som passar dig och din livsstil.

Du verkar ha ett hjärta som slår för hundar, så det kanske kan vara ett alternativ att fundera på i alla fall. Det är ju många fina hundar som behöver nya hem p g a skilsmässa, separation, nytt jobb etc.

Jag är själv intresserad av att skaffa hund och har väl egentligen ingen erfarenhet men jag har läst lite om olika raser och tycker mittelspitz kan passa bra. Du var ju lite inne på pomeranian innan och vad jag har förstått är de ganska lika även om mittelspitzen är större. Jag kan tänka mig att mittelspitzen hänger med på det mesta du vill göra även om den såklart inte har kapaciteten en brukshund har. Ett minus är ju att de är väldigt söta, folk lär inte bli avskräckta från att klappa och sen skäller de rätt så mycket vilket kan bli ett problem om du flyttar till en lägenhet i framtiden.

Har haft ESS och de är ju inte långt ifrån retrievers i temperament och användning osv. Men mina kunde ryta ifrån rejält (den ena hade skall som mest liknade en doberman, så, såg man inte hunden så trodde man nog att det var något större än vad det faktiskt var) både som i larma när någon kommer och försöka försvara mig när någon var för brusig i min närhet. Med andra ord, din golden är kanske den som är "mesig" men det behöver ju inte betyda att alla retrievers är lika "mesiga" :p.

Hovawart kanske? Tänker att om du orkar med andra bruksraser borde en hoffe kunna passa in med och då får man oftast vakten oxå. De är ju gårdsväktare i grunden. Inte för att de ser så respektingivande ut när man kommer gående, särskilt inte med de blonda men man känner sig trygg.
Fast hoffe är ju rätt krävande motionsmässigt. De kan också vara väldigt impulsiva och framfusiga. Det ihop med sin storlek tycker iaf jag är rätt olämpligt för någon med värkproblematik.
Det är iaf en bruksras som kräver en del.

Fast rida med en så liten hund som pomeranian och mittelspitz? Jag tycker det känns som en ypperligt dålig idé faktiskt.

Varför då?
Jag har ridit med min Dvärgschnauzer och den är i samma storlek som en Mittelspitz. Var inga som helst problem, hon hängde på fint och orkar springa med för det orkar väl alla hundar som inte är trubbnosiga eller är extremt överviktiga?
Man får ju lära hunden att hålla avstånd från hästen.

TS skrev ju dessutom att om det blir en liten hund får den åka vagn när TS kör hästen iatället.

Dalmatiner är framavlade för att vakta stallet/hästarna/vagnen och för att följa med häst o vagn. De har inget problem med att ligga i sängen en vecka ;) Jag själv är mycket sängliggandes i perioder och mina prickar lämnar inte min sida då. När jag är pigg så är vi ute större delen av dagarna. Visserligen ingen lång päls, men ändå.. De är allroundhundar som gärna testar på olika sporter, dom gör allt för godis och/eller mattes uppmärksamhet. Många presterar mycket bra i de flesta sporter, men vill man satsa på SM så får man nog räkna med att lägga ner hela sina fritid, alternativt byta ras. De är trots allt inga renavlade arbetshundar.

Låter som en passande ras för TS :)

Men mina kunde ryta ifrån rejält (den ena hade skall som mest liknade en doberman, så, såg man inte hunden så trodde man nog att det var något större än vad det faktiskt var) både som i larma när någon kommer och försöka försvara mig när någon var för brusig i min närhet.

Hundra procent sidospår, men det där är lite lustigt. Många hundar av vakttyp (alltså inte larmare) har inget större intresse av att varna bort inkräktare - är de på utsidan huset så är de inte ett problem, kommer de in så vem fan har tid/intresse att prata med dem? Typ. :laugh:

Monster har dessutom ett så pass dovt skall att det knappt tar sig hörbart igenom väggar (för människoöron i alla fall), tex schäfern kan man höra flera kvarter bort även inifrån huset medan Monster får lov att bli rätt rejält upp i varv (och därför gällare än om han menar allvar) för att man ska kunna höra honom ens om man står utanför dörren...

Alla mina goldens jag haft har fungerat som tjuvlarm.
Folk som ring/knackat på när jag inte varit hemma, har trott att det var rottisar innanför dörren.
De vaktade även om det hörde något utanför huset som inte var normalt.

Tydlig av och på knapp tror jag ligger mycket I vad man vänjer sina hundar vid.

Varför då?
Jag har ridit med min Dvärgschnauzer och den är i samma storlek som en Mittelspitz. Var inga som helst problem, hon hängde på fint och orkar springa med för det orkar väl alla hundar som inte är trubbnosiga eller är extremt överviktiga?
Man får ju lära hunden att hålla avstånd från hästen.

TS skrev ju dessutom att om det blir en liten hund får den åka vagn när TS kör hästen iatället.
Håller med! Till och med mina Papilloner kunde följa med på ridturer i normaltempo (dvs inte fullt ös hela tiden, men bara att vänta in dem efter en galopp osv).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Precis som i rubriken ska jag köpa hund men är helt förtvivlad av alla dessa raser att jag inte kan bestämma mig (Jag älskar ju alla...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 173
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en 18 årig tjej som älskar hundar. Jag har en golden retriver på 9 år som jag har haft sen valp. Han är verkligen allt för...
Svar
10
· Visningar
1 497
Senast: MaddeFaxi
·
Hundavel & Ras Jag letar nästa hund och behöver lite nya infallsvinklar. Vilken ras tänker du på när jag beskriver mina önskemål: - ideal storlek...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 624
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V