Ny ponny rör sig inte ok!

Sv: Ny ponny rör sig inte ok!

Det är väl inte förbjudet att häva in spån eller torv i transporten?

Jag fattar bara inte varför det skulle vara så farligt att köra en ömfotad häst i en transport?

En transport ror sig dvs hasten maste parera.... svart for hasten att bara rora sig sa att det inte smartar. I box - stilla underlag, behover inte parera - mindre smartprovocation.

Ar hasten bara om sa fine, jag tror dock folk laste det som om hasten var rakallt javligt halt och vagrade ga - darfor reaktionerna.

Nej, det är inte en löjlig fördom. Tvärtom, det sker varje dag i alternativa barfotametoders anda.

Norrland

Jag måste hålla med där, jag har fått många kommentarer när jag vill sko min häst på sommaren för att hon ömmar. En del barfotafanatiker menar att hästen kan ha ont ett helt år innan hovarna anpassat sig, skulle inte vilja vara häst hos dom. Så min får gå barfota så länge det är vinter, utan ishalka. Vår andra häst går barfota året runt, utom när det blir som nu, ishalka, men han går på vilket underlag som helst barfota, helt oberörd.

Jag undrar fortfarande var det står att hästen är alternativt verkad eller ägs av en barfotafanatiker???? Helt plötsligt är den strasserverkad också???
Känns som ni vet mer än vad som står i tråden i så fall.

Jo man lastar en häst som har ont och åker till veterinär!!! Iafl i min värld! Varför ska den stå kvar i boxen och ha lika ont när den kan få komma till veterinären och man kan ta reda på anledningen och behandla.

Skulle du ge en häst med spricka i benet smärtstillande med?

Enda gången jag anser att man inte ska lasta är om de har en skada/sjukdom som FÖRVÄRRAS drastiskt pga transporten. Som tex akut fång där hovbenet är i fara och spricka då benet kan riskera gå av. Men då lastar jag oftast ändå med hjälp av uppstöttning och lägga ett stödbandage så de ej kan börja benet.

Annars ska de in till klinik så man vet vad som är felet. Det kan inte en hemma vet veta om de inte har röntgen och liknande med sig. Har de det, ja då är ju det optimalt. Men det är tyvärr ej för vanligt än.

Fast jag tycker det är ganska självklart att man lastar en häst som har ont och åker till en veterinär!! Den låter inte jag stå hemma tills den läkt själv. Vi har inga veterinärer som åker runt, så det skulle aldrig falla mig in att låta den stå kvar hemma för att det är bekvämare.

Är det dock tex akut fång eller risk för benbrott så är det en annan femma. Men jag skulle ändå tala med veterinär om hur man ska få in den till klinik och när. För hästen måste få vård. Men en häst som har lite ont i fötterna ser inte jag något problem i att köra en kort bit i syfte att få veterinärvård.

Fast en häst med ex fång är ju rätt dumt att köra när den har som ondast, om den inte får stora mängder smärtstillande innan.
Någon (Ko?)veterinär bör det väl ändå finnas där du bor?

En klinik kan ju inte göra mer än att dömma ut eller ge smärtstillande.

Vad av detta är det som INTE är fång???

Nej en ko-veterinär rör inte mina hästar!!! Det är just en koveterinär, inte hästveterinär.

Lika lite som hundveterinärerna får behandla mina hästar.

Jag har varit med om 6 hästar vi det här laget som blivit helt obrukbara eller måsta avlivats pga okunniga KO veterinärer. Så nej, aldrig mer!!

Skillnaden är att en KO veterinär ger smärtstillande, vad händer om det är en spricka du inte kunna röntga för att man är tjurig och inte åker till klinik med? Jo hästen börjar gå på benet och det finns stor risk att det går av.

Därför ger jag inte mina hästar hästar smärtstillande när man inte vet vad felet är. Det går jävligt fort fär en KO veterinär att ge smärtstilland eutan att ta reda på orsaken till smärtan.

Knstigt att folk på buke annars skriker ÅK IN TILL KLINIK NUUUUUUUUUUUU!!!!! och man får aldrig anlita gårdsveterinärer som ens är inriktade på häst annars. Men nu helt plötsligt så finns inget annat..

MYCKET lustigt tycker jag minsann...

*kl*

Kan tala om då att hästen självklart inte var så halt så den inte kunde gå alls. När den skulle åka hem så klev den för egen maskin upp på transporten. Men jag anser att de gjorde rätt som valde att lämna tillbaks den.

De ko veterinärer jag har anlitat har iaf kunnat både diagnostisera och ge hästen medicin mot fång. De är liksom inte helt inkompetenta på det planet iom att kor inte är så extremt annorlunda där.
Om 6 hästar har behövts avlivas så måste det ju vara såna enorma fel att de veterinärerna ändå inte lär jobba kvar så..

Att inte vilja åka till klinik med häst som har akut fång är inte tjurskallighet, det är snarare snudd på djurplågeri att åka iväg om man inte har väldigt bra vägar om man inte ens övervägt att ta dit en hemmavet innan.
Vid varenda lilla kurva och vid varje bromsning måste hästen belasta framhovarna vilket är grymt smärtsamt för en häst som har ont även om den står blixtstilla på starka smärtstillande.

Därför tycker jag det är viktigare att försöka fixa det hemma än att ta till klinik i första hand. Har man fem minuter till klinik är det väl en sak, men själv har jag ~1,5 timme varav halva vägen är väldigt kurvig.
Just fång är ju faktiskt en sak som alla stordjursveterinärer kan behandla.
Anledningen till att man skriker klinik i andra fall är ju för att det oftast krävs större kompetens och utrustning och därför bara är att slänga pengarna i sjön om man tar ut en hemmavet.

Sen kan jag säga att jag HAR transporterat fång hästar, och jag förstår ju att man inte kan vänta i flera månader på att röntga hovarna (kan ju göra mer skada än nytta!), men om hästen är i ett så akut stadie att den knappt kan röra mig tycker jag inte det är okej, det är det jag menar.. Den bör få en chans att bli hyfsat bra innan man tvingar den att belasta.

De ko veterinärer jag har anlitat har iaf kunnat både diagnostisera och ge hästen medicin mot fång. De är liksom inte helt inkompetenta på det planet iom att kor inte är så extremt annorlunda där.
Om 6 hästar har behövts avlivas så måste det ju vara såna enorma fel att de veterinärerna ändå inte lär jobba kvar så..

Att inte vilja åka till klinik med häst som har akut fång är inte tjurskallighet, det är snarare snudd på djurplågeri att åka iväg om man inte har väldigt bra vägar om man inte ens övervägt att ta dit en hemmavet innan.
Vid varenda lilla kurva och vid varje bromsning måste hästen belasta framhovarna vilket är grymt smärtsamt för en häst som har ont även om den står blixtstilla på starka smärtstillande.

Därför tycker jag det är viktigare att försöka fixa det hemma än att ta till klinik i första hand. Har man fem minuter till klinik är det väl en sak, men själv har jag ~1,5 timme varav halva vägen är väldigt kurvig.
Just fång är ju faktiskt en sak som alla stordjursveterinärer kan behandla.
Anledningen till att man skriker klinik i andra fall är ju för att det oftast krävs större kompetens och utrustning och därför bara är att slänga pengarna i sjön om man tar ut en hemmavet.

Sen kan jag säga att jag HAR transporterat fång hästar, och jag förstår ju att man inte kan vänta i flera månader på att röntga hovarna (kan ju göra mer skada än nytta!), men om hästen är i ett så akut stadie att den knappt kan röra mig tycker jag inte det är okej, det är det jag menar.. Den bör få en chans att bli hyfsat bra innan man tvingar den att belasta.

Men vad är det du inte förstår?? :confused::confused:

Var har jag skrivit att man ska transportera fånghästar?? Det står klart och tydligt att de är en av dem man INTE transporterar... Herre gud. Haka upp dig på annat!

Det kan inte en hemma vet veta om de inte har röntgen och liknande med sig. Har de det, ja då är ju det optimalt. Men det är tyvärr ej för vanligt än.

Men antalet veterinärer med portabel röntgen verkar ju öka i alla fall. Jag har numera en hästveterinär i min närhet med portabel röntgen som jag vänder mig till i första hand. För har hästen ont undersöker jag ju helst på hemmaplan när nu den möjligheten finns. Och det var av en ren händelse jag snubblade över dennes annons i gula sidorna. Och även ATG-kliniken har haft annonser om att de åker ut för enklare undersökningar, dock tror jag inte de har portabel röntgen men jag är inte säker.

Men antalet veterinärer med portabel röntgen verkar ju öka i alla fall. Jag har numera en hästveterinär i min närhet med portabel röntgen som jag vänder mig till i första hand. För har hästen ont undersöker jag ju helst på hemmaplan när nu den möjligheten finns. Och det var av en ren händelse jag snubblade över dennes annons i gula sidorna. Och även ATG-kliniken har haft annonser om att de åker ut för enklare undersökningar, dock tror jag inte de har portabel röntgen men jag är inte säker.

Det är ju det bästa man kan göra!! Helt klart! Jag anlitar också veterinär som har med sig portabel röntgen, men hon bor 60 mil bort så det blir inplanerade besök. Inte vid akuta skador.

Men om man inte har en veterinär med portabel röntgen, ul och liknande så kan det ofta vara bra med klinik. För det är ofta en koveterinär inte kan undersöka hästen fullt ut utan dessa hjälpmedel.

Hur skulle denna kunna fastställa fraktur tex?

Men att ta hem en veterinär som har alla hjälpmedel är helt klart det bästa. Men nu är det få som har tillgång till dem. I mitt hela län finns det INTE EN ENDA!! Och jag lär knappast vara ensam om det i norrland. Det är annat i södra Sverige. Hela hästutbudet ser helt annorlunda ut i södra Sverige jämfört med norra. Det måste ni ta och acceptera helt enkelt. Vi har olika förutsättningar vilket gör att vi måste handla olika.

För några år (5-6 skulle jag tro) sedan var det inte jätte roligt här i östra småland (dock så är det inte samma avstånd till saker och ting som i norrland det är jag medveten om) när det handlade om akuta skador. En ATG-klinik som var inrymd i små trånga lokaler öppet enbart mån-fre, samt distriktsveterinärer. Hände någonting en kväll eller helg var närmsta jour klinik nästan 30 mil bort.

Nu har vi dels en stor nybyggd ATG-klinik (inte med dygnet runt vård eller helgjour dock men en klar förbättring) med ridhus samt en hästveterinär med portabel röntgen (som jobbar jourtider inte precis jämt men ofta) så det går ju framåt helt klart. Så det känns betydligt tryggare nu faktiskt när möjligheten till vård och diagnos och utredningar på hemmaplan är större.
Men visst är det större avstånd i norrland men förhoppningsvis får även ni inom en snar framtid fler veterinärer med portabla röntgenapparater.

Senast ändrad:

Vi förstår och vi accepterar !
Här nere i Skåne är koveterinärerna även relativt kunniga på hästar ( Inte alla !)

Hej från Hambo

För några år (5-6 skulle jag tro) sedan var det inte jätte roligt här i östra småland (dock så är det inte samma avstånd till saker och ting som i norrland det är jag medveten om) när det handlade om akuta skador. En ATG-klinik som var inrymd i små trånga lokaler öppet enbart mån-fre, samt distriktsveterinärer. Hände någonting en kväll eller helg var närmsta jour klinik nästan 30 mil bort.

Nu har vi dels en stor nybyggd ATG-klinik (inte med dygnet runt vård eller helgjour dock men en klar förbättring) med ridhus samt en hästveterinär med portabel röntgen (som jobbar jourtider inte precis jämt men ofta) så det går ju framåt helt klart. Så det känns betydligt tryggare nu faktiskt när möjligheten till vård och diagnos och utredningar på hemmaplan är större.
Men visst är det större avstånd i norrland men förhoppningsvis får även ni inom en snar framtid fler veterinärer med portabla röntgenapparater.

Och vi har det fortfarande så jävla kasst :crazy: Enda kliniken inom 20 mil är öppen mån-fre och har aldrig jour. Dessutom är de så dåliga att folk inte åker dit med sina hästar längre. De har tappat över 50% av sina kunder nu. De har bara en enda heltidstjänst till en veterinär :eek: De är två veterinärer som jobbar 50% var. De andra proceneten jobbar ena på djursjukhus för hund och katt och den andra som försäkringsveterinär och jobbar med att granska inkomna fall.

Så på ett helt län (!!!!!) har vi en enda veterinär som jobbar på klinik. :crazy: Sedan finns det små privata men de jobbar hemma i sitt eget stall och vaccinerar och sådant bara. Inget på tal om vid sjukdom.

Hur vi löser detta nu är att vi tar upp veterinär varannan vecka i 2 dagar från södra sverige. Eller så åker vi 20 mil till annan klinik i annat län.
Det är enda valmöjligheterna vi har nu. Ingen som helst jour förutom ko-veterinärer. Och de är inte speciellt kunniga alls här uppe. Tyvärr alltså. Visst man anlitar dem om hästen har kolik mitt i natten. Men det är ingen mening att dra ut dem till en blockhalt häst. För de grejjar det inte.

Vi måste in på den dåliga kliniken vi har om vi får plötsliga sjukdomsfall. De har röntgen. Men det är knappt att de klarar av att sköta den. De låter folk som praoar från 9:an sköta röntgen. :eek: De ställer alltså in röntgen, sätter dit fotoskivan(vet inte vad det heter) och trycker av på knappen. En 16 åring utan utbildning. Sen undrar de varför de inte kan utläsa på ett ungefär hur gammal frakturen är, om de ens hittar den!

Skulle de få tarmvred - ja då är det 50 mil som gäller till närmsta jouröppna klinik som kan buköppna. Finns ingen i alla grannlän ens som kan buköppna.

Så ja.. så är läget för oss. Vi har tyvärr inga möjligheter.

Vi förstår och vi accepterar !
Här nere i Skåne är koveterinärerna även relativt kunniga på hästar ( Inte alla !)

Hej från Hambo

Önskar vi hade sådana ko.veterinärer med.

Ibland funderar man på å flyttat till typ skåne bara för hästens skull..

Du är varmt välkommen till Skåne !
Jag förstod dig ännu bättre nu, när du förklarade hur läget för dig är !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola