Ny ponny rör sig inte ok!

Sv: Ny ponny rör sig inte ok!

Ponnyn anser nog att det är stor skillnad på mjuk box och att åka transport.
Tog du så illa vid dig av mina ????

Hambo

Det är väl inte förbjudet att häva in spån eller torv i transporten?

Jag fattar bara inte varför det skulle vara så farligt att köra en ömfotad häst i en transport?

Är den bara ömfotad fattar jag inte varför de inte köper honom? Sko hästen, och verka inte så hårt, så är det väl inget problem?

På inrådan från veterinären som menade på att detta kunde utvecklas till belastningsfång (kunde redan ha börjat och därmed bryta ut trots skor) så valde de att lämna tillbaks honom. Jättesynd på en fin ponny men som sagt så kände de att de inte ville stå med ansvaret för en fångponny det första de gjorde eftersom de inte har någon fångerfarenhet och en av anledningar till ponnyköpet var ju att barnen skulle rida. Då är det inte kul att få en ponny som är sjuk på en gång.

*lånar egen knapp*

Det som jag tycker var otäckast var säljarens kommentar när hon hämtade ponny. Jamen så här går han alltid några veckor efter verkning. :crazy: När jag då nämnde lite snyggt att man kanske skulle sko honom med tanke på vad veterinären sagt också så bara stirra hon på mig och mumla idiot.

*lånar egen knapp*

Det som jag tycker var otäckast var säljarens kommentar när hon hämtade ponny. Jamen så här går han alltid några veckor efter verkning. :crazy: När jag då nämnde lite snyggt att man kanske skulle sko honom med tanke på vad veterinären sagt också så bara stirra hon på mig och mumla idiot.

Men den kommentaren är ju helt klart tillräcklig för att anmäla. Stackars häst att gå och ha så ont efter varje verkning :( man kan ju fundera på hur hovarna ser ut inuti om detta är något som har förekommit ofta! Hästen kanske har haft överbelastningsfång flera gånger utan att ägaren har märkt det.
Har man så dålig kunskap så att man tycker att det är normalt att hästen är ömfotad så behöver man verkligen få lära sig att det inte ska vara så. Det strider mot djurskyddslagen och ska anmälas så att hästen slipper lida mer.

Jamen så här går han alltid några veckor efter verkning. :crazy:

Vadå, några veckor efter verkning? Hur ofta verkas den då, och mår den någonsin bra?

När jag då nämnde lite snyggt att man kanske skulle sko honom med tanke på vad veterinären sagt också så bara stirra hon på mig och mumla idiot.

Håller med Tiny Winy. Det är ett fall som behöver anmälas.

Kan väl var okey om den bara har "lite" ont, men en häst som har ont, ska man vänta med att transportera, självfallet ska man spåna i transporten, men den ska ju också GÅ fram till transporten och UPP i den . Möjligen talar vi om olika grad av smärta .
Hej från Hambo

*lånar egen knapp*

Tyvärr en vanlig syn bland de som väljer alternativa barfotametoder. Det är "naturligt" och "gynnar en naturlig hov" att hästen får genomleva att ha smärtor. För mig inget annat än djurplågeri.

Min syn är: blir hästen ömfotad barfota, då skor man på. Punkt!

Jag förstår dock din kompis, att h*n inte köpte. Inte roligt att chansa och ev köpa på sig problem. Roligare ha en ponny som kan ridas! :)

Norrland

Kan väl var okey om den bara har "lite" ont, men en häst som har ont, ska man vänta med att transportera, självfallet ska man spåna i transporten, men den ska ju också GÅ fram till transporten och UPP i den . Möjligen talar vi om olika grad av smärta .
Hej från Hambo

Fast jag tycker det är ganska självklart att man lastar en häst som har ont och åker till en veterinär!! Den låter inte jag stå hemma tills den läkt själv. Vi har inga veterinärer som åker runt, så det skulle aldrig falla mig in att låta den stå kvar hemma för att det är bekvämare.

Är det dock tex akut fång eller risk för benbrott så är det en annan femma. Men jag skulle ändå tala med veterinär om hur man ska få in den till klinik och när. För hästen måste få vård. Men en häst som har lite ont i fötterna ser inte jag något problem i att köra en kort bit i syfte att få veterinärvård.

Tyvärr en vanlig syn bland de som väljer alternativa barfotametoder. Det är "naturligt" och "gynnar en naturlig hov" att hästen får genomleva att ha smärtor. För mig inget annat än djurplågeri.

Det kan jag då tycka är en löjlig fördom/påstående! Det står väl inte, vad jag sett, om hästen är verkad av hovslagare eller alternativ sådan.
Ingen vill väl att en häst ska ha ont i sina hovar, eller tycker det är naturligt. Det tror jag inte en sekund på.
Men hästen kan vara sjuk eller vara utsatt för en felaktig verkning. Det tror jag på.

Nej, det är inte en löjlig fördom. Tvärtom, det sker varje dag i alternativa barfotametoders anda.

Norrland

Men det är ju det jag menar ! Självfallet lastar man inte en häst som har ONT.
Även fast veterinärer inte åker runt, så kan dom ju alltid ringa in ett recept på smärtstillande . Vi bser alla saker på olika sätt, själv bor jag granne med en vet, så jag har nog lite tur !

Hej från Hambo

Det är ingen fördom. Läs på om Strasser, det finns en hel del skrämmande läsning om denna metod. Där beskrivs det att smärtan är det enda sättet för hästen att läka hoven och inga smärtstillande medel får förekomma.

Jo man lastar en häst som har ont och åker till veterinär!!! Iafl i min värld! Varför ska den stå kvar i boxen och ha lika ont när den kan få komma till veterinären och man kan ta reda på anledningen och behandla.

Skulle du ge en häst med spricka i benet smärtstillande med?

Enda gången jag anser att man inte ska lasta är om de har en skada/sjukdom som FÖRVÄRRAS drastiskt pga transporten. Som tex akut fång där hovbenet är i fara och spricka då benet kan riskera gå av. Men då lastar jag oftast ändå med hjälp av uppstöttning och lägga ett stödbandage så de ej kan börja benet.

Annars ska de in till klinik så man vet vad som är felet. Det kan inte en hemma vet veta om de inte har röntgen och liknande med sig. Har de det, ja då är ju det optimalt. Men det är tyvärr ej för vanligt än.

Det är ingen fördom. Läs på om Strasser, det finns en hel del skrämmande läsning om denna metod. Där beskrivs det att smärtan är det enda sättet för hästen att läka hoven och inga smärtstillande medel får förekomma.

Helt jävla sjukt!!!:mad: Snacka om att gå till överdrift.

Jag förstår inte hur man som hästägare kan med sig själv att se sin häst gå runt och ha ont i fötterna hela tiden?? :confused:

Det är verkligen svårt att förstå att hästägare kan tillåta sådan behandling av sina hästar :crazy:. Det som är mest spännande är ju att Fru Strasser gör inget för att förneka deras metoder heller utan hon verkar tycka att det är helt ok och att det är det enda sättet att ge hästen en frisk hov :eek:

Det är verkligen svårt att förstå att hästägare kan tillåta sådan behandling av sina hästar :crazy:. Det som är mest spännande är ju att Fru Strasser gör inget för att förneka deras metoder heller utan hon verkar tycka att det är helt ok och att det är det enda sättet att ge hästen en frisk hov :eek:

hon skulle ju ha livstids djurförbud och aldrig få ta i en häst..

Det värsta är väl att hon tydligen är veterinär sen 30 år tillbaka :eek:

Fast en häst med ex fång är ju rätt dumt att köra när den har som ondast, om den inte får stora mängder smärtstillande innan.
Någon (Ko?)veterinär bör det väl ändå finnas där du bor?

En klinik kan ju inte göra mer än att dömma ut eller ge smärtstillande.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!