Ny ponny rör sig inte ok!

Mysaan

Trådstartare
KOm en ny ponny till stallet igår. Han gick lite stappligt men vi tänkte att det nog berodde på att det var nytt ställe.
I dag när han skuklle plockas in från hagen så ser vi att han inte rullar över på tårna ordentligt på frambenen och när han kommer ur hagen och ut på gruset så vägrade han röra sig.
Hon som köpt honom fick veta (när hon titta på honom för 1½ vecka sedan)att han kunde vara lite öm första dagarna han var nyverkad och att han blivit verkad 2 dagar tidigare.
Min första tanke är fång men jag är ingen fång expert så vad säger ni?

Sv: Ny ponny rör sig inte ok!

Låter väldigt mycket som fång men den kan också vara för hårt verkad/felverkad.

Det låter som fång, ja. Hittar ni förstärkt puls? Någon värme i hovarna? Det låter ju inte som om han är "lite öm" när han inte ens vill röra sig på grus alls...

Troligen fång! Ta bort ALLT foder, spåna boxen massor (INTE HALM!) Ring veterinären omgående!!!!

Om han är nyverkad och barfota kan det mycket väl bero på att han är för mycket verkad och att han har ont därför. Det blir sulläderinflammation, och ger fångliknande symptom. Det kan även leda till belastningsfång.

De brukar bli rejält hovömma, blockhalta och inte vilja gå.

Veterinär bör ju titta på hästen, om inte annat lär han behöva smärtstillande. Och skor, om det är sulläderinflammation.

Norrland

*kl*

Tack för era svar! Hon som köpte honom har kontaktat förra ägaren och han kommer nu att åka tillbaks.

KOm en ny ponny till stallet igår. Han gick lite stappligt men vi tänkte att det nog berodde på att det var nytt ställe.

Så du menar att hästar som kommer till nya ställen kan reagera med att gå stappligt?

Så du menar att hästar som kommer till nya ställen kan reagera med att gå stappligt?

Nja det är väl inte jag som menar lika mycket som säljaren och nya ägaren.
Alltså när han klev av transporten i lördags så reagerade jag på stappligheten/försiktigheten lite. Säljaren säger då att det är för att han spänner sig för att han är på ny plats och att det just där de lastade av är ganska grovt grus.
När han släpptes in i hagen var jag inte med så då vet jag inte riktigt vad som hände.
Sedan då i går så tyckte jag att han rörde sig lite "försiktigt" i hagen och när jag kollar närmare på honom ser jag att han inte rullar över på framhovarna. Nämner detta för köparen och hon säger att säljaren sagt att han kan ömma lite första dagarna efter verkning. Detta hade tydligen säljaren sagt när köparen var och titta på honom för då var han nyverkad sedan 2 dagar tillbaks.

Jag poängterar då att om det handlar om några dagar borde han inte ömma nu eftersom det har gått 1 vecka sedan hon titta på honom. Hon kontaktar då säljaren som tycker det är konstigt att han inte blivit bättre. Så nu ska han få åka hem. Köpet som egentligen inte genomförts ännu eftersom köparen skulle föra över pengarna till säljarens konto som i dag nu då givetvis inte gjort det

Dom låter honom inte åka transport om han har ont va ??????????
Hambo

Köparen har pratat med en veterinär och veterinären anser att den sträcka det gäller inte kan göra någon skada eftersom han inte har så ont.

Köparen har pratat med en veterinär och veterinären anser att den sträcka det gäller inte kan göra någon skada eftersom han inte har så ont.

Nu kan ju inte du göra något åt det men jag hade aldrig transporterat en häst med sådana symptom. Det skriker fång om det och givetvis har hästen ont när den inte vill gå på grus!

Nu är jag väl färgad av att vår ena häst nyligen har fått fång, utan att ha haft minsta puls eller varma hovar, ingen feber, inga problem med vändningar utan bara lite stapplig på makadam, dubbelslag en dag på makadam men annars helt ren i hagen.
Fång är en lurig sjukdom.

Jag tycker också att det är mycket märkligt att man fortsätter verka hästen så hårt att man tycker att det är normalt att den inte rör sig som vanligt efter en verkning. Det är faktiskt på sin plats att anmäla eftersom det tydligt står i djurskyddslagen att en sådan häst ska skos. Djur ska inte behöva lida för att ägaren inte har kunskap nog.

Jag kan inte fatta varför det skulle vara så plågsamt att åka transport?
Hästen står väl på sina 4 ben vare sig den står i trailer eller i box?

Jag kan hålla med om att det är märkligt att man verkar ponnyn så hårt så den ömmar flera dagar när den är nyverkad.

I övrigt kan jag inte lägga mig i men jag kan ju förstå att köparen i detta läge inte vill ha en ponny som håller på att få fång. Om det nu är det som håller på att ske.

Jag kan inte fatta varför det skulle vara så plågsamt att åka transport?
Hästen står väl på sina 4 ben vare sig den står i trailer eller i box?

Det är inte så jättelångt att åka och enligt veterinären ska det inte vara några problem för den att åka den biten.

Tyvärr vägrar säljaren hämta hästen för hon har så mycket att göra säger hon och köparen som inte kör transport själv får inte tag i någon transport och någon som kan köra den så ingen vet hur detta ska lösa sig.

Det är väl en jäkla skillnad på att stå still i en box eller balansera sig på onda fötter i en transport. Men har vetten Godkänt det så har väl hästen inte så ont, för vetten har väl kollat på ponnyn !?

Hambo

Säljaren kommer och hämtar ponnyn i dag så det löste sig. Nu ska köparen lägga detta bakom sig så gott hon kan. Förhoppningsvis blir nästa ponny köp så bra som de hoppades att detta skulle bli.

Det är väl en jäkla skillnad på att stå still i en box eller balansera sig på onda fötter i en transport. Men har vetten Godkänt det så har väl hästen inte så ont, för vetten har väl kollat på ponnyn !?

Hambo

Beroende på hur man kör så anser jag inte att det är sån stor skillnad, faktiskt.

Inte så att man behöver uttrycka sig med 10 frågetecken precis.

Är den bara ömfotad fattar jag inte varför de inte köper honom? Sko hästen, och verka inte så hårt, så är det väl inget problem?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 166
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola