Ny lag i Danmark era reflektioner!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny lag i Danmark era reflektioner!

Vad trevligt att du lyckats med din häst...
När jag läste ditt inlägg var det ponyakuten känsla över det och i min lilla värld så löser man inte ett problem själv tar man till hjälpmedel. Kan du inte acceptera att min väg är att skicka hästen till kunniga så får du ta det, enligt vad du skrev så tyckte jag inte se att du hade kunskapen att lasta din häst. Vilket du bevisligen inte hade eftersom du sökte hjälp. Bra för dig och din häst att det slutade som du ville och hästen blev lätt lastad.

Kan du inte ta att någon har en annan syn på sitt problem så får du strunta i det istället och titta på ett annat förslag.
Jag grundar mina utalanden i sådana trådar på det som skrivs där.
Du grundar ditt uttalande om mig utan att ha en aning om min utbildnings bakrund.

Bevisligen så hade hon väl det eftersom hon lyckades? Disskutera på ett forum om andra ideer måste man väl få göra utan att mötas av otrevliga/nedlåtande inlägg från dig?

Huvudet på spiken, fijja!

Schäfer tex varför har inte polisen pitbulls och flera av de andra raserna som nämns?
Kanske PGA att dom är mycket svårare att kontrolera än en schäfer? :idea:

Inte det rätta will-to-please, man måste muta ganska mycket och det är mer jobb med pitbulls, de är inte speciellt föriga men det finns faktiskt pitbull eller amstaff i tjänst hos polisen. Polisen använder vallhundar av en anledning - de är mycket föriga.
Det har inte med kontroll att göra, det har med rasens egenskaper och förighet att göra.

Jag låter inte hunden styra något alls, vad får dig att tro det?:confused:
Jag tillåter hunden att visa att jag inte är intresserad av att låta personen i fråga komma inärheten av mig.:idea:

Jag uppfattade det här som att du låter din hund lösa problem åt dig. Den agerar också på eget initiativ - inte på kommando av dig.

2. Jag anser mig inte säker där jag bor nu och det finns personer här du inte skulle vilja träffa. Där av låter jag henne markera när dessa blir för närgångna.
Innan alla korkade kommentarer från 5011 personer kommer jag skall flytta men det är svårt att hitta bra lägenheter till bra pris idag...

3. skulle det hända mig något är det bättre för mig att hunden gör något åt det istället för att det händer mig något.

Hur vore det om du själv utan hundens hjälp visade för dessa personer klart och tydligt att du inte vill ha med dem att göra? Om de är för på så kan du alltid polisanmäla.

DOCK kan jag tycka det är ok att man säger åt hunden att morra när man inte vill att nån kommer, då är situationen kontrollerad. Hunden gör inte något på eget initiativ.

Var har någon sagt det?
Du, som anser att farliga hundar ska förbjudas...

Precis, men då tillkommer det att folk säger att pitbullar är lika "säkra" hundar som en schäfer. I samma händer kanske men knappast en vanlig Svensson.
Schäfer är väl knappast en "säker" hund.:eek:
Den ligger högt i topp över bitstistiken och att några få används som polishundar är väl knappast något som talar för hela rasen.

Pitbulls är en av USA´s största raser och används ju mycket i USA inom en hel del olika områden och är en hund som är avlad för att vara människovänlig.
Här är tex en video om pitbulls som används inom polisen i USA
http://www.youtube.com/watch?v=QBiMD9Bfbvc

Jag skulle säga att min amstaff är långt mer säker, trevlig och lugnare än mina polares schäfrar som tävlar IPO.

Amstaff är btw en utställning- och familjehund som och det är den avlad för i 70 år!

Det finns väldigt få renrasiga Pitbulls i Sverige och de flesta är Shitbulls.
I sverige finns ca 2000 renrasiga Amstaff.

Jag har vapen om det är det du undrar över, dock så finns det andra som inte tvekar att använda sina vapen (kniv, knogjärn och andra mindre trevilga saker) tycker du fortfarande att det är fel att jag tillåter min hund att markera mitt ointresse för konfrontation?
Undvika konfrontationen helt eller ta den och det slutar illa, hmm undrar jag vad som är bäst....

Normalt tycker jag det borde räcka med att du har en större hund i snöret för att undvika konfrontation, ser inte anledningen att din hund ska behöva markera ditt ointresse för att undvika en konfrontation.
Sen är det naturligtvis skillnad om du verkligen skulle bli attackerad och din hund försvarar dig, men det är ju inte alls vad du säger, utan du låter henne markera mot människor, ifall de kanske skulle komma nära dig.

Jag skulle fortsatt aldrig låta min hund markera mot någon och vi bor inte direkt i världens lugnaste område och möter vi någon på kvällsprommenaden så är hans plats nära mitt ben och ingen annanstans.

har inte läst hela tråden.

tycker det är bra att man försöker göra något åt situationen, men tror tyvärr inte att det är bästa tillvägagångsättet att göra det på genom att förbjuda vissa raser... och sk hundkörkort tror jag inte heller fungerar.
vilken hund som helst kan bli agressiv i fel händer.
här där jag bor förekommer i princip inga s.k kamphundar alls och de få exempel som finns i staden är hur trevliga och lugna som helst, men de är oxå i rätt ägares händer.

Schäfer tex varför har inte polisen pitbulls och flera av de andra raserna som nämns?
Kanske PGA att dom är mycket svårare att kontrolera än en schäfer? :idea:

Vilka mentala egenskaper söker man egentligen hos en polishund? Är verkligen en hund med de egenskaperna lättare att hantera för en vanlig hundägare än en Pitbull? Det tvivlar jag starkt på.

kl

Jag funderar över hur en sådan lag ter sig rent praktiskt. Dvs hur fastställs vilken ras en hund är av? Jag antar att Danmarks lag likt många liknande även gäller blandningar med de aktuella raserna, så det handlar ju inte bara om reggade hundar (då vore ju lagen tämligen tandlös) och uppenbarligen är det inte stamtavlor man går efter. Då måste det ju vara så att någon "bedömer" rasen/raserna i hunden, genom utseende och beteende eller vad? Handlar det då plötsligt om normvärden för bröstdjup, skallbredd, mankhöjd? :crazy: För det är ju inte MH-bedömningar de går efter...

Med andra ord, hur bevisar man i rätten att en hund är av en specifik ras om det inte finns några papper eller känd bakgrund?

kl

Jag funderar över hur en sådan lag ter sig rent praktiskt. Dvs hur fastställs vilken ras en hund är av? Jag antar att Danmarks lag likt många liknande även gäller blandningar med de aktuella raserna, så det handlar ju inte bara om reggade hundar (då vore ju lagen tämligen tandlös) och uppenbarligen är det inte stamtavlor man går efter. Då måste det ju vara så att någon "bedömer" rasen/raserna i hunden, genom utseende och beteende eller vad? Handlar det då plötsligt om normvärden för bröstdjup, skallbredd, mankhöjd? :crazy: För det är ju inte MH-bedömningar de går efter...

Med andra ord, hur bevisar man i rätten att en hund är av en specifik ras om det inte finns några papper eller känd bakgrund?

I Norge och Storbrittanien har man löst det med en omvänd bevisbörda. Tror myndigheterna att du har en förbjuden ras så är det upp till dig som hundägare att bevisa att så inte är fallet.

*Kl*

jag tror inte riktigt att en sådan lag är rätt väg att gå.
Personligen tror jag inte problemet är hunden, utan den som håller i snöret. Därför tror jag inte heller att de hjälper att förbjuda raser. Fel hund i fel hand kan alltid bli en farlig hund. Det går i princip att göra alla hundar farliga om man 'vill'
Hundkörkort, som någon föreslog är ju en bra idé, dock skulle det väl aldrig funka i praktiken.

Jag önskar att folk kunde ta lite mer ansvar, d.v.s. inte köpa hund om man har 0% erfarenhet, absolut inte köpa en 'svår'/'stark' hund om man inte har rätt erfarenhet och att ta hjälp när de börjar få problem, INNAN h'lvetet brakar lös!

Sedan finns det ju en 100% säker väg att få 0% farliga hundar och det är ju att förbjuda alla hundar (och varför inte alla andra djur också när vi ändå håller på?)... (hoppas innerligt att alla förstod ironin i det sista!)
:)

Intressant. Undrar vad för bevis som godtas - Kan man visa bild på en tillåten ras och peka på utseendemässiga likheter eller är man fucked om hunden inte är reggad i någon organisation (och i så fall, vilka organtisationer anses vara legitima)? Om det senare så kan ju lagen praktiseras på alla blandraser.

kl

F ö anser jag att dylika lagar är korkade end of pipe-lösningar.

Jag tycker det är fel att förbjuda vissa raser.
Det tar inte bort problemet med att folk blir bitna.

Man har ju ett ansvar när man skaffar hund att veta vad man köper för ras.
Bor man i lägenhet mitt i stan skaffar man väl knappast en Ovtjarka exempelvis.
Det är ju upp till var och en och tänka själva. Har man en aktiv ras får man ju se till att aktivera den också.

Intressant. Undrar vad för bevis som godtas - Kan man visa bild på en tillåten ras och peka på utseendemässiga likheter eller är man fucked om hunden inte är reggad i någon organisation (och i så fall, vilka organtisationer anses vara legitima)? Om det senare så kan ju lagen praktiseras på alla blandraser.

Här kanske du finner svaren:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1049265

KL

För mig har vissa hundraser inget existensberättigande, och där platsar även andra hundraser in ex sharpei, mopsar.

Och eftersom det väldigt många människor som har hund som inte är bra hundägare, även om de flesta av dem har mer fogliga , enkla o snälla hundraser, så hoppas jag denna lag sprider sig till Sverige.

Och lagen är väl inte ny?, det har väl bara lagts till ytterligare en bunt hundraser?

KL

För mig har vissa hundraser inget existensberättigande, och där platsar även andra hundraser in ex sharpei, mopsar.

Och eftersom det väldigt många människor som har hund som inte är bra hundägare, även om de flesta av dem har mer fogliga , enkla o snälla hundraser, så hoppas jag denna lag sprider sig till Sverige.

Och lagen är väl inte ny?, det har väl bara lagts till ytterligare en bunt hundraser?

Nu har jag bara fått i mig en kopp kaffe, så jag är inte riktigt med i matchen än.. ;)

Menar du att du tycker det finns dåliga ägare och därför ska vi förbjuda hundraser som i händerna på dessa dåliga ägare kan bli farliga?
Borde inte då listan på förbjudna raser bli och vara betydligt längre?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 777
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 928
Senast: Digbil
·
Juridik & Ekonomi Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen... 25 26 27
Svar
520
· Visningar
24 181
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 085
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka