Ny lag i Danmark era reflektioner!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny lag i Danmark era reflektioner!

Tvehågsen känner jag mig. Snarare negativ än positiv. Jag tror att man bara kommer att gå vidare i detta, nästa "skräckras" blir väl rottis eller schäfer. I England kallas staffen för nanny-dog för att de är så stabila och snälla mot barn... Däremot en del av herdehundarna kan jag i högre grad förstå ett förbud på - de har helt andra behov än vad som kan tillfredställas som soffvärmare och träningspartner i vårt samhälle.

Fast staffen var inte med på listan över de hundar som skall förbjudas i Danmark.
Men du kanske bara tog den som ett exempel iaf?

Hellre hundkörkort, som faktiskt kan nekas.

Omöjligt tyvärr, inte som ett körkort.

När jag såg det i TV vart jag mycket glad över vad den danska reportern sa.

Det går inte att förbjuda dåliga hundägare men det går att förbjuda dåliga hundar! :bow::bow:

Omöjligt tyvärr, inte som ett körkort.

När jag såg det i TV vart jag mycket glad över vad den danska reportern sa.

Det går inte att förbjuda dåliga hundägare men det går att förbjuda dåliga hundar! :bow::bow:

Och vad gör man då när dessa dåliga hundägare upptäcker att det finns andra lika potentiellt farliga hundraser? Det är den problematik man ställs inför vid rasspecifika lagstiftningar och det var också en bidragande orsak till att Holland och Italien tog bort sina rasförbud. Man kom helt enkelt inte åt problemen som fanns med dålig hundhållning.

Precis! Eller nar de som vill ha "varsting hundar" avlar fram riktigt skumma korsningar. Vad gor man da? Forbjuder fler raser... tills det bara finns smahundar kvar?

Ska bli intressant att se om några år om det faktiskt blivit bätte (färre antal allvarliga hundbett, allmänt bättre säkerhetskänsla hos människor när det gäller hundar m.m.) eller om det kommer att se likadant ut.
Leder det till något positivt så är det en positiv lag men annars kan den lika gärna slopas tycker jag, men jag väntar ett par år med mitt omdöme.

Ett populistiskt beslut som inte kommer komma åt grundproblematiken med dålig hundhållning.

Kanske inte men vad är dålig hundhållning?
Att sköta en hund 100% enligt alla konstens regler och ändå biter den någon?
Nej ett förbud mot aggresiva stora hundar tycker jag är riktigt bra!
En aggresiv liten hund är ju så att säga bara att sparka till om dom kommer och ska bitas eller hur?

Jag tror det är fler i Sverige som känner till den nya lagen än i Danmark...

Sedan undrar jag vilka åtgärder som görs med alla hundar av de förbjudna raserna som finns i landet redan.
Tror dock knappast något kommer att förändras i fråga om raserna i mitt kvarter, här är majoriteten amstaff och amstaffblandningar och tror det kommer förbli så, folk lär inte bry sig.

Jag tror det är fler i Sverige som känner till den nya lagen än i Danmark...

Sedan undrar jag vilka åtgärder som görs med alla hundar av de förbjudna raserna som finns i landet redan.
Tror dock knappast något kommer att förändras i fråga om raserna i mitt kvarter, här är majoriteten amstaff och amstaffblandningar och tror det kommer förbli så, folk lär inte bry sig.

De tvingas bära munkorg och de yngre skulle avlivas vad jag förstår det.
I mitt område har vi mestadels mini hundar och några retriver blandningar. För ett tag sedan (1-2år) tvångomhändertogs ett stort antal kamphundar som användes för just det. Så jag hoppas att svenska regeringen följer danmarks exempel!

En aggresiv liten hund är ju så att säga bara att sparka till om dom kommer och ska bitas eller hur?
Och vad är en stor aggressiv hund?
En Belgare, en Schäfer eller en Rottweiler, eller kanske en Cane Corso o diverse andra Mastiffer/Molosser eller en Catahoula?

Hur skall man veta vilken ras en hund är?
I GB har det väl aldig funnits så många APBTs o blandisar med dessa sedan förbjudet infördes, de går under betäckningen Boxerblandisar etc.

Jag ser det bara som opportunistiskt dravvel, o förstår inte ens hur Amstaff o Amerikansk Bulldog har kommit med på listan.

Dålig hundhållning i detta fall är den hundhållning som gett upphov till detta lagförslag.

Ska vi förbjuda alla större hundraser? De flesta bruksraser och molossers torde kunna bli farliga i fel händer.

..absolut en catahoula. De hundarna har verkligen inget i sverige att gora. Annu mindre som "hushundar"... Nu gar jag stenhart pa NALCs linje att rekommendera allt och alla att inte skaffa catas. Att ens namna dom i samma andetag som man namner en rottie eller en schafer ar som att jamfora Pluto med en snigel. ;)

F.o. tror jag inte alls pa den har lagen. Det funkar inte i de stater dar de forbjudit "hundar av kampuhundstyp". Det funkar daremot ratt ok har ute pa vischan dar det finns forbud i vissa stader mot ex. rotties och pbs. Vi som bor pa landet far aga vad vi vill - men vi far t.ex. inte ta "Var rottie" in i stan, koppel o munkorg eller ej. Det ar helt enkelt en bylaw som man far respektera. Pa sa vis far folk anpassa sitt boende efter vilken ras de har, eller sin ras efter var de bor. Sa skojs ar det inte att ha RCMP gubbarna pa sig...

Jag tycker den är löjlig och jag hoppas verkligen inte att Sverige tar efter. Vilken medelstor/stor hund som helst kan bli farlig i fel händer och blir det ett förbud mot dessa raser även här i Sverige så kommer dom som är ute efter "matcho" hundar att leta sig efter en annan ras och så är man tillbaka på ruta ett igen.

Jag tycker den är löjlig och jag hoppas verkligen inte att Sverige tar efter. Vilken medelstor/stor hund som helst kan bli farlig i fel händer och blir det ett förbud mot dessa raser även här i Sverige så kommer dom som är ute efter "matcho" hundar att leta sig efter en annan ras och så är man tillbaka på ruta ett igen.
Det finns en bred majoritet mot rasförbud i Sverige, den ende som outröttligt kämpar för förbud mot sk kamphundar är en ganska förvirrad folkpartist som poppar upp då o då i debatten.

Tror inte heller det är rätt väg att gå. Det finns "kamphundar" med kanon psyke och uppfostran, och det finns schäfrar osv (eller ja, alla raser) med dåligt psyke som kan bli farliga.

*KL*

I den här stan där jag bor kan jag inte minnas några uppmärksammade fall med dessa "farliga" raser men däremot en del med blandrashundar... en är avlivad pga upprepade attacker på folk. Hur är det där ute med blandisarna? Tycker det är mer skrämmande att se vad folk avlar fram och framförallt VAD de avlar på för temperament men jag tror att de här attackerna inte uppmärksammas lika mycket i media som andra så kallade "skarpa" raserna blir, tyvärr!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 777
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 928
Senast: Digbil
·
Juridik & Ekonomi Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen... 25 26 27
Svar
520
· Visningar
24 181
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 085
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka