Ny impoterad Trakehner hingst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ny impoterad Trakehner hingst.

Denna hingst fick tummen ner här i Sverige.Skall den verka i avel genom SH eller vad är tanken med det hela?

Hur kan den har fått tummen ner här i Sverige, när han aldrig är visad här?
Det är farligt att gå ut och påstå något som inte har belägg för.

Han kan ju ha bra resultat i unghästchampionat och gå igenom på prestation...

Man måste vara realist när man läser resultatet ifrån ett 70 dagars bruksprov.
Han trivdes inte och åt inte som han skulle när gjorde sitt bruksprov, men det är inte det avgörande för en hingst utan vad han lämnar i avels boxen.
Och han har bevisat att han är en bra förvärvare, då han tillhör de 12 % bästa förvärvarna av tävlings hästar i Tyskland.

Han trivdes inte och åt inte som han skulle när gjorde sitt bruksprov, men det är inte det avgörande för en hingst utan vad han lämnar i avels boxen.Och han har bevisat att han är en bra förvärvare, då han tillhör de 12 % bästa förvärvarna av tävlings hästar i Tyskland.

Sant förvisso, ibland stirrar man sig blind på vissa index. Vad har han för avkommebaserade index? Hans äldsta är väl födda 2002, eller?

Vi vill hälsa den ny importerade Trakehner hingsten Schönbrunn, välkommen till Sverige.
Han är en av dom få rena Trakehner hingstar i Sverige, så kommer detta kommer att bli intressant att följa upp.

Schönbrunn
Fux, född 1998

E; Ivernel ( Arogna - Marlo)
U; Schöne Capri ( Caprimond - Keith)

Vet du om han är visad och godkänd för avel eller ska han tävlas i Sverige?

Sant förvisso, ibland stirrar man sig blind på vissa index. Vad har han för avkommebaserade index? Hans äldsta är väl födda 2002, eller?

Svarar mig själv :angel: . Hittade hans avkommebaserade tävlingsindex:
Dressyr:
Tävling 110 med en säkerhet på 59%.
Unghästklasser 114 med en säkerhet på 69%.
Ligger han verkligen bland de 12 % bästa med de indexen. Visserligen har väl Tyskland ca 3000 verksamma hingstar eller så. Har du andra/fler index på honom?

Han hade fyra tävlande avkommor 2007 där den bästa var född 2002 och han hade vinst i LA dressyr.

Sv: Nyimporterad Trakehnerhingst

Vad är meningen med tråden? Att ragga ston till hingsten?

NEJ, men det finns INTE så många RENRASIGA Trakehner hingstar som står i Sverige.
Och det är kul när någon i Sverige, satsar på något som vi inte har så mycket av.

Spännande med en ny trakhenerhingst:smirk:Vad har han lämnat för avkommor efter sig? Vad jag förstod när jag läste på den tyska hemsidan,min tyska är värdelös, så har han använts mest till avel nere i tyskland. Finns det några godkända söner/premie ston, någon som kvalat till bundeschampionatet. Var ligger han i indexet på jahrbuch zucht. Någon som vet?

NEJ, men det finns INTE så många RENRASIGA Trakehner hingstar som står i Sverige.
Och det är kul när någon i Sverige, satsar på något som vi inte har så mycket av.

Självklart kul när någon satsar!

Men än en gång, varför ta in en hingst som gjort ett så dåligt 70-dagarstest när det finns andra som gjort bättre?

Det finns ju trakehnerhingstar på importsemin som ligger mellan 130 och 150 i index!!

Camilla har köpt honom till sig själv.

Klart det är jätte kul att nån sattsar och köper en fin häst, skit kul är det!! Men om man går ut med det på Avelssidorna så blir det ju helt plötsligt allas egendom så är det ju med hingstar, dom analyseras ju i hjäl!

Skriver man att någon importerat en hingst på avelssidorna tar iaf jag förgivet att den ska verka i avel, och då granskar jag den lika mycket som alla nya som visas på bruksprovet!

Kalla det analysera ihjäl om du vill, men jag är petig i mina hingstval!

Ryttaren eller hästen.:angel: Måste säga att det är lite ovant att se beridarbilder som denna:

schoe11.jpg

Trodde det var någon modell, men det verkar vara beridaren som är lite fåfäng, för det är han som rider på videon också vad jag kan se.

Snygg häst, men såg grövre ut på videon än på bilderna. Vore kul att se lite mer av honom i rörelse.

Hoppsan, hoppsan, vilken läckerbit, ingår träff med beridaren om man vill använda hingsten på sitt sto :d ? /Madde
(Var hittar man videon???)

Han trivdes inte och åt inte som han skulle när gjorde sitt bruksprov, men det är inte det avgörande för en hingst utan vad han lämnar i avels boxen.

Om hans resultat berodde på att han inte åt ordentligt borde han kanske inte ha fullföljt provet, då kan man ju misstänka att han var sjuk. Eller är det så att hans psyke inte riktigt klarade av den nya miljön, och pga det inte åt?

Hur är det, ska han användas i avel här, och i sådana fall ger han gröna papper?
Om han är här för avel, (vilket jag nästan förutsätter eftersom att han har fått en egen "tråd")
så vill jag väldigt gärna få info. om vad han har lämnat, om ni vet namn på avkommor, ryttare hemsidor osv.

Hoppas att någon kan svara! Tack på förhand.

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan den har fått tummen ner här i Sverige, när han aldrig är visad här?
Det är farligt att gå ut och påstå något som inte har belägg för.

Förfrågan gjord pappersvägen till AVN........ingen positiv reaktion så att säga.Men Camilla Lindh satsar ju hårt på sporten,så det är kanske tävling som är målet.

det finns ingen förfrågan från Camilla i alla fall. det har du fått om bakfoten.

blir mer och mer övertygad om att du är någon annan än den du vill visa här. antingen har du haft ett annat nick tidigare och något hänt och du nu tagit ett nytt, eller så är du i maskopi med en uppfödare, som vill ha sina åsikter framförda, men att h*n inte kan/vill göra det själv.

Sorry att jag trillade bort i från ämnet i tråden

Liknande trådar

Avel Av 41 visade hingstar godkändes 12 och 4 fick premie. Segrare blev Kissinger e.Singolo - Arogno - Ginster. Såldes för 250.000 euro...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: ranunkel
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 050
Senast: sona
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 652
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar